• anoonymmm

Dottern peace and love-svarar ej i telefonen!

Igår morse åkte min 16 åriga dotter och hennes kompisar iväg mot Borlänge, dom åkte bil och jag fick ett sms när dom se framme. Innan kom vi överens om att jag betalade hennes festivalpass om hon lovade att smsa eller ringa någon gång ibland och innan dom gick och la sig. Fick ett godnatt sms igår vid 20 tiden (och ja, jag är mycket medveten om att dom troligen inte gick och la sig då..) Idag har jag fått ett 'allt bra' sms vid 11 tiden, sen har hon inte svarat i telefon! Har försökt att ta det lugnt, men jag har ringt henne några gånger men hon svarar inte. Läste om det med blixten, vilket självklart inte lindrade min oro. Har inga kontaktuppgifter till kompisarna eller deras föräldrar.. Hon har även blockerat mig från Facebook så jag kan inte kolla om hon har skrivit något där heller.. Hur ska jag göra och vad KAN jag göra egentligen? Och att försöka få tag i hennes vänners föräldrar har jag försökt utan resultat.

• Svar på tråden Dottern peace and love-svarar ej i telefonen!
  • La Lola
    SillyJokes skrev 2012-06-28 13:46:56 följande:
    Jag bor själv i Borlänge och går på festivalen varje dag. 

Det är skitsvårt att nå fram på telefoner. Det går knappt att skicka ett enda sms så det behöver inte vara så att dottern ignorerar dig. Hon kommer antagligen förklara själv när hon kommer hem.

Detta skriver jag hemifrån över laptopen.

Men ni behöver inte vara så jäkla oroliga. 16-åringar klarar sig. Bara för att hon inte svarar i mobilen betyder det inte att hon ligger halvdöd någonstans, 

Angående blixten så var det ingen som blev allvarligt skadad. 
    Läs Ts inlägg vettja.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    plastkotte skrev 2012-06-28 12:35:42 följande:
    Det är inte så konstigt att din dotter gör sånt här TS, eftersom du låter henne. Hon hörde inte av sig som överenskommet och konsekvensen för det är att du för över pengar till hennes konto för att hon ringer dig när hon är packad och ber om pengar? Hon utnyttjar dig och är otroligt respektlös mot dig. Det finns många i hennes ålder som vill ha kul och kanske ta en cider eller två med vännerna, gå på festival osv. MEN dom flesta hör av sig så man vet att allt är ok. Att man skickar ett sms eller ringer en gång om dagen då man är 16 år borde vara en självklarhet. På festivaler händer sjukt mycket, tjejer blir våldtagna, för ett elelr två år sen hittades en ung tjej död utanför ett festivalområde tror till och med att de kan ha varit peace and love det gällde. Det finns en anledning till att man blir myndig när man fyller 18 inte 16!! Jag är 24 och tänker inte i närheten av hur jag gjorde som 16 åring. Man förstår inte konsekvenser på samma sätt. Men du TS är alldeles för snäll, så lite får du faktiskt skylla dig själv. Hon får ju inga konsekvenser för sina handlingar.
    Curling...kallas det... = att göra sitt barn en stor otjänst...
  • eembla

Jag var själv på peace and love när jag var sexton år, allting gick skitbra och jag ringde/smsade mina föräldrar nån dag bara, annars ringde dom om dom var oroliga.
    Sen tappade jag bort telefonen, men då hörde jag såklart av mig till mina föräldrar på ett annat sätt!
    och ja, det är svårt att komma fram via telefon under festivalen, men det är ju konstigt att hon har blockerat dig från facebook?

• Imsewimse

Har inte läst hela tråden, så vet inte om det här svaret redan kommit upp... Men bor själv i Blge och nätet är rätt överbelastat, dvs går knappt att ringa eller messa i närheten, och igår på området var det helt kört...

