• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • lennartsdotter
    Mrs Onedin skrev 2012-11-29 13:31:10 följande:
    Och vidare: antag att din svägerska ska bära ditt barn.

Vad händer om svägerskan dör vid förlossningen? Tar DU hand om HENNES barn då?  Får en svår förlossningsskada som gör henne analinkontinent, eller blir sittande i rullstol resten av livet p.g.a. foglossning..? Du lär inte kunna betala skadestånd på någon vettig nivå själv, och ett försäkringsbolag skulle inte heller betala ut, eftersom sådana avtal som ni hade är olagliga i Sverige.

Om barnet visar sig vara gravt missbildat och du känner att du inte orkar med vården. Du vill lämna bort det. Ska din svägerska bli skyldig att ta hand om det då - det är ju ändå hon som fött ungen? Eller tvärtom: om hon motsätter sig att barnet lämnas till ett fosterhem - kan hon stoppa det..?  

Vad händer om du och svägerskan blir osams - under graviditeten eller senare..? Om din bror skiljer sig från henne, och hon flyttar iväg och försvinner? Inte vill ha med dig heller att göra mera?

Jag tror att människor som ägnar sig åt sådant här är förblindade av längtan, och inte vill se alla komplikationer som det kan bli...    
    I verkligheten har mina svägerskor fasta partners som är far till deras barn så varför skulle jag ta hand om barnen när de har fullt förmögna fäder? Hjälpa till så gott man kan, absolut. Det gör man väl oavsett dödsorsak eller?

Komplikationerna är något som surrogatmamman själv måste ta ställning till. Det skulle självklart vara jättetråkigt om hon skulle drabbas av komplikationer, men det är ju tråkigt även om det sker efter hon har fött sina egna barn. Vem ska betala skadestånd då? Pappan?

Grundförutsättningen med surrogatmödraskap ska vara att barnet när det är fött juridiskt är barn till avtalade föräldrar. Föds barnet t.ex. med en sjukdom är det fortfarande föräldrarna som har ansvar för barnet. Inte surrogatmamman. När barnet är fött ska surrogatmamman inte ha något ansvar över barnet, alls. Hon ska således inte kunna motsätta sig att barnet sätts i ett familjehem om de sociala myndigheterna av någon anledning bedömer att det är bäst för barnet.

Vad händer vid osämja, skilsmässa osv? Själva grejen med att reglera surrogatmödraskap är ju att lösa just sådana saker. Även om den privata relationen tar stryk är avtalet giltigt och barnet ska när det fötts lämnas över till sina föräldrar. Det ska vara väldigt tydligt att det är det förhållandet som råder.

Jag tror inte att du har så stor insyn i hur surrogatmödraskap fungerar i moderna, västerländska samhällen (det finns kvinnor som agerar surrogater flera gånger om, utan problem). 
  • scruljo

En till indisk kvinna har fått betala med sitt liv för att hon hyrt ut sin kropp till västerlänningar. Kvinnan var gift och hade egna barn, som nu är moderslösa. Ingen vet hur stort mörkertalet är. Klinikerna gör allt de kan för att mörka dödsfall och svåra komplikationer för surrogatmödrarna. Stoppa denna människohandel nu!

www.dn.se/nyheter/varlden/surrogatmor-at-norskt-par-dog

• Petrol

En fråga som väcks för mig är: Vilka kroppsfunktioner är okej att sälja? Och hur motiverar vi att dessa är okej men inte andra?

• Petrol

(Nej jag har inte läst hela tråden, kan ha tagit upp, det var det första som dök upp i huvudet på mig bara.)

• scruljo

Ja, det kan man fråga sig. Organhandel, sexhandel eller surrogathandel? Varför är vissa företeelser tillåtna och andra inte?

• Petrol
    scruljo skrev 2013-04-02 09:05:22 följande:
    Ja, det kan man fråga sig. Organhandel, sexhandel eller surrogathandel? Varför är vissa företeelser tillåtna och andra inte?
    Du ser inte att det finns andra typer av tjänster som kan säljas? Kroppsarbete? din intlelektuella kapacitet? militärtjänstgöring?

Givetvis är jag inte dummare än att jag ser en nivåskillnad bland våra exempel, men samtidigt måste man väl kunna begära att etiskt handlande ska vara konsekvent?
  • scruljo

Som du själv skriver, din jämförelse haltar. 

