AnSo76 skrev 2009-04-16 10:16:59 följande:
Förstår det e tufft.Varken jag, min sambo, min syrra eller mamma kollade på pappa efter han dött. Vi fick ju beskedet på akuten men jag vågade inte gå in. Var rädd att se hur de skulle se ut. Kan ibland ångra det å ibland inte. Nu har jag ju minnet av honom som han var innan han dog.
Att se pappa var inget jag hade en tanke på, medan syrran direkt sa att hon ville det. Eftersom han inte dog hemma eller på sjukhuset så skulle han till rättsmedicin, Linköping var det som låg närmast. Så vi fick möjlighet att se honom på bårhuset på Kalmarlasarett innan han fördes vidare. Efter obduktionen fördes han ner till Lund, men då såg vi inte honom.
De 2,5timmar som det tog att åka till Kalmar var nog nästan de värsta av alla, sitta inne på en vägrestaurang och försöka tvinga i sig något att äta och dricka och även få lite tid tillsammans allihop påvägen, Vi åkte i 2 bilar dit. Där satt vi vid ett bord och petade i maten och grät och tittade på foton som vi hämtat på framkallning påvägen, fruktansvärt!
Vi kom iallafall till Kalmar och möttes av en helt underbar diakonissa, det var verkligen rätt person på rätt plats. Hon fanns sen med under hela tiden vi var där, håll sig i bakgrunden men fanns hela tiden där. Svarade på de frågor vi hadde, hon följde även med mig in när jag ville ta foto på pappa och sa att det var inget konstigt alls att man tog foto på sina avlidna anhöriga.
Jag ångrar absolut inte att jag såg pappa, nu iefterhand kan jag vara tacksam över att syrran så direkt sa att hon ville det annars hade jag nog inte brytt mig om det. Det var en av de få saker som hon faktiskt klarade av att besluta och inte lämnade över till mig.