• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • Undret Gilan
    Gliimma skrev 2009-08-22 16:00:19 följande:
    För att klargöra en sak, jag tar inte något som skrivs på Fl eller någon annan sida personligt, spelar ingen roll var innehållet är. MEN det är personerna som skriver detta som irriterar mig, för dom gör det bara av en anledning och det är för att såra och för att dom älskar de här diskusioner, och det är det jag blir irriterad på.
    Så du tror seriöst att det som skrivits på barntotal.se om unga och PSD inte är det minsta vetenskapligt utan bara skrivet för att såra läsare som är unga föräldrar?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 16:12:15 följande:

Så du tror seriöst att det som skrivits på barntotal.se om unga och PSD inte är det minsta vetenskapligt utan bara skrivet för att såra läsare som är unga föräldrar?
    Det har jag aldrig tvivlat på..
  • Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 16:09:02 följande:

Men om du läser denna tråd så var det en tjej som blev upprörd av samma sak som du för hon hade läst det. Alltså så var detta inte en tråd där någon attackerade unga utan ifrågasatte det hon läst då hon tog det kränkande.Men det var enbart en vetenskaplig redovising som förts av statistik inget annat.Tycker trådar där man enbart hackar på det ena eller andra är väldigt onödiga överlag men denna tråden var ju inte sådan.Men förstår inte syftet med att du tycker att det ska startas trådar om risker att vara gravid som äldre? Vad hjälper det dej?
    Jag vet det, men det bres ju på en massa sen.
  • RiNan
    Gliimma skrev 2009-08-21 20:21:55 följande:
    Förstår inte varför dessa trådar ska startas hela tiden.. En 15 årig mamma missköter sitt barn samtidigt som en 30 årig mamma missköter sitt barn och tvärtom. Jag bryr mig inte om sådana dumma kommentarer som att "unga föräldrar är sämre föräldrar" "barn med unga föräldrar har lägre Iq" I helvete heller, jag är världens bästa mamma för min son även fast jag var 17 år när han föddes och ni andra är världes bästa föräldrar åt era barn oavsett ålder. Skit i alla kommentarer. Vi vet redan att ni har fördommar om oss unga föräldrar, och? Jag har fördommar om Gamla föräldrar.
    Jag hänger med på det du säger men dumfastnade för en grej. Vi är inte världens bästa föräldrar åt våra barn och kanske inte du heller men vi är alla de bästa föräldrarna som vi kan vara med vår erfarenhet och vårt bagage. Jag tror att alla gör sitt bästa med sina barn. Inkl alkoholiserade föräldrar. De är oftast inga bra sådanna men de är de bästa de kan vara utifrån sina förutsättningar just då. Sen kan ju förutsättningarna ändras allteftersom vi lever. Vilket är bra.
  • Undret Gilan
    Gliimma skrev 2009-08-22 17:15:12 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-08-22 16:09:02 följande: Jag vet det, men det bres ju på en massa sen.
    Visst vissas kommentarer är onödiga men om unga föräldrar slutar bry sej så kommer de tröttna på att skriva dumma kommentarer.
    Så länge det fräs ifrån ju roligare är det och desto längre och argsintare blir trådarna.

Många blir misstänksamma av att vissa känner sej så otrolig träffade och attackerade och sätter alla taggar utåt. Vet man med sej att man är en bra förälder oavsett ålder så strunta  folks kommentarer.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Heliodora

Jag har inte läst hela tråden men jag tror PSD inte har så mkt med hur vida mamman är ung eller inte. Jag tror PSD är ett medfött fel och naturens egna sätt att ta bort svaga och icke-levnads dugliga individer. (Kanske låter grymt men så e det i naturen iallafall) Det måste ju vara så eftersom det är barnet som slutar andas, inte för att mamma inte kan sköta sitt barn....eller är ung...

