• RiNan

Kattlåda till hund?

Va???!! Säkert det du tänkte när du såg rubriken.

Men det är vad jag undrar. Kan ni tänka er att ha kattlåda till er valp (om det är en liten valp)? Menar då inte för att ägaren är för lat för att gå ut med hunden i samma syfte som man har tidningspapper etc. Jag tycker att idén känns rätt främmande och fel på något sätt men egentligen, varför inte?

Läste lite om valpar nyss när jag satt och surfade runt och ett allmänt tips vad gäller rumsrenhetsträning är ju att ha en tidning vid dörren dit du tar valpen ifall du ser att något är på gång och du inte hinner springa ut med den i tid. På så sätt lär sig valpen även att ta sig mot dörren när den blir nödig och du lär känna igen signalerna. Samma tips gäller även för att undvika småpölar under natten. Då kissar hunden på pappret bredvid dörren.

Så då åter till frågan, kan ni tänka ha en kattlåda istället för tex tidningspapper? Har sett att vissa har sådana skydd som man använder på sängarna inom vården eftersom de suger upp bra och valpen inte går därifrån med blött på fötterna men sådana har inte alla tillgång till.

Och självklart går man även ut med hunden. Efter mat, lek, vila etc men är det något ni skulle kunna tänka er? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Kattlåda till hund?
  • stora lilla J

Houdini: den jag använder har ju ett grässubstitut, och hon har inga problem att bedömma den som likadan som gräsmattorna jag säger att hon får gå på.

Vi tänkte som du länge, och avstod från att skaffa hund för att vi inte bodde i hus, men när vi började känna och tänka efter kändes det fel - vi kan erbjuda vår hund allt annat, bortsett från kl 6 promenaden.

Vi ger henne ett kärleksfullt hem, tid och uppmärksamhet, hon behöver i princip aldrig vara ensam, och får massor med motion och mental stimulans.

Hennes sista promenad är vid tio på kvällen, sen får hon kissa på lådan innan hon somnar. På morgonen är jag ensam med barnen och kan inte gå ut vid sex utan först vid nio, och om hon vill morgonkissa använder hon lådan innan vi kommer ut.

Menar du på fullaste allvar att det diskvalificerar oss som hundägare??? Det funkar jättebra för oss och vår hund iaf!

• Houdini

Om det är en tidsbegränsad lösning okej kanske kan jag köpa det.

Men inte i långa loppet nej.

Jag är sjuklig och ibland måste jag antingen jag orkar eller inte se till att mina tre hundar kommer ut och kissar när min sambo jobbar över tex. Det innebär för min del tre promenader för jag vågar inte gå med alla tre samtidigt. Då jag inte tror jag kan hålla dom om dom får för sig att jaga en katt, grannen är ute med sin hund som är ett hatobjekt här hemma (grannens hund for ut från sin tomt och överföll min hane helt oprovocerat, så nu hatar alla tre den hunden) osv.

Helt krasst jag skulle inte kunna ha ens en hund om jag inte hade min sambo, just för att jag skulle inte alltid kunna rasta den. Sen att den hunden aldrig skulle vara ensam jag skulle gå kurser med och allt, det spelar ingen roll eftersom min sjukdom kommer i skov och då kan jag inte ta hand om en hund

• stora lilla J

Houdini: då ser vi olika på det helt enkelt! Tills vi flyttar till hus är det en permanent lösning för just tidig morgon och sen kväll/ natt. Och det funkar som sagt inte som ersättning för promenaderna, de har vi många av ändå. Jag undrar vad det är rent specifikt som stör dig med idéen? Jag menar inte att lösningen ska funka för alla, har man flera hundar eller väldigt stora hundar blir det nog mycket svårare, men för mindre hundar, och rent specifikt för oss, funkar det väldigt bra!

• maruttan

Har haft hund hela mitt liv och vi har ALDRIG använt oss av vare sig tidningspapper eller lådor. Utan när man har en valp så är det bara att springa ut med den hela tiden...efter den sovit, ätit,lekt och tusen ggr däremellan. Om man är konsekvent så får man den oftast rumsren på ett par veckor.
    Hur förvirrad blir inte hunden om den ibland ska gå ut och ibland är det ok att kissa inne?

