• Häxan69

Pappa mot sin vilja?

Jag har lite funderingar. Hur kan det vara tillåtet att tvinga en människa att bli förälder mot dennas vilja?
     Ja man kan inte tvinga någon att göra abort självklart inte. Men varför ska han behöva stå som pappa o behöva betala underhåll när han inte vill o hon visste det???

Vad tycker ni?

Lite fakta.
    Han har ett barn sen en tidigare relation. Gemensam vårdnad, Han har sitt barn så ofta han kan.
    Inleder en  relation med den nya o redogör att han INTE vill ha fler barn.  (Pga mkt jobb,ansträngd ekonomi och att han anser sig inte hinna vara en BRA pappa till fler barn.
    Använder kondom

Hon har ett vuxet barn sen en tidigare relation. Väldigt barnkär.
    I  den  nya relationen accepterar att han inte vill ha fler barn. (hon vill ändå inte börja om)
    Vägrar göra abort när hon blir gravid då kondomen går sönder.

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja?
  • yodi
    jådåsåatt skrev 2011-01-12 08:59:18 följande:
    Samhället har en konstig syn på det där, folk blir så förbannade när det krävs att män tar ansvar för sina handlingar gällande sex och vi kvinnor skuldbeläggs när vi inte ställer oss upp med ett leende och alltid är redo att ta konsekvenserna både för vårt eget och alla mäns agerande.
    Konstigt och tragiskt.
    visst är det tragiskt.
  • Gung Ho

Gör min dagliga koll..

Producerar 'stackars pappor' gruppen fortfarande bara varmluft?

Frågan är med JA besvarad!

Ibjuder fortfarande till att de presenterar kreativa idéer istället för att sitta och gnälla!

Ska DU vara den som skiljer sig från mängden och faktiskt komma med en idé?

Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Some Day
    stabil grund skrev 2011-01-12 09:51:12 följande:
    hela frågeställningen är om det ä okey att göra pappor till pappor mot deras vilja.
    Jag anser att det kan man inte om man ljuger.

Sen som en nämnde att hon kanske inte ljuger om P-pillrena, fine.
    Men om hon ljuger om dom, handlade det om.
    Och pappan kanske inte vet detta men kvinnan definitivt gör det.

@Jadåsåatt
    Ljög denna kille, eller fattade han bara det hela fel?
    Sen är ju det tyvärr en stor portion sanning att kvinnor skuldbeläggs för sånt de inte borde skämmas ett skit för.
    Och det är ju inte så jag menar i det jag säger.
    Utan handlar mer om sveken på alla håll och kanter i ofrivilliga/oönskade barn, och att de som är skyldiga ska ta ansvar för dessa.
    Och nu handlar det inte om P-piller som fungerar.
    Eller kondomer som spricker.
    Utan kondomer som spricker pga manipulation och P-piller som aldrig intagits.
    Frågan kvarstår ju.

Vem ska avgöra vem som ljuger och vem som inte gör det?
  • BonusPapi

Extremt svår och känslig fråga det här.

Dock bör man vara medveten om att inga preventivmetoder är 100% säkra.
    Väljer man att ha sex med någon så finns alltid möjligheten till graviditet.

Diskussionen om att kunna välja att inte vara "pappa" till ett barn är helt befängd.
    Man är pappa till barnet oavsett om någon ljög, rev sönder en kondom eller liknande.

Alla barn har rätt till sina föräldrar.
    Fast är man så känslokall att man funderar på att lämna ett barn så kanske barnet klarar sig bättre utan denne iallafall...

Summa summarum..  vill man till 100% inte bli förälder så bör man hålla byxorna på...
    Annars får man vackert ta eventuella konsekvenser, trots ljugande och falska partners...

• Miss Obsessive
    Add3 skrev 2011-01-12 10:42:41 följande:
    Gör min dagliga koll..

Producerar 'stackars pappor' gruppen fortfarande bara varmluft?

Frågan är med JA besvarad!

Ibjuder fortfarande till att de presenterar kreativa idéer istället för att sitta och gnälla!

