Mad as snow skrev 2013-05-08 22:42:32 följande:
Vi har haft dessa problem periodvis också, att hon har vaknat upp mitt i natten och varit vaken läääänge. När vi började lägga henne senare blev det bättre, och i hennes fall tror jag alltså att hon inte var tillräckligt trött. Men vi hade ett riktigt helvete i några månader i somras, där ingen i huset fick sova mer än tre timmar. Riktiga brottningsmatcher, hon har varit jättearg och ledsen, velat leka, sova, hoppa, ligga, sitta - ingenting duger. Hemskt. Men bitvis har det fungerat ändå, och framför allt har det fungerat bättre än att tvinga henne att sova i egen säng när hon verkligen inte ville. Jag är alldeles för lat för att ge mig på en sådan grej tror jag.
Vi lade oss med henne i sängen (20-tiden) medan hon drack välling, och så vände vi på henne så att hon låg på sidan och stirrade ut i tomma intet en stund och helt plötsligt så sov hon. Då smög vi ut. Sådär som i skräckfilmer när offret försöker fly genom att tassa på tå väldigt långsamt.
Nu för tiden lägger vi henne i spjälsängen med en flaska och kör samma procedur där, men hon accepterar äntligen sin egen säng.
De där långa uppvaken tär på en, tycker jag. Särskilt när det är ca varannan natt. Nu verkar vara en bättre period här och det är bara att njuta av det men i natt låg hon vaken i 45 min, dock relativt still... Vi har också haft många, många nätter när hon leker, babblar och far runt. Ett par gånger har jag gråtit av trötthet och frustration... Tack och lov har hon oftast inte varit ledsen eller skrikit så mycket, även om det händer. Det är ju värre om allt är fel och de är missnöjda.
Nej, jag orkar inte heller med sömnmetoder, det kräver ju viss energi och tålamod, men det var svårt när hon var nyfödd och så liten att jag inte tordes sova med henne på mig eller tätt intill. Sedan hon blev större har hon oftast kunnat sova i sin säng i alla fall några timmar innan hon flyttar till oss.
Om hon ligger i er säng när ni fortfarande är upp - ligger hon inte till
slut på golvet då? Eller har ni någon typ av vägg åt alla håll? Eller lägger ni något runt henne?