• mamalolo

    Bebis i Stockholm november 2010

    Hej!

    Här samlas alla vi som bor i Storstockholm och som (om allt går väl) ska föda barn i november i år. Vi diskuterar allt från illamående, magar och MVC till oro för komplikationer, hur man berättar för nära och kära och för chefen.  

    Själv plussade jag igår, så än är det tidigt men har beräknad BF den 13/11. Första barnet. Jag är 29 år och bor i innerstan.

    Välkommen!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:10
    Nu har vi en egen BF-lista också.

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m51325314.html
  • Svar på tråden Bebis i Stockholm november 2010
  • Lisa87a

    Japp det fick jag. Efter att jag börjat med minipiller. Helmysko när alla säger att det inte går.
    Tydligen fick min syster också tillbaka sin då utan att ha börjat äta några piller. Antar att det är rätt individuellt/ genetiskt det här... :)

  • mamalolo
    Lisa87a skrev 2011-04-10 19:49:57 följande:
    Japp det fick jag. Efter att jag börjat med minipiller. Helmysko när alla säger att det inte går.
    Tydligen fick min syster också tillbaka sin då utan att ha börjat äta några piller. Antar att det är rätt individuellt/ genetiskt det här... :)
    Där ser man! Har själv ännu inte fått mensen. Men nu börjar jag trappa ner på amningen så det torde hända snart.
    Har en fråga till er alla. Någon av er vars barn börjat sova sämre igen? Vi var som "bäst" nere på 1-2 uppvak/amningar på natten men sedan vi börjat med smakisar och riktig mat vaknar W åter igen 4-8 gånger per natt. Han skriker ganska mycket och länge och det är bara amning än så länge som verkar lugna. Ibland inte ens det. Har ingen aning vad det kan vara som väcker honom. Han borde ju vara mättare nu när han äter puréer (ibland en hel burk) och gröt. Tänkte att det kunde vara magen som inte vant sig ännu men det borde den ha gjort vid det här laget. Kanske har han ett större trygghetsbehov nu när han utvecklas en del...? Utvecklingssprång? 
    Nu har vi ju rest till USA så det är mycket nytt och dessutom en tidsskillnad men jag tycker att det började redan innan vi åkte.
    Vår älskade lilla prins W föddes den 15 november
  • NoahLeah
    mamalolo skrev 2011-04-15 16:25:44 följande:
    Där ser man! Har själv ännu inte fått mensen. Men nu börjar jag trappa ner på amningen så det torde hända snart.
    Har en fråga till er alla. Någon av er vars barn börjat sova sämre igen? Vi var som "bäst" nere på 1-2 uppvak/amningar på natten men sedan vi börjat med smakisar och riktig mat vaknar W åter igen 4-8 gånger per natt. Han skriker ganska mycket och länge och det är bara amning än så länge som verkar lugna. Ibland inte ens det. Har ingen aning vad det kan vara som väcker honom. Han borde ju vara mättare nu när han äter puréer (ibland en hel burk) och gröt. Tänkte att det kunde vara magen som inte vant sig ännu men det borde den ha gjort vid det här laget. Kanske har han ett större trygghetsbehov nu när han utvecklas en del...? Utvecklingssprång? 
    Nu har vi ju rest till USA så det är mycket nytt och dessutom en tidsskillnad men jag tycker att det började redan innan vi åkte.
    Leah har ju sovit hela nätter nästa  hela tiden men strax efter att hon blev 4 månader så började hon vakna 1-3 ggr per natt o håller fortfarande på, tror det är ett utvecklingssprång.
  • mamalolo

    Taniko: Ok! Ja, då gäller det bara att hålla ut. Har hört så många säga att barn sover längre när de äter riktig mat, gröt och välling. Har inte märkt av det alls ännu...

  • Lisa87a

    Ludde har vaknat i flera flera veckor nu samma tid varje natt. Han får då komma till sängen och amma och sen somnar han om, men jag tror inte han är hungrig för ibland äter han 1,5 portion gröt kring 20-21 på kvällen. Men men.. det kommer väl en dag då han sover längre snart hoppas jag. Kanske när han slutar amma.

