Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget
Visst är det så att man bara får barnbidrag tills barnet fyller 16 år, sen blir det studiebidrag som automatiskt går direkt till tonåringen va? Eller?
Min son är 15 år och jag funderar på att låta hoom få barnbidraget själv att ansvara för nu snart. Men frågan är vad pengarna ska räcka till. Hur resonerar ni?
Ska ungdomen köpa sina egna kläder? Gäller det i så fall även vinterjacka/skor och andra dyrare saker eller?
Mobiltelefonkostnad? Bensin? Sportprylar, typ innebandyklubba/ idrottskläder?
Berätta hur ni gör hos er *nyfiken*
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 10:10
Det verkar ju vara ganska så olika vad pengarna ska räcka till. Men jag tycker att hela barnbidraget är på tok för mycket pengar om de bara ska räcka till nöjen.
Men om sonen nu skulle få hela barnbidraget och vi säger att han ska betala sina egna kläder, förutom de lite dyrare inköpen där vi kan hjälpas åt. Då har jag en känsla av att han skulle strunta i att köpa kläder och hellre gå i slitna, urvuxna kläder för att använda pengarna till annat. Tror att det är lättare med tjejer på den fronten eftersom de oftare är intresserade av just kläder och mode....
Vad tror ni om det? Hur kan man styra upp det så att han verkligen ser till att köpa kläder när han behöver det i så fall? Eller det kanske är en dålig idé att ge honom barnbidraget då?