• mikipiki
    Heliodora skrev 2009-08-22 20:24:48 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag tror PSD inte har så mkt med hur vida mamman är ung eller inte. Jag tror PSD är ett medfött fel och naturens egna sätt att ta bort svaga och icke-levnads dugliga individer. (Kanske låter grymt men så e det i naturen iallafall) Det måste ju vara så eftersom det är barnet som slutar andas, inte för att mamma inte kan sköta sitt barn....eller är ung...
    WORD!
  • RiNan
    Njae. Eftersom det finns en hel del åtgärder man kan ta för att undvika att det händer. Dessutom har många av de barn jag känner till som dött av psd dött på mage. Kanske därför ett av tipsen är att inte ha bebben på magen. Tror inte att det var naturens sätt att sålla ut de svaga. Min man resonerar likadant fast då om missfall etc.
  • Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 17:23:14 följande:

Visst vissas kommentarer är onödiga men om unga föräldrar slutar bry sej så kommer de tröttna på att skriva dumma kommentarer.Så länge det fräs ifrån ju roligare är det och desto längre och argsintare blir trådarna.Många blir misstänksamma av att vissa känner sej så otrolig träffade och attackerade och sätter alla taggar utåt. Vet man med sej att man är en bra förälder oavsett ålder så strunta  folks kommentarer.
    Ja så är det säkert. Får väl helt enkelt lägga ner.. Tycker det är så synd bara...
  • Kya
    nja, det stämmer inte riktigt... varför barnen slutar andas beror ofta på att de inte har utvecklats klart, att kroppen är outvecklad. det är därför psd bara existerar i några månader, och det är därför risken är större för prematurbarn och för barn till rökare. (de som har rökt när de varit gravida) de barnen har helt enkelt inte fått samma chans att utvecklas. det finns vissa säkerhetsmått man kan ta för att undvika det så långt det är möjligt. men även det säkraste barn kan dö. thats life, tyvärr.

men jag förstår hur du tänker.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Syra
    Nej verkligen inte.

Det är helt friska barn som avlider.

Min son hade avlidit om inte vi sett hans livlöshetsattacker. Idag är han en fullt frisk 4 åring som nästan aldrig är sjuk. Han är inte svag på något sätt och han har inga fel öht. Min historia är inte det minsta sällsynt, det är många som upplevt samma sak.
  • EttPlusTvåÄrTre

Jag är 21 år och har läst vårdlinjer, jag har haft två praktiker på neonatalavdelning. detta skit snack är ju löjligt, en ung mamma klarar av en graviditet bättre vi har lättare att anpassa oss fysiskt och våra kroppar återhämtar sig bättre efteråt. när man som kvinna har fått mens och har haft sin första ägglossning så är våra kroppar förberedda för graviditet. så kom inte och säg att alla utbildningar jag har gått och allt jag har fått lära mig på praktiker inte stämmer. de vanligaste orsakerna till förtidigt födda barn är havandeskapsförgiftning och det kan drabba alla gravida i alla åldrar, och man vet att ju äldre den gravida kvinnan är desto mer kåller görs och fler prover tas, risken för att föda förtidigt är större ju äldre mamman är och risken för downsyndrom ökar.. när jag var 19 år (2007) födde jag mitt första barn, både läkaren på förlossningen och barnmorskan på MVC sa att jag skulle se det positivt att jag var ung och rent kroppsligt hade alla förutsättningar för en lyckad graviditet, när jag var 21 år (nu 2009) och väntade mina tvillingar sa läkaren att jag hade tur som var ung för att då klarar jag av en tvillinggraviditet bättre än om jag hade varit äldre, jag har varit på föreläsningar under utbildningen och fått höra att det idag är många som sattsar på karriären och väntar till senare med att skaffa barn och att man då i många fall har svårare ju äldre man blir att bli gravid samt att det innebär större risker för så val mamma som foster.. jag är väldigt insatt på många sätt och har ett kontakt nät på så där 30 unga föräldrar som i sin tur känner massa andra unga föräldrar från norr till söder i sverige, jag har hört mig för och ingen av dom har fått några indikationer på att deras garviditeter skulle ha varit mer riskfyllda för att dom var unga.. vad gäller plötslig spädbarns död så har man ingen förklaring på varför det händer och man forskar fortfarande väldigt mycket på området, jag ringde en gamma lhandledare från en av mina neonatal praktiker och hon hade inte hört något om att plötslig spädbarns död skulle drabba barn till yngre föräldrar oftare än andra..