Ska DU vara den som skiljer sig från mängden och faktiskt komma med en idé?
    Vad är det för "ideér" du är ute efter??  Det här är en etisk och moralisk fråga, det finns med andra ord varken ett "rätt" eller "fel" svar! Däremot så finns det olika åsikter och olika värderingar, vilket feministerna här på FL verkar helt frågande inför. 
  • Häxan69
    Insatt skrev 2011-01-03 12:50:14 följande:
    TS, jag måste fråga dig. Har du någonsin gjort en abort? Isåfall vilken sorts abort? Tyckte du att det var ett simpelt ingrepp? Alla tycker inte att det är lika enkelt som att gå in för en tandstensborttagning förstår du.
    Ursäkta att jag inte svarat tidigare men har haft datahaveri.
    Ja jag har gjort abort. Jag har gjort både medicinsk abort och skrapning och NEJ det var absolut inte ett simpelt ingrepp: Är absolut inte stolt för det jag gjort på något vis. Det är ett fruktansvärt jobbigt ingrepp att göra för både kropp o själ. Ska berätta varför jag gjort det fler gånger än en.Vilket  jag tycker själv låter konstigt när man inte vet bakgrunden. Hur kan en människa göra så? Är det ett preventivmedel för dig har jag tex fått frågor som PÅ KK..  Blev gravid som ung med en kille som absolut inte ville bli pappa. Jag hade p-piller o blev gravid ändå. Det barnet behöll jag mot hans vilja: Om jag hade vetat det jag vet idag så hade jag gjort abort den gången också. Fy vad det barnet har mått dåligt för att "pappan" inte ville ha. Har visat o talat om att barnet var oönskat.. INTE jag utan pappan.
    Sen har jag blivit våldtagen 2 gånger utav en o samma man o blivit gravid. Och gjort abort.  Sen träffade jag en underbar man som jag fått 2 barn med. O precis första gången vi hade sex efter jag fått barn så sprack kondomen. Jag blev gravid igen. Vi hade bestämt att vi inte ville ha fler barn, plus att jag var ganska sjuk under sista grav. Hade tid för hysterektomi pga detta. Så då valde vi att avsluta grav igen... Så Ja jag har gjort det 3 gånger. O sista gången var det fruktansvärt.  Mådde psykiskt dåligt länge.

Men när jag tänker så tycker jag att tvinga en man bli pappa mot sin vilja är samma sak som att vägra en kvinna abort.
    Det finns kvinnor som tar sitt liv för att de mår så dåligt för att de förnekas abort. Varför skulle inte mannen kunna ha sådana känslor.
  • Häxan69
    ToK skrev 2011-01-03 21:23:21 följande:
    Ja, sterilisering är ju det säkraste förstås! :)

Om man tvingar honom att vara del i barnets liv är det ju att tvinga honom bli pappa, men så länge man låter honom "försvinna" så blir ju ingen tvingad. Vet inte riktigt hur det blev i TS fall?
    Sen att barnet har rätt till 2 föräldrar, absolut, men det är mycket bättre att inte ha en pappa alls än en pappa som aldrig ville ha dig och inte vill se dig. Stackars barn... :(
    Jag tycker att man kan bryta och gå skiljda vägar om den ena föräldern inte vill, för barnets skull.
    TK. Hon tvingar på både sig o barnet på honom nu. Berättar för alla tom hans släkt o vänner att dom ska ha barn. Tyvärr vänder de flesta sig emot honom o vägrar lyssna på honom. Om hon gjort som någon annan skrev lite högre upp i tråden. Låtit det växa fram så vet jag att detta kunnat sluta i en bra relation för han är en bra pappa o vill vara en bra pappa. Tyvärr så tycker jag och några få med mig att hela situationen blir fel.
  • Häxan69
    ToK skrev 2011-01-03 23:54:22 följande:
    Det är inte bara män som inte tar ansvar för sina barn utan även massvis med kvinnor som väljer att inte göra det. Jag personligen tycker inte det är någon skillnad.
    Om pappan inte vill ta ansvar och inte finnas i barnets liv så tycker inte jag han behöver göra det, om han nu blivit pappa mot sin vilja.
    Om mamman inte vill ta ansvar och inte finnas i barnets liv så tycker jag inte hon behöver göra det, om hon nu blivit mamma mot sin vilja.

Hellre en frånvarande förälder än en förälder som aldrig ville ha en tycker jag.
    håller med TK till 100%
  • Häxan69
    Terese f skrev 2011-01-04 07:41:06 följande:
    varför är det ingen som tänker på barnet?

Alla är så OTROLIGT SJÄLVISKA, "JAG vill ha barn och skiljer mig då från pappan så mitt barn inte får någon pappa ALLS, bättre än att han hatar barnet"

Är det inte då bättre att göra abort om man inte kan komma överens?

Har en syster vars pappa absolut inte ville ha henne, (han kom på det 3 mån före förlossningen)  men mamma hade ju inget val då än att då flytta och ta hand om henne själv. Min syster mådde jättedåligt 13-16 ca för att hon inte hade en riktig pappa, han ville ju inte ens ha henne. Hon hade många funderingar varför och var arg ofta.