    Hur gör ni som ammar när ni trappar ner och ska sluta?
    Ludde vägrar flaskan med ersättning men äter mer och mer.. så jag kommer få sluta amma när han äter ;)
    Skit.. inte vad jag hade hoppats på, men vad ska man göra.. han vill ha sin mamma så länge som möjligt :D

  • MiaAnnette

    Pretty Polly: Helt gaaalet, stoort grattis!!!

    Här har jag inte varit inne på evigheter, dagarna rusar förbi! Oliven har börjat öva sig att krypa lite, sitta lite etc.. så himla rolig ålder just nu! Nästan alltid nöjd... Men snart kommer väl en ny fas i antågande!


    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Emelie & Olivia ♥ღ¸.?°¯)★ www.kardemummagumman.se ♥ღ¸.?°¯)★
  • mamalolo

    Lisa87: Försöker trappa ner men det är svårt. Dyker alltid upp något tillfälle då det passar extra bra att amma. Men jag kör måltidsvis. Först byta ut lunchamningen. Sen eftermiddagsamningen. Sedan kvällsamningen. Sparar natt- och morgonamningen till sist. Vill sluta amma nu men det är svårt på ett känslomässigt plan också. En mysig era som är över...

  • Lisa87a
    mamalolo skrev 2011-04-20 04:56:13 följande:
    Lisa87: Försöker trappa ner men det är svårt. Dyker alltid upp något tillfälle då det passar extra bra att amma. Men jag kör måltidsvis. Först byta ut lunchamningen. Sen eftermiddagsamningen. Sedan kvällsamningen. Sparar natt- och morgonamningen till sist. Vill sluta amma nu men det är svårt på ett känslomässigt plan också. En mysig era som är över...
    Ja, jag känner också att det är enkelt.. och vissa dagar vägrar han bara äta. Då måste jag amma och ser det lite som ett bakslag.. men det är kanske helt fel. Vi får ta det i den takten Ludde behöver antar jag :)
    Smart att ta lite i taget. Jag började pang bom för att JAG bestämde att vi skulle sluta. Det gick bra några dagar, men sen ville han amma igen och då har jag ju mindre mjölk.. typiskt ;)
  • mamalolo
    Lisa87a skrev 2011-04-27 08:57:28 följande:
    Ja, jag känner också att det är enkelt.. och vissa dagar vägrar han bara äta. Då måste jag amma och ser det lite som ett bakslag.. men det är kanske helt fel. Vi får ta det i den takten Ludde behöver antar jag :)
    Smart att ta lite i taget. Jag började pang bom för att JAG bestämde att vi skulle sluta. Det gick bra några dagar, men sen ville han amma igen och då har jag ju mindre mjölk.. typiskt ;)
    Ja, visst är det så och då tänker jag att W kanske inte är redo att sluta amma än. Men nu verkar det faktiskt funka att sluta (peppar, peppar...). Jag slutade också väldigt plötsligt och gjorde som alla sagt: väntade tills brösten spännde och pumpa sedan lite tills de inte längre spänner. Hade konstant ont i brösten och mådde inte särskilt bra av det. Till slut bestämde jag mig för två agar nätter sedan att amma igen och det hjälpte. Efter det har jag inte ammat och brösten känns relativt mjuka och gör inte ont. Hur går det för dig?
  • mamalolo
    MiaAnnette skrev 2011-04-19 22:23:09 följande:
    Här har jag inte varit inne på evigheter, dagarna rusar förbi! Oliven har börjat öva sig att krypa lite, sitta lite etc.. så himla rolig ålder just nu! Nästan alltid nöjd... Men snart kommer väl en ny fas i antågande!
    Åh, krypa! Det är stort. W fattar inte riktigt grejen. Han ligger mest på mage och skriker av frustration (även om det blivit lite bättre på sistone). Tips på hur man kan uppmuntra krypträning eller är det något som bara kommer när de är redo?
    Vår älskade lilla prins W föddes den 15 november
  • Freja87

