• Ålen

Colombia 2010

Det verkar inte finnas någon aktuell tråd för oss som ska adoptera från Colombia, så jag startar en här och nu . Välkomna in!

• Svar på tråden Colombia 2010
  • minnna

Tack Maria! Instämmer Google gruppen e fantastisk!  Vi väntar också barnbesked från Los Pisingos...e så nervösa.. En fråga Maria hur länge fick ni vänta från det ni skickade pappren till barnbeskedet kom?Vi skickade våra i början på mars...kram Rebecca

• miaskell

Vi skickade våra papper till Los Pisingos i slutet av maj 2009 och fick i december skicka slutpapprena. Veckan efter vi skickat slutomgång fick vi barnbesked. Så det tog lite drygt ett halvår. Ni kanske kan börja räkna er snart Minna? :)

• minnna
    GladTack för svaret Maria! Ja vi hoppas så på Colombia i år och att vi får fira jul hemma! Lycka till med Er lilla! Kram
  • Tjejen 75

Hej! Min och mannens medgivandeutredning beräknas bli klar i oktober. Vi är mest inställda på adoption från Colombia. Vi står i kö hos AC och ALC men känner lite extra för La Casa i Bogota. Någon annan som också står i kö där eller har adopterat därifrån??

• Gnista
    Tjejen 75 skrev 2010-08-16 20:01:23 följande:
    Hej! Min och mannens medgivandeutredning beräknas bli klar i oktober. Vi är mest inställda på adoption från Colombia. Vi står i kö hos AC och ALC men känner lite extra för La Casa i Bogota. Någon annan som också står i kö där eller har adopterat därifrån??
    Vi har ju, som du kanske vet, adopterat två ljuvliga ungar från La Casa Fråga jättegärna om det är något speciellt du vill veta.
    /Gnista med en son fem år och en dotter ett år
  • Tjejen 75

Gnista: Hur länge fick ni vänta från att ni skickade er utredning till ALC innan ni fick börja samla papper? Hur lång tid tog det sedan efter att ni hade skickat alla papper till barnbesked?

• Gnista
    Tjejen 75 skrev 2010-08-27 22:17:02 följande:

Gnista: Hur länge fick ni vänta från att ni skickade er utredning till ALC innan ni fick börja samla papper? Hur lång tid tog det sedan efter att ni hade skickat alla papper till barnbesked?

Första gången var det ingen kö och vi fick skicka på en gång efter vi skickat in utredningen. Vi fick bb efter åtta månader, en grabb på två år.

Andra gången fick vi medgivande i augusti och skickade in vår utredning omdelbart efter det. Vi fick sedan beslut om uppstart i början av december samma år och fick bb nästan på dagen ett år efteråt, en liten tjej på fyra månader.
  • H A G

Hej Alla.
    Jag och min fru ska addoptera från Colombia och som alla andra letar jag efter så mycket info som bara går att få tag på. Några tipps från någon där ute ?
    Vi är medlemmar hos FFIA.
    Vi har precis blivit godkännda av familjerätten så nu väntar vi bara på att nämnden ska godkänna oss, sen ska papperna iväg som bara den.
    Välkommna med tips!

• Linnis
    H A G skrev 2010-10-02 22:32:15 följande:
    Hej Alla.
    Jag och min fru ska addoptera från Colombia och som alla andra letar jag efter så mycket info som bara går att få tag på. Några tipps från någon där ute ?
    Vi är medlemmar hos FFIA.
    Vi har precis blivit godkännda av familjerätten så nu väntar vi bara på att nämnden ska godkänna oss, sen ska papperna iväg som bara den.
    Välkommna med tips!
    Mitt bästa tips är att gå med i Colombia-gruppen. Där finns många användbara tips. Pixelmia (du ser henne i några inlägg i denna tråd) administrerar gruppen.

groups.google.se/group/adoption-colombia (ansök medlemsskap via länken, skriv vem du är och varför du vill gå med)

Lycka tll!

