• Voluptuous Shalimar

Vad äter du till frukost?

Jag är skitdålig på att äta frukost eftersom jag inte riktigt är sugen på något innan kl 12. Så berätta vad du äter och inspirera mig! Jag är allätare och har inga allergier.

• Svar på tråden Vad äter du till frukost?
  • Alltid Daph
    Elin 885 skrev 2012-11-23 17:08:09 följande:
    ok men det är inte hälsosamt det vet du va? när man äter så lite så börjar kroppen att äta av musklerna.

Det är synnerligen ohälsosamt. Därför skrev jag att det inte kunde rekommenderas.
  • Voluptuous Shalimar

XcsM: Eller så pratar vi förbi varann... att äta regelbundet är förstås bättre rent förbränningsmässigt, men... man hamnar inte i svältmodus där kroppen börjar lagra fett på EN DAG. Alltså, hur tror du att tex anorexi funkar? Om din teori stämde skulle ju anorektiker vara snarare feta än magra (och säg nu inte att de inte äter - för då DÖR man på någon månad).

En sak du har tvärfel i är i alla fall att förbränningen är i princip avstängd när man vaknar.

• Voluptuous Shalimar
    XcsM skrev 2012-11-23 17:37:35 följande:
    När jag joggar i motlut i 2h förbränner jag runt 700-1000 kalorier. Det får vara en förjävla stor bulle i såna fall.

Jag säger inte att kroppen slutar förbränna, men att den förbränner fel saker om du inte ger den ny energi och höjer blodsockret. Om ni inte vill tro på det här med anabolt och katabolt tillstånd så fine, det gör inte mig något. Det är inte mina muskler som bränns bort. 
    Vet du hur mycket en kanelbulle kan innehålla? Du kommer att bli chockad om du tar reda på det. Vi snackar ju inte en liten sån hembakad, nä nu är det värstingen från bageriet eller caféet.

Och om du INTE joggat i motlut utan suttit och kollat på TV så hade du OCKSÅ förbränt en del - det är diffen du måste räkna på, inte bara totalförbrukningen.

Och vad kan jag säga mer än att jag har en snudd på ohälsosamt låg fettprocent och inte saknar jag muskler i alla fall.

• Border
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-11-23 17:45:22 följande:
    Vet du hur mycket en kanelbulle kan innehålla? Du kommer att bli chockad om du tar reda på det. Vi snackar ju inte en liten sån hembakad, nä nu är det värstingen från bageriet eller caféet.

Och om du INTE joggat i motlut utan suttit och kollat på TV så hade du OCKSÅ förbränt en del - det är diffen du måste räkna på, inte bara totalförbrukningen.

Och vad kan jag säga mer än att jag har en snudd på ohälsosamt låg fettprocent och inte saknar jag muskler i alla fall.

Jag hörde någon gång att en bulle och en big mac innehåller lika mycket kalorier.
  • Elin 885

man måste ju inte äta värstingbullen själv...
  • XcsM

Generellt blir det lite fel att nämna en viss produkt och ett kaloriintag när allas förbränning är så olika.
    Förbränning under träning beror på muskelmassa, hur vältränad du är, osv.
    Genom att träna regenlbundet och öka muskelmassan kan du ju höja din grundförbränning. 
  • Voluptuous Shalimar
    Border skrev 2012-11-23 17:49:16 följande:
    Jag hörde någon gång att en bulle och en big mac innehåller lika mycket kalorier.
    Big Mac - 510 kcal
    McD chokladmuffin - 560 kcal
    Kanelbulle (stor) på cafe - runt 550

jogga i motlut 2 h - 700 kcal
    sitta i soffan, avbrott för att gå på toa, laga mat etc  - 150 kcal
    diff: 550 kcal

Alltså: i stället för att vara hemma och göra vardagssysslor måste du jogga i motlut i 2 h för att förbränna en kanelbulle (om än stor). Att PROMENERA bort den skulle ta låååång tid. 
  • Voluptuous Shalimar
    XcsM skrev 2012-11-23 17:58:38 följande:
    Generellt blir det lite fel att nämna en viss produkt och ett kaloriintag när allas förbränning är så olika.
    Förbränning under träning beror på muskelmassa, hur vältränad du är, osv.
    Genom att träna regenlbundet och öka muskelmassan kan du ju höja din grundförbränning. 
    Jaja, jag håller eg. med, men förstod du min grundpoäng? Att förbränningen skulle vara i princip avstängd efter nattens fasta låter ju helt barockt. Dessutom KAN man svälta bort fett också, eller (som jag) helt enkelt inte lägga på mig vad jag än gör Obestämd
  • Planta
    Alisa skrev 2012-11-23 17:24:02 följande:
    Det är ingen myt. Läste alldeles nyligen att NÄR man äter spelar stor roll. Det gällde ffa att det var sämre att äta sent på kvällen. 

Det där är en sanning med modifikation. Kroppen kan inte klockan.
  • Hannah76
    Culsu skrev 2012-11-23 17:17:55 följande:
    Havregrynsgröt med skivad banan och äpple + en gnutta kanel eller knäckebröd med sallad, två skivor kalkon eller rökt skinka, gurka och paprika eller två kokta ägg till alla alternativen gör jag också en smoothie på naturell yoghurt + fruysta bär och ibland en halv banan och krossade linfrön. 

Detta är vad jag äter också. oftast. Men jag vräker på kanel, älskar det =)

Lediga dagar är jag en sucker för brunch.. 
  • Odile

Jag hoppar in här för inspiration :) Jag är också jättedålig på att äta frukost. Om jag ens äter något blir det take away latte och en bulle på väg till jobbet...thank heaven fort 7-11...

• LaFontaine

Just nu äter jag vitt, osötat bröd, en kopp kaffe och ett halvt glas proviva. Just nu är magen i lite olag så några tillsatta fibrer kommer icke in i min mun.

Jag har svårt att äta frukost och hade ännu svårare tidigare. Då kom jag på att jag i alla fall kunde dricka och gjorde därför smoothie på yoghurt, bär, banan, havregryn och ett rått ägg. Det stod jag mig bra på!

• Voluptuous Shalimar
    Odile skrev 2012-12-27 20:36:44 följande:
    Jag hoppar in här för inspiration :) Jag är också jättedålig på att äta frukost. Om jag ens äter något blir det take away latte och en bulle på väg till jobbet...thank heaven fort 7-11...
    Men hej, är du här och lurkar runt? Hur lever livet i Sverige?
  • Odile
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-12-29 11:50:50 följande:
    Men hej, är du här och lurkar runt? Hur lever livet i Sverige?
    Hihi :) Jodå allt är bra. Är julledig fram till dan efter nyårsdan så jag ska inte klaga. Är så trött på julmat nu så jag storknar. Men en pepparkaka går alltid ner ;) Hur är det med dig?
  • Voluptuous Shalimar
    Odile skrev 2012-12-29 19:54:51 följande:
    Hihi :) Jodå allt är bra. Är julledig fram till dan efter nyårsdan så jag ska inte klaga. Är så trött på julmat nu så jag storknar. Men en pepparkaka går alltid ner ;) Hur är det med dig?
    Vi var noga med att inte äta julmat innan julafton (endast vid ett tillfälle, vår julfest den 14:e) så vi har faktiskt njutit av julmat hela tiden den räckte. Igår åt vi lutfisk, potatis, gröna ärtor och senapssås och det var vansinnigt gott.

Så - allt är bra här, julen har varit underbar, vi har 15 grader varmt, snart är det vår!
  • Frontline

Just nu 2 skinksmörgåsar med rödbetssallad och mjölk...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Vad äter du till frukost?