• marjalena

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

Visst är det så att man bara får barnbidrag tills barnet fyller 16 år, sen blir det studiebidrag som automatiskt går direkt till tonåringen va? Eller?

Min son är 15 år och jag funderar på att låta hoom få barnbidraget själv att ansvara för nu snart. Men frågan är vad pengarna ska räcka till. Hur resonerar ni?

Ska ungdomen köpa sina egna kläder? Gäller det i så fall även vinterjacka/skor och andra dyrare saker eller?

Mobiltelefonkostnad? Bensin? Sportprylar, typ innebandyklubba/ idrottskläder?

Berätta hur ni gör hos er *nyfiken*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 10:10
    Det verkar ju vara ganska så olika vad pengarna ska räcka till. Men jag tycker att hela barnbidraget är på tok för mycket pengar om de bara ska räcka till nöjen.

Men om sonen nu skulle få hela barnbidraget och vi säger att han ska betala sina egna kläder, förutom de lite dyrare inköpen där vi kan hjälpas åt. Då har jag en känsla av att han skulle strunta i att köpa kläder och hellre gå i slitna, urvuxna kläder för att använda pengarna till annat. Tror att det är lättare med tjejer på den fronten eftersom de oftare är intresserade av just kläder och mode....

Vad tror ni om det? Hur kan man styra upp det så att han verkligen ser till att köpa kläder när han behöver det i så fall? Eller det kanske är en dålig idé att ge honom barnbidraget då?

• Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget
  • tjenixen

Tänkte höra hur ni gör vi "orättvisor". Om jag säger så här: Tonårsdottern rider och vi betalar då terminsavgiften och medlemsavgiften som blir ca 2500 kr per år. Vi har även nu betalat 60 kr per vecka då hon hyr häst en dag i veckan. Vi har även betalat ridutrustning i form av säkerhetsväst, ridhjälm, ridbyxor, ridskor, ryktborstar, spö, jacka, handskar. Det blir ju en liten nätt summa det. Den utgift hon har fast är mobilräkningen som hon betalar själv då. Hon har INTE sitt barnbidrag utan får 400 kr per månad i dagsläget. Hon är 13,5 år.

Tonårsson då: han gör ingen aktivitet som kostar pengar - gratis att cykla, springa och gå typ:) Han spelar gärna dator och åker på LAN, då har vi betalat matpengar till honom. Han betalar mopedförsäkring själv med sitt barnbidrag och även mobilräkningen. Han sparar drygt 200 kr i månaden hos oss så han kan få studiebidrag på sommaren med. Han har annars hela bidraget och han är 16 år.

Ska 13åriga dottern få sitt barnbidrag och betala mer själv av sina aktiviteter eller ska hon ha kvar sin månadspeng? Vi velar så jag tänkte höra hur ni skulle resonera om det:) Sonen då, känns som om dottern får så mycket mer än vad han får - ska vi betala hans mopedförsäkring som kompensation eller hur löser man sånt här? Barnen tjafsar själva nu om att det är orättvist osv och när vi vuxna då inte riktigt vet vilket ben vi ska stå på så underlättar det ju inte.

Hjälp!

• kaji
    tjenixen skrev 2008-10-22 09:15:06 följande:
    Tänkte höra hur ni gör vi "orättvisor". Om jag säger så här: Tonårsdottern rider och vi betalar då terminsavgiften och medlemsavgiften som blir ca 2500 kr per år. Vi har även nu betalat 60 kr per vecka då hon hyr häst en dag i veckan. Vi har även betalat ridutrustning i form av säkerhetsväst, ridhjälm, ridbyxor, ridskor, ryktborstar, spö, jacka, handskar. Det blir ju en liten nätt summa det. Den utgift hon har fast är mobilräkningen som hon betalar själv då. Hon har INTE sitt barnbidrag utan får 400 kr per månad i dagsläget. Hon är 13,5 år. Tonårsson då: han gör ingen aktivitet som kostar pengar - gratis att cykla, springa och gå typ:) Han spelar gärna dator och åker på LAN, då har vi betalat matpengar till honom. Han betalar mopedförsäkring själv med sitt barnbidrag och även mobilräkningen. Han sparar drygt 200 kr i månaden hos oss så han kan få studiebidrag på sommaren med. Han har annars hela bidraget och han är 16 år. Ska 13åriga dottern få sitt barnbidrag och betala mer själv av sina aktiviteter eller ska hon ha kvar sin månadspeng? Vi velar så jag tänkte höra hur ni skulle resonera om det:) Sonen då, känns som om dottern får så mycket mer än vad han får - ska vi betala hans mopedförsäkring som kompensation eller hur löser man sånt här? Barnen tjafsar själva nu om att det är orättvist osv och när vi vuxna då inte riktigt vet vilket ben vi ska stå på så underlättar det ju inte. Hjälp!
    vi har sagt som så att vi betalar för alla idrottsaktiviteter eller andra fasta organiserade aktiviteter eftersom vi tycker att det är bra att de ägnar sig åt sådant på fritiden. vilka aktiviteter de väljer eller om de väljer några har ingen betydelse. äldsta dottern har egen häst och tävlingsrider, medan näst äldsta tränar kampsport sporadiskt, rättvist vad gäller pengar blir det inte men rättvist på så sätt att båda får syssla med något som intresserar dem utan att det kostar dem något.

