• Skehamn2010

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller inte att ge "barn" som begår så här grova brott så långa fängelsestraff?

Det här var extremt och det var i USA. Men här i Sverige får ju barn som mördar värsta mestraffen, fängelse borde det vara. Inte 96 år kanske men 10 iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 12:13
    Det här var enligt mig ett "iskallt" mord. Hennes pojkvän hade gjort slut med henne och väntade nu barn med sin nya flickvän och det kunde hon inte acceptera. Den gravida flickvännen mördades också men av kompisar till 16-åringen. Så det var egentligen hennes X när hon dödade honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isanje skrev 2010-05-02 13:34:54 följande:
    Om man begår upprepade brott när man är alkoholpåverkad så anser jag att man har problem ja.
    Förmodligen, men det var inte det som diskuterades utan det handlade om förmågan att bedöma konsekvensen av sitt handlande.

Enkelt uttryck: om alkohol försämrar förmågan att bedöma och väga konsekvenser (= strafftid) så kommer inte en skärpning av straffen att tillföra speciellt mycket för just dessa fall.
    Isanje skrev 2010-05-02 13:36:21 följande:
    Jag kan anse att en olovlig körning på fyllan är allvarligare än om man är nykter.
    Då handlar det om rattfylleri också.
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
  • Moonis
    Isanje skrev 2010-05-02 13:32:38 följande:
    Man kan aldrig känna att man blir 'kvitt' med en som tagit ett liv,men man har rätt att känna "ja han fick ett bra straff,nu kan jag gå vidare med mitt liv" jag kan ärligt säga att jag hade inte kunnat gå vidare om någon hade mördat en familjemedlem och fått 10 år.
    Så man ska gå på vad anhöriga känner är vettigt för att kunna gå vidare
    Eftersom anhöriga är så fylda av sorg och hat kommer det inte bli rättvisa på något sätt.
    Rättvisa blir det när man dömer utifrån brottet, inte utifrån en anhörigs hjärta.

Desutom kan vi sitta här och säga att 10 år är lite men 10 år inlåst är igentligen inte så lite. Man missar mycket på 10 år både av ens liv och utvecklingen i samhället.
  • Isanje
    Moonis skrev 2010-05-02 13:41:24 följande:
    Så man ska gå på vad anhöriga känner är vettigt för att kunna gå vidare Eftersom anhöriga är så fylda av sorg och hat kommer det inte bli rättvisa på något sätt. Rättvisa blir det när man dömer utifrån brottet, inte utifrån en anhörigs hjärta. Desutom kan vi sitta här och säga att 10 år är lite men 10 år inlåst är igentligen inte så lite. Man missar mycket på 10 år både av ens liv och utvecklingen i samhället.
    Ska man gå på anhörigas vilja så hade vi haft dödsstraff i Sverige.
    Ja man missar mycket av sitt liv och utveckling som död också,eller hur?
  • Astarte
    Isanje skrev 2010-05-02 13:23:35 följande:
    Hjärnan får inte kortslutning bara för man har alkohol i kroppen. Spelar det någon roll om man är påverkad? Begår man ett mord på fyllan,ska det vara lindrigare straff då? Ge dem det straffet de förtjänar och sedan får de gå påAA alt antabus.
    Det spelar ingen roll för straffets del, det är inte förmildrande att man var full (annat än i mycket speciella undantagsfall). Det här handlade väl om att höjda straff inte avskräcker därför att de som begår brotten ofta är påverkade och deras omdöme är så kraftigt nedsatt.
  • Moonis
    Isanje skrev 2010-05-02 13:43:32 följande:
    Ska man gå på anhörigas vilja så hade vi haft dödsstraff i Sverige. Ja man missar mycket av sitt liv och utveckling som död också,eller hur?
    Men fortfarande kan man inte ge ett straff utifrån den synen för då skulle vi få införa dödstraff eller livstid (hela livet då). Då blir det lite öga för öga och även det är ett steg tillbaka i utvecklingen.
    Vill vi verkligen gå tillbaka till medeltidsmentaliteten?
    Du stjäler något då kapas din hand, du dödar någon och då dödas du. Hur kul samhälle lever vi i då?
  • Isanje
    Moonis skrev 2010-05-02 14:21:56 följande:
    Men fortfarande kan man inte ge ett straff utifrån den synen för då skulle vi få införa dödstraff eller livstid (hela livet då). Då blir det lite öga för öga och även det är ett steg tillbaka i utvecklingen. Vill vi verkligen gå tillbaka till medeltidsmentaliteten? Du stjäler något då kapas din hand, du dödar någon och då dödas du. Hur kul samhälle lever vi i då?
    det sa jag inte heller.
  • Micke54
    Moonis skrev 2010-05-02 12:53:54 följande:
    Bara att jämföra med USA. Inte ens dödsstraff avskräcker där. Sen kan man ta en titt på Kanada som är ett praktexempel på kriminalvård. Låg brottslighet utan att ha skyhöga straff som avskräckande. Dom fokuserar mycket på rehabilitering precis som vi gör. svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81001&a=119780...
    Kanada är ju ett föredöme vad det gäller invandring också. Dom har ju krav på vilka som får flytta in i landet. 
  • Joppis
    Micke54 skrev 2010-05-02 14:33:09 följande:
    Kanada är ju ett föredöme vad det gäller invandring också. Dom har ju krav på vilka som får flytta in i landet. 
    Vore bra för Sverige att gå i samma linje...
  • BillyX

Nej flickan ska ha vård för att få en andra chans ut i sahället som vuxen

• Joppis
    BillyX skrev 2010-05-04 19:36:23 följande:
    Nej flickan ska ha vård för att få en andra chans ut i sahället som vuxen
    Ja, vård av psykiskt sjuka i detta landet funkar ju utmärkt. Ja öht när det gäller återfallsförbrytare...
  • BillyX
    Joppis skrev 2010-05-04 19:40:39 följande:
    Ja, vård av psykiskt sjuka i detta landet funkar ju utmärkt. Ja öht när det gäller återfallsförbrytare...
    Gör det inte? Är inte så insatt men antar att du grundar detta på andra källor än Aftonbladets löpsedlar?
Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?