Jag har också 2 barn och 2 hundar men det skulle aldrig falla mig in att skaffa en kattlåda som de får kissa på eller dylikt. Har man inte möjlighet att gå ut med hunden så ska man inte skaffa hund. Varför inte vänta ett par år tills barnen är större och kan hjälpa till eller vara själva hemma medans man går ut med hunden?

• hannis

Nej det kan jag inte tänka mig. Jag har inte använt tidningspapper till mina valpar heller utan har gått ut med dem så ofta de har behövt tills de varit rumsrena.

• stora lilla J
    maruttan skrev 2009-11-04 18:17:45 följande:
    Har haft hund hela mitt liv och vi har ALDRIG använt oss av vare sig tidningspapper eller lådor. Utan när man har en valp så är det bara att springa ut med den hela tiden...efter den sovit, ätit,lekt och tusen ggr däremellan. Om man är konsekvent så får man den oftast rumsren på ett par veckor. Hur förvirrad blir inte hunden om den ibland ska gå ut och ibland är det ok att kissa inne? Jag har också 2 barn och 2 hundar men det skulle aldrig falla mig in att skaffa en kattlåda som de får kissa på eller dylikt. Har man inte möjlighet att gå ut med hunden så ska man inte skaffa hund. Varför inte vänta ett par år tills barnen är större och kan hjälpa till eller vara själva hemma medans man går ut med hunden?
    Vi har alltså inte en kattlåda, utan en låda speciellt designad för hundar att använda med gräs ovanpå. Den har vi alltså inte inne utan ute på balkongen. Det har inte varit något problem att få henne rumsren, hon går på komando för det mesta, eller lite som hon vill när vi är ute.

Ja, vi tänkte också att vi var tvungna att vänta tills vi bodde i hus, men är väldigt glada att vi kunnat skaffa hund nu, och lösningen med hundlådan funkar perfekt för oss när vi behöver den! Varför menar du att vi borde väntat? För att det aldrig skulle falla dig in att använda hundlåda?
  • maruttan

stora lilla J skrev 2009-11-04 21:01:47 följande:

Vi har alltså inte en kattlåda, utan en låda speciellt designad för hundar att använda med gräs ovanpå. Den har vi alltså inte inne utan ute på balkongen. Det har inte varit något problem att få henne rumsren, hon går på komando för det mesta, eller lite som hon vill när vi är ute. Ja, vi tänkte också att vi var tvungna att vänta tills vi bodde i hus, men är väldigt glada att vi kunnat skaffa hund nu, och lösningen med hundlådan funkar perfekt för oss när vi behöver den! Varför menar du att vi borde väntat? För att det aldrig skulle falla dig in att använda hundlåda?
    Jag har bott i lägenhet med valp och jo det funkar det med så jag menar inte att man måste bo i hus för att skaffa hund.
    Jag tycker mer att om det är så omständigt att ha hund att man måste ha en hundlåda på balkongen så kanske man ska vänta ett tag istället.
    Jag har 2 småbarn och 2 hundar som nu börja bli lite till åren och när de går bort så kommer jag nog vänta ett par år innan jag skaffar en ny hund. Just för att jag känner att jag inte har tid att ge en unghund den uppmärksamhet och tid som den kräver.
    Jag tycker inte att det är rätt läge att köpa valp när man har småbarn, that´s my opinion.
    Och nej...det skulle aldrig falla mig in att använda hundlåda...
  • stora lilla J
    maruttan skrev 2009-11-04 21:50:12 följande:
    stora lilla J skrev 2009-11-04 21:01:47 följande: Jag har bott i lägenhet med valp och jo det funkar det med så jag menar inte att man måste bo i hus för att skaffa hund. Jag tycker mer att om det är så omständigt att ha hund att man måste ha en hundlåda på balkongen så kanske man ska vänta ett tag istället. Jag har 2 småbarn och 2 hundar som nu börja bli lite till åren och när de går bort så kommer jag nog vänta ett par år innan jag skaffar en ny hund. Just för att jag känner att jag inte har tid att ge en unghund den uppmärksamhet och tid som den kräver. Jag tycker inte att det är rätt läge att köpa valp när man har småbarn, that´s my opinion. Och nej...det skulle aldrig falla mig in att använda hundlåda...
    Ok, så du vänder dig alltså emot att man som småbarnsfamilj väljer att skaffa hund? Det kan jag på vissa sätt förstå, båda barnen och valpen kräver ju jättemycket tid och engagemang, även om min upplevelse är att de får ut jättemycket av varandra också.

