Linda 734 skrev 2011-06-19 22:14:12 följande:
HEJ!
Folk skal inte DÖMA eller uttala sig om något om den inte gått i dem skorna!
Ja min man sitter inne,ska jag då dömas för hans handlingar?
Jag rättfärdigar inte hans levnadsstil,men ens handlingar är inte alltid det som definierar
en person.
Ja min man är/var kriminell,men han är också en individ,min man,en älskad son,
en älskad bror..
Man skall inte alltid vara så snabb på att döma,lätt att sitta och säga hur andra bör leva sina liv :/
Varför skulle man vara en sämre mamma?
Pappan finns i barnens liv,sen är ju den relationen mellan två vuxna!
och varför i fridens namn skulle barnen bli dömda?
Och jag tror mycke väl att pappan i fråga samt modern är väl medvetna om vad som är rätt
och fel.
Så små trångsynta människor ska inte alltid uttala sig om andras levende,
om det finns brist på erfarenhet.
Man kan ge RÅD som en god medmänniska men fa* inte DÖMA.
Blir verkligen ledsen över sånt....
BARA MIN ÅSIKT
1. Nä folk ska inte döma om dom inte gått i dom skorna men jag hoppas att man inte fastnar i samma skor, att man kanske kan gå med på att gå i dom skorna en gång men sen aldrig mer igen!
Det är inga bra skor, det är inga lätta skor, det är inga bekväma skor och definitivt så är det inga hälsosamma skor!
2. Nej du ska inte dömas för hans handlingar men samtidigt så visste du nog vad du gav dig in poå när du träffade honom! Hans sätt att leva kan inte bara ha ploppat upp från tomma intett den dagen han fick sin dom!
3. Både Ja och Nej...... visst kan ett brott definiera en person! Alla personer skulle inte kunna begå samma sorts brott och det har mycket med hur du är, vad du har för värderingar i livet och vad du är för person!
4. Ja sbolut är han älskad och framför allt av era barn! Barn har en oerhörd kärlek till sina föräldrar och det ska vara fruktansvärt mycket till att ett barn ska sluta älska sin mamma/pappa. Men att älska någon räcker inte alla gånger! Det måste finnas mycket mer än att man älskar för att ett barns liv ska bli så bra som möjligt! Man kan älska sitt barn överallt annat på jorden men ändå inte klara av att vara en omsorgsfull förälder!
5.Jag är av den tror att man alltid har ett val i livet! Du har valt att leva ihop med en man som är kriminell med allt vad det innebär! så varför skulle du ha ett behov av att någon ens förstår dig....valet har varit ditt!
6. Det behöver man kanske inte vara men man har ändå utsatt sina barn för ett liv som inga barn mår bra av att leva! Inga barn mår bra av att ha en kriminell pappa, inga barn mår bra av att pappa sitter inne, inga barn mår bra av det lidande och slitageinom familjen som uppstår när pappa åker in!
7. Ja pappan finns i barnens liv men hur delatig är han i barnens liv! Två helt skilda saker! En pappa som valt att göra något kriminerllt så han riskerar ett fängelsstraff och även blir dömd till ett är inte en delaktig pappa!
8. Det värsta är tyvärr att barne blir dömda av många och det är fruktansvärt då barnen är helt oskyldiga och har inte valt det livet vi vuxna utsätter dom för! Det är barnen det är synd om, det är barnen som lider mest!
9. Att veta vad som är rätt och fel är inte samma sak som att leva rätt och fel!
10. Ja det kanske kan vara trångsynt att inte ha den erfarenheten, vad vet jag men om man nu kan vara med och välja så borde man helt klart välja ett annat levnads sätt än att leva ihop med en kriminell då det finns barn i familjen.
11. Absolut ska man ge goda råd och inte döma ut någon men samtidigt så måste den drabbade också ta emot dessa goda råd och göra något vettigt och kreativt av råden.Inte vända hela världen emot sig själv och utgå ifrån att alla alltid dömer! Inte blint försvara sitt eget sätt att leva bara för att man själv valt att leva det livet. liv et man valt kan visst vara ett helt fel val och inte alls bra på något sätt och vis. Den kritiken måste man kunna ta åt sig för! Vi har all olika erfarenheter med olika bagage vi bär på! Den enes är inte bättre än den andres men åter igen så borde barn hållas igrån all form av kriminalitet som det bara går! Barns värld och de kriminellas värld med allt vad det innebär har absolut inget gemensamt och ska inte hellr ha något gemensamt!
12. Ja jag blir också ledsen över att barn utsätts för ett sådant liv, att dom måste ha en pappa som begår brott och riskerar att inte vara en delaktig pappa pga av ett straff som han helt klart varit medveten om att han kan få! Ja jag blir ledsen över att så många kvinnor går in och blint försvarar männens kriminella liv och inte kan se kontentan av ett sånt leverne! Kvinnor som å ena sidan säger att dom inte försvarar själva brottet..... men gör dom inte det om dom väljer att fortsätta ett liv med den kriminella! Väntar man på någon som gjort något kriminellt och utsätter sig gång på gång för fara/rädsla/oro om nytt straff tycker jag i allra högsta grad försvarar både brottet och personen bakom brottet!
Att leva ihop med en kriminell är inget vanligt liv. Det är ett sätt att leva som att leva med vilken missbrukare som helst. Liven går inte att jämföra med vanliga och andra liv, där har du rätt i att man måste veta och vara insatt i hur dom liven är att leva!
Blir ledsen av att dom liven väljs som liv åt barnen att oss vuxna!
BARA MIN ÅSIKT