ica skrev 2010-12-04 08:09:21 följande:
Det krävs en man och en kvinna för att det ska bli barn. Alltså borde båda skydda sig. Om man ville skulle de nog få fler alternativ.
Visst gör det det. Men i det här fallet spelar det ingen roll, eftersom kvinnan ljög om att hon var skyddad alls. Det fanns med andra ord inte ens ett skydd med 98-99% säkerhet (eller hur hög procent p-piller och liknande nu har).
Själv hade jag p-stav de första tre åren i mitt förhållande och dubbelskyddade bara med kondom de första månaderna den satt inne. Efter jag tog ut den så använde vi enbart kondom, tills vi bestämde oss för att sluta även med det och börja jobba på barn. Dagens preventivmedel
ska vara så pass säkra (om man inte slarvar på något sätt) att man inte ska behöva använda sig av två olika skydd för att undvika just graviditet. Då tycker jag det är mer korkat att inte använda kondom för att skydda sig mot könssjukdomar.
The Morticia skrev 2010-12-04 11:09:13 följande:
Jag kan hålla med om att det faktiskt vore lite märkligt att kräva att killen ska dubbelskydda sig. Men samtidigt - om man inte på några som helst villkor vill bli pappa så är det kanske just det man borde göra efterom man som kille har så oerhört lite att säga till om ifall att tjejen trots allt skulle bli gravid.
Precis som att om man inte på några villkor vill bli mamma så borde man själv insistera på kondom, även om man använder andra p-alternativ. Jag har aldrig ansett att kondom skulle vara killens ansvar, även om det är han som ska använda den. Tjejen har definitivt lika stort ansvar att se till att det används, eftersom hon ska ta ansvar för sig själv. Sen kommer jag aldrig någonsin förstå mig på hur tjejer som i ditt exempel är funtade, som ser till att bli gravida för att hålla kvar någon som är på väg bort, eller för att de är så desperata efter att bli gravida att de inte drar sig för att utnyttja någon annan. Vill man så gärna ha barn så finns det alternativ som inte förstör livet för den som inte önskar samma sak. Män har lika stor rätt till sina kroppar som vi kvinnor har, så varför är det mer okej att utnyttja en man än att utnyttja en kvinna? Och sen skylla på att han borde fattat bättre?