• BFmars2012

Blev du undersökt på efterkontrollen?

Var på efterkontrollen idag, och var helt inställd på att bm skulle undersöka mig. Men det gjorde hon inte, sa att det gjorde de bara om man hade besvär. Så nu undrar jag om det är lika för alla eller om de har olika rutiner på olika ställen?

• Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?
  • Natulcien
    Mariohn skrev 2012-04-27 14:03:32 följande:
    Mitt X är kvinnoläkare och jag har förstått att det inte är helt ovanligt att äldre kvinnor som drabbas av urinläckage och inkontinens ser helt förvånade ut när de talar om knipövningar. Det uppmärksammades inte särskilt mycket och talades inte så mycket om det för 50 år sedan. Jag tycker att det är jättebra att göra folk medvetna om det idag och att det faktiskt går att få hjälp att lära sig vilka muskler som gör vad om man vill
    Absolut! Verkligen på tiden. (Skit-)viktigt ju! Glad
  • LillGris

Blev erbjuden men tackade nej då förlossningen inte hade några komplikationer, samt att jag hade fått mens igen och "kommit igång" s.a.s

• ProudMama

Nej! Dels för att det blev snitt och sen även för att jag inte har haft några besvär.

• skogsvitter

Herregud vad olika det verkar vara... jag blev undersökt i båda städerna jag fött och det var ren rutin. Inte för att jag bad om det eller tjatade om diverse besvär. Därav tycker jag ju också att det är väldigt märkligt att man på andra ställen nekar mödrar att ens göra en undersökning?! Jag tycker att det är en självklarhet att de borde erbjuda det särskilt om man faktiskt frågar om det!

Nu är det ju så att man inte ens behöver gå på efterkontrollen öht om man inte vill, och massor av folk går inte på någon alls. Så det klart att man kan välja bort den och det behöver ju inte vara någon fara eller ökad risk för det. Men det är ju en möjlighet för oss mödrar att faktiskt få gå på en sådan kontroll, bli undersökt och ställa eventuella frågor man har. Vill man inte så låt bli, men undersökningen borde enligt mig vara rutin överallt om man nu får eller bokar en tid för en kontroll. Vad är annars kontrollen till för...

• skogsvitter

Inser just att det var ett tag sen jag fick barn nu (20 månader sedan sista) och det kan ju hända att det skett förändringar på sistone, indragningar etc, som gör att man inte längre erbjuder samma "service" (det är ju ingen hemlighet att välfärdssverige håller på att kollapsa och just sådana här saker är ju en viktig del inom vården som inte är möjlig när välfärden försvinner). De kanske varken har tid eller möjlighet att genomföra undersökningar "i onödan" längre. Ungefär samma sak som att man numera blir utsjasad från sjukhuset så snabbt som möjligt efter förlossningen, utan att man knappt ens hunnit fått ögonkontakt med någon personal innan man ska bege sig hemåt igen.

• Ida Elise

Min barnmorska frågade om jag ville bli undersökt när jag ändå var där så jag tackade ja, inte för att jag hade besvär men jag ville bara veta att allt såg bra ut.

• Natulcien
    Ida Elise skrev 2012-04-27 19:08:35 följande:
    Min barnmorska frågade om jag ville bli undersökt när jag ändå var där så jag tackade ja, inte för att jag hade besvär men jag ville bara veta att allt såg bra ut.
    Ja, precis. Varför ska man vänta tills man ev. får besvär, tänkte jag? Bättre att vara preventiv och kontrollera så att det inte är något knas som kan leda till framtida besvär...
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2012-04-27 19:51:28 följande:
    Ja, precis. Varför ska man vänta tills man ev. får besvär, tänkte jag? Bättre att vara preventiv och kontrollera så att det inte är något knas som kan leda till framtida besvär...
    Precis min tanke. Det känns ju som att det är just det som är vitsen med efterkontrollen.
  • milli79

Var aldrig på efterkoll... ingen som kallade mig o tiden rann iväg och jag mådde bra så nej.

• Natulcien
    skogsvitter skrev 2012-04-27 20:01:48 följande:
    Precis min tanke. Det känns ju som att det är just det som är vitsen med efterkontrollen.
    Exakt...
  • Coyote

Jag var på efterkontroll och barnmorskan frågade om jag ville bli undersökt. Eftersom jag varit på en hel del undersökningar redan på grund av komplikationer efter förlossningen så tackade jag nej, men för mig känns det självklart att de borde erbjuda i alla fall!

• Ida Elise

Vet inte hur man citerar på appen, men ja precis Natulcien och Skogsvitter.

• krompa

Jag blev undersökt efter första barnet. Efter barn 2 och 3 fick jag frågan men tackade nej.

Svar på tråden Blev du undersökt på efterkontrollen?