• jazzkatten

    Restless legs - kryp i benen!

    Är det någon mer som har drabbats av "Restless legs"?
    Jag är i v 11 och har fått fruktansvärt svårt att sova pga kryp i benen. Vissa nätter sover jag bara någon timma för jag måste hela tiden röra på benen. Det är som det kittlar inne i benbärgen, ungefär som växtvärk. Tydligen är det en sjukdom som kan förvärras just av graviditet.
    Jag vill gärna ha tips och råd hur man kan lindra problemet!

  • Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!
  • Otåligast

    För mig har Magnesium + Kalcium hjälpt väldigt bra. Fungerade efter bara ett-två dygn när jag började ta det!

  • Yarrow

    Oh, suttit och sökt hela kvällen efter bra huskurer mot mina myror i benen. Har hela kylen full av ramlösa men det verkar inte fungera ikväll, blir TOKIG!!

    Är gravid i vecka 35 så jag hoppas verkligen det försvinner efter födseln!

  • Boosse

    Har problem med skiten innan graviditeten men nu kan jag vakna om natten av att det kryper i fötterna, att jag ligger och gnider dem mot varandra, det är där det sitter på mig, känns som jag har fötterna i en myrstack.
    För mig lindrar det liiiite om jag smörjer in fötterna och sticker ut dem ur täcket så jag blir kall. Ska gå på jakt efter ett effektiv kylbalsam, har inte hittat något bra än.
    Förresten så kan järnbrist förvärra det så ta era järntabletter! Jag har slarvat med dem den sista månaden och tror att det är därför det har förvärrats så.

  • storsa

    Hej!
    Jag kör på TENS. Sätter på de på vaderna varje kväll, ofta kan jag somna med de på och sen efter några timmar vaknar jag, river bort de och kan förhoppningsvis somna om igen.
    Sedan slutade jag plugga för en vecka sedan trots att jag tänkt hålla på tills förlossning, för att jag insåg att jag för att inte bli galen iaf måste ha chansen att sova en timme på dan.
    Min RL är värst från 20.00 på kvällen. Dagtid kan jag alltså ibland lägga mig ned och vila utan problem.  


  • bibbi01
    Maria32 skrev 2005-12-30 13:42:29 följande:
    Hej!
    du har redan fått så många bra tips men jag måste ända ge dig ett till
    Jag hade samma problem som dig när jag väntade min tjej och då tipsade en läkare mig att köpa järntabletter på apoteket, Niferex, Det hjälpte jättebra!!! Jag åt 2 om dan sista 4 månaderna! Superbra!! Prova det om du inte redan gjort det. Jag hade inte en pirrning sedan!!
    Lycka till!!
    Hej! har också problem med krypande känsla i benet, Så länge jag ligger och läser är det inget problem men direkt jag bli trött så börjas det jätte jobbigt. Så tack ska pröva dessa tabletter.Glad/Gunvor
  • bibbi01
    jazzkatten skrev 2005-09-29 22:11:56 följande:
    Är det någon mer som har drabbats av "Restless legs"?
    Jag är i v 11 och har fått fruktansvärt svårt att sova pga kryp i benen. Vissa nätter sover jag bara någon timma för jag måste hela tiden röra på benen. Det är som det kittlar inne i benbärgen, ungefär som växtvärk. Tydligen är det en sjukdom som kan förvärras just av graviditet.
    Jag vill gärna ha tips och råd hur man kan lindra problemet!
    ja jag har lidit av detta några år från och till men nu på sista tiden har jag det varje natt. Jag kan ligga och läsa utan problem , men direkt när jag blir trött och till att somna börjar det krypa i ena benet, då är det omöjligt att somna. Jag är inte gravid så om det beror på att jag röker vet jag inte. Hoppas du får hjälp många som har samma sak och en del har fått hjälp. Lycka tillGlad
  • Malros

    Paraflex är bra för restless legs! Helt ofarligt för fostret! Fungerar klockrent till kvällen!!

  • Jakin

    Jag har länge undrat om det inte ska dyka upp någon effektiv metod som kan lindra restless legs besvär. Nu har jag hittat något som jag inte hört om tidigare, nämligen en form av magnetband som tydligen ska kunna hjälpa många fall av RLS. Man är ju altid skeptisk kring det mesta, men samtidigt finns en längtan efter något som ska hjälpa! Någon som provat eller hört något om det? (adressen: restpad.se)


     
  • Cailyn

    Jag började få "stickningar" i ena benet efter jag fött barnen.

    När jag tränar så blir det bättre.