• snötnos

Hej! Pratade i veckan med AC och jag tyckte att det verkade lite konstigt - handläggaren sa att vi INTE kan ansöka i "den vanliga kön" för Colombia eftersom min man är 40 och Colombia tar endast emot ansökningar för par som är max 39 år för 0-36 månader.
    Vi kan däremot ansöka om äldre barn (viket vi redan har angett att vi vill), men står ändå inte med i kön utan OM AC får förfrågningar om äldre barn från Colombia så letar de i sitt "register" om det finns par som är OK med äldre barn.
    Så står det ju inte på ACs hemsida och jag fattar fortfarande inte hur hon menade. Är det någon här som har hört något liknande?
    Måste nog ringa henne igen nästa vecka för att fråga igen, men kanske någon här vet?

• Simba79
    snötnos skrev 2010-10-09 10:23:13 följande:
    Hej! Pratade i veckan med AC och jag tyckte att det verkade lite konstigt - handläggaren sa att vi INTE kan ansöka i "den vanliga kön" för Colombia eftersom min man är 40 och Colombia tar endast emot ansökningar för par som är max 39 år för 0-36 månader.
    Vi kan däremot ansöka om äldre barn (viket vi redan har angett att vi vill), men står ändå inte med i kön utan OM AC får förfrågningar om äldre barn från Colombia så letar de i sitt "register" om det finns par som är OK med äldre barn.
    Så står det ju inte på ACs hemsida och jag fattar fortfarande inte hur hon menade. Är det någon här som har hört något liknande?
    Måste nog ringa henne igen nästa vecka för att fråga igen, men kanske någon här vet?
    Jag tolkar det som att den listan som syns på deras hemsida endast visar kön för barn 0-36 månader och att ni hamnar i en annan kö/register där de kan hitta er om de får förfrågan om äldre barn. Att sätta in er i den "vanliga" kön hade ju på många sätt varit missvisande både för er och för andra i kön eftersom  köplatsen där egentligen inte hade sagt något om när ni kan få skicka era ansökningar till landet. 

• snötnos
    Simba79 skrev 2010-10-09 11:14:28 följande:
    Jag tolkar det som att den listan som syns på deras hemsida endast visar kön för barn 0-36 månader och att ni hamnar i en annan kö/register där de kan hitta er om de får förfrågan om äldre barn. Att sätta in er i den "vanliga" kön hade ju på många sätt varit missvisande både för er och för andra i kön eftersom  köplatsen där egentligen inte hade sagt något om när ni kan få skicka era ansökningar till landet. 

Jaha, ja så är det ju såklart! Tack för hjälpen... man ser ibland inte träden för all skog. Vi pratade om så många andra länder innan också så att jag kanske till slut blev lite ofokuserad när jag lyssnade.

Borde det inte finnas en annan kölista då med medgivande för äldre barn - hur många par står i listan för äldre barn, kan man ju undra...? Får nog ringa henne i alla fall på måndag.
  • Längtande mamma
    snötnos skrev 2010-10-09 12:56:52 följande:
    Jaha, ja så är det ju såklart! Tack för hjälpen... man ser ibland inte träden för all skog. Vi pratade om så många andra länder innan också så att jag kanske till slut blev lite ofokuserad när jag lyssnade.

Borde det inte finnas en annan kölista då med medgivande för äldre barn - hur många par står i listan för äldre barn, kan man ju undra...? Får nog ringa henne i alla fall på måndag.
    Vet att det finns minst en familj i Colombia-google-gruppen som fått äldre barn, gå med i den och hör där hur det funkar, det är mitt bästa tips! Inte alltid att man får så raka svar av AC i min mening... 
  • Tjejen 75

Hej. Kan tipsa om att ALC (www.lacasa.nu) behöver ansökningar när det gäller föräldrar till barn under 36mån. Står som en nyhet på deras hemsida....Glad

• tinaek

Hej Har just kollat in vårt kö nummer på AC. Tycker att det går lite långsamt fram.....

• Simba79
    tinaek skrev 2010-12-28 23:02:17 följande:
    Hej Har just kollat in vårt kö nummer på AC. Tycker att det går lite långsamt fram.....
    Hur lång kötid har ni?

Vi hade könummer från juni 2008 och fick starta upp papperssamlandet i månadsskiftet oktober/november i år.
Svar på tråden Colombia 2010