• anette30

Börjat med pergotime

Hej! Jag har precis påbörjat behandling med pergotime. Vad jag har kommit fram till genom att läsa här på familjeliv så kollar man antal ägg som mognat innan äl? Stämmer det? Jag fick inte tid för undersökning förren efter beräknad mens.. Men tänk om fler ägg lossnar o många blir befruktade?  Då är det ju lite sent att göra något åt det vid tidpunkten för mens..Har jag fattat helt fel? Ser ju att det står att en del får sexförbud när det är 2 ägg el flera som mognat..

• Svar på tråden Börjat med pergotime
  • J Palm

Hej. Har ätit min andra kur pergotime i slutet av maj. Denna gång dubbel dos, då jag inte fick någon ägglossning av bara en tablett. På VUL CD 12 = 3dagar efter sista tabletten var den största äggblåsan bara 11mm. det lät ju inte så lovande.

vill att mina ägglossningstest ska se ut såhär:

men det gör de aldrigGråter. Har förstått att testen kan strula lite när man har PCOS som jag.

Precis när jag börjat ge upp får jag idag flytningar som kan bilda små broar (ca 3 cm) mellan tumme och pekfinger på CD 22 = 13 dagar efter sista tabletten pergotime. De liknar dock mer gele än äggvita. Det känns lite sent och sträcken på mina test här nedanför visar ju inte riktigt på en solklar stegring.

Kan det möjligen vara en stegring den 9:e och ägglossning idag den 11:e? Vad tror ni?

Man får hoppas! Längtar till min sambo kommer hem från jobbetSkäms
  • FruZäll

har oxå börjat med pergo, första kuren och är på dag 17:P

Hoppas innerligt att de ska ta sig snart... väntan är hemsk=( 

• melea
    Mumman skrev 2011-06-11 17:09:38 följande:

Tråkigt att höra :( I vilken vecka fick du mf?

Trist när det inte fungerar som man vill, väntan är bara värst!

tack, jag fick i v5 så det var ju väldigt tidigt, men fy vad jobbigt det var, vi har kämpat så länge, innan jag visste att jag hade PCO.

väntan är skit!
  • melea
    J Palm skrev 2011-06-11 21:32:32 följande:
    Hej. Har ätit min andra kur pergotime i slutet av maj. Denna gång dubbel dos, då jag inte fick någon ägglossning av bara en tablett. På VUL CD 12 = 3dagar efter sista tabletten var den största äggblåsan bara 11mm. det lät ju inte så lovande.

vill att mina ägglossningstest ska se ut såhär:

men det gör de aldrigGråter. Har förstått att testen kan strula lite när man har PCOS som jag.

Precis när jag börjat ge upp får jag idag flytningar som kan bilda små broar (ca 3 cm) mellan tumme och pekfinger på CD 22 = 13 dagar efter sista tabletten pergotime. De liknar dock mer gele än äggvita. Det känns lite sent och sträcken på mina test här nedanför visar ju inte riktigt på en solklar stegring.

Kan det möjligen vara en stegring den 9:e och ägglossning idag den 11:e? Vad tror ni?

Man får hoppas! Längtar till min sambo kommer hem från jobbetSkäms
    tyvärr tror jag inte på ÄL. 24 timmar innan ägget släpper så får man en hormonPEAK som är MYCKET mer än vanligt, strecket ska vara starkare än kontrollsträcket
    mina test ser ut dina när som helst i cykeln, pga PCO. jag har helt gått över till digitala test. de är dyra, men man slipper undra och tolka.
  • FruZäll
    melea skrev 2011-06-13 22:32:35 följande:
    tyvärr tror jag inte på ÄL. 24 timmar innan ägget släpper så får man en hormonPEAK som är MYCKET mer än vanligt, strecket ska vara starkare än kontrollsträcket
    mina test ser ut dina när som helst i cykeln, pga PCO. jag har helt gått över till digitala test. de är dyra, men man slipper undra och tolka.
    har ni testat clearblue ägglossnings monitor?

Jag har den och den är skit bra-.
    Jag har som sagt ingen ÄL och det är bra med den , för den visar verkligen allt, om man har stegringar eller inte och när mensen ska komma, fast för min del blev de dyrt då min monitor ville ha en sticka varje dag i 3 månader, då jag aldrig fick full stegring.. hoppas ni fattar va jag skriver, min dotter sitter breve och tjötar;) 
  • Mumman
    melea skrev 2011-06-13 22:18:55 följande:
    tack, jag fick i v5 så det var ju väldigt tidigt, men fy vad jobbigt det var, vi har kämpat så länge, innan jag visste att jag hade PCO.

väntan är skit!

Kan tänka mig att det var väldigt jobbigt :( Man har ju väntat och försökt så länge liksom. PCO är verkligen inte roligt, har det jag med och visste inte heller om att jag hade det, kämpade på och trodde det bara berodde på att jag ätit p piller så länge, att det var därför det inte tog sig.

• melea
    Mumman skrev 2011-06-15 21:07:38 följande:

Kan tänka mig att det var väldigt jobbigt :( Man har ju väntat och försökt så länge liksom. PCO är verkligen inte roligt, har det jag med och visste inte heller om att jag hade det, kämpade på och trodde det bara berodde på att jag ätit p piller så länge, att det var därför det inte tog sig.

ja tänk vad mycket hormoner man satt i sig för att undvika graviditet, och nu får man hormoner för motsatt effekt...
  • Mumman
    melea skrev 2011-06-16 17:37:00 följande:
    ja tänk vad mycket hormoner man satt i sig för att undvika graviditet, och nu får man hormoner för motsatt effekt...
    Ja verkligen. Det är inte klokt egentligen. Men det hade man ju ingen tanke på då när man tog pillrena.
  • Mumman
    melea skrev 2011-06-13 22:32:35 följande:

Det behöver inte vara starktare än kontrollstrecket. Utan det räcker om dom är lika starka. Däremot kan man lätt missa stegringen om man inte testar kontinuerligt. Min gyn rådde mig att testa både morgon och kväll för det kan gå fort.

Håller dock med dig pga PCO. Mina tester såg ofta ut sådär också, men ingen äl trots det. När dom väl blev positiva var strecken exakt lika starka.

• J Palm

Tack alla hjälpsamma människor.
    Nej jag ser ju jag med att de inte är lika starka, men jag tänkte då strecket dagen efter var så mycket svagare, så kanske jag hade missat att testa just vid stegringen.
    bättre lycka nästa månad antar jag att man får säga. Om nu inte läkaren nekar mig recept på nästa kur för att de har sommarstängt. Då får man vänta till i höst. det vore tråkigt.

• melea

om du får mens 14 dagar efter din "stegring" så hade du troligen ÄL, men om den blir försenad eller inte kommer alls så blev det nog ingen.

Svar på tråden Börjat med pergotime