Mrs Onedin skrev 2012-11-29 13:31:10 följande:
Och vidare: antag att din svägerska ska bära ditt barn.
Vad händer om svägerskan dör vid förlossningen? Tar DU hand om HENNES barn då? Får en svår förlossningsskada som gör henne analinkontinent, eller blir sittande i rullstol resten av livet p.g.a. foglossning..? Du lär inte kunna betala skadestånd på någon vettig nivå själv, och ett försäkringsbolag skulle inte heller betala ut, eftersom sådana avtal som ni hade är olagliga i Sverige.
Om barnet visar sig vara gravt missbildat och du känner att du inte orkar med vården. Du vill lämna bort det. Ska din svägerska bli skyldig att ta hand om det då - det är ju ändå hon som fött ungen? Eller tvärtom: om hon motsätter sig att barnet lämnas till ett fosterhem - kan hon stoppa det..?
Vad händer om du och svägerskan blir osams - under graviditeten eller senare..? Om din bror skiljer sig från henne, och hon flyttar iväg och försvinner? Inte vill ha med dig heller att göra mera?
Jag tror att människor som ägnar sig åt sådant här är förblindade av längtan, och inte vill se alla komplikationer som det kan bli...
I verkligheten har mina svägerskor fasta partners som är far till deras barn så varför skulle jag ta hand om barnen när de har fullt förmögna fäder? Hjälpa till så gott man kan, absolut. Det gör man väl oavsett dödsorsak eller?
Komplikationerna är något som surrogatmamman själv måste ta ställning till. Det skulle självklart vara jättetråkigt om hon skulle drabbas av komplikationer, men det är ju tråkigt även om det sker efter hon har fött sina egna barn. Vem ska betala skadestånd då? Pappan?
Grundförutsättningen med surrogatmödraskap ska vara att barnet när det är fött juridiskt är barn till avtalade föräldrar. Föds barnet t.ex. med en sjukdom är det fortfarande föräldrarna som har ansvar för barnet. Inte surrogatmamman. När barnet är fött ska surrogatmamman inte ha något ansvar över barnet, alls. Hon ska således inte kunna motsätta sig att barnet sätts i ett familjehem om de sociala myndigheterna av någon anledning bedömer att det är bäst för barnet.
Vad händer vid osämja, skilsmässa osv? Själva grejen med att reglera surrogatmödraskap är ju att lösa just sådana saker. Även om den privata relationen tar stryk är avtalet giltigt och barnet ska när det fötts lämnas över till sina föräldrar. Det ska vara väldigt tydligt att det är det förhållandet som råder.
Jag tror inte att du har så stor insyn i hur surrogatmödraskap fungerar i moderna, västerländska samhällen (det finns kvinnor som agerar surrogater flera gånger om, utan problem).