Jag tycker att även om man som kvinna anser att man klarar av att fostra ett barn själv så är det inte rätt, ett barn har rätt till både pappa och mamma.

Skillnad är vid homosexuallitet etc. Men ni fattar, barn ska ha båda föräldrar.

Lika mkt kvinnan som ska skydda sig som mannen. Om hon vet att han inte vill ha barn, (men vi säger att hon vill) BORDE hon endå skydda sig FÖR hans skull, man lever ju i en ralation där man måste ta hänsyn till andras känslor. Man HJÄLPS ÅT!
    Är man som kvinna tsm med en man som inte vill ha barn får man väl byta man, det finns ju fler, ellerhur?
    detta inlägg följs av
    MadHatter skrev 2011-01-04 11:31:24 följande:

Så din syster skulle hellre inte funnits alls än haft en tuff period i tonåren?
    (Nu mår ju för övrigt väldigt många tonåringar dåligt oavsett familjesituation så det finns ju ingenting som garanterar att din syster mått bättre om hennes familjesituation sett annorlunda ut.)

Sen har jag lite svårt att se varför du anser att det är mammans fel att pappan inte tar sitt ansvar för sitt barn.

I scenariot som nämns i TS har ingen av parterna lurats, kvinnan har inte sett till att bli med barn mot mannens vilja. De skyddade sig, skyddet gick sönder och kvinnan blev gravid. Inte planerat från vare sig kvinna eller man. Det står ingenting i ts att kvinnan vill ha barn (och därmed borde byta till en man som också vill ha barn) utan hon har blivit gravid "av misstag". Det står ju till och med i ts att kvinnan inte  vill "börja om", dvs ha fler barn.

Nu har hon ändå en påbörjad graviditet i sin kropp och det känns fel (av någon orsak som inte nämns i ts) för henne att med medicinskt ingrepp avbryta den påbörjade graviditeten. Hon vill alltså fullfölja den.

Visst kan man tycka synd om mannen för att han är man och inte har möjlighet att bli gravid och därmed inte heller kan besluta om att avbryta ett påbörjat liv/graviditet , men i dagsläget är det inte så mycket vi kan göra åt det. Enbart kvinnan kan bli gravid och därför är det endast hon som kan besluta om en abort. Detta för att fostret finns i kvinnans kropp och individens rätt att besluta över den egna kroppen är okränkbar.

Jag ser inget annat alternativ än att kvinnan har beslutsrätt över sin egen kropp, gör du det?

När barnet sedan är fött handlar det inte längre om kvinnan (eller för den delens mannens) rättigheter. Nu är barnet inte längre ett foster och därmed en del av kvinnans kropp utan en egen individ med egna rättigheter. Barnets rättigheter ska inte påverkas av eventuella konflikter kring sin tillblivelse utan varje barn som föds ska ha samma rättigheter. En av dessa rättigheter är rätten till båda sina föräldrar.

Därför bör samhället, tycker jag, göra allt som går för att båda föräldrarna ska vara delaktig i sitt barn liv. Tvångsmässigt går det bara att kräva ekonomiskt ansvar (underhåll) men jag anser att samhället skulle hjälpa  "ovilliga" föräldrar mer för barnens skull. Ytterst är dock detta ett individuellt ansvar. Precis som "jadåsåatt" skrev att hon gått i terapi för att hantera sina känslor inför den oplanerade föräldrarollen vore det varje oplanerad pappa att göra det om han känner att han inte kan knyta an till och ta hand om sitt barn. Det ansvar anser jag att varje förälder har - inte gentemot den andra föräldern - utan gentemot sitt barn, oavsett omständigehterna kring dess tillblivelse.

Mad Hatter.... Tack.. du skrev precis så som jag tycker. jag har lite svårt att uttrycka mig. blir lite fel ibland. Tack för det du skrev. Tack
  • Häxan69
    2underbara skrev 2011-01-07 02:00:24 följande:
    Vill man inte bli förälder, (biologisk och/eller närvarande) så anser jag inte att någon annan har rätten att avgöra annat.

Gäller oavsett kön.

Är det däremot ett gemensamt beslut från början och någon av parterna vill dra sig ur när det är för sent så får man stå sitt kast.

Gäller oavsett kön.

