• Almonds2

Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

Köpte en brio happy förra året och jag måste tyvärr säga, svensk design är inte vad den har varit. Börja med en mjuklift som saknar slå över bärremmarna, helt livsfarligt. Risken finns att man tappar den ena och då kan ni ju gissa vad som händer. Köpte regnskydd från brio, höll en månad sedan läckte det så det var en pöl i liggdelen. Vagnen knirrar och gnisslar redan efter 5 månader. Nu 10 månader efter köp går inte svivelhjulen fram att ta av, svensk vinter gör sitt. Lagren i framhjulssviveln är så glapp så man undrar hur länge den kommer hålla. Designmässigt är vagnen ett stort misstag, ryggdelen går att i två lägen och det är för lite. Grenremmen sitter för långt fram så barnet kasar. Selen är i så klent material att den bara tvinnar sig. Trots att vi har en liten flicka är vagnen för smal för en 7am åkpåse med en 10mån bebis i. Den är så dålig att vi faktisk funderar på att köpa ett annat märke trots att vi kommer att gå mycket back! Har försökt nå Brio för att påpeka de rent farliga designmissarna som jag hittat men de går inte att nå!!!!!!

• Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?
  • Almonds2

Har hittat ytterligare irritationsmoment med min happy. Råkade spilla på kapellet och tänkte det går väl att tvätta, men icke för man har varit så begåvad att man sytt fast kappeltyget runt stålramen!!! Så man får spola av det och gnugga, tror ni det blir rent....idiotiskt!

• annox

Suck... Du får nog bara inse att Happy inte är någon vagn för dig. Dock är jag rätt säker på att du kan köpa en ny klädsel till happyn och då måste man ju kunna ta av och på även suffletten (vilken jag tror du menar när du säger kapellet....?) men kan ha fel.
    Jag och alla jag känner är väldigt nöjda!
    Hoppas din bitterhet gällande din vagn, inte går ut över andra än här på FL! God jul!

• Almonds2
    annox skrev 2013-12-22 18:50:57 följande:
    Suck... Du får nog bara inse att Happy inte är någon vagn för dig. Dock är jag rätt säker på att du kan köpa en ny klädsel till happyn och då måste man ju kunna ta av och på även suffletten (vilken jag tror du menar när du säger kapellet....?) men kan ha fel. Jag och alla jag känner är väldigt nöjda! Hoppas din bitterhet gällande din vagn, inte går ut över andra än här på FL! God jul!

Så kul för dig om du är nöjd, jag har hört flera som klagat på sin Brio så jag är inte ensam... För mig är det inte en fråga om bitterhet, jag tycker bara inte man skall tycka det är ok med dåliga produkter. Särskilt när de är ganska dyra. Och nej, suffletten kan man inte byta tyg på. Man måste nog byta hela ställningen då.
  • annox

Nu ska jag göra dig glad! (Hoppas jag) jag har undersökt det här med suffletten nu och det går visst att ta av tyget på suffletten, du behöver bara skruva av fästerna först!

P.S det finns minst lika många som är missnöjda med Emmaljunga, tetounia, bugaboo och alla andra. Du verkar ha hittat fel vagn för dig och dessutom haft otur med den.

• Almonds2
    annox skrev 2013-12-26 12:08:25 följande:
    Nu ska jag göra dig glad! (Hoppas jag) jag har undersökt det här med suffletten nu och det går visst att ta av tyget på suffletten, du behöver bara skruva av fästerna först! P.S det finns minst lika många som är missnöjda med Emmaljunga, tetounia, bugaboo och alla andra. Du verkar ha hittat fel vagn för dig och dessutom haft otur med den.

Jag förstår inte varför du försvarar Brio Happy så nitiskt Annox, det jag skriver är ju att det finns fel på vagnen. Och jag tycker det kvittar att det finns andra vagnar med problem, det hjälper inte oss som köpt denna vagn. Jag har försökt kontakta Brio för att beskriva mina fel och vad de bör ändra på men det går inte att nå dem...dåligt! Det vore toppen om man kan ta av suffletten för tvätt, för jag lyckas inte...
  • annox

Eftersom du skrev i rubriken att det är världens sämsta vagn och att du har haftvärldens otur med din betyder inte att den är världens sämsta vagn. Bara därför!

• Almonds2

Nu är vagnen åter igen trasig i sviveln, denna gången så har jag frenetiskt smörjt och försökt få den att hålla men ändå så har den gått sönder. Framhjulen hår inte att ta av. Jag hoppas verkligen att Brio läser detta för att åtgärda detta fel måste de. Konstruktionen med en liten pluttig arm för att ta loss hjulen är urusel.

