• Dagfördag

Utredning som verkar stå stilla

Alltså, vi har påbörjat en fertilittetstredning och det var i april. Har bara fyllt i papper, fått höra att tsh var högt och börjat äta levaxin. Jag fattar ju att folk går på semester under sommaren, men jag tycker att vi börde få höra nåt snart...Har som lagt dessa tankar på hyllan under sommaren eftersom det tydligen tar ett tag för levaxinet att ge effekt (som man självklart fick googla sig till, ingen som sa det) Men nu börjar det kännas som att...va fan, kan det hända nåt snart?!! Måste man ringa och tjata och jaga alla precis hela tiden??! Varför är jag mindre viktig? Min man har inte heller fått höra sina svar från sperma provet som gjordes före sommaren....Känns som man är åsidosatt.....=(   Ledsen så det gör ont då man börjar tänka på det....förtängning är "bra", då är man mindre ledsen,  men det var ju bara över sommaren.....

• Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 14:28:10 följande:
    Var på inskrivning idag, ännu lever jag! Behöver inte lika mycket medicin längre men har inte fått tillbaka all vikt. V.11 nu. :)

Oj, har det redan gått 11 v! Skönt att det gått bra också! Känns det lugnare nu eller är det fortfarande lite "en dag i taget"? Det är ju inte så långt till 3 mån-gränsen! =)

Har just avslutat en pergokur, ska på vul den 15e....så det går åt rätt håll här iaf!
    Är så inställd på gamla vanor, så jag har nästan glömt att jag nog har en bim-dag!! såvida vi inte får 6-förbud... Lite hoppfullt iaf!
  • AlexandraViberg

Ja 10 iallafall men 11 påbörjad. 8 sen befruktningen. Tiden går fort!
    Nä lika nervöst! Kritisk vecka nu.. Läskigt!

Åh lite till rätt håll iallafall! Hoppas det går bra på vul! Ja det är väl när det är många ägg man får det? Skulle nog inte klara att hålla mig ifrån det ändå :P haha

• solros84
    Dagfördag skrev 2012-11-11 06:31:52 följande:
    Nä, nog känns det lättare nu då nånting händer, och man har datum att se fram emot som inte ligger ett halvår bort i tiden. Än har det inte kännts jobbigt med läkarbesöken, vi har ju mest bara längtat till att få höra vad de säger, än så länge!
    Fast det som är jobbigt är ju (både bra och dåligt iofs) att veta att det är mitt fel.....Känns extra jobbigt om någon frågar, för vi har sagt att vi ska va öppna med det om någon undrar. Då ligger verkligen allt hos mig, svart på vitt och...

Men har det inte gått nog länge för att ni ska få gå en utredning där de kollar dig också?
    Hur länge hade ni försökt sen han vart friskförklarad?

Men vad gulligt gjort! Man kan vekligen uppskatta sånt där, än om det inte är en "dyr resa eller diamanter" typ! Bara såna enkla grejer som kan sätta en liten guldkant på alla jobbiga dagar.

Har ni många i eran närhet som har barn ni umgås med? Undrar bara för vi själv har det, och jag tycker det är ganska jobbigt just nu....mest med väldigt små barn...känns skitdumt att känna så, men kanske blir det så litegrann för man vet att alla längtar tills/om vi får barn. Och så känner man press och misslyckande och hopplöshet för att vi inte fått...
    Jag har också lite den känslan att allt hänger på mig nu eftersom han är utredd och fått ok stämpel i pannan. Vi har försökt sen i somras. Första försöket var väl slutet på juli men helt utanför ÄL. 4 försök med ÄL-tester där vi faktiskt borde ha träffat ÄL. Räknade på 14 dagar före tidigare. Och för lång cykel, den krånglade ganska länge efter att jag slutade med preventivmedel.

De flesta vi umgås med har barn både våra syskon och vänner. Har ett par till som inte har barn och en tjejkompis. Men ingen som har riktigt nyfödda barn. De flesta börjar bli några år några har t.o.m. skolbarn redan. Kan känna själv också att det är lite tråkigt att det blir så stor åldersskillnad på barnen inom vänskapskretsen och att om vi lyckas så blir vi helt i olika fas men det känns som ett väldigt väldigt litet problem i sammanhanget.. Har en kollega som är gravid och jag kan komma på mig själv att stirra på hennes mage och fastna i tanken. Snart får jag väl förklara situationen för henne innan hon tror att jag är helt knäpp..
  • solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 14:28:10 följande:
    Var på inskrivning idag, ännu lever jag! Behöver inte lika mycket medicin längre men har inte fått tillbaka all vikt. V.11 nu. :)
    Oj 11 veckor redan! Vad tiden går fort! Snart snart är du över det värsta!
  • AlexandraViberg

Den gör det i efterhand ;)
    Har mått så dåligt och bara legat i sängen sen soffan och kollat på serier hela dagarna. Ja förutom de 12-14 timmar jag sover.
    Inte fått nått vettigt gjort. Är tok efter i studier och sånt men har gjort upp med lärare så det löser sig. Så det har gått långsam-snabbt om ni förstår :P

Ja inte lång tid kvar! Min man längtar.. Ehehe.. Jag kan inte sova efter vi varit med varandra pga oro att börja blöda så det har blivit 3 gånger på 8 veckor, från varje dag, absolut minst varannan dag när vi försökte :P

• solros84
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 20:51:50 följande:
    Den gör det i efterhand ;)
    Har mått så dåligt och bara legat i sängen sen soffan och kollat på serier hela dagarna. Ja förutom de 12-14 timmar jag sover.
    Inte fått nått vettigt gjort. Är tok efter i studier och sånt men har gjort upp med lärare så det löser sig. Så det har gått långsam-snabbt om ni förstår :P

Ja inte lång tid kvar! Min man längtar.. Ehehe.. Jag kan inte sova efter vi varit med varandra pga oro att börja blöda så det har blivit 3 gånger på 8 veckor, från varje dag, absolut minst varannan dag när vi försökte :P
    Usch att du fått må så dåligt. Det kommer ju att vara värt det i efterhand men känns ju inte roligt just nu. Vi har också haft perioder när det gått lång tid emellan sådant mys men ibland är det så och då får man bara göra det som känns okej. Det kommer att kännas bättre med det också igen!
  • AlexandraViberg

Ja absolut! Risken är ju extremt liten att få mf pga samlag men skulle jag börja blöda efter det även om det inte var därför skulle jag ändå inte kunna leva med det. Så bäst att låta bli.. :P

• solros84

Förstår precis din oro där, jag skulle reagera så själv också. Speciellt som det inte var så lätt att han bara behövde skaka kalsongerna för att det skulle bli plus precis. Känns säkert säkrare efter ett tag!

• Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 18:12:04 följande:
    Ja 10 iallafall men 11 påbörjad. 8 sen befruktningen. Tiden går fort!
    Nä lika nervöst! Kritisk vecka nu.. Läskigt!

Åh lite till rätt håll iallafall! Hoppas det går bra på vul! Ja det är väl när det är många ägg man får det? Skulle nog inte klara att hålla mig ifrån det ändå :P haha

Konstigt att tiden kan kännas så långsam då man har ett datum man vill komma fram till! Och har man inte det går dagarna jättefort...Har du mått illa hela tiden? Det brukar väl lätta lite när det blir 3 månader?

Jo, om det är mer än 2 ägg får man inte ligga....så vi hoppas väl på 1 riktigt fint istället =)
  • Dagfördag
    solros84 skrev 2012-11-12 20:27:33 följande:
    Jag har också lite den känslan att allt hänger på mig nu eftersom han är utredd och fått ok stämpel i pannan. Vi har försökt sen i somras. Första försöket var väl slutet på juli men helt utanför ÄL. 4 försök med ÄL-tester där vi faktiskt borde ha träffat ÄL. Räknade på 14 dagar före tidigare. Och för lång cykel, den krånglade ganska länge efter att jag slutade med preventivmedel.

De flesta vi umgås med har barn både våra syskon och vänner. Har ett par till som inte har barn och en tjejkompis. Men ingen som har riktigt nyfödda barn. De flesta börjar bli några år några har t.o.m. skolbarn redan. Kan känna själv också att det är lite tråkigt att det blir så stor åldersskillnad på barnen inom vänskapskretsen och att om vi lyckas så blir vi helt i olika fas men det känns som ett väldigt väldigt litet problem i sammanhanget.. Har en kollega som är gravid och jag kan komma på mig själv att stirra på hennes mage och fastna i tanken. Snart får jag väl förklara situationen för henne innan hon tror att jag är helt knäpp..

Lite lättare med äldre barn, men det är jobbigt just nu att det hela tiden dyker upp folk som berättar att de väntar barn.....det ska ju va våran tur nu.....
    Men sen åldersskillnaden märks ju mest i början, ju äldre alla blir desto midre tänker man på det! Och det handlar ju inte om 15-20 år så det är nog bara nu man tänker på det! Som sagt ett litet problem i sammanhanget! 
  • solros84
    Dagfördag skrev 2012-11-13 10:14:52 följande:

Lite lättare med äldre barn, men det är jobbigt just nu att det hela tiden dyker upp folk som berättar att de väntar barn.....det ska ju va våran tur nu.....
    Men sen åldersskillnaden märks ju mest i början, ju äldre alla blir desto midre tänker man på det! Och det handlar ju inte om 15-20 år så det är nog bara nu man tänker på det! Som sagt ett litet problem i sammanhanget! 
    Jo det där med tur känns väldigt orättvist. Den här tjejen som är gravid på jobbet måste ha blivit gravid under tiden vi har försökt (sen kan jag ju inte veta hur länge de har försökt..) men tänkte idag igen att skulle de nappat i början så skulle det ha varit jag som gick där med magen i vädret..  Men tänker nog ibland att kanske det inte har varit så lätt för alla som är gravida och får barn att få heller. Den här tjejen är äldre än jag och varit tillsammans med sin sambo hur många år som helst så kanske de också har fått försöka ett tag det vet man ju inte. Det är så lätt att tänka att det går lätt för alla andra men det vet man ju inte heller..
  • Dagfördag
    solros84 skrev 2012-11-13 13:51:23 följande:
    Jo det där med tur känns väldigt orättvist. Den här tjejen som är gravid på jobbet måste ha blivit gravid under tiden vi har försökt (sen kan jag ju inte veta hur länge de har försökt..) men tänkte idag igen att skulle de nappat i början så skulle det ha varit jag som gick där med magen i vädret..  Men tänker nog ibland att kanske det inte har varit så lätt för alla som är gravida och får barn att få heller. Den här tjejen är äldre än jag och varit tillsammans med sin sambo hur många år som helst så kanske de också har fått försöka ett tag det vet man ju inte. Det är så lätt att tänka att det går lätt för alla andra men det vet man ju inte heller..

Nä...skulle inte va en negativ grej om det kom fram lite då och då att folk faktist försöker länge ibland...
    Före sommaren var det 3 tjejer som typ avlöste varandra med magarna, och då kände man bara, fan va orättvist....Hur bär sig folk åt typ...?!
    Tänk om man skulle skriva på facebook sen när/om vi plussar, att typ "3 år, 6 månader med levaxin, spermaprov, spolning och x antal pergokurer senare" blir vi 3..
  • solros84

Ja men det är ju så människor inte gör därför vet man inte. Först nu på hösten när jag berättade för min syster att det inte går så bra för oss i bebisverkstaden berättade hon att det tagit 1 år och 4 månader innan de blev gravida med första...

• AlexandraViberg

Dagfördag: ja har mått illa sen v.4-5 ungefär. Så en månad ungefär, varje dag. Kräkts massa och gått ner 3 kg så ingen dröm start. Börjar även känna av fogarna. Får igen nu för att jag mådde så bra med dottern för 6 år sedan..