Nej, att det inte skulle falla dig in att använda hundlåda förstod jag, vad jag försökte fråga var om du menade att det var hundlådan i sig som gjorde oss till olämpliga hundägare enligt dig?

Vi skulle nog kunna klara det även utan lådan, och hade vår kicka inte accepterat den hade vi ju kört utan, så klart. Min man skulle kunna gå upp en halvtimme tidigare och gå ut på morgonen, men skulle då behöva väcka hunden för att gå ut, och jag skulle kunna gå ut på kvällen, men vi föredrar helt enkelt den här lösningen. Att den inte funkar för alla kan jag absolut förstå, men nog måste man respektera att den funkar för vissa?
  • Frelisac

Har inte orkat läsa hela tråden, men spontant vänder jag mig verkligen emot att använda nån form av låda till hunden. Och teorin om att den ska vara lätt att ta bort när ägaren lärt sig känna igen hundens signaler tycer jag verkar vara bs - lådvarianten bygger ju på att valpen INTE behöver visa signaler. Jag tror inte att en hundvalp går omkring och piper för sig själv innan den går på lådan. I s f måste ju lådan stå instängd någonstans - eller utstängd.

Jag har två 35-kilos hundar, den yngre är dryga året. Jag bor på landet och eftersom både jag och sambon är hemma i stort sett hela dagarna (jag jobbar mycket hemifrån och sambon är sjukpensionär) så har hundarna svängdörr här hemma. Den yngre ha m a o aldrigt behövt lära sig att tigga sig ut, vilket innebär att hon fortfarande ibland gör olyckor på nätterna ifall hon inte gör ifrån sig ordentligt på sista utesvängen. My bad! Det är bara att jobba på strukturen och berömma när hon säger till. En låda skulle - i mina ögon - bara lösa symtomen, inte problemet.

• maruttan

stora lilla J skrev 2009-11-04 22:12:23 följande:

Ok, så du vänder dig alltså emot att man som småbarnsfamilj väljer att skaffa hund? Det kan jag på vissa sätt förstå, båda barnen och valpen kräver ju jättemycket tid och engagemang, även om min upplevelse är att de får ut jättemycket av varandra också. Nej, att det inte skulle falla dig in att använda hundlåda förstod jag, vad jag försökte fråga var om du menade att det var hundlådan i sig som gjorde oss till olämpliga hundägare enligt dig? Vi skulle nog kunna klara det även utan lådan, och hade vår kicka inte accepterat den hade vi ju kört utan, så klart. Min man skulle kunna gå upp en halvtimme tidigare och gå ut på morgonen, men skulle då behöva väcka hunden för att gå ut, och jag skulle kunna gå ut på kvällen, men vi föredrar helt enkelt den här lösningen. Att den inte funkar för alla kan jag absolut förstå, men nog måste man respektera att den funkar för vissa?
    Jag säger inte att ni är olämpliga hundägare men ibland så kanske man måste tänka efter en gång till... Är det inte bättre att vänta ett par år så hela familjen och hunden får mer utbyte av varandra?
    Jag väcker båda mina hundar på morgonen och går ut med dem innan jag åker till jobbet. Annars så skulle min man få gå ut med dem innan han ska iväg till dagis med barnen och det funkar ju inte.
    Känns som om att hundlådan är en uppfinning av någon som gärna vill ha hund men inte göra sig så mycket besvär. För besvär ÄR det, det ÄR jobbigt att ha valp och springa ut i tid och otid.
    Det är besvärligt även att ha vuxna hundar men skillnaden med dem är ju att de klarar av att hålla sig en stund medans valpar behöver på en gång när de blir nödiga.
  • stora lilla J

Jag tycker nog att hundlådan gör livet lite mindre besvärligt för oss alla, men jag kan inte känna igen mig i att livet med en valp blir obesvärligt tack vare den, det finns ju så många andra områden med en valp! Varför skulle det vara fel att nyttja något som gör livet lite lättare?

Min granne bor på gårdsplanen och har en power puff som hon morgon och kväll släpper ut på kissning på sin 1*1m uteplats. På vilket sätt är det annorlunda eller bättre än en låda på balkongen???? Vår valp följer med till dagis på morgonen, och kommer med hem efter lämning, så motionsbiten får hon ändå.

