• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • DaVinci
    skytten06 skrev 2008-07-19 09:24:40 följande:
    [citat]
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 09:15:54 följande:
    jodu man kan allt lägga droger i nästan vad som helst utan att man märker det, spelar ingen roll hur någon man kollar för de kan finnas där. Jag vet det själv att man kan bli drogad fast man verkligen håller koll.Så för mig är det självklart att jag eller mannen köper ut till dottern och inte en främmande människa. Då vet jag vad hon får i sig.

Ja, hon kommer få i sig en massa skit och dö i cancer.
  • Mercuria

Jag tycker själv inte det är ok.
    Har gjort mitt bästa för att prata om allt som har med rökning att göra för min 15åring sedan om hon blir rökare är inget jag kan förhindra.
    Än så länge vad jag vet har hon fest rökt men det gjorde jag själv i tonåren..
    Vad jag vet nu röker hon inte men inget man vet

• Guldrosen

Nej! Aldrig!

Jag är så lyckligt lottad. Mina två tonåringar röker inte.

Men om mina tonåringar hade rökt hade jag aldrig accepterade det. Först hade jag blivit skitförbannad och ledsen. Sedan hade jag dragit in deras månadspeng. Jag skulle aldrig få för mig att sponsra och uppmuntra detta beteende. Att hålla på och tjata om hur farligt det är att röka behövs inte. Alla vet hur farligt det är.

• BigAuntie

Jag skulle aldrig låta varken mina framtida barn eller mig själv för den delen röka. Pappa och 3 av mina systrar röker. Känns lite onödigt att jag också skulle göra det då!

• hymafr

Jag röstade Ja, men måste tillägga att min dotter vet att om hon någonsin börjar röka så kommer jag att bli mycket besviken på henne.
    Om hon absolut skulle vilja röka så ser jag ingen möjlighet att förbjuda henne - då blir det bara mer intressant.

Jag har istället gjort som mina föräldrar gjorde - lovat att hjälpa till med körkorts-kostnader om hon inte börjar röka.

• Guldrosen

hymafr: Enligt ditt inlägg borde du svarat nej. Om det är ok att din tonåring röker blir du väl inte besviken, eller hur?

• hymafr

Jag bara menar att jag anser att hon får göra sina egna val.
    Dessutom tolkar jag frågan som om det gäller upp till 18 års ålder. Då är de ju i princip vuxna.
    Kanske skulle jag svarat "Annat".

• Guldrosen

hymafr: Vi har säker gjort olika tolkningar.
    Jag uppfattade frågan så här: Är det ok att ditt barn (tonåring) röker? För mig är det inte ok att någon av mina nära och kära röker.
    Sedan vet vi ju alla att alla gör som de vill, gör sina egna val, men vi måste inte tycka att det är ok för det. Förstår du vad jag menar?
    Vi har också kommit överens med våra tonåringar att vi betalar deras körkort om de avstår från rökning och alkohol. Och än så länge har det funkat. De varken röker eller dricker. De är snart 16 och 18 år. Jag är oerhört tacksam för att våra barn har lyssnat på oss och valt att få körkortet betalt.

• ludenben

jag tror inte på förbud, förbud ökar spänningen. Däremot hade jag klargjort att mitt barns egna pengar ska gå till cigaretter i såfall och inga lånade pengar av mig när han rökt upp sina. Skulle inte kunna tänka mig att hjälpa till med körkort eller annat sånt om mitt barn lagt sina pengar på det. Och jag skulle inte tillåta rökning hemma, utan ute. Och jag skulle tala om för honom att jag inte vill att han gör det, visa honom att han gör ett val. Han blir utan ekonomisk hjälp från mig med saker han vill ha isåfall. Men förbjda, nej...ingen bra idé.

• EttLångtOchJolligtNamn

Röka, Nej
    Snusa, Jag skulle inte gilla det men låtit henne avgöra själv.

• hymafr

Tillåta och tillåta - det går ju inte att förbjuda dem att röka.
    Man får försöka få dem att förstå tidigt att det är farligt att röka och sen kan man sätta upp en belöning om de avstår - i vårt fall att man får körkortet betalt. (Börja spara 100-200 kr/månad när barnen är små så har ni så det räcker när de är 18).

Svar på tråden Rökning