man kan liksom inte göra något så att det blir 100% rättvist, då blir det ändå orättvist. vår näst äldsta äter tex mycket mer mat än den äldsta och det är ju orättvist att vi köper mat för mer pengar åt henne än den andra fast rättvist att båda får äta sig mätta. nr två växer också så det knakar o behöver mycket mer kläder (kostar mer) än nr 1 som varken blivit särskilt mycket längre eller tyngre de senaste fyra åren.
  • tjenixen

saan78: Visst är det så att millimeterrättvisa inte går att uppnå. Känner bara att lillasyster får så mycket mer än storebror. Nu tjafsar de båda om det också och att då försöka gå in och förklara är inte alltid så lätt. Tänkte att det kunde vara bra att höra vad ni andra har för argument :)

• kaji
    tjenixen skrev 2008-10-22 09:54:31 följande:
    saan78: Visst är det så att millimeterrättvisa inte går att uppnå. Känner bara att lillasyster får så mycket mer än storebror. Nu tjafsar de båda om det också och att då försöka gå in och förklara är inte alltid så lätt. Tänkte att det kunde vara bra att höra vad ni andra har för argument :)
    men cykeln, datorn och mopeden som sonen använder kostar väl också? eller har han betalat allt sådant med pengar han själv tjänat ihop?

mina ungar försöker inte tjata om rättvist, eftersom de bara får svaret "nä det kanske inte är rättvist men det kan vara rätt ändå, nästa gång kanske det är du som får nogot som hon inte får, nu får du försöka vara glad för hennes skull".
  • hannahlilla

När jag fick hela barnbidraget så fick jag stå för mina kläder och nöjen själv. Om jag behövde nya skor eller något annat dyrare så brukade mamma betala det.

• mimmi 1

jag tycker att en 13-åring är lite för ung för att få hela barnbidraget.... men jag vet att många tycker tvärt om...

jag har en 13-åring och en 17-åring som ingen av dom får sitt barnbidrag/studiebidrag själva. vi anser att dom absolut inte är i behov av så mycket pengar så länge dom bor hemma.

vi betalar kläder, (men köper dom kläder bara för att... får dom betala dessa själva)
    Får min 17-åring besök av sna kompisar, så kan jag av skor och jackor fort konstatera vilka av dom som får hela sitt studiebidrag, och vilka som forfarande får månadspeng, och föräldrarna betalar skor o kläder!!

Det är ju roligare att slösa bort sina pengar på det som är kul, än att köpa skor o kläder..

Naturligtvis är dom ju så olika, och jag tror inte att vår son skulle ha utslitna skor osv. då han är rätt noga med sitt yttre, men dessutom mycket ekonomisk, så ?? men en månadspeng som ska räcka till nöjen är ju även det en diskussionsfråga, då många ungdommar idag har alldeles för hög månadpeng... hur ska det gå när dom flyttar hemifrån och ska betala allt själva? och är vana att ha så mycket att bara slösa bort på nöjen??

• kiron

Min bonusson e 16år o får hela barnbidraget. Han e mån om sitt utseende o köper gärna kläder, skor mm
    Han ska ha pengarna även till moppen om den går sönder, bensin till moppen o nöjen.
    Visst kommer vi att hjälpa han om han behöver laga moppen o inga pengar ha, som han får låna o sen betala tillbaks. Men vi tycker de ska lära sig att saker kostar.
    Att benisnen är dyr, att man ibland får spara innan man kan köpa de jeansen mm

Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • abnocto

Det är inte lätt att vara rättvis. Vi har gjort så att dottern har många aktiviteter som kostar pengar coh då kompenserar vi i lite dyrare presenter när sonen fyller år. Och det där med att betala moppeförsäkring tycker jag verkar vettigt för att få lite rättvisa.

