Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?
Tänk följande situation: Ett fullproppat tåg. Människor och bagage överallt. En kvinna med en tvåmånaders baby sitter på en plats och ammar. Hon har ingen platsreservation eftersom det inte var möjligt att boka på den sträckan hon skulle (inrikes, 2 timmar). En ung man i 20-årsåldern kommer, han ska åka längre med tåget (till utlandet) och har platsbiljett till platsen. Vem har störst rätt till platsen enligt dig? (Det finns inga andra sittplatser på hela tåget).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 16:13
Jag startade tråden efter en tågresa igår, då jag befann mig i situationen och var nyfiken på vad folk tycker. Vill förtydliga att jag inte själv anser kvinnor med ammande barn har rätt att ta någon annans plats. Inte heller anser jag att man har någon skyldighet att lämna en bokad plats åt bättre behövande. Däremot blev jag otroligt glad över att bli erbjuden en plats, och det fick den unge mannen förstås också veta. Jag blir glad av att se folk hjälpas åt i trafiken och försöker själv göra det så gott jag kan. I morgon åker vi hem, och då är planen att i första hand hitta en obokad plats, i andra hand försöka uppgradera till första klass, i tredje hand sitta på golvet, i fjärde hand stå.