-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Meddelande borttaget
-
Ska strax börja med att laga smakisar... Vid styckning nu har jag frusit ner små bitar älgkalvkött och märkt med sonens namn. Ser fram emot att kunna läsa igenom hela tråden!
-
Favorit
-
Nu är dottern strax över 6 mån men idag gjorde jag spagetti och köttfärssås till henne. Eller ja, använde risoni för att slippa göra något mer med pastan än att koka den. Till köttfärsen (200 g) hade jag en ganska stor morot som jag rev, krossade tomater, tomatpuré och lite oregano. Mixade köttfärssåsen då det var lite stora tomatbitar. Blev 5 stora burkar och en liten.
-
Nu är dottern strax över 6 mån men idag gjorde jag spagetti och köttfärssås till henne. Eller ja, använde risoni för att slippa göra något mer med pastan än att koka den. Till köttfärsen (200 g) hade jag en ganska stor morot som jag rev, krossade tomater, tomatpuré och lite oregano. Mixade köttfärssåsen då det var lite stora tomatbitar. Blev 5 stora burkar och en liten.
-
Favoritar. Min dotter har nyss fyllt fyra månader och skall så småningom fundera på mat. Hon verkar dock ha känslig mage så jag undrar om ni har några tips om speciellt skonsamma råvaror att börja med?!
-
Favoritar
-
Meddelande borttaget
-
Vi ger majsgröt nu i början åt vår dotter med känslig mage. Majsmjöl + ersättning. Man tar 1dl bröstmjölk/ersättning och vispar i 3/4 matsked majsmjöl (mängden är smaksak, vi gör den ganska lös). Låt koka upp och sjuda i ca 5 min. Rör om hela tiden. Tösen älskar det.
-
Meddelande borttaget
-
-
Hej allihoppa!
First vill jag säga med stora bokstäver "FAVVIS".
Second, Cupcake och IceCloud, ni är asså så GRYMMA. Asså ni gör tråden a big WOW.
Men jag har en fråga ang. Livsmedelsverket rekommendationerna att intodecera nåt som innehåller gluten till 4 månaders barn om man fortfarande ammar. "Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. "
Jag ammar nu, tänkte fortsätta göra det tills lilla blir ett år. Han är snart 4 månader. Jag tänkte ge honom en jätte liten bit vitt bröd med bröstmjölk. Vad tycker ni? Har ni gett era barn bröd eller smörgåsrån? Hur gick det? Sedan undrar jag var man kan köpa smörgåsrån? Asså i vilken avdelning i matbutiken kan man hitta det?
Tack. -
-
Favoritar :)
-
Jag gav sonen lite vitt bröd, smörgåsrån verkade han ha lite svårt för till en början.ZuLu82 skrev 2013-08-10 15:30:35 följande:Hej allihoppa!
First vill jag säga med stora bokstäver "FAVVIS".
Second, Cupcake och IceCloud, ni är asså så GRYMMA. Asså ni gör tråden a big WOW.
Men jag har en fråga ang. Livsmedelsverket rekommendationerna att intodecera nåt som innehåller gluten till 4 månaders barn om man fortfarande ammar. "Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. "
Jag ammar nu, tänkte fortsätta göra det tills lilla blir ett år. Han är snart 4 månader. Jag tänkte ge honom en jätte liten bit vitt bröd med bröstmjölk. Vad tycker ni? Har ni gett era barn bröd eller smörgåsrån? Hur gick det? Sedan undrar jag var man kan köpa smörgåsrån? Asså i vilken avdelning i matbutiken kan man hitta det?
Tack.
Smörgåsrån har vi på vårat maxi vid typ ströbröd, riskakor osv som är i en hylla vid brödavdelningen. Är alla olika sorters kakor och, digestivekex också. -
Favoritar :)
-
Favorit!
-
Skrev mycket här när min stora på två år var liten. Nu har jag en liten till på två månader. Han är mjölkallergisk så kommer helt klart göra egen mat till honom. Såg att någon skrivit om köttfärssås och risoni. Har ni sett de små pastastjärnorna som man använder i soppa? De finns att köpa på Coop.