Ja! Är i tredje nu och är två veckor kvar av den. Hoppas jag är en av de som mår bättre då! Vill kunna frossa julmat! :P

Skulle det vara tre ägg skulle jag ligga ändå.. Haha! Sen spela dum och bah: vi låg bara tre dagar efteråt... Lalala!

• Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-11-13 15:39:47 följande:
    Dagfördag: ja har mått illa sen v.4-5 ungefär. Så en månad ungefär, varje dag. Kräkts massa och gått ner 3 kg så ingen dröm start. Börjar även känna av fogarna. Får igen nu för att jag mådde så bra med dottern för 6 år sedan..

Ja! Är i tredje nu och är två veckor kvar av den. Hoppas jag är en av de som mår bättre då! Vill kunna frossa julmat! :P

Skulle det vara tre ägg skulle jag ligga ändå.. Haha! Sen spela dum och bah: vi låg bara tre dagar efteråt... Lalala!
    Men lite småjobbigt med illamående! Fast det är ju för en bra sak! Tänk om det varit vinterkräksjuka en månad utan barn =P
    Och det är ju ett tag till jul så hoppet är ju inte ute! =)

Skulle du det!? Vet fasen inte om jag skulle våga chansa, tänk att få 3 på en gång! 
    Kanske om det inte tagit sig på 3 kurer, då skulle jag, om det var flera ägg! ....Ägg....känns som man är en höna...=P
  • AlexandraViberg

Haha!! Jag brukade lägga ut en bild i ett annat forum på en höna som ruvar efter ägglossning :P

Nja, okej! Kanske inte på första, men efter det skulle jag nog. Skulle känna att oddsen att få tre inte är tillräckligt stor för att inte försöka alls. När jag precis blev gravid drömde jag att jag hade 17 ägg som fäst! De sa vilka 10 som såg "bäst" ut. Hade bäst placering och delat sig bäst osv. Sen fick jag välja tre som skulle vara kvar och ta bort resten. Kanske därför jag känner att jag hade chansat med tre ägg :P

• Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-11-13 23:04:41 följande:
    Haha!! Jag brukade lägga ut en bild i ett annat forum på en höna som ruvar efter ägglossning :P

Nja, okej! Kanske inte på första, men efter det skulle jag nog. Skulle känna att oddsen att få tre inte är tillräckligt stor för att inte försöka alls. När jag precis blev gravid drömde jag att jag hade 17 ägg som fäst! De sa vilka 10 som såg "bäst" ut. Hade bäst placering och delat sig bäst osv. Sen fick jag välja tre som skulle vara kvar och ta bort resten. Kanske därför jag känner att jag hade chansat med tre ägg :P
    Alltså det är faktist lite jobbigt med drömmarna ibland, då man drömmer att det lyckats och så vågar man knappt tro det, och typ just när man blivit övertygad att "DET ÄR PÅ RIKTIGT" då vaknar man. Fan, liksom. Vet inte hur många gånger jag drömt att, nu händer det!  Hoppas nån var en sanndröm iaf!

Jo, om det aldrig tar sig så är det ju bättre hursomhelst att chansa! Men nu är det snart dags att få höra hur det ser ut! Lite nervöst, men man får hoppas på ett bra besked!
  • Dagfördag
    solros84 skrev 2012-11-13 14:56:50 följande:
    Ja men det är ju så människor inte gör därför vet man inte. Först nu på hösten när jag berättade för min syster att det inte går så bra för oss i bebisverkstaden berättade hon att det tagit 1 år och 4 månader innan de blev gravida med första...

Kanske man slutar fokusera på tiden då det väl tagit sig? Så det känns kanske inte som det primära att berätta! Men man hade känt sig mindre ensam om man hörde talas om det då och då..Man kanske får börja själv...!
  • AlexandraViberg

Ja när det tagit sig känns det som att man inte väntat alls! Men man vet ju att man gjort det. Konstig känsla. Så att man inte berättar det handlar nog om det ja. Fast jag säger det alltid.. Finns alltid någon där ute som försöker som man kan hjälpa eller stötta :)

Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla