Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
hit men vad är lämplig månadspeng?
Hur gör ni med busskort och linser tex. ? Betalar ni det?
Har just en jättediskussion med dottern (som KAN cykla till skolan).
Om min dotter skaffar linser för "snygghetens" skull får hon vackert betala själv. Skulle hon ha det för att hon tränar mycket så skulle jag nog bidra.
Busskort har vi diskussion om just nu. Hon har ca 4 km till skolan och jag säger att när det blir kallt i vinter kan jag kanske bidra med busskort men diskussionern är inte över ännu.
Annars får hon studiebidraget plus 200kr då hon har celiaki, det blir ju lite dyrare med mat ohc det kan hon vara förunnat som får leva med det.
Sedan bidrar jag om det behövs och hon kan visa att hon inte bara fikat upp alla pengar eller köpt de dyraste kläderna. Underhållet är ju till för barnen så det tycker jag ska gå till dem när de är 18 år. Däremot kan man ju då även kräva att de betalar sina egna tfn-räkningar, bidrar till mat m.m.
Men just nu är det ju precis det som det står om på sajten för föräldrar med tonåringar: www.1318.se!!! Kolla där. Det är ngn privatekonom från Nordea som rekommenderar.
Nu känns det som jag förföljer dig stanare då jag "svarat" dig på ett annat ställe och det är absolut inte meningen, får väl sufra på andra sidor ett tag coh inte reagera här
På 1318 står inget om vad pengarna ska gå till, det är synd. Att bara ge en siffra att utgå ifrån utan att säga något om vad som bör ingå känns lite fattigt. Då förstår jag att man hellre frågor andra med tonåringar så man får mer kött på benen. För det är ju väldigt stor skillnad på om pengarna är enbart till nöje, eller om viss del av kläder ska ingå. För följer någon dessa siffror och sedan får barnet sitt studiebidrag till kläder då blir det en väldigt massa pengar, enligt min mening.
Min 17 åring får studie bidraget och ska handla underkläder och hygien artiklar + mobil-laddningar med de. Behöver hon linser, skor, jacka eller liknande då får hon pengar. MEN när honville ha en ny mobil trots att hon hade en välfungerande, sa vi, vi betalar halva nya OM hon sparar ihop hälften av pengarna själv och det gjorde hon :) Annars kräver jag inte att hon ska betala för saker som vi alla använder hemma, som telefon, bredband osv. Vet föräldrar som gör det, på gott och ont!
Här fortsätter diskussioner om busskort för fullt.
Men jag får ge mej, verkar det som.
Fy tusan vad ungar är bortskämda nuförtiden!
Nja det är lätt att diskutera vad ungar ska med pengar till, MEN..
Skulle vi själva klara oss med 1000kr för att köpa ALLT (utom mat och hyra) nödvändigt (exempelvis linser osv) i månaden? De går ju skola hela dagarna och visst kan man skaffa extrajobb, men handen på hjärtat, hade vi klarat det?
Inte för det sagt att de ska lata sig osv, men skjuta in för linser, busskort och dyrare grejer som är nödvändiga kommer jag att göra, utöver studiebidraget.
Min 17-åring får också sitt studiebidrag. Vi betalar träningsavgifter, ibland lite dyrare kläder mm men det mesta betalar han själv.
jag fick mitt studiebidrag och betalade i princip allt själv. fick lite hjällp då och då om det knep..
pedeciner oh glasögon fick jag betalade med.. tills jag flyttade hemmifrån
linser sulle jag lätt betala, de tär ju inget som man väljer. visst kan man ha glasögon istället, men de tär rätt plågosamt ivilket fall.
jag hade som 17 åring ingen månadspeng utna bodde jsälv så i övrigt vet ajg inte.
Min 17 åring har helt klart svårt att hålla i pengar och handlar kläder, mat och krafs. Nu får han busskort av oss,hygien och mobilkostnader för ca 250 kr i mån. Och i princip all träningskostnad. Jag delbetalar vissa kläder+ hela studiebidrag. Han hjälper till hemma ibland med utejobb som målning, lägga tak, klippa gräs, spackling och sånt, då får han betalt.