• Jellybeanbaby
    plastkotte skrev 2012-06-28 12:35:42 följande:
    Det är inte så konstigt att din dotter gör sånt här TS, eftersom du låter henne. Hon hörde inte av sig som överenskommet och konsekvensen för det är att du för över pengar till hennes konto för att hon ringer dig när hon är packad och ber om pengar? Hon utnyttjar dig och är otroligt respektlös mot dig. Det finns många i hennes ålder som vill ha kul och kanske ta en cider eller två med vännerna, gå på festival osv. MEN dom flesta hör av sig så man vet att allt är ok. Att man skickar ett sms eller ringer en gång om dagen då man är 16 år borde vara en självklarhet. På festivaler händer sjukt mycket, tjejer blir våldtagna, för ett elelr två år sen hittades en ung tjej död utanför ett festivalområde tror till och med att de kan ha varit peace and love det gällde. Det finns en anledning till att man blir myndig när man fyller 18 inte 16!! Jag är 24 och tänker inte i närheten av hur jag gjorde som 16 åring. Man förstår inte konsekvenser på samma sätt. Men du TS är alldeles för snäll, så lite får du faktiskt skylla dig själv. Hon får ju inga konsekvenser för sina handlingar.
    "Ta en cider eller två"?

Jag och alla - alla - som jag känner har aldrig levt ett så dekadent liv som det vi levde mellan åren 16-21. The sky was the limit och allt skulle testas. Jag var aldrig nån slampa, var faktiskt lite "rädd" för sex, men annars var det fest varje helg.... 
  • ErikaJohanna

Grr, min iphone vill inte vara med så nu provar jag från datorn! Cool
    Jag var på P&L igår och hade inga problem att ringa och messa, men det verkara vara olika med olika nät.. Men skulle hon vilja ringa hem skulle hon väl antagligen lösa det!
    Min egna åsikt är att det borde vara 18års gräns på festivaler.. Många (yngre) åker bara dit fär att vara på campingen och festa och svina.. Jag själv hade varken FÅTT åka när jag var 16 eller varit mogen för det. Har varit på många festivaler i mina dar och det är skitkul, men tyvärr ser man många yngre som inte kan ta hand om sej själv.  Mkt droger i omlopp oxå..

TS dotter kommer säkert hem välbehållen, men ni kanske ska ha en bättre kommunikation i framtiden! 

*BF 1:a barnet 27/8 2012*
  • MajaVira
    ErikaJohanna skrev 2012-06-28 18:23:27 följande:
    Jag var själv på P
    undvik att skriva "&" på ifånen så funkar det bättre!
  • Lillusen

I natt var det min dotters tur, inget sms som hon hade lovat när hon gick o la sig upptäckte jag på morgonen. Jag messade kl 6.30, inget svar. Sen ringde jag 2 ggr kl 10, då svarade hon, hon sov!

Jag bannade på henne om sms som skulle skickat, men hon sa att hon hade gjort det, hon jag tror henne faktiskt....jag hör när hon ljuger. 

• nostalgi
    anoonymmm skrev 2012-06-28 09:45:14 följande:
    Att hon skulle dricka är väl ingen överraskning precis, och med det menar jag inte att ja accepterar att hon festar och dricker varje helg. Satte in pengar på hennes kort då jag vill att hon ska kunna handla mat osv. Smsade även "Jag vill att du ringer mig när du vaknat, om du gör det och sen hör av dig minst en gång ikväll får du stanna kvar. Annars måste vi komma och hämta dig då du struntat i vad vi bestämt för regler." Vill visa att hennes handlande får konsekvenser men det är riktigt svårt att veta om man ska ta hem dottern eller inte!
    Nu , måste alla ni som har "lösningen", hjälpa TS, i stället för att "köra ner henne på botten"? Det var Ju ganska länge sedan, att TS, ens orkade svara sist?
    Jag skal berätta en annan "verklighet", för alla er, som har Sådana underbara föräldrar, som "låser in dem på sina rum, och tvingar dem att söka sommarjobb, när de är 16".OCH INTE TILLÅTER DEM ATT ÅKA NÅGONSTANS, INNAN DE ÄR MYNDIGA..? Vilka tråkiga tonårssår, de har haft då....När jag var 16, sa min mor till mig, att jag skulle fara och fly! Men i stället sökte jag jobb, och fick det ganska så fort, redan samma dag, faktisk.