    Jag googlade också "vad göra sticker i benen" el nåt sånt och hittade att det kan bero på magnesiumbrist.

    Jag tänkte att jag kan ju alltid prova och det funkar verkligen!

    (Jag känner mig också mycket piggare sen jag började med extra magnesium).

  • micjos

    Har samma, haft i 22 år ungefär så vet att det är hemsk. Åt insomningstabletter En gång och fick då även i armarna och det blev bestående så kryper för med ibland och det är värre, nästan panikartat. Jag har provat magnesium men inte funkat. Lägga benen på spikmatta 10-15 min brukar hjälpa, vet dock inte om det är ok att använda spikmatta som gravid.

  • Stjärnstoft

    Hade skitjobbigt under mina graviditeter. Mådde bra mellan dock. Men några år efter sista barnet kom det åter med full kraft. Sov nästan aldrig. Trodde jag skulle bli psykotisk. Testade allt. Kollade alla värden. Sattes in på Sifrol/Pramipexol. Och började med stödstrumpor nattetid. Fick tillbaka mitt liv!!

  • Anni82

    Inte läst hela tråden så detta tips kanske redan kommit. När det är som värst sover jag med mina stödstrumpor + sambons fotbollsstrumpor + skidstrumpor. Då har det alltid gått över till slut.

  • jewel

    Hej! Jag har inte läst hela tråden, men jag måste tipsa om att kolla upp erat ferritinvärde, alltså järndepåerna i kroppen. Jag började få restless legs (heter numera Willis Ekboms sjukdom - WED) dagen då jag plussade när jag var gravid med min dotter 2012. Då låg mitt ferritinvärde normalt (120) men när jag var i vecka 26 hade det gått ner till 14. Jag fortsatte ha problem med WED hela graviditeten men det blev värre o värre. Det fortsatte även efter födseln. Drygt ett år efter att jag hade fött min dotter så kände jag att det var nog o gick till vårdcentralen. Då låg ferritinet på 10. Efter ett halvårs kämpade med flera olika vårdcentraler fick jag äntligen i somras järninjektion (spruta med järnlösning direkt till blodet). 3 månader senare låg ferritinet på 160 o ligger fortfarande kvar där. O jag har i stort sett inga problem alls längre!

    Just vid graviditet kanske det inte räcker med att få järn om värdet är lågt, men det kan mycket väl hjälpa o lindra! Om man lider av WED ska ferritinvärdet ligga över 75, helst över 100. Det kan vara svårt att få läkare att förstå detta eftersom de ofta ser till sina normalvärden som ligger lägre.

    Hoppas att jag kan hjälpa någon iaf att må bättre, jag vet hur det är med de där hemska krypen!

  • En ängel utan vingar
    Hej. Har i 30 års tid försökt hitta nåt som hjälper mot restless legs och har nu av en ren slump hittat en lösning
    Jag måste äta Sifrol varje kväll annars kommer problemen garanterat, måste ta den i tid också (ca.18.00) för den biter inte direkt.
    Jag känner att vissa saker kan framkalla, eller göra problemen värre: Stress (mildare symptom), arbete som innebär jobb med ryggen (värre symptom) , nya skor eller ilägg (värre symptom)
    Vid mildare krypningar så kan det räcka med att gå en sväng i lägenheten (5-10 minuter)
    Sen händer det ibland, utan synbar orsak och trots Sifrol,  att det blir ett rent helvete. Det börjar i ena benet, går sen över i det andra, för att fortsätta i båda axlarna. Vid dessa tillfällen kan jag inte ens sitta ner, jag måste stå upp (detta ofta sent på kvällen då man är fruktansvärt trött) kramperna gör att benet viker sig var 30.e sekund. Vid dessa tillfällen har jag i ren desperation både slagit med knogarna hårt i låret samt faktiskt även huggit med en gaffel för att försöka få smärtan att ta över, hjälper inte. Har även varit ute och gått i ca. 20 minuter (mitt i natten), sen tagit en insomningstablett, för att försöka hinna somna innan det börjar i andra benet, har väl lyckats nån gång men problemet är om det inte gör det så blir man ännu tröttare.
    SEN KÖPTE JAG EN FÅTÖLJ Den går att gunga med, så att du kan ha fötterna i backen samtidigt, fast ännu bättre är att framtill så är det en förlängning som åker upp när jag har fåtöljen i lutande läge, pressar jag då med benen denna förlängning ner och tillbaka så har hitills även de svåra krypningarna försvunnit OCH jag kan i alla fall sitta ner och kolla tv under tiden.
    Hoppas detta kan hjälpa några.
Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!