Tänk efter innan du ställer korkade frågor, jag kan inte bli tydligare.
    Ifall någon hysterisk människa därute har fingrar som glöder och bara MÅSTE fråga "jaha, så en man kan tvinga en kvinna till abort..." och annat sånt.
    Svaret är nej på det, hon kan föda barnet om hon vill. Hon är däremot den som borde stå för allt, även förklaringen till barnet som kommer växa upp och undra varför inte det barnet har en närvarande biologisk pappa och svaret där är "för att jag valde att du inte hade rätten till en pappa för jag är en egoist" 
    Bara måste säga att jag gillar detta inlägg... Jag gjorde ju så. Behöll ett barn mot pappans vilja. Det blev helt fel o barnet har fått lida.
     Med facit i handen o ett snart vuxet barn så har jag förklarat o bett om ursäkt till mitt barn. För allt detta handlar om att jag var egoistisk.  Jag ville inte göra abort. Trodde att om pappan fick komma in i barnets liv på sina villkor så skulle det bli bra. Men nej. Jag förstår varför han inte ville bli pappa: För han är ingen bra pappa. O det var illa av mig att inte lyssna på detta.  Nu gör vi så gott vi kan utav detta. Men Barnet själv säger idag att det hade varit bättre om han inte funnits i barnets liv överhuvudtaget. Att jag aldrig skulle talat om för pappan att jag var gravid..  Hellre levt fattigt o älskad än o ständigt bli påmind av att man är "ett MISSTAG"
  • Häxan69

TS gör ett inlägg 
    Då jag varit utan dator och missat massor utav inlägg.. nu suttit i timmar och läst o blivit upprörd. Jag skapade denna tråd(Ursäkta att jag inte hittade trådar som liknade denna utan startade en ny) för att ventilera detta problem lite. vilket jag fortfarande tycker behövs. Det är så många olika åsikter. Det jag tycker är synd i det hela är att vissa utav er går på näst intill personangrepp. Var och en har rätt till sin åsikt. vilken bakgrund vi än har.  Jag kan inte säga att varken det ena eller andra är rätt eller fel.

Jag gillar personligen 2underbara o DetÄrBaraLillaJag´s inlägg. Jag kan själv relatera till era åsikter. Det är många av er som är ute o cyklar genom att lägga er i andras personliga relationer. Lågt. tycker jag. Sandlådenivå.

Add3 Jag har ett jättebra förslag på hur man ska kunna lagstadga detta.. MEN jag tänker inte ta detta nu. Suttit vid datorn i timmar för att läsa ikapp. Tyvärr tror jag att även om jag skulle få någon politiker att lyssna på mina åsikter ang dessa lagändringar så är det milsvidare att kunna ens få det på förslag. men det vore värt ett försök..

En sak till. Ni har gjort många jämförelser. Tex snöras o bilolyckor mm. Jag har en annan jämförelse som jag funderar på.

Om man väljer att skaffa barn med någon som är svår missbrukare:  Tänker man då på att man väjer en sån, som förälder till sitt barn. Då tycker inte jag att man har rätt att klaga o gnälla sen för att den missbrukande föräldern inte klarar av att vara en bra förälder pga sitt missbruk..  Tänker man på detta stackars barn som ska behöva växa upp med alla dessa svek o oro som det innebäratt ha en förälder som missbrukar.. Det är exakt samma sak som att behålla ett barn mot den andras vilja.
    Lika illa. Lika egotrippat som mamma o göra det tycker jag.

• lennartsdotter
    Häxan69 skrev 2011-01-13 20:32:31 följande:
    TS gör ett inlägg 
    Då jag varit utan dator och missat massor utav inlägg.. nu suttit i timmar och läst o blivit upprörd. Jag skapade denna tråd(Ursäkta att jag inte hittade trådar som liknade denna utan startade en ny) för att ventilera detta problem lite. vilket jag fortfarande tycker behövs. Det är så många olika åsikter. Det jag tycker är synd i det hela är att vissa utav er går på näst intill personangrepp. Var och en har rätt till sin åsikt. vilken bakgrund vi än har.  Jag kan inte säga att varken det ena eller andra är rätt eller fel.

Jag gillar personligen 2underbara o DetÄrBaraLillaJag´s inlägg. Jag kan själv relatera till era åsikter. Det är många av er som är ute o cyklar genom att lägga er i andras personliga relationer. Lågt. tycker jag. Sandlådenivå.

Add3 Jag har ett jättebra förslag på hur man ska kunna lagstadga detta.. MEN jag tänker inte ta detta nu. Suttit vid datorn i timmar för att läsa ikapp. Tyvärr tror jag att även om jag skulle få någon politiker att lyssna på mina åsikter ang dessa lagändringar så är det milsvidare att kunna ens få det på förslag. men det vore värt ett försök..