Vi får helt enkelt enas om att vara oense Men för mig känns det lite väl dömande att kritisera ett hundägande utifrån något man aldrig provat, ungefär som att jag skulle kritisera hundägare som lämnar sina hundar hemma när de arbetar, bara för att det inte är optimalt för hunden? Har de då inte rätt att berika sina liv med en hund?

• stora lilla J

RiNan: Tack! För oss funkar det som sagt fantastiskt bra, det tog en vecka att få henne rumsren, och hon verkar trivas bra med både låda och att kissa ute, men nu när det blivit kallt fryser hon jättemycket när vi ska ut... Det roliga är att här i tråden verkar alla väldigt fördömmande om hundlåda, men sen jag skrev att vi använder den får jag pm mest hela tiden med frågor från nyfikna...

• riboflavin

Jag kan inte se skillnaden mellan att använda "hundlåda" och att ha trädgård där man släpper ut hunden för att göra av sig, principen är den samma, man går inte ut och rastar hunden utan den rastar sig själv på en angiven plats.
    Själv har vi trädgård där hunden får kissa om hon behöver, och dörren står nästan alltid öppen eftersom hon trivs bättre utomhus.

Tycker ändå det är bra att motståndet mot hundlåda är så stort eftersom jag tror att många hundägare (eller ja, folk som har hundliknade accessoarer) skulle nappa om det blev vedertaget på samma sätt som kattlåda, och då skulle det nog inte handla om hundlåda som ett komplement, utan hundlåda som vardag.

• stora lilla J

Riboflavin: Det tycker jag är väldigt sant, både att hundlådan fungerar som ett substitut för en trädgård där hunden rastar sig själv, och att det vore olyckligt om hundlådan blev ett sätt för fler att ha väskhundar! Och väldigt olyckligt om det var det enda man använde, hunden behöver ju så klart fortfarande promenera och få motion!

Jag vet inte hur länge det tar när man tränar som vanligt att få hunden torr (om man bor i lägenhet menar jag och måste åka hiss som jag annars skulle behöva göra) men på det här viset blev hon torr på en vecka, nu har vi inga olyckor hemma alls längre och hon är tio veckor...

Sen tror jag det beror på ras och hundens personlighet också, vi har en liten pudel, och både storleksmässigt och personlighetsmässigt funkar det väldigt bra. Hon är ju liten, snabb att lära och vill gärna vara till lags, men om vi hade en schäfer hade vi nog aldrig valt att prova hundlåda!

• ledarhona
    stora lilla J skrev 2009-11-04 18:12:22 följande:

Houdini: då ser vi olika på det helt enkelt! Tills vi flyttar till hus är det en permanent lösning för just tidig morgon och sen kväll/ natt. Och det funkar som sagt inte som ersättning för promenaderna, de har vi många av ändå. Jag undrar vad det är rent specifikt som stör dig med idéen? Jag menar inte att lösningen ska funka för alla, har man flera hundar eller väldigt stora hundar blir det nog mycket svårare, men för mindre hundar, och rent specifikt för oss, funkar det väldigt bra!

Jag håller med dig, stora lilla J..... Som man säger på engelska..... "Different strokes for different folks"...... Och framförallt, trivs hundarna med rutinen, så VARFÖR inte? Det handlar ju först och främst om hurdan hundarna trivs med detta och tror jag och dom gör det för annars skulle dom inte göra det alls.
  • Elliots matte

Tycker det här med kattlåda till liten hund låter jättebra men enbart till första
    och sista kisset och absolut inte som substitut till promenaderna.
    Vad det skulle det vara för nackdel har jag svårt att förstå.
    Har själv en valp som får en 5-10 rastning före och efter alla längre rundor.
    Vad är skillnaden?
    Då är det mycket, mycket värre med alla de som skaffar hund och inte har tid
    med den. Går och jobbar hela dagen och låter hunden ligga hemma. Det 
    är inget liv för någon hund, stor, som liten.
    Att vi har en lag som säger att du får lämna din vuxna hund max 6 tim per dag
    verkar inte ha någon effekt alls på visa människor. En valp ska i princip knappt
    vara ensam alls första året utom mycket korta stunder , som sakta får bli
    längre och längre.

• Jemp

Nej. Jag har aldrig lärt mina valpar att gå på tidningspapper heller. Lättare att lära sig en sak (dvs kissa ute) istället för att flera ställen ska vara ok.

Svar på tråden Kattlåda till hund?