• Almonds2

Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

Köpte en brio happy förra året och jag måste tyvärr säga, svensk design är inte vad den har varit. Börja med en mjuklift som saknar slå över bärremmarna, helt livsfarligt. Risken finns att man tappar den ena och då kan ni ju gissa vad som händer. Köpte regnskydd från brio, höll en månad sedan läckte det så det var en pöl i liggdelen. Vagnen knirrar och gnisslar redan efter 5 månader. Nu 10 månader efter köp går inte svivelhjulen fram att ta av, svensk vinter gör sitt. Lagren i framhjulssviveln är så glapp så man undrar hur länge den kommer hålla. Designmässigt är vagnen ett stort misstag, ryggdelen går att i två lägen och det är för lite. Grenremmen sitter för långt fram så barnet kasar. Selen är i så klent material att den bara tvinnar sig. Trots att vi har en liten flicka är vagnen för smal för en 7am åkpåse med en 10mån bebis i. Den är så dålig att vi faktisk funderar på att köpa ett annat märke trots att vi kommer att gå mycket back! Har försökt nå Brio för att påpeka de rent farliga designmissarna som jag hittat men de går inte att nå!!!!!!

• Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?
  • chrissepisse
    straw2008 skrev 2013-08-25 08:11:10 följande:
    Varför köper folk brio o emmaljunga när det finns modernare vagnar ?
    Troligtvis för att man har en livsstil där det passar bättre med en traditionell vagn. Det är väl inte konstigare att olika familjer har olika preferenser när det gäller barnvagnar än att de har det när det gäller bilar? Jag kan förstå att den som bara rör sig i köpcentra och på slät asfalt tycker att en modern, liten vagn med swivelhjul är toppen men jag har svårt att se familjen skogsmulle vara nöjd med samma vagn. Jag kan t ex tycka att Bugaboo ser fräcka ut och jag förstår att folk köper dem men det är ingen vagn jag själv skulle välja. Jag tror att många som är missnöjda med sitt vagnköp, om vi bortser från fabrikationsfel, är det för att de har köpt en vagn som egentligen inte passar deras familj.
  • Almonds2
    Valkyria75 skrev 2013-08-25 08:54:26 följande:
    Ja så är det säkert. Vår är 2009 tror jag. Och vi har inga svivelhjul iaf, så förmodligen annan modell. Tråkigt att ni haft så mycket problem. Hoppas nästa vagn blir bättre!

Ja, det är nog den enkla förklaringen. Jag tror dessutom svivelchassina är mer instabila pga konstruktionen
  • Almonds2
    chrissepisse skrev 2013-08-25 09:21:32 följande:
    Troligtvis för att man har en livsstil där det passar bättre med en traditionell vagn. Det är väl inte konstigare att olika familjer har olika preferenser när det gäller barnvagnar än att de har det när det gäller bilar? Jag kan förstå att den som bara rör sig i köpcentra och på slät asfalt tycker att en modern, liten vagn med swivelhjul är toppen men jag har svårt att se familjen skogsmulle vara nöjd med samma vagn. Jag kan t ex tycka att Bugaboo ser fräcka ut och jag förstår att folk köper dem men det är ingen vagn jag själv skulle välja. Jag tror att många som är missnöjda med sitt vagnköp, om vi bortser från fabrikationsfel, är det för att de har köpt en vagn som egentligen inte passar deras familj.

Detta trodde jag med ang svivelhjul men efter att ha ägt en vagn med svivelhjul vet jag att den funkar i lättare terräng. Men det är klart, skall man ut bland stockar och sten så...
  • annox

Almonds: haha måste bara fråga.. Så du tror på allvar att folk idag går på vad deras föräldrar hade för vagn? Att det är därför happyn är bland de populäraste vagnarna?

• Almonds2
    annox skrev 2013-08-28 09:17:04 följande:
    Almonds: haha måste bara fråga.. Så du tror på allvar att folk idag går på vad deras föräldrar hade för vagn? Att det är därför happyn är bland de populäraste vagnarna?

Nä det
  • yodi
    straw2008 skrev 2013-08-25 08:11:10 följande:
    Varför köper folk brio o emmaljunga när det finns modernare vagnar ?
    kanske för att Emmaljunga var den enda vagnen som passerade det stora säkerhetstestet nyligen utan anmärkning
  • Almonds2
    annox skrev 2013-08-28 09:17:04 följande:

Jag tror det beror på att man tror att bara för brio var svenskt så tror man det är bra nu med. De är bra på leksaker men deras happy är verkligen skit. Jag tycker inte att kvaliteten ska va så rutten som den varit på vår brio happy. Jag missade som förstagångsköpare att kolla vissa saker som vikt och hur bra barnet sitter i vagnen. Jag vet att ni hävdar att era barn sitter bra i en happy men jag vill hävda att när jag ser barn i moderna vagnar med anatomiskt utformade säten så är happyn så otroligt efter. Att en 17 månaders bebis inte kan sitta i sittdelen med ryggen mot ryggstödet när benen är i grenremmen, ja det är skit! Att en bebis lutar sig mot ryggstödet ligger ned det är även det skit, för inte skulle du vilja sitta halvliggande en tur på stan? Sedan att de ligger plant när man fällt ryggstödet, ja det är bra men de sover bra i de andra anatomiska vagnarna med. Jag tycker det är synd att ingen skrev det jag nu skriver så jag hade kunnat läsa det, för då hade det aldrig blivit en happy. Jag vet att tex bugaboo kostar ca 50% mer, men när man ser på lösningarna och den vikt den vagnen har, ja då förstår man att det är värt det. Köper man en happy, ja då finns det tex inte måttsydda regnskydd utan man får köpa Brios rent ut sagt usla regnskydd. Mitt höll i en månad, sedan läckte det som ett såll. Nu kör jag med ett i plast från Babyproffsen...halva priset och läcker inte... Så ni som ska köpa er första barnvagn, kolla riktigt noga på hur sittdelen är. Vi fokuserade alldeles för mycket på hur barnet skulle ligga...det är viktigt men inte lika viktigt som hur det kommer sitta! Så mitt råd till er som ska köpa er första vagn, kolla på hur barnet sitter inte ligger!
  • En blå giraff

Lustigt hur man kan tycka olika. Jag har provat flera vagnar av olika märken men alltid tyckt att Brio är överlägset bäst. Så sköna att köra, bra gung, snygg och bra kvalité. Har bara Brio nu till barnen (en Brio Happy och en Brio Sitty).

Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?