En sak till. Ni har gjort många jämförelser. Tex snöras o bilolyckor mm. Jag har en annan jämförelse som jag funderar på.

Om man väljer att skaffa barn med någon som är svår missbrukare:  Tänker man då på att man väjer en sån, som förälder till sitt barn. Då tycker inte jag att man har rätt att klaga o gnälla sen för att den missbrukande föräldern inte klarar av att vara en bra förälder pga sitt missbruk..  Tänker man på detta stackars barn som ska behöva växa upp med alla dessa svek o oro som det innebäratt ha en förälder som missbrukar.. Det är exakt samma sak som att behålla ett barn mot den andras vilja.
    Lika illa. Lika egotrippat som mamma o göra det tycker jag.
    En god förälder håller en dålig förälder (en som är dålig för barnet om det  nu behöver förtydligas) borta från barnet. Ingen här kräver att farsor som inte vill ha barnet ska tvingas att umgås med barnet. Han behöver för allt i världen inte ens ta sig en titt på barnet, i en del fall är det säkert det bästa. Det han kan krävas på är underhåll och det är rimligt för om män ska ansvarsbefrias helt och hållet är vi tillbaka på stenåldern då män inte behövde ta ansvar för sin sexualitet eller för sitt sexliv. Det var bara att spänna på och sticka, don' look back. Lämna kvinnan med "problemet". Och om nu kvinnan skulle uppvisa samma attityd, bara lämna barnet och gå när det är fött... vem ska ta ansvar för barnet? Har ingen något slags ansvar för barnet eller är det alltid så att barnet ytterst är kvinnans ansvar (och kom ihåg att det inte går att ha fri abort som en självklar utgångspunkt eftersom det verkligen inte är en självklar rättighet)?

Till syvende och sist landar det på: någon måste ta ansvar för barn som sätts till världen. Det rimligaste är att de parter som gjort barnet bär ansvaret och det är alltid minst två inblandade.
  • Lejonninnan
    lennartsdotter skrev 2011-01-13 21:43:15 följande:
    En god förälder håller en dålig förälder (en som är dålig för barnet om det  nu behöver förtydligas) borta från barnet. Ingen här kräver att farsor som inte vill ha barnet ska tvingas att umgås med barnet. Han behöver för allt i världen inte ens ta sig en titt på barnet, i en del fall är det säkert det bästa. Det han kan krävas på är underhåll och det är rimligt för om män ska ansvarsbefrias helt och hållet är vi tillbaka på stenåldern då män inte behövde ta ansvar för sin sexualitet eller för sitt sexliv. Det var bara att spänna på och sticka, don' look back. Lämna kvinnan med "problemet". Och om nu kvinnan skulle uppvisa samma attityd, bara lämna barnet och gå när det är fött... vem ska ta ansvar för barnet? Har ingen något slags ansvar för barnet eller är det alltid så att barnet ytterst är kvinnans ansvar (och kom ihåg att det inte går att ha fri abort som en självklar utgångspunkt eftersom det verkligen inte är en självklar rättighet)?

Till syvende och sist landar det på: någon måste ta ansvar för barn som sätts till världen. Det rimligaste är att de parter som gjort barnet bär ansvaret och det är alltid minst två inblandade.
    Finns inget mer att tillägga!

..och Häxan69, för mig är det helt absurt att be sitt barn om förlåtelse för att ha fött det. Om barnet mått dåligt under sin barndom så är det inte enbart för att det varit oönskat av den ena föräldern, såvida det varit önskat och älskat av dig. Har pappan varit missbrukare eller misskött barnet på något vis så är det ju därför barnet farit illa, särskilt om denne även sagt till barnet att det är ett misstag. I sådana lägen får man ju skydda barnet från denna indíviden. Problemet hade dessutom även kunnat ske om någon förälder varit missbrukare och ändå önskat sig barn. Förstår du skillnaden i problematiken?

Det är möjligt att vi pratar om olika saker när vi säger "tvinga en man att bli pappa". Som jag förstår det så menar du "tvinga honom att vara en delaktig pappa, tvinga honom att vara med barnet oavsett hur han är som person. Som Lennartsdotter skrev så är det inte det som menas av de flesta här.
  • yodi
    lennartsdotter skrev 2011-01-13 21:43:15 följande:

precis.
    ingen kan tvinga manen att ha något med barnet att göra, men däremot så får han ta sitt ansvar genom att betala underhåll.
Svar på tråden Pappa mot sin vilja?