• mimmi 1

Jag tycker det är ganska självklart att man som förälder betalar div. avgifter för sportaktiviteter... här är det 17-åringen som spelar fotboll, och det kostar ju... men jag har aldrig haft en tanke på att kompensera min 13-åring för det... hon kan ju börja hon med.. jag vill uppmuntra till att sporta, och skulle dom få betala sådant själva, finns ju risken att dom hoppar av...

Gym-kort är en perfekt julklapp däremot, och som räcker hela året.
    Det har sonen fått ett par år nu. och eftersom 13 år är för tidigt för att gå regelbundet på gym, så kommer hennes tid med, om ett par år....

jag har aldrig hört en enda gång från dottern att hon på något sätt tycker att hennes bror får mer än henne, pga. sportavgifter, fotbollskor, mm.

• abnocto

Nu är mina barn nästan jämnåriga och det är mycket att jag personligen känner att jag vill vara rättvis. Varför ska dottern få prova på än det ena och än det andra och jag snällt betalar medans grabben inte har någon dyr hobby så jag "tjänar" pengar på honom. Så personligen vill jag "ge" honom något annat, så det kan då bli större prylar han behöver på mina villkor.
    Själva har de sällan klagat men jag gör det för min egen skull så att jag inte får höra något när de blir äldre plus för att jag ska må bra. Men rättvisa till 100% lär det aldrig bli.

• tjenixen
    saan78 skrev 2008-10-22 10:53:31 följande:
    men cykeln, datorn och mopeden som sonen använder kostar väl också? eller har han betalat allt sådant med pengar han själv tjänat ihop?mina ungar försöker inte tjata om rättvist, eftersom de bara får svaret "nä det kanske inte är rättvist men det kan vara rätt ändå, nästa gång kanske det är du som får nogot som hon inte får, nu får du försöka vara glad för hennes skull".
    Ja, han har ju faktiskt sparat och gnetat och jobbat ihop datorn, halva cykeln och halva moppen ( fick de andra halvorna i present ). Det har inte varit något tjafs om orättvisa etc förut utan det är nu som det kommit upp till ytan. Man försöker ju så gott man kan och sen är det ju så att 16åringen sommarjobbar och får hela barnbidraget medan 13åringen inte jobbar så mycket mer än ibland och får bara typ halva barnbidraget.
  • tjenixen

ja ni, vi kan väl ganska snabbt konstatera att det inte är lätt att vara rättvis och inte få dåligt samvete, vara en bra förälder och se till alla sina barns bästa. Det är så olika faktorer som spelar in som mognad, intressen mm som gör om man får eller inte får barnbidraget osv. Helt enkelt ett komplext område kan man kanske säga:)

(jag har två barn till, förutom de på 13 och 16 har jag en på 6 och en på 3,5 och tror ni inte att 6åringen snappat upp att man faktiskt kan få veckopeng*ler* så nu får hon och lillebror en guldtia varje fredag som de stoppar i sina spargrisar. Det lilla lördagsgodis de får och om de någon gång vill köpa en tidning så får de än så länge det av oss).

• kaji
    tjenixen skrev 2008-10-22 17:11:32 följande:
    Ja, han har ju faktiskt sparat och gnetat och jobbat ihop datorn, halva cykeln och halva moppen ( fick de andra halvorna i present ). Det har inte varit något tjafs om orättvisa etc förut utan det är nu som det kommit upp till ytan. Man försöker ju så gott man kan och sen är det ju så att 16åringen sommarjobbar och får hela barnbidraget medan 13åringen inte jobbar så mycket mer än ibland och får bara typ halva barnbidraget.
    det handlar ju om vad man som förälder vill estimera också. dator och cykel kunde jag nog tänka mig att betala på samma sätt som idrottsaktiviteter eftersom det kan vara något som är nyttigt och bra att ägna sig åt.

har man tex en tonåring som är intresserad av att spela ishockey och en som är intresserad av att festa ser jag ingen anledning till att man ska ge dem exakt lika många kronor att spendera på sina olika intressen.
Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget