• The Morticia

Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)

Ponera att det finns ett par som har en seriös relation. Ponera att kvinnan hävdar att hon använder p-piller och om hon ändå skulle råka bli gravid så skulle hon göra abort. Mannen litar på att hon talar sanning och använder inte kondom när de har sex.

Så tar det slut mellan dem och det visar sig att kvinnan ljög om sina p-piller. Hon tog inga och nu är hon gravid och vill inte göra abort. Hon hade avsiktligt lurat honom för att bli gravid.

Vem bär den största skulden?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)
  • jådåsåatt

TS: det där med att höra bådas versioner är en bra idé, det är inte helt ovanligt med män som påstår sig ha blivit lurade för att slippa ta ansvar.

• tristania
    Miss Obsessive skrev 2010-11-28 22:04:49 följande:
    Jo, fast om man är i en seriös relation så måste man ju kunna lita på sin partner! Om det var så att tjejen hade sagt till killen "jag använder inga preventivmedel" så hade ju han haft lika stor skyldighet att se till att det inte blev några barn gjorda som hon. Men om fallet är sådant att hon medvetet ljugit för honom så tycker jag att största skulden ligger hos henne. 
    Fast man är alltid 2 i ett förhållande. Man är alltid 2 när man har sex. Och vill killen absolut inte ha ett barn - då är det hans ansvar att skydda sej så gott han kan! Tyvärr blir det många aborter pga av att mannen tror att det räcker att  kvinnan tar p-piller - och det är jävligt naivt.
  • The Morticia
    jådåsåatt skrev 2010-12-01 22:06:14 följande:
    TS: det där med att höra bådas versioner är en bra idé, det är inte helt ovanligt med män som påstår sig ha blivit lurade för att slippa ta ansvar.
    Fast nu fick han ju inte en styrkekram av mig direkt fast att han bölade om att hon hade lurat honom så det hade ju kvittat.
  • Gurkburk
    tristania skrev 2010-12-01 22:01:32 följande:
    Båda bär lika stor skuld i detta. Han var inte försiktigt nog (p-piller är inte ett 100 % skydd)  - hon ljög. Varför ska kvinnan bära den största skulden?
    För att hon ljög. För att det i ett seriöst förhållande är självklart att man ska kunna lita på sin partner och inte utgå från att hon ljuger om en så viktig sak. En sådan lögn borde vara otänkbar för alla vettiga människor och framför allt gentemot någon som man påstår sig älska. Det är för tusan ett barn vi pratar om. Ett barn som förtjänar att vara efterlängtat av båda sina föräldrar. Man är fel i huvudet om man ljuger om en sådan sak.

Genom att ljuga och vilseleda den person hon lever tillsammans med har hon störst skuld till situationen utan tvekan. Visst om han inte vill ha barn ska han skydda sig, men det är väl det han tror han har gjort när hon sagt att hon äter p-piller. Det är inte 100% säkert och hade hon blivit gravid trots p-piller hade det varit en annan situation som de båda två varit lika ansvariga för, men det är ganska OT i det här fallet för hon åt inte p-piller. Hon ljög om något så otroligt viktigt. För jävligt rent ut sagt.
  • tristania
    Gurkburk skrev 2010-12-01 22:19:24 följande:
    För att hon ljög. För att det i ett seriöst förhållande är självklart att man ska kunna lita på sin partner och inte utgå från att hon ljuger om en så viktig sak. En sådan lögn borde vara otänkbar för alla vettiga människor och framför allt gentemot någon som man påstår sig älska. Det är för tusan ett barn vi pratar om. Ett barn som förtjänar att vara efterlängtat av båda sina föräldrar. Man är fel i huvudet om man ljuger om en sådan sak.

Genom att ljuga och vilseleda den person hon lever tillsammans med har hon störst skuld till situationen utan tvekan. Visst om han inte vill ha barn ska han skydda sig, men det är väl det han tror han har gjort när hon sagt att hon äter p-piller. Det är inte 100% säkert och hade hon blivit gravid trots p-piller hade det varit en annan situation som de båda två varit lika ansvariga för, men det är ganska OT i det här fallet för hon åt inte p-piller. Hon ljög om något så otroligt viktigt. För jävligt rent ut sagt.
    Båda har fortfarande ett ansvar.
  • lennartsdotter

Hon har gjort sig skyldig till att ljuga. Det är fel. Han har fallerat i att skydda sig från att bli förälder, där har han brustit i sitt ansvar. Graviditeten är bådas "fel".

• Gurkburk
    tristania skrev 2010-12-01 22:34:04 följande:
    Båda har fortfarande ett ansvar.
    Ansvar för att ta hand om barnet håller jag med om, men frågan här är vem som bär den största skulden. Det är inte barnets fel att h*n har en idiot till mamma. Men ansvaret/skulden  till den uppkomna situationen och graviditeten ligger hos kvinnan. Mannen trodde de skyddade sig då kvinnan sagt att hon åt p-piller. Att man litar på sin partner i en sådan viktig fråga är naturligt. Precis som mannen skulle bära den största skulden om han klippt sönder kondomen och gjort kvinnan gravid mot hennes vilja.
  • Miss Obsessive
    tristania skrev 2010-12-01 22:06:24 följande:
    Fast man är alltid 2 i ett förhållande. Man är alltid 2 när man har sex. Och vill killen absolut inte ha ett barn - då är det hans ansvar att skydda sej så gott han kan! Tyvärr blir det många aborter pga av att mannen tror att det räcker att  kvinnan tar p-piller - och det är jävligt naivt.
    Ja, man är två om att ha sex och nej, inget preventivmedel är 100%. Men jag förstår att han förutsatte att de båda skulle vara tillräckligt skyddade med hennes "p-piller". För preventivmedlen ska ändå vara så pass säkra att du ska kunna lita på att de fungerar. Men i detta fallet så har ju inte något av detta betydelse egentligen, eftersom hon helt enkelt valde att ljuga för honom. Hon räknade förmodligen med, att om hon sa till honom att hon gick på p-piller, så skulle han känna sig tillräckligt trygg i att hon inte skulle bli gravid och därför inte använda kondom. Ofta i sådana här diskussioner så utmålas kvinnor som de riktiga offren medan männen förvandlas till sexgalna vildar som minsann ska lära sig att skydda snorren eller kallt acceptera ett faderskap mot sin vilja. Självklart så har båda två ett ansvar för att inte bli oplanerat gravida eller få någon könssjukdom, men eftersom kvinnan har den största makten för vad som händer när en graviditet väl sker, så tycker jag ändå att ansvaret är lite större för henne än för honom. Sen kommer jag aldrig förstå hur kvinnor som behåller torts pappans ovilja, vill man så gärna ha barn så finns det andra alternativ som inte innebär att ett oskyldigt barn ratas av den förälder den har rätt till.
  • Gojtan
    Gurkburk skrev 2010-11-29 09:06:19 följande:
    Hon bär definitivt hela skulden iom att hon ljugit om att hon äter p-piller. Mannen ska inte behöva utgå från att kvinnan han lever i en seriös relation med ljuger och därför skydda sig med kondom. När jag åt p-piller hade jag blivit förbaskat kränkt om min sambo tog fram kondomer med motivationen att han som man måste ta eget ansvar för han kan inte lita till fullo på mig.

Det är en helt annan situation om hon blivit gravid trots skydd eller om de båda två varit medvetna om att de inte hade något skydd. Då hade båda två varit ansvariga, men i det här fallet är det helt och hållet kvinnan som bär ansvaret.
    Mkt bra skrivet!
  • Gojtan

Det tråkiga är att barnet ofta blir lidande - det som faktiskt är helt oskyldig. Pappan känner sig sviken och betalar underhåll. Ja visst, men är det det som barnet i första hand vill ha och behöver? Att vara pappa, innebär - tycker jag - att älska sitt barn på ett genuint sätt. Bara då, gör man allt för sitt barn på ett helhjärtat sätt, tror jag. Inget barn vill känna sig oälskad och tyvärr så kan man inte tvinga folk att älska.

Således kan man tycka och tänka hur mycket som helst - precis som pappan måste godta och gilla läget så måste barnet godta och gilla att pappan kanske aldrig kommer älska henne eller honom. Är det värt det?

• Tezz i

Fast om han inte vill ha barn så får han väl andvända kondom för att vara 100% (nästan) säker! Alltså är det hans fel eller i varjefall bådas.

• Miss Obsessive
    Tezz i skrev 2010-12-02 22:00:42 följande:
    Fast om han inte vill ha barn så får han väl andvända kondom för att vara 100% (nästan) säker! Alltså är det hans fel eller i varjefall bådas.
    Många som svarar får det att låta så självklart att killen ska dubbelskydda sig med kondom och jag undrar varför? P-medel ska skydda mot oönskad graviditet, om man nu inte slarvar med skyddet. Man ska verkligen inte behöva förutsätta att skyddet man använder inte funkar. Dessutom, en kvinna som använder p-piller, p-stav eller annat skydd gör det för att undvika en graviditet. Så om p-piller och liknande produkter nu är så opålitliga, borde det isf inte ligga även i hennes intresse att propsa på kondom? 
  • kaji

det är fult att ljuga och korkat att vara godtrogen, men båda delarna är ju helt ointressanta i sammanhanget.

kvinnan i fallet som beskrivs lär ju vara glad o nöjd eftersom hon troligen ville bli med barn.

mannen kommer att vara ledsen, förbannad, besviken, få betala hela livet, kanske få ett barn som han inte kan eller vill ha kontakt med osv. det enda mannen kunnat göra för att undvika detta hade varit att låta bli att ha sex eller själv skyddat sig

• Snuggles

Boktips: Den vackraste Gåvan. Minns inte författaren.

men han beskriver hur han kände sig lurad när tjejen hävdade att hon var säker, och dom hade oskyddat sex en gång. Men det räckte. Och man får följa hans liv och hur illa han mår, att aldrig lita på tjejer igen, tänk om den här kvinnan gör samma sak? Osv.

Riktigt sorgligt att läsa.

• ica
    Miss Obsessive skrev 2010-12-02 23:03:53 följande:
    Många som svarar får det att låta så självklart att killen ska dubbelskydda sig med kondom och jag undrar varför? P-medel ska skydda mot oönskad graviditet, om man nu inte slarvar med skyddet. Man ska verkligen inte behöva förutsätta att skyddet man använder inte funkar. Dessutom, en kvinna som använder p-piller, p-stav eller annat skydd gör det för att undvika en graviditet. Så om p-piller och liknande produkter nu är så opålitliga, borde det isf inte ligga även i hennes intresse att propsa på kondom? 
    Det krävs en man och en kvinna för att det ska bli barn. Alltså borde båda skydda sig. Om man ville skulle de nog få fler alternativ.
  • The Morticia
    Miss Obsessive skrev 2010-12-02 23:03:53 följande:
    Jag kan hålla med om att det faktiskt vore lite märkligt att kräva att killen ska dubbelskydda sig. Men samtidigt - om man inte på några som helst villkor vill bli pappa så är det kanske just det man borde göra efterom man som kille har så oerhört lite att säga till om ifall att tjejen trots allt skulle bli gravid.
  • Miss Obsessive
    ica skrev 2010-12-04 08:09:21 följande:
    Det krävs en man och en kvinna för att det ska bli barn. Alltså borde båda skydda sig. Om man ville skulle de nog få fler alternativ.
    Visst gör det det. Men i det här fallet spelar det ingen roll, eftersom kvinnan ljög om att hon var skyddad alls. Det fanns med andra ord inte ens ett skydd med 98-99% säkerhet (eller hur hög procent p-piller och liknande nu har). 
    Själv hade jag p-stav de första tre åren i mitt förhållande och dubbelskyddade bara med kondom de första månaderna den satt inne. Efter jag tog ut den så använde vi enbart kondom, tills vi bestämde oss för att sluta även med det och börja jobba på barn. Dagens preventivmedel ska vara så pass säkra (om man inte slarvar på något sätt) att man inte ska behöva använda sig av två olika skydd för att undvika just graviditet. Då tycker jag det är mer korkat att inte använda kondom för att skydda sig mot könssjukdomar. 
    The Morticia skrev 2010-12-04 11:09:13 följande:
    Jag kan hålla med om att det faktiskt vore lite märkligt att kräva att killen ska dubbelskydda sig. Men samtidigt - om man inte på några som helst villkor vill bli pappa så är det kanske just det man borde göra efterom man som kille har så oerhört lite att säga till om ifall att tjejen trots allt skulle bli gravid.
    Precis som att om man inte på några villkor vill bli mamma så borde man själv insistera på kondom, även om man använder andra p-alternativ. Jag har aldrig ansett att kondom skulle vara killens ansvar, även om det är han som ska använda den. Tjejen har definitivt lika stort ansvar att se till att det används, eftersom hon ska ta ansvar för sig själv. Sen kommer jag aldrig någonsin förstå mig på hur tjejer som i ditt exempel är funtade, som ser till att bli gravida för att hålla kvar någon som är på väg bort, eller för att de är så desperata efter att bli gravida att de inte drar sig för att utnyttja någon annan. Vill man så gärna ha barn så finns det alternativ som inte förstör livet för den som inte önskar samma sak. Män har lika stor rätt till sina kroppar som vi kvinnor har, så varför är det mer okej att utnyttja en man än att utnyttja en kvinna? Och sen skylla på att han borde fattat bättre? 

• Moth

Jag röstade annat.

Mannen bär skuld för att vara godtrogen och kåt därmed egoistisk men jag kan inte riktigt förvänta mig annat. Så mest Hon.

Kvinnan som ändå är den som kan bli gravid och borde vara medveten om vilket ansvar det är utifrån ett kvinno- och barnperspektiv. Bär skuld till att föra någon bakom ljuset och inte välja ut barnets biologiska pappa med tanke och omsorg när chansen ändå finns.

Hon på grund av sin egoism att bara bli gravid så fort som möjligt gör ett val för det ofödda barnet (att det ofödda barnet inte kommer att vilja, inte kommer att behöva ha en pappa som är närvarande och pålitlig).

• Faile

Felet är till största delen hennes eftersom hon ljög. Men jag ser ändå inte honom som ett offer. Alla vet att det kan bli barn av att knulla, det är liksom bara så oavsett vad man sedan tycker om det.

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)