• Syra
    EttPlusTvåÄrTre skrev 2009-09-02 22:46:13 följande:
    Jag är 21 år och har läst vårdlinjer, jag har haft två praktiker på neonatalavdelning. detta skit snack är ju löjligt, en ung mamma klarar av en graviditet bättre vi har lättare att anpassa oss fysiskt och våra kroppar återhämtar sig bättre efteråt. när man som kvinna har fått mens och har haft sin första ägglossning så är våra kroppar förberedda för graviditet. så kom inte och säg att alla utbildningar jag har gått och allt jag har fått lära mig på praktiker inte stämmer. de vanligaste orsakerna till förtidigt födda barn är havandeskapsförgiftning och det kan drabba alla gravida i alla åldrar, och man vet att ju äldre den gravida kvinnan är desto mer kåller görs och fler prover tas, risken för att föda förtidigt är större ju äldre mamman är och risken för downsyndrom ökar.. när jag var 19 år (2007) födde jag mitt första barn, både läkaren på förlossningen och barnmorskan på MVC sa att jag skulle se det positivt att jag var ung och rent kroppsligt hade alla förutsättningar för en lyckad graviditet, när jag var 21 år (nu 2009) och väntade mina tvillingar sa läkaren att jag hade tur som var ung för att då klarar jag av en tvillinggraviditet bättre än om jag hade varit äldre, jag har varit på föreläsningar under utbildningen och fått höra att det idag är många som sattsar på karriären och väntar till senare med att skaffa barn och att man då i många fall har svårare ju äldre man blir att bli gravid samt att det innebär större risker för så val mamma som foster.. jag är väldigt insatt på många sätt och har ett kontakt nät på så där 30 unga föräldrar som i sin tur känner massa andra unga föräldrar från norr till söder i sverige, jag har hört mig för och ingen av dom har fått några indikationer på att deras garviditeter skulle ha varit mer riskfyllda för att dom var unga.. vad gäller plötslig spädbarns död så har man ingen förklaring på varför det händer och man forskar fortfarande väldigt mycket på området, jag ringde en gamma lhandledare från en av mina neonatal praktiker och hon hade inte hört något om att plötslig spädbarns död skulle drabba barn till yngre föräldrar oftare än andra..
    Min syster fick mens när hon var 8, jag när jag var 12... många vänner när de var runt 14, ingen av oss var redo fär att bära fram ett barn.

Rent kroppsligt så ska barn inte skaffa barn, när man är ca 15 år så har kroppen fullt upp med att växa själv. Klart det kan vara en bidragande orsak till att barnet inte får exakt mängd näring osv...de behöver ju mamman själv och därför kan de göra att kroppen släpper ifrån sig bebisen förtidigt för att kunna "fokusera" på mamman igen. Inget fel i det! den mekanismen räddar liv!

Sen, du var 19 år när du fick din första och det är inte extremt ungt i mina ögon. Jag har aldrig sett mig själv som en ung mamma och jag var exakt 20 (på månaden).
    Den perfekta åldern för att skaffa barn är just mellan 20 och 25 så det är väl klart läkarna kan nämna att det är bra att man är ung och friskt.......men om du nu varit 15-16 så hade du säkert inte fått höra samma sak? Jag tror inte forskningen är grundad på 19-20 åringar utan just yngre mammor?
  • Dr Mupp
    EttPlusTvåÄrTre skrev 2009-09-02 22:46:13 följande:
    Jag fick mens när jag var 11 och nej kroppen var på inga sett mogen att bära fram ett barn då.
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd