• frökenelisabeth

Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?

Tänk följande situation: Ett fullproppat tåg. Människor och bagage överallt. En kvinna med en tvåmånaders baby sitter på en plats och ammar. Hon har ingen platsreservation eftersom det inte var möjligt att boka på den sträckan hon skulle (inrikes, 2 timmar). En ung man i 20-årsåldern kommer, han ska åka längre med tåget (till utlandet) och har platsbiljett till platsen. Vem har störst rätt till platsen enligt dig? (Det finns inga andra sittplatser på hela tåget).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 16:13
    Jag startade tråden efter en tågresa igår, då jag befann mig i situationen och var nyfiken på vad folk tycker. Vill förtydliga att jag inte själv anser kvinnor med ammande barn har rätt att ta någon annans plats. Inte heller anser jag att man har någon skyldighet att lämna en bokad plats åt bättre behövande. Däremot blev jag otroligt glad över att bli erbjuden en plats, och det fick den unge mannen förstås också veta. Jag blir glad av att se folk hjälpas åt i trafiken och försöker själv göra det så gott jag kan. I morgon åker vi hem, och då är planen att i första hand hitta en obokad plats, i andra hand försöka uppgradera till första klass, i tredje hand sitta på golvet, i fjärde hand stå.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?
  • Uncle Frank

Hade jag varit i killens sits hade jag gott kunnat stå.
    MEN, då ska jag även ha en viss del av resans kostnad i ersättning av kvinnan.

• ingridmarie

Efter att ha läst frågan och inte svaren du fått så; störst rätt har väl mannen eftersom han har bokat platsen. Men är han hygglig låter han kvinnan sitta kvar tills hon ska av. Vilket han verkar ha gjort :)

• LaFontaine

Tänk om trådstarten låtit så här istället:

"Jag satt på ett fullproppat tåg och ammade mitt barn när det kom fram en kille som hade bokat platsen jag satt på. Själv hade jag slarvat och inte bokat någon plats och skulle fått stå hela min resa. Jag frågade då om det var okej att jag satt kvar och ammade och han svarade att det var okej och gick iväg. Vilken hjälte! Tack!"

Det hade faktiskt varit den mest logiska reaktionen på händelsen!

• ica
    frökenelisabeth skrev 2012-08-01 13:16:59 följande:
    Jag satt och ammade, när jag förstod att jag satt på en bokad plats så drog jag loss sonen och ordnade kläderna. När jag gör ansats att resa mig frågar han hur långt jag ska och sen säger han "sitt kvar". Ungefär. 
    All heder åt dig.
  • frökenelisabeth
    LaFontaine skrev 2012-08-10 14:32:04 följande:
    Tänk om trådstarten låtit så här istället:

"Jag satt på ett fullproppat tåg och ammade mitt barn när det kom fram en kille som hade bokat platsen jag satt på. Själv hade jag slarvat och inte bokat någon plats och skulle fått stå hela min resa. Jag frågade då om det var okej att jag satt kvar och ammade och han svarade att det var okej och gick iväg. Vilken hjälte! Tack!"

Det hade faktiskt varit den mest logiska reaktionen på händelsen!

Fast det hade nog inte renderat 790 kommentarer...

Jag startade inte tråden för att få nån slags godkännande av mitt agerande utan för att jag var nyfiken på hur andra ser på sitsen.
  • Jellybeanbaby

Hur var det nu - kunde man ens boka plats på den resan du tog?

Jag är PRIOkund o åker tåg rätt mkt o ser ständigt folk som sitter i bistron, det verkar inte som att dessa personer har platsbokning...

• JonasK
    M166 skrev 2012-07-31 17:07:36 följande:
    Vi kom precis hem från en semester i Turkiet och en av de mest positiva saker som jag tog med därifrån är hur självklart det var för lokalbefolkningen att erbjuda sittplats till äldre människor, barn och gravida kvinnor på bussen! De enda som inte gjorde det var turisterna från Skandinavien. 

Fast det är ju lite skillnad på en buss där ingen kan reservera plats och på ett tåg där någon har betalat ett ganska påtagligt tillägg för att faktiskt vara garanterad att få sitta och någon äldre eller gravid väljer att resa utan reservation. På en lokalbuss är det mera självklart att platsen lämnas till den som har störst behov,
  • undine
    frökenelisabeth skrev 2012-07-29 20:01:58 följande:
    Tänk följande situation: Ett fullproppat tåg. Människor och bagage överallt. En kvinna med en tvåmånaders baby sitter på en plats och ammar. Hon har ingen platsreservation eftersom det inte var möjligt att boka på den sträckan hon skulle (inrikes, 2 timmar). En ung man i 20-årsåldern kommer, han ska åka längre med tåget (till utlandet) och har platsbiljett till platsen. Vem har störst rätt till platsen enligt dig? (Det finns inga andra sittplatser på hela tåget).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 16:13
    Jag startade tråden efter en tågresa igår, då jag befann mig i situationen och var nyfiken på vad folk tycker. Vill förtydliga att jag inte själv anser kvinnor med ammande barn har rätt att ta någon annans plats. Inte heller anser jag att man har någon skyldighet att lämna en bokad plats åt bättre behövande. Däremot blev jag otroligt glad över att bli erbjuden en plats, och det fick den unge mannen förstås också veta. Jag blir glad av att se folk hjälpas åt i trafiken och försöker själv göra det så gott jag kan. I morgon åker vi hem, och då är planen att i första hand hitta en obokad plats, i andra hand försöka uppgradera till första klass, i tredje hand sitta på golvet, i fjärde hand stå.
    Självfallet killen som köpt biljetten!
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Elin 885

Mannen såklart.
    Om mamman inte har bokat sittplats till sig, så får hon bita i det sura äpplet.
    jag har knäproblem och har även problem med yttre distraktionsmoment.
    när jag åker snabbtågen så bokat jag alltid i tyst avdelning, och när jag åker med vanliga tågen så bokar jag handikapplats eftersom det är mer utrymme för benen.
    ofta så är den plats jag bokat inte en handikapplats utan jag får då kontakta konduktören, och lik förbannat så är 90% otrevliga och visar mig till en handikapplats och man ser på dem att de frågar sig vad jag ska med en sån till.
    jaha ska jag behöva bassunera ut mina sjukdomar eller vaddå? jag kanske ska tatuera in dem i pannan????
    för att inte tala om andra människor som sätter sig bredvid mig och knappt flyttar på sig när jag ska gå på toa. jag brukar då fräsa att de får flytta på sig och visar min biljett med handikapplats. jag blir så trött!!!
    jag får egentligen ganska ont i knät av att sitta i tyst avdelning på snabbtågen men jag tar det för att slippa de yttre distraktionsmomenten.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • DexX

Den unga mannen som betalt för platsen har så klart rätt till den! Sen är de ju upp till honom om han lämnar ifrån sig den eller inte! Men tycker inte att bara för att man har ett litet barn ska få ta någon annans plats som denne betalat för!

• Jennie med ie
    ensockerbagare skrev 2012-07-30 10:31:25 följande:
    "Jag tar faktiskt förgivet att den som verkligen har behov av att sitta talar om det."

Alla vill inte basunera ut sina sjukdomar till höger och vänster, och tycker kanske det är obekvämt att till och med bara påpeka att de vill sitta kvar på platsen de bokat och betalat för. Du kan inte utgå från att alla människor är som du.

Det blir också rätt snett om den som de facto bokat och betalt platsen ska behöva motivera varför h*n faktiskt vill sitta på den...
  • Dominant

Tänk er följande scenario. Du har ett hus som du köpt, under tiden du har varit på semester så flyttar en fattig hemlös familj in i ditt hus. Du kommer tillbaka efter semester och upptäcker dem där.

Vem har mest rätt till huset?

• Jennie med ie
    Guldtrollsmamman skrev 2012-07-30 15:07:56 följande:
    Kan man boka biljett för en annan sträcka än den man ska resa? Visste inte att man kunde göra så.

Visst kan  man boka för en längre sträcka än man tänkt åka. Det står liksom ingen vid dörren och hindrar dig från att gå av i Lund för att du minsann betalt ända till Malmö
  • Jennie med ie

Om nu behovet, det självupplevda behovet, ska gå före platsbokningar/betalningar... ja då borde väl rimligen alla på tåget behöva redogöra för sin hälsostatus och sina behov? Just denna killen kanske inte alls hade minst behov?

• LunaLunatic
    Dominant skrev 2013-03-17 22:15:19 följande:
    Tänk er följande scenario. Du har ett hus som du köpt, under tiden du har varit på semester så flyttar en fattig hemlös familj in i ditt hus. Du kommer tillbaka efter semester och upptäcker dem där.

Vem har mest rätt till huset?
    Den fattiga familjen givetvis, deras behov är ju störst Solig
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?