• mmiaa

pco & lchf?

Man griper gärna efter varje litet halmstrå när man befunnit sig i en barnlös situation i 2,5 år och provat det mesta utan resultat; pergotime, puregon, IVF...
    Började läsa om LCHF i början av sommaren och hittade då en del om positiva effekter av det för oss som har PCO och PCO-S. Tänkte att jag kunde ju lika gärna prova men har väl inte varit jättestrikt under sommaren precis men har sedan 1 vecka tillbaka kört bara LCHF. Ger nu detta en chans, egentligen skulle vi påbörjat vårt andra IVF-försök nu men jag har fått ägglossning och mens spontant en gång hittills i sommar vilket jag inte har annars så nu avvaktar vi och ser hur det här blir...
    Vad är era erfarenheter av LCHF? Har det hjälpt er? I så fall hur? Vill gärna höra erfarenheter :)

• Svar på tråden pco & lchf?
  • Shemira
    Jennie1987 skrev 2013-01-16 17:13:04 följande:
    Kul att du puffar upp tråden! :) Det var på tiden att någon gjorde det ;)

Kul att din mens kommer nästan regelbundet! Måste ju kännas jättebra!
    Jag fick min mens efter 7 veckor med lchf, och nu sitter jag här med världens mensvärk och undrar vad som pågår magen... Ont! :(

Hoppas tråden vaknar till igen, vore kul! :)    
    Mjo, hihi samtidigt som man är irriterad över att mensen aldrig kommer så undrar man va fasen man ska ha den för när den väl kommer för det gör ju så ont =/ 
  • Jennie1987
    Shemira skrev 2013-01-18 10:08:34 följande:
    Mjo, hihi samtidigt som man är irriterad över att mensen aldrig kommer så undrar man va fasen man ska ha den för när den väl kommer för det gör ju så ont =/ 
    Exakt! Knepigt det där alltså.

Jag hoppas verkligen att jag får mens nästa vecka, det skulle innebära att jag fick en regelbunden cykel.
    Samtidigt vill jag inte känna efter och vänta på den, för då lär den väl aldrig komma! :/
    Men jag antecknade (som tur är!) hur jag mådde innan förra mensen, som kom spontant! Jag kände i hela kroppen att något var på gång, även om jag inte förstod att det var just mens.

Jag kan se ett mönster med hur jag känner mig nu, så hoppet finns ju såklart :)
    Känner mig så himla svullen... Det är inge kul! Speciellt inte när man lyckats gå ner i vikt och magen blivit så mycket mindre, och så sväller man upp som en ballong. Hoppas det ger med sig.

Tänk om jag också kunde få skriva att min mens blivit regelbunden med lchf! :)         
  • Shemira

god dag, idag har jag äntligen samlat mod och ringt till gyn mottagningen jag brukar gå till. Har fått tid om ett par veckor =) 

Är lite orolig att jag inte skall få pergotime utskrivet men jag håller tummarna och hoppas (mitt bmi är 29) då jag gått ned från 140 till 80 har ju endån en bit kvar att gå ned därför jag är orolig om jag kommer få dem utskrivna eller ej =/  

• Jennie1987
    Shemira skrev 2013-02-01 10:15:01 följande:
    god dag, idag har jag äntligen samlat mod och ringt till gyn mottagningen jag brukar gå till. Har fått tid om ett par veckor =) 

Är lite orolig att jag inte skall få pergotime utskrivet men jag håller tummarna och hoppas (mitt bmi är 29) då jag gått ned från 140 till 80 har ju endån en bit kvar att gå ned därför jag är orolig om jag kommer få dem utskrivna eller ej =/  
    Wow! Grattis till en fantastisk viktnedgång! :)

Jag tror inte du behöver vara orolig över Pergotime. Den enda "gräns" jag hört talas om är bmi 30. Och du är ju under den gränsen nu :)
    Jag har fått Pergotime, Puregon, Ovitrelle och insemination trots bmi över 30. 

