astalacasta skrev 2010-06-20 23:54:54 följande:
Jag är nyfiken:
Ni som skriver att det är ett heltidsjobb att sköta ett barn, var det verkligen ett heltidsjobb i bemärkelsen något som var lika tidskrävande och ansträngande som ert vanliga heltidsjobb, eller var det mer som en princip - alltså att ni i er familj bestämde er för att det skulle få vara ett heltidsjobb?
Att vara föräldraledig med mina barn var väldigt, väldigt långt ifrån lika tids- och energikrävande som mitt jobb är. Så därför tyckte jag att det var rimligt att den som var hemma kunde göra lite mer i hushållet för att underlätta vardagen och möjliggöra mer tid för hela familjen tillsammans. Inget krav (för det fanns ju dagar när det verkligen inte gick att få något gjort av ren och skär utmattning om sömnen sket sig helt) men bara som ett trevligt bidrag till att underlätta vardagen.
Mitt jobb är rena vilohemmet i jämförelse med hur det var att vara hemma med ett väldigt aktivt spädbarn med väldigt lite sömnbehov. Eller hur det var att vara hemma med en sjumånaders som med lätthet klättrade överallt och som fortfarande hade ett litet sömnbehov. Eller 1,5åringen förra sommaren (jag var ledig hela sommaren då) som fortfarande hade ett litet sömnbehov och som dessutom hade behov av "hård" fysisk aktivitet under de vakna timmarna för att öht sova i allafall åtta timmar på natten.
Nu, när han är 2,5 har han lugnat sig betydligt, så nu när jag går på semester och kommer vara ledig ett par veckor innan även fadern går på semester så räknar jag faktiskt med att kunna hinna göra en hel del hemma, med prioritering på att ha maten klar när den arbetande föräldern kommer hem . (om vi är hemma, och inte på stranden så klart) Det är först nu de senaste månaderna som vår son sover en hel natt, dvs vi föräldrar (som jobbar heltid) också får sova hela nätter. Och vilken skillnad det gör!!
Så nej, inte så mycket hushållsarbete gjordes när jag var föräldraledig. Elelr när sambon var föräldraledig. NÄr sonen sov eller roade sig själv så vilade vi. Men eftersom vi delade på ledigheten så delade vi ju också på eländet! Och det braiga.