Så 16-åringar är inga jävla barn, de kan spåra ur, men det är ust vid 16 års åldern, som "verkligheten" uppenbarar sig i hjärnan". De testar, om de är överbeskyddade, JA! När jag testade var jag 13, eller 14. När jag var 16, försörjde jag jag mig själv, till 100%. Min mamma brydde sig inte ens.

Men TS bryr sig  ju om sin lilla flicka! Varför skall ni vara så elaka då?

Ja, ni är duktiga. Men kanske fick ni inte leve upp i TS' värld? Jag är så alldeles säker på att hon är skitorolig för sin lilla dotter, och ni har alla "moralpredikat" hur en bra mamma skall vara?

Mn mamma var såhär: "Stick, ditt lilla psykfall, för ingen kommer att hjälpa dig"!

Och jag stack, men jag var "bara" 16 år. Det enda som då var viktigt för mig, var att jag kunde hitta ett JOBB! så jag kunde försörja mig själv. Och så blev det på den vägen, att jag blev en väldigt tolerant mamma, som födde 4. Men det gick bra..

Alla överlevde, och visst, de fick pröva på, men jag hämtade dem, om jag var tvungen.

Men ni mammor, som har växt upp i det "ultimata" föredömet, skänk en liten tanke till TS, som kanske inte har samma "förutsättningar", som ni har..

TS, är en bra mamma. PUNKT! Stödja henne, och hjälp henne om ni kan, eller låt bli, åtminstone att "fördöma henne som mamma"! Tycker att alla "moralföräldrarna" här i denna tråden, skall ta sig en tanke ställare, som låter: "Vi har inte alla samma lycklig barndom, som jag". Allting handlar alltså, i grund och botten, at förstå, någon, som har haft en sämre förutsättning, än ni som är "så duktiga"!
  • Eisa

Oj jag åkte på festival själv när jag var 14! Hehe. Visste inte att det var så hemskt gjort av min mamma. Var dock inte särskilt långt hemifrån. Jag söp som en idiot, mådde dåligt och har nästan aldrig mer supit efter det. Är idag 30 och nykterist.

Behövde inget straff utan att må dåligt var straff nog. 

Jag kan inte ge något råd eftersom det var längesen jag var tonåring och det kommer dröja länge tills jag själv är tonårsmamma. 

• MalinEddie

Varför fortsätter alla tjata om hur det var på festivalen? TS dotter åkte väl aldrig dit utan till en kille? Jag antar att TS borde uppdatera sitt inlägg när hon har ork.

• Caaarroo

Som jag uppfattade det så är hon på festivalen men inte med dom kompisarna hon sa utan med någon/några killar! Eller?

• Lemio

Ja hon var väl visst på festivalen i slutändan. Och skulle få stanna om hon lovade att höra av sej till TS...

• La Lola
    Caaarroo skrev 2012-06-29 08:19:45 följande:
    Som jag uppfattade det så är hon på festivalen men inte med dom kompisarna hon sa utan med någon/några killar! Eller?
    Jepp, så var det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lasse 82

Jag tror du TS är alldeles för snäll, vilket redan gett en negativ effekt.
    Att du nu låter henne stanna på festivalen ger henne ett intryck att det hon gjorde inte var så farligt, vilket det verkligen var!
    Hade du hämtat henne hade hon förstått att du inte accepterar att hon inte följer det ni bestämmer.

Sen att hon ljuger om vilka hon ska åka dit med, det hoppas jag verkligen ger konsekvenser! Nästa gång hon ska åka någonstans lär du ringa deras föräldrar och kolla upp allting. Och det är inte att gå över gränsen anser jag, då det inte är acceptabelt någon stans att hon ljuger om vilka hon ska åka med.

Jag tycker att när hon kommit hem så sätter ni er i soffan och du verkligen berättar att det var fel gjort, att hon inte får åka mer på ett tag och kanske ett utegångsförbud är mer än lämpligt i detta fallet?

Får även en känsla av att du är rädd för att din dotter ska bli arg på dig, först låter du det gå några dagar innan hon hör av sig, när hon väl hör av sig är hon packad och ber om pengar. Du godtar detta och sätter in pengar på hennes kort och låter henne vara kvar?
    Varför gjorde du så TS? 

Svar på tråden Dottern peace and love-svarar ej i telefonen!