EttPlusTvåÄrTre skrev 2009-09-02 22:46:13 följande:
Jag är 21 år och har läst vårdlinjer, jag har haft två praktiker på neonatalavdelning. detta skit snack är ju löjligt, en ung mamma klarar av en graviditet bättre vi har lättare att anpassa oss fysiskt och våra kroppar återhämtar sig bättre efteråt. när man som kvinna har fått mens och har haft sin första ägglossning så är våra kroppar förberedda för graviditet. så kom inte och säg att alla utbildningar jag har gått och allt jag har fått lära mig på praktiker inte stämmer. de vanligaste orsakerna till förtidigt födda barn är havandeskapsförgiftning och det kan drabba alla gravida i alla åldrar, och man vet att ju äldre den gravida kvinnan är desto mer kåller görs och fler prover tas, risken för att föda förtidigt är större ju äldre mamman är och risken för downsyndrom ökar.. när jag var 19 år (2007) födde jag mitt första barn, både läkaren på förlossningen och barnmorskan på MVC sa att jag skulle se det positivt att jag var ung och rent kroppsligt hade alla förutsättningar för en lyckad graviditet, när jag var 21 år (nu 2009) och väntade mina tvillingar sa läkaren att jag hade tur som var ung för att då klarar jag av en tvillinggraviditet bättre än om jag hade varit äldre, jag har varit på föreläsningar under utbildningen och fått höra att det idag är många som sattsar på karriären och väntar till senare med att skaffa barn och att man då i många fall har svårare ju äldre man blir att bli gravid samt att det innebär större risker för så val mamma som foster.. jag är väldigt insatt på många sätt och har ett kontakt nät på så där 30 unga föräldrar som i sin tur känner massa andra unga föräldrar från norr till söder i sverige, jag har hört mig för och ingen av dom har fått några indikationer på att deras garviditeter skulle ha varit mer riskfyllda för att dom var unga.. vad gäller plötslig spädbarns död så har man ingen förklaring på varför det händer och man forskar fortfarande väldigt mycket på området, jag ringde en gamma lhandledare från en av mina neonatal praktiker och hon hade inte hört något om att plötslig spädbarns död skulle drabba barn till yngre föräldrar oftare än andra..
Min syster fick mens när hon var 8, jag när jag var 12... många vänner när de var runt 14, ingen av oss var redo fär att bära fram ett barn.
Rent kroppsligt så ska barn inte skaffa barn, när man är ca 15 år så har kroppen fullt upp med att växa själv. Klart det kan vara en bidragande orsak till att barnet inte får exakt mängd näring osv...de behöver ju mamman själv och därför kan de göra att kroppen släpper ifrån sig bebisen förtidigt för att kunna "fokusera" på mamman igen. Inget fel i det! den mekanismen räddar liv!
Sen, du var 19 år när du fick din första och det är inte extremt ungt i mina ögon. Jag har aldrig sett mig själv som en ung mamma och jag var exakt 20 (på månaden).
Den perfekta åldern för att skaffa barn är just mellan 20 och 25 så det är väl klart läkarna kan nämna att det är bra att man är ung och friskt.......men om du nu varit 15-16 så hade du säkert inte fått höra samma sak? Jag tror inte forskningen är grundad på 19-20 åringar utan just yngre mammor?