• DenNamnbitne

Valfrid?

Hej! Vad tycker ni om pojknamnet Valfrid? Mitt intresse för namnet startade när min engelskalärare på höstadiet sa att det var det fulaste namnet hon visste. Jag satte mig i inre opposition och namnet har sedan dess (cirka 7 år sedan) växt i styrka. Namnet har varit vanligt, men är extremt ovanligt idag, och jag antar att en hel del delar min engelskalärares åsikt. Jag har valt 7 svarsalternativ, där mittenalternativet är neutralt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Valfrid?
  • Rosenöga

Jag kom för sent för att rösta men skulle hamnat i den övre halvan.

Valfrid, Sigfrid, Vilgot, Gottfrid, Gotthard, Sigvard, det är gamla namn och inte alltför vanliga. Bra när man inte vill ha topp hundra men ändå ett traditionellt namn.

• Pompeia01

Gillar inte. Jag uppfattar det som gubbigt. Dessutom kan det bli problem, då alla inte vet att det är ett pojknamn. Det kan blandas ihop med Valborg t.ex..

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • DenNamnbitne
    Lillarosa skrev 2012-09-11 23:26:38 följande:
    Hur uttalar du namnet Valfrid? Som Val+frid eller som Vall-frid. Alltså med långt eller kort a?
    Det ska uttalas med långt a - Vaaaalfriiid
  • DenNamnbitne
    Lillarosa skrev 2012-09-11 23:26:38 följande:

Hur uttalar du namnet Valfrid? Som Val+frid eller som Vall-frid. Alltså med långt eller kort a?

Uttalas med långt aaa. Förstår att man kan blir förvirrad då namn som Valdemar, Valter och andra har kort. Men Valborg, Valfrid och Vale uttalas med långt a.
  • fluu

Love it! Eget och vackert. Valle fint smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-09 18:07:16 följande:

Love it! Eget och vackert. Valle fint smeknamn.

Natulcien skrev 2015-02-09 18:11:11 följande:

Gammal tråd, ser jag. Men fint namn! Glad

Suveränt att ni tycker det Solig

Svar på tråden Valfrid?