• Petrol
    scruljo skrev 2013-04-02 09:36:51 följande:
    Som du själv skriver, din jämförelse haltar. 
    Peka gärna på var den haltar?
  • cloudberry79
    Petrol skrev 2013-04-02 09:22:30 följande:
    Du ser inte att det finns andra typer av tjänster som kan säljas? Kroppsarbete? din intlelektuella kapacitet? militärtjänstgöring?

Givetvis är jag inte dummare än att jag ser en nivåskillnad bland våra exempel, men samtidigt måste man väl kunna begära att etiskt handlande ska vara konsekvent?
    Nej, det tycker jag inte. Eftersom det är att jämföra äpplen med päron faktiskt. När man utnyttjar en människa som är fattig, i tredje världen är det en annan sak än att grannen plöjer en killes åker. Grannen har ett val, han kan välja annat förvärvsarbete, jämförbart vore att köpa en indier som plöjer din åker för en tusendel av vad grannen gör och inte bry dig om han dör på jobbet. För det är vad det är att anlita en indisk kvinna att föda ett barn, det är att anlita en slav som du fullkomligt skiter i, som du kan lämna att dö efter uträttat värv. Jag tycker det enda rätta är att den som utnyttjat en människa på det här vidriga sättet tvingas åka till Indien och ta hand om de föräldralösa barnen resten av sitt liv.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Petrol
    cloudberry79 skrev 2013-04-02 09:44:32 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Eftersom det är att jämföra äpplen med päron faktiskt. När man utnyttjar en människa som är fattig, i tredje världen är det en annan sak än att grannen plöjer en killes åker. Grannen har ett val, han kan välja annat förvärvsarbete, jämförbart vore att köpa en indier som plöjer din åker för en tusendel av vad grannen gör och inte bry dig om han dör på jobbet. För det är vad det är att anlita en indisk kvinna att föda ett barn, det är att anlita en slav som du fullkomligt skiter i, som du kan lämna att dö efter uträttat värv. Jag tycker det enda rätta är att den som utnyttjat en människa på det här vidriga sättet tvingas åka till Indien och ta hand om de föräldralösa barnen resten av sitt liv.
    Nu förutsätter du att de som anlitar kvinnan är av åsikten att det kvittar om hon lever eller dör sålänge hon kan stå till tjänst så att säga, vilket verkar vara ett grundlöst påstående, inte nödvändigtvis felaktigt, men grundlöst och verkar mest bygga på någon form av känsloargument?

Är det att kvinnan är fattig som gör det felaktigt?
    Eller att hon är från indien?

Vi tar liknelsen med grannen: Ja grannen har ett val, det är helt riktigt. Det har även kvinnan om vi drar det till sin spets, även om valet inte är angenämt utan rent av plågsamt. Vi vänder på det, hade det varit helt förkastligt att anlita min granne för att plöja min åker om denne hade varit direkt beroende av att få uppdraget?

Är det en skillnad på att skita i den här indiska kvinnans liv utan att överhuvudtaget ha att göra med henne (en ganska vanlig inställning dessvärre att människor man aldrig träffat på andra sidan jorden inte bekommer en själv) och att om man ska se krasst på det, anlita henne vilket ger henne en öppning hon annars inte hade haft och då garanterat inte klarat sig?

Jag vill bara poängtera då jag tycker mig ana en väldigt defensiv ton att jag på inget sätt är ute efter att provocera utan är genuint nyfiken och anser att det finns ett behov av att problematisera kring etiska frågor eftersom de annars i förlängningen riskerar att bli urvattnade och bara bundna till en tradition av "SÅ GÖR MAN INTE".
  • Pamma Fu
    scruljo skrev 2013-04-02 11:26:53 följande:
    Petrol: Det pågår en debatt kring surrogatmödraskap i Indien och många vill stoppa den här industrin. Läs gärna på:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3531011/

En annan intressant artikel om den etiska problematiken kring surrogatmödraskap, även den altruistiska varianten, finner du här:

www.vk.se/827293/surrogatmodraskap-bor-totalf...

Bra länkar. 

Så... antingen reglering in i minsta detalj där kvinnan ändå på sätt och vis inträder tidsbunden träldom, eller ett totalförbud. I så fall borde rimligen köpet vara kriminaliserat och straffet högt, samt möjlighet att straffa köparen vartän denne  bestämmer sig för att köpa tjänsten.
    (samtidigt som sexköp utomlands blev kriminaliserat) 

Snacka om hur banbrytande det hade varit.  A moral stand...
  • scruljo

Eller hur!

Jag har tidigare varit positivt inställd till altruistiskt surrogatmödraskap, men ju mer jag läst på desto mer skeptisk har jag blivit.

