• Anonym (vad vet ni..)

sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?

Blir så otroligt trött på alla här som är trångsynta och dömmer folk. Min man sitter i fängelse och vi har barn... direkt så ploppar ni upp med era påhopp om diverse saker..

Vad är ert problem? Skulle jag vara en sämmre mamma för att min man sitter i fängelse eller?

Vad är det som gör er till så mycket bättre människor???

• Svar på tråden sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?
  • Anonym
    Linda 734 skrev 2011-06-19 22:14:12 följande:
    HEJ!
    Folk skal inte DÖMA eller uttala sig om något om den inte gått i dem skorna!
    Ja min man sitter inne,ska jag då dömas för hans handlingar?
    Jag rättfärdigar inte hans levnadsstil,men ens handlingar är inte alltid det som definierar
    en person.
    Ja min man är/var kriminell,men han är också en individ,min man,en älskad son,
    en älskad bror..
    Man skall inte alltid vara så snabb på att döma,lätt att sitta och säga hur andra bör leva sina liv :/

Varför skulle man vara en sämre mamma?
    Pappan finns i barnens liv,sen är ju den relationen mellan två vuxna!
    och varför i fridens namn skulle barnen bli dömda?
    Och jag tror mycke väl att pappan i fråga samt modern är väl medvetna om vad som är rätt
    och fel.

Så små trångsynta människor ska inte alltid uttala sig om andras levende,
    om det finns brist på erfarenhet.

Man kan ge RÅD som en god medmänniska men fa* inte DÖMA.
    Blir verkligen ledsen över sånt....
    BARA MIN ÅSIKT 
    1. Nä folk ska inte döma om dom inte gått i dom skorna men jag hoppas att man inte fastnar i samma skor, att man kanske kan gå med på att gå i dom skorna en gång men sen aldrig mer igen!
    Det är inga bra skor, det är inga lätta skor, det är inga bekväma skor och definitivt så är det inga hälsosamma skor! 
    2. Nej du ska inte dömas för hans handlingar men samtidigt så visste du nog vad du gav dig in poå när du träffade honom! Hans sätt att leva kan inte bara ha ploppat upp från tomma intett den dagen han fick sin dom!
    3. Både Ja och Nej...... visst kan ett brott definiera en person! Alla personer skulle inte kunna begå samma sorts brott och det har mycket med hur du är, vad du har för värderingar i livet och vad du är för person!
    4. Ja sbolut är han älskad och framför allt av era barn! Barn har en oerhörd kärlek till sina föräldrar och det ska vara fruktansvärt mycket till att ett barn ska sluta älska sin mamma/pappa. Men att älska någon räcker inte alla gånger! Det måste finnas mycket mer än att man älskar för att ett barns liv ska bli så bra som möjligt! Man kan älska sitt barn överallt annat på jorden men ändå inte klara av att vara en omsorgsfull förälder!
    5.Jag är av den tror att man alltid har ett val i livet! Du har valt att leva ihop med en man som är kriminell med allt vad det innebär! så varför skulle du ha ett behov av att någon ens förstår dig....valet har varit ditt!
    6. Det behöver man kanske inte vara men man har ändå utsatt sina barn för ett liv som inga barn mår bra av att leva! Inga barn mår bra av att ha en kriminell pappa, inga barn mår bra av att pappa sitter inne, inga barn mår bra av det lidande och slitageinom familjen  som uppstår när pappa åker in!
    7. Ja pappan finns i barnens liv men hur delatig är han i barnens liv! Två helt skilda saker! En pappa som valt att göra något kriminerllt så han riskerar ett fängelsstraff och även blir dömd till ett är inte en delaktig pappa!
    8. Det värsta är tyvärr att barne blir dömda av många och det är fruktansvärt då barnen är helt oskyldiga och har inte valt det livet vi vuxna utsätter dom för! Det är barnen det är synd om, det är barnen som lider mest!
    9. Att veta vad som är rätt och fel är inte samma sak som att leva rätt och fel!
    10. Ja det kanske kan vara trångsynt att inte ha den erfarenheten, vad vet jag men om man nu kan vara med och välja så borde man helt klart välja ett annat levnads sätt än att leva ihop med en kriminell då det finns barn i familjen.
    11. Absolut ska man ge goda råd och inte döma ut någon men samtidigt så måste den drabbade också ta emot dessa goda råd och göra något vettigt och kreativt av råden.Inte vända hela världen emot sig själv och utgå ifrån att alla alltid dömer! Inte blint försvara sitt eget sätt att leva bara för att man själv valt att leva det livet. liv et man valt kan visst vara ett helt fel val och inte alls bra på något sätt och vis. Den kritiken måste man kunna ta åt sig för! Vi har all olika erfarenheter med olika bagage vi bär på! Den enes är inte bättre än den andres men åter igen så borde barn hållas igrån all form av kriminalitet som det bara går! Barns värld och de kriminellas värld med allt vad det innebär har absolut inget gemensamt och ska inte hellr ha något gemensamt!
    12. Ja jag blir också ledsen över att barn utsätts för ett sådant liv, att dom måste ha en pappa som begår brott och riskerar att inte vara en delaktig pappa pga av ett straff som han helt klart varit medveten om att han kan få! Ja jag blir ledsen över att så många kvinnor går in och blint försvarar männens kriminella liv och inte kan se kontentan av ett sånt leverne! Kvinnor som å ena sidan säger att dom inte försvarar själva brottet..... men gör dom inte det om dom väljer att fortsätta ett liv med den kriminella! Väntar man på någon som gjort något kriminellt och utsätter sig gång på gång för fara/rädsla/oro om nytt straff tycker jag i allra högsta grad försvarar både brottet och personen bakom brottet! 
    Att leva ihop med en kriminell är inget vanligt liv. Det är ett sätt att leva som att leva med vilken missbrukare som helst. Liven går inte att jämföra med vanliga och andra liv, där har du rätt i att man måste veta och vara insatt i hur dom liven är att leva!
    Blir ledsen av att dom liven väljs som liv åt barnen att oss vuxna!
    BARA MIN ÅSIKT 
  • Anonym
    Linda 734 skrev 2011-06-19 22:16:03 följande:
    Alla har rätt till en andra chans!
    Alla har rätt till en andra chans men när den är, om den blir förbrukad så finns det inga rättigheter kvar, inte om det finns barn med i spelet!
  • Anonym