Lycka till! :)     
  • Shemira

Tack så mycket.
    Jag hoppas på det bästa då min kille är ganska mycket äldre än mig så vill vi gärna plussa så fort som möjligt så att säga, för min del är det ganska lungt =)

• Jennie1987
    Shemira skrev 2013-02-01 10:46:23 följande:
    Tack så mycket.
    Jag hoppas på det bästa då min kille är ganska mycket äldre än mig så vill vi gärna plussa så fort som möjligt så att säga, för min del är det ganska lungt =)

Ja, då förstår jag :)
    Håller tummarna att allt går bra och att du får Pergotime utan problem! :)

• Shemira

Ja de hoppas jag med, och förhoppningsvis hinner jag kanske gå ned ytterligare ett kilo eller två tills det är dags =)
    Hur använder man pergotime föres-sten?
    Måste man ha mens för att den skall fungera?
    För min mens har inte uppfört sig som den ska den senaste tiden 

• Jennie1987
    Shemira skrev 2013-02-01 11:02:25 följande:
    Ja de hoppas jag med, och förhoppningsvis hinner jag kanske gå ned ytterligare ett kilo eller två tills det är dags =)
    Hur använder man pergotime föres-sten?
    Måste man ha mens för att den skall fungera?
    För min mens har inte uppfört sig som den ska den senaste tiden 
    Såhär har det gått till för mig:

På mensens 5:e dag börjar man med Pergotime, så tar man den i 5 dagar, alltså cykeldag 5-9.

Om du inte får en egen mens att utgå ifrån kan du behöva äta Provera först, en tablett man äter i 10 dagar, för att framkalla en blödning.
    Jag behövde ofta börja med Provera, för jag fick aldrig spontan mens förut.
    Nu med lchf har jag fått två spontana (och regelbunden!) mensturationer. Men jag går inte på någon behandling just nu. Har ett uppehåll från hormoner och satsar på kosten och viktnedgång :)

Din gyn ser säkert på vul hur det ser ut om du behöver få en blödning innan du startar med Pergotime, det beror tydligen på hur slemhinnan ser ut eller nåt.

• Shemira

Ja, hade min senaste mens vid jul sen har jag inte haft någon men så har jag också slarvat med lchf diet och kommit igång med den ordentligt de senaste 2-3 veckorna så den kanske kommer =)

• Jennie1987
    Shemira skrev 2013-02-01 11:12:33 följande:
    Ja, hade min senaste mens vid jul sen har jag inte haft någon men så har jag också slarvat med lchf diet och kommit igång med den ordentligt de senaste 2-3 veckorna så den kanske kommer =)

Ja, det kan mycket väl vara så :)
    Jag sitter och blöder nu, som en jäkel! :/ Min andra spontana, så det känns kul. Men jobbigt när den är så riklig.

• Shemira

Mjo det är ju så när jag väl får men mens så blöder jag alltid i minst en vecka.. Det är så orättvist medans mina vänner kanske blöder 2-3 dagar max =/ 

• Monchichi

Hej tjejer!

Vill önska Lycka Till med kosten och det önskade målet!

Jag hittade tråden i mina favoriter och har nu inte läst igenom sen jag skrev senast, men kan ändå säga att jag tror på LCHF vid PCO. Jag var gravid med andra barnet då och fick i december 2010 en son. Ammade honom i ett år och började sedan med LCHF igen. Hann äta det i en dryg månad när jag överraskande blev gravid igen, spontant. Jag har PCO och fick sprutor för att få första barnet och Pergo till andra och har sällan haft mens tidigare, men med LCHF fick jag faktiskt mens och sen graviditet. Resultatet kom för 5 månader sedan, två(!) prinsessor!   

Kämpa på tjejer!   

• mmiaa

Hej!
    Vi har äntligen blivit föräldrar efter 6 Ivf-försök. Två små prinsar föddes i november 2012
    Har inte ätit strikt lchf vid våra försök men mindre kolhydrater iaf och det tror jag har hjälpt!
    Monchichi: Grattis till dina tvillingtjejer!

• Inis123

Detta är en gammalteåd men vill få upp den igen då jag börjat äta enligt LCHF :) Är det någon mer som provat LCHF som vill bli gravid?

Svar på tråden pco & lchf?