• tuborg

Gravid trots PCO

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

• Svar på tråden Gravid trots PCO
  • majsan1980
    Majken33 skrev 2013-11-12 20:01:35 följande:
    Slutade med p-pillar i oktober 2012 och hade ingen riktig mens fram till augusti i år (Hade en blödning mindre än en dag i typ jan och april) så då gick jag till läkaren. Efter en Provera-blödning så har jag nu fått mens spontant en gång (förra månaden) och då blev det 36 dagar. Jag blev så glad för min egna mens men min gynekolog sa att de brukar räkna med att man inte har ägglossning om cykeln är mer än 35 dagar(?). Så nu vet jag inte vad jag ska tro om framtiden. 

Har ätit LCHF i två månader nu också och vill gärna tro att det har hjälpt till att "kicka igång" kroppen. Men var till läkaren igen igår och hon verkade inte tro att jag hade haft ägglossning eller skulle få det den här månaden. Så då blir jag sugen på att äta pergotime i alla fall för att stimulera ägglossningen. Även om det bästa hade varit att slippa mediciner... 

Jag har pluggat i 1,5 år och har 2,5 år kvar. Jag prioriterar familj framför allt men det går ju uppenbarligen inte att planera barnverkstaden så vi får se hur det blir med allt om/när det händer Glad Jag har läst in några extra kurser som jag har tänkt att kunna räkna in i utbildningen ifall jag blir mammaledig. (Åh, första gången jag skriver den meningen... gud vad jag längtar) 

Hoppas verkligen det går vägen för dig. Jobbigt när cykeln är så krånglig :( Jag har som sagt mens men vet ju inte om jag har ägglossning varje månad.  Men pergotime är väl bra för att få igång ägglossningen, skulle jag kunna tänka mig om vi inte lyckas. Får väl ge det ett halvår i alla fall. Fast de säger ju att man ska vänta och söka hjälp efter ett år när man är under 35 år. 

Jag prioriterar båda, vill både ha barn och bli klar med min utbildning. Jag har gått ett år snart och nu är det rätt lagom att bli gravid tycker jag  
  • majsan1980
    Lota skrev 2013-11-12 19:28:39 följande:
    Delar gärna av mig av vår historia..
    Blev utredd som 16 åring för mina glesa menstruationer, och fick domen att den dagen jag tänkte skaffa barn kommer jag behöva hjälp. Obalans hormonellt med hög halt testesteron var väl det jag minns förutom tron att jag aldrig kanske skulle få uppleva att få barn...
    Träffade sedan min make i 20 års åldern och kring 27 års åldern bestämde vi oss för att försöka skaffa barn. Jag var noga att påpeka att vi kommer behöva hjälp, men att vi skulle köra på. Men...

Första barnet, första försöket
    Andra barnet, första försöket
    Tredje kommande barnet, på första försöket!
    Så bara jag släpper ägg verkar det vara bra kvalite och jag blir lätt gravid.
    Tack för din historia! Vad underbart att det gick så fort för dig! Kan ju hoppas att det går lika lätt för oss, eller iallafall inom ett halvår Första försöket är ju helt underbart! Grattis till dina barn!
  • Majken33
    majsan1980 skrev 2013-11-13 18:09:26 följande:
    Hoppas verkligen det går vägen för dig. Jobbigt när cykeln är så krånglig :( Jag har som sagt mens men vet ju inte om jag har ägglossning varje månad.  Men pergotime är väl bra för att få igång ägglossningen, skulle jag kunna tänka mig om vi inte lyckas. Får väl ge det ett halvår i alla fall. Fast de säger ju att man ska vänta och söka hjälp efter ett år när man är under 35 år. 

Jag prioriterar båda, vill både ha barn och bli klar med min utbildning. Jag har gått ett år snart och nu är det rätt lagom att bli gravid tycker jag  
    Jag prioriterar också utbildningen - så klart Glad Jag tycker att det är sjukt kul att plugga och vill verkligen slutföra och få min examen men det gör inget - eller jag vill gärna - att det kommer ett barn emellan.. 

Min bästa kompis berättade att hon var gravid igår. På första försöket och hon är fortfarande osäker på om hon vill ha barn... Blir lite avundsjuk men försöker inte jämföra mig med henne. Vill bara vara glad för deras skull! 
  • majsan1980
    Majken33 skrev 2013-11-17 12:03:30 följande:
    Jag prioriterar också utbildningen - så klart Glad Jag tycker att det är sjukt kul att plugga och vill verkligen slutföra och få min examen men det gör inget - eller jag vill gärna - att det kommer ett barn emellan.. 