    Dante krälar omkring en hel del nu! Kryper inte riktigt, han liksom drar med händerna och skjuter på med tårna hehe Började ordentligt på sin 5månadersdag. Det enda vi gör för att hjälpa honom på traven är väl positiv förstärkning (typ heja på och så) och att locka med leksaker inte alltför långt ifrån honom. Tror inte man behöver göra nåt spec.. det kommer när det kommer Glad

    Men herrajestas vad jag tappar hår hela tiden! Har inte vart hos frissan på pinsamt länge så håret är sjukt långt också.. blir som långa ormar som snurrar sig emellan sonens små fingrar... någon med tips på vad man kan göra åt detta? Rynkar på näsan

  • mamalolo
    Freja87 skrev 2011-04-30 12:38:35 följande:
    Men herrajestas vad jag tappar hår hela tiden! Har inte vart hos frissan på pinsamt länge så håret är sjukt långt också.. blir som långa ormar som snurrar sig emellan sonens små fingrar... någon med tips på vad man kan göra åt detta? Rynkar på näsan
    Har du slutat amma? Jag har precis slutat och märker stor skillnad. Trodde man började tappa hår redan efter förlossningen men jag har först börjat tappa hår nu. Inget alls innan. Vet inte om det finns tips. Svårt att förhindra. Men om jag förstår saken rätt är det extrahår som faller av så du behöver inte vara orolig för att allt ska ramla av.
  • Freja87

    Okej, nä tänkte försöka amma åtminstone en månad till och sen börja trappa ned. Tack för de lugnande orden! Skönt att det blir bättre sen! Började bli orolig att mitt tjocka hår var ett minne blott Skäms Ska köpa hem lite inpackning och försöka kurera det som fortfarande sitter kvar haha

  • Ting84

    Jag har tappat hår konstant i typ 2-3 månader nu. Väldigt tunnhårig just nu. Och tyvärr är det bara gilla läget. Var så med första barnet också.

    Emil har precis fått sin första tand. Usch vad dålig han blev. Feber, snorig och ont.

    På lördag blir det dop för Emil. Så det e fullt upp nu. Emil kryper också nu, eller krypa, mja nåt mittemelln krypa och åla. Men fram tar han sig oc  h fort går det.

    Undrar hur det går för alla som var med i trådsen tidigare, så himlans tyst här nu.

  • Belliz

    För oss går det bra, Enya har äntligen börjat ta flaska och hon så äter hon lite mat och gröt (men amningen är hennes största matintag fortfarande) 
    Hon älskar sin gåstol i den tar hon sig fram riktigt fort, hon försöker åla sig fram lite men kommer inte så långt.
    hon tränar mycket på att sitta och hon börjar få lite balans nu.

    Hon är en riktigt glad och nöjd liten tjej.
    Jag läser mycket i tråden men skriver inte så ofta, 3 barn tar sin lilla tid kan man ju lungt säga.
     

  • mamalolo

    På sätt och vis skulle jag också ha velat fortsätta amma ett tag men jag kände aldrig riktigt att det fungerade till 100%. Dessutom börjar jag jobba 7 juni och vill vara klar med amningen då. Därefter ska min man vara hemma med W i sju månader. Känns galet att det är så kort tid kvar för min del. W verkar vara en riktig matälskare. Han är uppe i 2 burkar fruktpuré per måltid ibland. Äter oss ur huset. :)

  • Lisa87a

    Nu har jag slutat amma dagtid. Ludde har börjat ta flaskan med ersättning och äter en del mål och gröt.
    Jag ammar på natten när han vaknar bara för att han ska somna om snabbare ;) Vill gärna få slut på det också eftersom det känns så jobbigt när han vaknar hela tiden. Vill att han ska sova i sin säng hela natten. Gör era det??

    Mitt hår faller också av! Usch, det lossnar toffsar när jag tvättar håret.. och nu har det börjat komma små mörka hårstrån i hårbotten. Haha. Underbart. Har inte heller varit till frissan på länge.. innan Ludde föddes faktiskt :p

    Jag måste ta tag i mig själv snart och kanske klippa lugg eller nåt så man inte märker mitt tunna hår ;)

Svar på tråden Bebis i Stockholm november 2010