• Anonym (sambo)

    Nån mer vars sambo/man är bipolär???

    Min sambo utreds för tillfället då man misstänker starkt att han är bipolär. Han har inte fått nån medicin ännu och han självmedicinerar varje dag med alkohol för tillfället. Mår jättedåligt över detta och det känns som att det inte finns nåt hopp om att allt ska bli bra kvar. Vi har två små barn och jag känner hur min kraft börjar ta slut.

    Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra bipolära/anhöriga till bipolära, har en del frågor och tankar jag behöver bolla.

  • Svar på tråden Nån mer vars sambo/man är bipolär???
  • Anonym (sambo)

    Hur går det för er?

    Här går det framåt!
    Vi var hos läkaren och sambon fick antabus och antidepessiva samt insomningstabletter. De sa att först och främst måste alkoholen ut ur bilden för att kunna fortsätta utreda. De sa att det är mycket möjligt att det skulle räcka med denna behandlingen då de inte sett något som tytt på bipolär sjukdom.

  • Anonym (näsfrida)

    vad skönt att det går framåt! Hoppas att det löser sig med antabusen och antidepressiva. Har han blivit medveten om att han dricker för mycket ? Att han får sova ordentligt kan ju hjälpa mycket. Här är det ganska bra, min man har nog jobbat lite för mycket ett tag nu, han har fått svårt att äta och börjar bli väldigt trött, vilket ytterligare spär på min rädsla för att han kommer krascha och åka ner i en depressiv period när han får ledigt om 4 veckor... Jag håller tummarna att han klarar sig!

  • Anonym (väntar på utredn)

    Sambon har en längre tid varit uttråkad och har nu kommit på hur han ska få sin tid att gå (åtminstone ett tag)
    Som vanligt landar han på sitt absoluta intresse, bilar!
    Åker imorgon till Italien och ska importera en bil som senare ska säljas här, med förhoppningsvis, vinst.
    Kan känna en liten oro, som alltid när det gäller pengar, men vi har aldrig förlorat ekonomiskt på alla hans ideer och hoppas att vi inte gör det nu heller.
    Det enda jobbiga är att han drar in oss alla i hans entusiasm, mamma,pappa, bror och mig. All hans tid går åt till att kolla bilar, maila och planera. Är visserligen glad att han lägger ner allt det arbetet så han vet vad han ger sig in på men det tar så mycket tid från oss. Och han undrar varför jag somnar på soffan 20.30..........
    Kommer att vara en orolig tid fram tills han får bilen såld och sen kommer han att deppa igen för att han inte har något att göra!! Känner mig trött.........
    Är så svårt att säga till honom att inte starta alla dessa projekt när man med facit i hand vet att han alltid lyckats innan.

    Läkarbesöket är 2 veckor bort och jag försöker förbereda sambon så gått det går med att säga till honom att tänka efter hur han mår, hur barndomen har varit, när han först kände sig annorlunda mm mm

    ANONYM NÄSFRIDA:
    Hoppas att mannen din klarar sig från en större krasch.

    ANONYM SAMBO:
    Har du märkt någon skillnad sen han började med antabus och de andra medicinerna??

  • Anonym (näsfrida)
    Anonym (väntar på utredn) skrev 2010-11-08 12:58:04 följande:
    Sambon har en längre tid varit uttråkad och har nu kommit på hur han ska få sin tid att gå (åtminstone ett tag)
    Som vanligt landar han på sitt absoluta intresse, bilar!
    Åker imorgon till Italien och ska importera en bil som senare ska säljas här, med förhoppningsvis, vinst.
    Kan känna en liten oro, som alltid när det gäller pengar, men vi har aldrig förlorat ekonomiskt på alla hans ideer och hoppas att vi inte gör det nu heller.
    Det enda jobbiga är att han drar in oss alla i hans entusiasm, mamma,pappa, bror och mig. All hans tid går åt till att kolla bilar, maila och planera. Är visserligen glad att han lägger ner allt det arbetet så han vet vad han ger sig in på men det tar så mycket tid från oss. Och han undrar varför jag somnar på soffan 20.30..........
    Kommer att vara en orolig tid fram tills han får bilen såld och sen kommer han att deppa igen för att han inte har något att göra!! Känner mig trött.........
    Är så svårt att säga till honom att inte starta alla dessa projekt när man med facit i hand vet att han alltid lyckats innan.

    Läkarbesöket är 2 veckor bort och jag försöker förbereda sambon så gått det går med att säga till honom att tänka efter hur han mår, hur barndomen har varit, när han först kände sig annorlunda mm mm

    ANONYM NÄSFRIDA:
    Hoppas att mannen din klarar sig från en större krasch.

    ANONYM SAMBO:
    Har du märkt någon skillnad sen han började med antabus och de andra medicinerna??
    Oh, vad jag känner igen mig i det där planerandet, och fixandet, och sen när det är färdigt så blir det depp igen...Min man är likadan, särskilt när det gäller renoveringen av vårt hus, men ibland kommer deppen mitt i projektet, och så blir det stående...
  • Anonym (det går)

    Jag är bipolär. Jag har inte varit sjuk på över 3 år. Jag jobbar heltid och försöker ta mediciner morgon och kväll, ibland glömmer jag.

  • ElizaDay

    Jaha, nu var det kört igen... Min man har gått in i en depp och jag vet inte vad man ska göra. Tack och lov att han jobbar 3 veckor till innan jul uppehållet. Kanske kan hjälpa honom att hålla det någorlunda i schack iaf. Vet att han inte kan hjälpa det men blir ändå förbannad på honom när han är så håglös hela tiden. Jag är gravid och vi har en 2 åring och ett rum som ska göras i ordning innan februari , kommer väl inte bli nåt m det.. Ska tvinga med honom till min psykolog på tisdag så vi kan få prata om det tillsammans med någon annan. Hur går det för er andra?

  • Anonym (väntar på utredn)
    ElizaDay skrev 2010-11-16 18:05:24 följande:
    Jaha, nu var det kört igen... Min man har gått in i en depp och jag vet inte vad man ska göra. Tack och lov att han jobbar 3 veckor till innan jul uppehållet. Kanske kan hjälpa honom att hålla det någorlunda i schack iaf. Vet att han inte kan hjälpa det men blir ändå förbannad på honom när han är så håglös hela tiden. Jag är gravid och vi har en 2 åring och ett rum som ska göras i ordning innan februari , kommer väl inte bli nåt m det.. Ska tvinga med honom till min psykolog på tisdag så vi kan få prata om det tillsammans med någon annan. Hur går det för er andra?
    Fy vad tråkigt, och nu när julen närmar sig oxå.... Fast han kanske tycker julen är jobbig så att det blir extra känsligt vid denna tiden.
    Sambon tycker inte om denna perioden. Mörkt, kallt och snö. Han fyller år i slutet av december och pga barndom så är julen bara skit för honom.
  • Anonym (väntar på utredn)

    Råkade trycka lite för tidigt..........

    Här hemma är det ganska stabilt fortfarande. Han håller på med bilen som importerades, göra den färdig för försäljning.
    Däremot är han ju mer fokuserad på det än på familjen vilket är lite tråkigt.....
    Han går väl och är mer eller mindre deppig hela vinterperioden, men kan hitta små glädjeämnen som kan ta runt honom ett tag. Pratar om att han är extremt uttråkad hela tiden.

    Fick precis ett samtal från honom och hela världen har rasat eftersom vi får betala 4000 kr på helförsäkring på bilen. Precis som vi fått göra med alla andra bilar vi ägt och det är ju ingen hiskelig summa, visst är det tråkiga pengar, men man behöver ju inte låta som om någon var döende bara för det, hehehehe

    Det är svårt att inte bli arg på sin partner när de inte visar intresse för familjen och de sysslor som behövs göras. Att antingen vara depp och inte vilja något eller att vara helt inne i något projekt.
    Det är svårt att inte dras ner i deppigheten själv och att hålla sig positiv.

    Läkarbesök nästa vecka för sambon som jag hoppas på ska ge vissa svar. Sjuk eller inte så är det skönt att något händer så att vi kan gå vidare.

  • Anonym (Frugan)
    Anonym (väntar på utredn) skrev 2010-11-17 09:05:07 följande:
    Sambon tycker inte om denna perioden. Mörkt, kallt och snö. Han fyller år i slutet av december och pga barndom så är julen bara skit för honom.
    Min man är oxå ett decemberbarn. Han har samma känsla.
  • Anonym (näsfrida)

    ÅHHHH! Nu är allt bara svart känns det som, min man är som längst ner i sin depression nu, och jag vet inte vad jag ska göra! Jag mår så fruktansvärt dåligt när han mår såhär, det påverkar liksom hela atmosfären här hemma. Jag försöker vara stark och glad, men det är inte lätt, ibland vill jag bara ge upp och lägga mig ner jag också. Men det funkar ju inte när man har en liten son. Just nu får jag vara både mamma och pappa känns det som. Hur hanterar ni andra såna här perioder, hur behandlar ni era män?

  • Anonym (Frugan)

    Näsfrida, jag kräver att maken lämnar hemmet i alla fall några timmar på helgen. Så fort han försvinner ökar livsglädjen och energin både hos mig och barnen. Ibland åkte han iväg och satt i bilen och väntade, för sina vänner hade han slarvat bort och släktingar hade han sagt upp kontakten med.

    Sist varade hans depression så länge att vi allvarligt funderade på hur vi skulle kunna fixa ett extra boende - något billigt, enkelt där maken kunde vara under sina jobbiga perioder.

  • Anonym (Frugan)

    Hur går det för er nu? Ni som väntade på diagnos - har det hänt något?

    Min man har ätit litium i tre månader nu, och han fungerar jättebra. Det är så skönt att äntligen ha fått ro och harmoni i familjen. Vi har två små barn, och det äldsta (4 år) påverkades mycket när pappan var dålig. Det är så skönt att se att han nu kan koppla av, leka och utvecklas igen, utan att behöva oroa sig för pappa. Han är ett ovanligt lyhört och känsligt barn, så han tog liksom på sig rollen att skydda och ta hand om pappa.

  • Anonym (väntar på utredn)

    Har inte skrivit på länge då jag gått och funderat en massa här hemma. Sambon var på sitt läkarbesök för ca 1 månad sen och hon menade på att hon inte såg någon bipolaritet i honom överhuvudtaget. Min tanke är ju då att om han inte har det, varför visade det första testet alla tecken på att han hade det??
    Läkaren sa att han led av en depressionssjukdom och skrev ut något stämingshöjande plus att han skulle gå kvar på de antidepressiva. Jag har inte märkt någon förändring på honom mer än att han blivit mer arg. Han skäller och skriker för minsta lilla. Han är inte elak mot mig eller dottern, men stämningen i huset blir helt annorlunda. Är skönt när han varit bortrest. Själv säger han att han känner sig piggare, men även mer arg.
    JAg är mkt tveksam till läkarens observationer som efter enbart ett läkarbesök och en pratstund kunde ställa diagnos depressionssjukdom.
    Han ska dit idag igen så får vi se vad det leder till.......
    Kämpa på alla!!


    Anonym (Frugan) skrev 2010-12-22 01:36:43 följande:
    Hur går det för er nu? Ni som väntade på diagnos - har det hänt något?

    Min man har ätit litium i tre månader nu, och han fungerar jättebra. Det är så skönt att äntligen ha fått ro och harmoni i familjen. Vi har två små barn, och det äldsta (4 år) påverkades mycket när pappan var dålig. Det är så skönt att se att han nu kan koppla av, leka och utvecklas igen, utan att behöva oroa sig för pappa. Han är ett ovanligt lyhört och känsligt barn, så han tog liksom på sig rollen att skydda och ta hand om pappa.
    Vad skönt för er allihopa att det har lättat hemma hos er!!!!!!!!
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (väntar på utredn) skrev 2010-12-22 09:55:44 följande:
    Jag har inte märkt någon förändring på honom mer än att han blivit mer arg. Han skäller och skriker för minsta lilla.
    Detta (piggare+mer irriterad) kan vara ett tecken på att det trots allt handlar om bipolär. Ge det några veckor till, men om han fortfarande är arg (och liksom har ett driv att få saker och ting gjorda, men utan gemenskap och värme) då, tycker jag att du ska berätta det för läkaren.

    Det låter som att du inte var med på läkarbesöket. Mitt viktigaste tips är att vara med på så många kontakter med vården som möjligt. Särskilt när det ska utredas eller ställas diagnos. Längre fram, när det går åt rätt håll, och när din sambo har en samtalskontakt som han träffar regelbundet - då kan det säkert vara skönt för honom att prata av sig ifred. Men när man fortfarande är i det läget att man ska beskriva sina problem, känslor och beteenden - då behövs anhöriga.
  • Anonym (Frugan)
    Anonym skrev 2010-12-22 08:43:01 följande:
    Snälla. Ni som har kunnighet om biopolär. Låter jag som en med sådann diagnos`?

    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m56275264.html
    Att du har haft flera depressioner är tillräckligt för att vården åtminstone bör överväga bipolär sjukdom. Men det kan ju oxå vara så att din prestationsångest driver dig in i depressioner. Jag vet inte om prestationsångest är ett diagnoskriterie för bipolär...tror inte det. Men min man har det oxå. Eller hade - efter att han börjat med litium och fått kontroll över sin sjukdom är han betydligt lugnare. Nu kan han skratta åt sina misstag och kan se objektivt på både sina styrkor och svagheter. Tidigare var det nästan alltid antingen eller. Ibland nästan skröt han om hur bra han var på vissa saker, och irriterade sig på andra som inte var lika produktiva och kompetenta. Eller så såg han sig själv som fullständigt värdelös och tyckte inte att han dög till nåt alls.

    Du verkar ha stora problem med tvångstankar, som t ex städmanin. Kanske är det tvånget/kontrollbehovet som är grundproblemet? Att du liksom bränner ut dig i cykler, för att kontrollerandet, räknandet, städandet och presterandet på jobbet tar för mycket av din energi?
  • Anonym (väntar på utredn)
    Anonym (Frugan) skrev 2010-12-23 02:38:49 följande:
    Detta (piggare+mer irriterad) kan vara ett tecken på att det trots allt handlar om bipolär. .
    Sambon kom hem igår från läkarbesöket och var mycket nöjd.
    Han hade pratat massor med läkaren och hon hade lyssnat.
    Förra gången han var där var han mkt låg och ville inte riktigt öppna sig för henne. Hon märkte stor skillnad på honom nu och han menade på att det var för att han kände sig lite tryggare/säkrare med henne nu.
    Dock satte hon  genast ut den medicin han fått förra gången och menade på att det var den som gjorde att han blev så irriterad.
    Han ska vid nästa läkarbesök om 1 månad börja med lamotrigin istället. Hon är fortfarande inne på att det enbart är en depressionssjukdom, men vill ha mer konatkt med honom innan hon kan se vad det beror på.
    Jag och sambon pratar en del om hans symtom och han hade sagt till läkaren igår att det är jag som hjälper honom att se och bena upp de olika symtomen.

    För både mig och min sambo så kändes det mycket bättre efter detta läkarbesök, var så rädd efter förra att han skulle hamna hos någon som inte brydde sig utan bara skrev ut lite medicin och sen skulle det vara bra.

    Vi får väl se efter att han börjat med den andra medicinen hur han mår då, den skulle tydligen även vara bra för de som har bipoär sjukdom oxå.
    Anonym (Frugan) skrev 2010-12-23 02:53:37 följande:
    . Ibland nästan skröt han om hur bra han var på vissa saker, och irriterade sig på andra som inte var lika produktiva och kompetenta. Eller så såg han sig själv som fullständigt värdelös och tyckte inte att han dög till nåt alls.
    Så kan min sambo oxå vara!!!
Svar på tråden Nån mer vars sambo/man är bipolär???