Min bästa kompis berättade att hon var gravid igår. På första försöket och hon är fortfarande osäker på om hon vill ha barn... Blir lite avundsjuk men försöker inte jämföra mig med henne. Vill bara vara glad för deras skull! 
    Jo jag vill gärna också att den kommer en liten bebis emellan  
    Förstår att det känns tufft med din kompis. Klart vill vara glad för andra, men det känns jobbigt och man blir ju påmind när man själv vill så gärna… Hoppas verkligen det kommer snart.
    Idag har jag en "längtar extra mycket bebis dag!" Vill bara bli gravid NU... 
  • Skaaning89

Hejsan! Tänkte berätta version :)

Har vetat sen ja skulle bli 20 att jag har PCO (blir 25 i år). Har haft fruktansvärd oregelbunden mens och en väldigt låg vikt. Hade hade ett förhållande då med en kille i ca 3 år. Vi försökte först utan hjälp i ca 2 år o de sista året via RMC i Malmö med hormonstimulering 4 gånger utan resultat. Då beslöt oss sedan att lägga ner och ta det som de kommer! Förhållandet höll inte och efter ett tag så träffade jag en ny kille och första sexet vi hade så blev jag gravid! Märkte inget och bokade tid till cellprovstagning för att ja blött lite konstigt och missat ett par bokade tider.

Förklarade mina problem och får kissa på Stickan som visar + o jag fattar ingenting. På ul visade sig att ja va i v7 och den 23/8 så kommer där en liten pojke. Så ge inte upp! Ser detta som mitt lilla mirakel fast pappan och jag inte känner varandra så länge men ja tror på ödet och detta var kanske meningen. Håller tummarna för er alla som kämpar så hårt!! ??

• Rufsi 406

Hej på er, hur går det för er? Här kommer en uppdatering från mig. 

Fick ju en son i maj -13. Ammade fram till april i år och var inställd på att få gå till gyn i höst för hjälp med syskontillverkning. Men så vaknade jag upp för en vecka sedan och trodde att jag blivit magsjuk. Det blev bättre under dagen så jag var inställd på det, men morgonen efter kom det tillbaka så jag testade. Och visst var det positivt! Så jag måste alltså haft äl utan att märka det och så lyckades vi pricka in det också. 

Däremot vet jag ju inte hur långt gången jag är eftersom det var första äl efter amningen, men om jag ska gå på magkänsla så tror jag v 8-9 nånting. 

Så i mitt fall känns det som att min pco inte ställt till det den här gången.

• kobi84

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på familjeliv. Vill dela med mig av min berättelse. Har alltid haft ganska glesa menstruationer och fick diagnosen pco vid 18 års ålder. Sedan använde jag p-piller i många år, när jag väl slutade med p-pillren tog det ca 1 år innan mensen återkom, därefter var menscykeln allt från 35 dagar-60 dagar. Har sett starkt samband med vikten (hela tiden normalviktig enl BMI),tätare och mer regelbundna menstruationer vid lägre vikt. Även positiv effekt av GI-kost och styrketräning. Läste massa formtrådar om pco och ofta får man höra om svårigheterna enbart (dock inte i denna tråd) något som gjorde mig ganska deppig. Var ganska övertygad om att det skulle bli problem med att bli gravid. Det tog dock bara 6 månader (5 cykler) att bli gravid och graviditeten förlöpte väldigt smärtfritt:) hoppas min historia hjälper nån att tänk lite mer positivt än vad jag gjorde.

• Theheart

Jag blev gravid efter bara 7 avslutade ligg med PCO. Helt utan hjälp. Svarar några år senare... så jag hoppas du blivit mamma :)

• MrsJSA
    tuborg skrev 2012-01-14 15:10:12 följande:

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

Hej!
    Jag ska dela med mig av en solskenshistoria jagf hoppas att du kan ha nytta av. Jag fick pcos typ direkt jag gick i puberteten, alltså runt 9 års ålder.
    Har haft ALLA PCOS symtom.. Dock så har jag blöivit grabid 4 gånger.
    DET GÅR <3
  • MrsJSA

Jag har grav pcos, med hår över i princip hela kroppen.
    Är hårigare än min sambo, har även hår i ansiktet.
    Jag var även överviktig, finnig och hade alla symtom på pcos man kan ha men visste inte om det.
    Hade mens ca 3 ggr/ år. Hade inte sex mer än en handfull gånger per månad MAX. Det tog mig två år att bli gravid med pojke nummer 1 och sen blev pojke nummer 2 till direkt efter mensen efter första förlossningen. han föddes 2.5 mån tidigare så nu har jag två pojkar naturligt med 9.5 månaders mellanrum.
    PCOS gör dig inte steril, bara gör det svårare. Men det GÅR jag har två bevis på det. Fick min diagnos 3 år efter den sista var född.. :/

• Trullis82
    tuborg skrev 2012-01-14 15:10:12 följande:

Hej!

Nu till min fråga:

Hej

Vi har två barn. En född 2004 och den andra 2010

Och nu vill vi ha ett barn till och först då uppmärksammade man att jag har pco eftersom det nu inte vill ta sig.

Så jag ska tillbaka den 15/1 o då få utskrivet Pergotime. Hoppas att det fungerar. Annars får vi ge upp drömmen om ett tredje barn.

Så dom andra två ggr har jag haft tur sa läkaren. För då har det gått på normalt vis....

Lycka till ni andra
  • Aurora1988

Hej

Jag har PCO (och en äggledare) och har blivit gravid utan hjälp.

Jag blev gravid första gången efter att vi försökt i ca 1 år (efter 15 års p-piller användande) men fick ett tidigt missfall. Brev gravid igen ca 4 månader senare och väntar nu mitt första barn!

Svar på tråden Gravid trots PCO