Mitt barns pappa fick fängelse för några år sen (vi har inte haft en relation på över 10 år jag å han) och hon förlåter han inte för det. Hon tycker det e pinsamt och skäms över han och ser det som ett stort jäkla svek mot henne.
    Det är hennes egna ord och jag har varken sagt bu eller bä, utan har mest konstaterat att han är där han är (då).

Så visst sjutton påverkar det barnen i allra högsta grad.

Barnen väljer inte sina föräldrar och älskar väl dom ändå, och får dom ingen annan grogrund att stå på har dom inget att jämnföra sig med. Det e bara för dom å gilla läget då.

• Mrs Moneybags

Det är klart man dömer någon som har valt att skaffa barn med en kriminell person.

Det är bara att acceptera och gå vidare. Sånt är livet!

• Anonym

Jag HAR gått i era skor och nästan blidat familj med en kriminell. Är min åsikt mer ok då??

Jag tycker det är självklart att man avslutar en relation med någon som begår brott om det finns ett barn i bilden.
    Ett barn behöver förebilder och det är INTE en vuxen som begår brott när man har barn att ta hand om.

Sen måste de naturligtvis ändå få ha sin förälder kvart, men som mamma ör det ens ansvar att hjälpa barnet få bra förebilder.

Att älska sitt barn räcker inte, men måste också fatta beslut som är BRA för barnet, och ta hand om det!

• Empiiis

Han är en sämre far för att han gjort valet att vara kriminell! Dålig förebild för barnet och är inte där för barnet.

Usch så förtvivlad jag hade blivit om mitt barns far gjort ett medvetet val att göra något kriminellt som leder till att han försvinner från vår dotters liv.

Du tar säkert hand om ditt barn på bästa sett en du har ändå valt att skaffa barn med denna man.

• hervor

Självklart beror det på vad han har gjort och varför.

Sen är DU inte en sämre MAMMA för att din karl sitter inne. Om du medvetet skaffade barn med en kriminell,
    tyder det däremot på dåligt omdöme. Men så behöver det ju inte ha varit.

• Anonym (bara läst ts)

Jag hade bonusbarn som hade sin pappa i fängelse. Jag blev som en mamma för dom och den biologiska mamman som jag levde med kanske inte var den bästa för sina barn men hon hade svårigheter och var mycket lat med sina 3 barn.
    Men jag fanns där hela tiden.
    Men jag har som sagt bara läst TS och blir uppriktigt förbannad om det finns folk som tror att TS skulle vara en dålig mamma bara för att mannen sitter i fängelse. Hur kan man veta vem man träffar och vad som händer?
    Saker kan komma med tiden.
    Nu vet jag inte varför ts man sitter i fängelse, men spelar det någon roll.
    Om jag ser utifrån mig själv och hur jag var som bonus mamma så kan jag säga att jag gjorde allt för dom och då var dom inte ens mina egna...
    Så DÖM inte kvinnor som har män i fängelse...
    Tänk istället hur svårt och jobbigt det är med alla frågor som MAMMAN måste förklara för barnen, vilket jobb det är för att barnen inte ska känna att det är deras fel. STÅ PÅ DIG TS...jag kan ju förstå dig lite trots att jag inte är/var i riktigt samma situation. Men aldrig dömde jag min sambo när vi träffades och hon berättade att barnens pappa satt i fängelse....inte en sekund. Hennes beteénde var hennes problem och det kom med tiden och gick ut över barnen....och så blir det inte automatiskt för att man har någon i fängelse...

Kanske om man vet från början att som missbrukare träffar en missbrukar får barn och gör brott, men jag tror inte att detta handlar om det. ( iof då har man ju inget omdöme om man är nere i den skiten ) då vill jag bara hoppas på i ett sånt fall att föräldrarna får hjälp och självklart vill ha hjälp.

KRAM TS

• Litet My
    puss skrev 2009-12-13 19:38:33 följande:
    till moderskapet hör ju att omge sina barn med goda förebilder, bla. samt att välja vettigt avelsmaterial.
  • jeppsson
    puss skrev 2009-12-13 19:38:33 följande:
    till moderskapet hör ju att omge sina barn med goda förebilder, bla. samt att välja vettigt avelsmaterial.
  • Anonym (dömmer inte)

Du är ingen sämre förälder för att ditt barns pappa sitter inne. 

Vet inte heller för vad han sitter inne, men han behöver inte vara en sämre pappa för det brott han gjort heller.. så länge han ångrar sig och tänker ändra sin livsstil.

Det finns dock brott som INTE är okej. Vi säger att han våldtagit kvinnor, det är aldrig okej! (och flera andra brott)
    I ett sådant fall ska ju du lämna honom och skydda ditt barn.

Men som sagt, vet inte vad han sitter inne för.

Min pappa har aldrig funnits i mitt liv. Förrän jag blev 20 år. Han är en "kåkfarare". Det har varit hans sätt att "klara sig" i livet. Nu har han dock jobb och lever "okriminellt".
    Han och jag har dock inte träffats många gånger..

Jag dömmer inte folk genom text. Inte heller av skvaller. Jag lär hellre känna människorna innan jag gör en bedömning om de är bra föräldrar eller inte. Så länge barnet har det bra. Så länge barnet går i första hand, då är man en bra förälder.

OBS!
    Innan någon attackerar mig för vad jag tycker eller tänker så kan jag säga att jag inte accepterar kriminalitet. Men jag dömmer fan inte folk efter vad som skrivs. Jag vet inget om den här familjen, då har jag inte heller rätt att dömma den... 

• Det var jag

Det här är så sjukt för mig att läsa idag.. Det ör ont i mig att jag inte förstod bättre :( Idag lever jag ett helt annat liv sedan många år tillbaka. Jag är så tacksam att jag kommit bort från allt det där. 

• Anonym (Beror ju helt på)

Det är intressant att du inte berättar vad det är för brott då det självklart är ganska avgörande i situationen. Har din man råkat köra över någon i trafiken och åker dit för vållande av annans död (alltså en fruktansvärd tragedi) så är det en sak.

Men jag misstänker att så inte är fallet. Inte heller att han åkt dit för ekobrott. Jag tänker ge mig själv fria tyglar att spekulera. Ser framför mig en halvkriminell kille sedan innan som säkert dricker en del och knarkar en del. Någon av hans idiotiska planer på att tjäna pengar alternativt handlingen att misshandla någon resulterar i fängelse. Så svaret är ja - han är en kass pappa. Hur kärleksfull han än är mot barnen när de träffas så har han valt att inte träffa dem utan istället sätta sig själv i fängelse. Så gör inte en bra pappa.

• Anonym (Beror ju helt på)

Bör även tillägga att du per automatik inte blir en sämre mamma - men att folk dömer dig av en simpel anledning. Du har förmodligen valt att bli tillsammans och skaffa barn med en kriminell man. Så det gör dig till en oansvarig människa. Själv anser jag att jag nödvändigtvis inte behöver vara en "bättre" mamma än dig. Vi är säkert båda bäst för våra barn. Men jag är definitivt en mer ansvarig människa. On nu ditt fall liknar det jag beskrev.

Svar på tråden sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?