• Almonds2

Var inne hos en Briohandlare i stockholm och visade upp vagnen, känt fel sa han och visade vad som pajar. Den lilla pinnen som låser hjulet i sviveln är för klen och böjs eller går av varpå man inte kan få av hjulen....kass konstruktion alltså.

• annox

Himla otur du har haft!
    Tycker ändå vissa argument är helt oväsentliga.... Men men!

• Almonds2

Efter 2,5 år med briovagnen så åkte den till slut ut. Har nu köpt en Bugaboo Bee3 som är helt fantastisk. Ok, det är mer en cityvagn men vilka snygga lösningar och kvalite som heter duga:) Lillan är överförtjust i den och älskar regnskyddet som hon faktiskt vill ha på:)

Hade en tanke när jag köpte briovagnen att kunna sälja den efter tiden i den var slut men den fick pensioneras innan dess. Att nån vill köpa denna vagn ser jag som nästan orimligt....

• annox

Kul att det löste sig för dig.

Jag har sålt min med pga att vi bara använder sulky numera, och det var väldigt många intressenter på den :) återigen, så olika de kan vara!

• Almonds2

Jag måste säga att jag är så nöjd med bugaboo. Vilken vagn, så himla snygga lösningar på allt. Det roliga är att dottern uppskattar vagnen lika mycket. Dessutom sitter hon ju så himla fint i den, i brion satt hon väldigt illa så bytet av vagn gav verkligen full pott. Att det kan skilja så mycket mellan bra och dåligt.

• annox

Ja smaken är som baken och man har olika användningsområden , som sagt. Kul att du är nöjd och kan glatt gå vidare :)

• Almonds2

Har varit ute med bilen igen idag och vad lätt det är att fälla denna vagnen. Med briovagnen så hände det ibland att jag klämde mig i fällmekanismen men designern på bugaboo har verkligen tänkt till. Ingen risk här inte. Och så lätt och vad tilte plats den tar i bilen. Jag var tidigare oroad att de små hjulen skulle vara jobbiga men ack vad jag bedrog mig, den är supersmidig. Finns det dåligt med plats på bussen så fäller jag bara ihop den. Hoppas ni som kikar på vagn verkligen kollar dessa punkterom jag tycker är viktiga vid vagnköp:

-finns det passande måttsytt regnskydd? Gör det inte det skit i vagnen, jag lovar du kommer hata den.

- Lätt, testa lyft i och ur bilen, kolla då även platsen den tar

- enkel att fälla

- bra remmar/sele

- liten ihopfälld

- Se så barnet sitter bra, ni kan nästan skita i hur liggdelen är! Den börjar sitta från ca 6 mån och då kör ni inte mjuklift etc...

- Solskydd, kan barnet få skugga när det sover, känns det stabilt/hållbart? Du kommer fälla många ggr

- hjulinfästningar, kolla brio happy säker sämsta som finns allt annat är säkerligen bättre

- obs ta inte delat handtag, de är svåra att köra med en hand

- enkel att fälla ryggstödet, inget gömt handtag

- bra broms som är lättanvänd

Nu tror jag listan är komplett, kommer sä

• Almonds2

Har nu haft bugaboovagnen i sedan innan jul och jag är fortfarande lika impad. Den verkligen kammar full pott. Jag trodde de små hjulen skulle bli problem i snö, icke, de funkar utmärkt.

Sedan köpte jag till den lilla väskan att hänga på ryggstödet. Den är verkligen kanon, får med allt som behövs i den. 3 blöjor, torra torklappar, ett ombyte, inytiolsalva samt en flaska handsprit. Kalasbra verkligen! Sedan sitter den skyddad av ryggstödet mot regn.

Det som jag faktiskt är mest nöjd med är att den är så lätt att fälla ihop och lyfta och att den är kompakt. Att det kan vara sådan skillnad på olika vagnar.

• Almonds2

Efter en vinter med Bugaboo Bee3 måste jag säga, den är grym! Skitsnack som att små hjul inte funkar på vintern är bara goja. Visst ska du ut på oplogad väg funkar den kass men det gör alla vagnar. Min dotter älskar dessutom vagnen och säger "inte gamla vagnen" när vi kommer ner i barnvagnsrummet. Det tycker jag är ett bra betyg. Sedan så är faktiskt kapellet regnsäkert vilket inget annat brioregnskydd har varit och det sitter snyggt. Fällmekanismen för ryggstödet sitter bra till och man kan justera längden på sittdynan. Jag har nog inte hittat något dåligt under dessa månader, eller jo en grej. Råkade lägga ner en låsvajer med regnskyddet och det blev en brun gummifläck på det, om det var kapellets fel eller låsets vet jag inte men det var trist.

Så efter en vinter när man jämför Happyn med bugaboo så vinner bugaboo med 5-0:)

Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?