Dessutom, om vi tillåter surrogat i Sverige så kommer det att göra att en större andel infertila par söker sig till fattiga länder som t ex Indien för att köpa sig en kvinna. Det visar all erfarenhet från andra länder.

Sedan årsskiftet har man i Indien infört ett regelverk (se länk nedan) som innebär att enbart köpare från länder som tillåter surrogatverksamhet får genomföra detta i Indien. Svenskar kan alltså i dagsläget inte anlita indiska kliniker utan att bryta mot regelverket.

Det finns massor av föräldralösa barn i världen, bara i Indien finns 12 miljoner barn som saknar föräldrar. Även i Sverige finns många barn som är fosterbarn och som säkert skulle må bättre av att bli adopterade och få ett stabilt hem. Någonstans kan jag tycka att samhället borde fokusera mer på barns rätt till föräldrar än vuxnas rätt till att få barn...

www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/New-Delhi/Aktuellt/Nyheter/Indiska-myndigheter-infor-nya-riktlinjer-i-surrogatarrangemang-sys/

• lennartsdotter
    scruljo skrev 2013-04-06 10:58:45 följande:
    Eller hur!

Jag har tidigare varit positivt inställd till altruistiskt surrogatmödraskap, men ju mer jag läst på desto mer skeptisk har jag blivit.

Dessutom, om vi tillåter surrogat i Sverige så kommer det att göra att en större andel infertila par söker sig till fattiga länder som t ex Indien för att köpa sig en kvinna. Det visar all erfarenhet från andra länder.

Sedan årsskiftet har man i Indien infört ett regelverk (se länk nedan) som innebär att enbart köpare från länder som tillåter surrogatverksamhet får genomföra detta i Indien. Svenskar kan alltså i dagsläget inte anlita indiska kliniker utan att bryta mot regelverket.

Det finns massor av föräldralösa barn i världen, bara i Indien finns 12 miljoner barn som saknar föräldrar. Även i Sverige finns många barn som är fosterbarn och som säkert skulle må bättre av att bli adopterade och få ett stabilt hem. Någonstans kan jag tycka att samhället borde fokusera mer på barns rätt till föräldrar än vuxnas rätt till att få barn...

www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/New-Del.../
    Att det finns föräldralösa barn ute i världen betyder inte att de är tillgängliga för adoption. Idag finns färre relativt sett väldigt få barn tillgängliga för internationell adoption. Det beror delvis pga. bra saker som att vissa länder har bättre förmåga att själva sörja för barnen men även pga. politiska/ideologiska dumheter tex. Ryssland som förbjudit amerikaner att adoptera ryska barn. Internationella adoptioner är inte heller helt oproblematiska ur synvinkeln att det inte alltid är regelrätta adoptioner det handlar om. I vissa fall ligger kidnappningar bakom, barn stjäls och ges falska papper så att allt förefaller vara i sin ordning.

Inhemska adoptioner borde dock genomföras i mycket större utsträckning och då främst för att barn behöver en stabil uppväxt vilket de ofta inte får när de slussas genom flera fosterfamiljer.

Jag tycker dock fortfarande att det ska vara upp till mig att avgöra om jag vill agera surrogatmamma eller inte.  
  • melani
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-20 10:24:17 följande:
    Det är väl för sjutton inte slavhandel om kvinnan får bestämma själv över sin kropp? Om man gör som på prostitutionshem där man håller fast kvinnorna mot deras vilja och säljer deras bebisar, DÅ är det slavhandel. Men surrogatmammor bestämmer ju ofta helt själva om de vill gå med på dealen eller inte.
  • Litet My
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-02 20:55:02 följande:
    Så du tror att om valet står mellan att barnen ska gå hungriga och utan skolgång eller att man blir surrogatmamma och barnen får mat och gå i skolan, så har man råd att säga nej? Då bestämmer man inte över sin kropp. Kvinnor i Sverige behöver inte hyra ut sin livmoder för att sätta mat på bordet och skicka barnen till skolan. De bestämmer över sin kropp.
  • scruljo

Om "Intended parents", IP, inte vill ha barnet pga fosterskada eller handikapp ger man surrogatmamman abortpiller men talar inte om vad det är för piller hon fått. När fostret aborteras tror surrogatmodern att hon fått ett missfall. Hon får inte en kopia av kontraktet. Vet egentligen inte vad hon gett sig in i. 

timesofindia.indiatimes.com/india/Unregulated-surrogacy-industry-worth-over-2bn-thrives-without-legal-framework/articleshow/21131823.cms?

Svar på tråden Surrogatmamma dog