• Almonds2

Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

Köpte en brio happy förra året och jag måste tyvärr säga, svensk design är inte vad den har varit. Börja med en mjuklift som saknar slå över bärremmarna, helt livsfarligt. Risken finns att man tappar den ena och då kan ni ju gissa vad som händer. Köpte regnskydd från brio, höll en månad sedan läckte det så det var en pöl i liggdelen. Vagnen knirrar och gnisslar redan efter 5 månader. Nu 10 månader efter köp går inte svivelhjulen fram att ta av, svensk vinter gör sitt. Lagren i framhjulssviveln är så glapp så man undrar hur länge den kommer hålla. Designmässigt är vagnen ett stort misstag, ryggdelen går att i två lägen och det är för lite. Grenremmen sitter för långt fram så barnet kasar. Selen är i så klent material att den bara tvinnar sig. Trots att vi har en liten flicka är vagnen för smal för en 7am åkpåse med en 10mån bebis i. Den är så dålig att vi faktisk funderar på att köpa ett annat märke trots att vi kommer att gå mycket back! Har försökt nå Brio för att påpeka de rent farliga designmissarna som jag hittat men de går inte att nå!!!!!!

• Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?
  • Fennyxx
    LindaEfraim skrev 2013-04-04 21:30:05 följande:
    Man har det i tre år och jag har fått helt nytt chassi till vår sing eftersom en skruv gängades ur av sig själv så när jag gick upp på en gräsmatta så vek sig hela chassi. Inga problem alls att få den bytt. Men de påpekade att jag måste smörja vaselin oftare på pinnen som håller hjulen 1 gg per kvartal rekommenderar dom.

Ja, du har rätt, jag har läst på nu. Ett seiöst företag kan man ju ofta få hjälp av ännu senare också!
  • cloudberry79
    Fennyxx skrev 2013-04-04 21:19:56 följande:

Ditt avtal är med affären du köpt prylen i, inte med BRIO. Så om du är missnöjd så ska du reklamera där du köpt vagnen. Man har reklamationsrätt i två år enligt konsumentköplagen. Om felet uppstått inom ett år har försäljaren ansvaret att visa att du orsakat felet, om du reklamerar efter ett år är det du som ska visa att felet beror på ett konstruktionsfel. Om sedan BRIO inte ger försäljaren kompensation så är det ju trist för försäljaren, men inte ditt problem!
    VIlket jag alltså har gjort, men de har bara sex månaders garanti och menar att jag ska bevisa att jag inte har vridit sönder sufletten, vilket ju är omöjligt, man kan inte bevisa något sådant. De menar att de skulle låta mig reklamera om BRIO gick med på det, vilket de alltså inte gör enligt ÅF. Så, ingen reklamation och garantin gäller inte längre (vi hade alltså liggdel innan, det var när vi började använda sittdelen som vi upptäckte detta. Det gick inte att se på sittdelen när vi granskade paketet när det kom.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Lindsey Egot the only one

6 månader?

Konsumentköpslagen säger 3 år på fabrikationsfel. En sufflett som vrider sig borde vara det då materialet är för klent eller att det är för hårt skruvat så man inte kan fälla den lätt.

• stadiljus

Oj vad trist att ni är missnöjda. Vi har en Brio Happy från 2009 som är kanonbra på alla sätt tycker jag. Känner inte alls igen TS beskrivning, men årsmodellerna skiljer sig nog en del. Och så har vi stora fasta hjul och hade separat liggdel när dottern var bebis.

Men det verkar ju himla märkligt att både återförsäljaren och Brio vägrar lyssna på er reklamation!! Riktigt dåligt och ett dåligt rykte är ju världens sämsta reklam, det sprider sig ju väldigt lätt...

• Margaux

Jag undrar ju var ni har köpt vagnen ni som är så missnöjda? vi köpte en Brio Go i 2010 som var ett riktigt måndagsexemplar..... hjulen låste sig, selen var fel. Bromsbitarna på bakhjulen gick av etc etc etc. vi fick no-kidding hela vagnen utbytt men det hjälpte inte innan vi fick ett nytt chassi. Så efter lite drygt ett år hade vi en sprillans ny vagn. Har inte haft problem med den sen dess....... Alla i butiken visste vem jag var efter ett tag kan man säga men de skötte all kommunikation med Brio och slutet gott allting gott! Vagnen är för övrigt kanon.......

Vi har även haft problem med vår sufflett på sittdelen på vår sin och de har fixat plastgrejen som spänner den så den inte viks ihop två gånger. Blir den kass igen så byter de ut den sa de men i februari gick garantin ut.

Vi hade en brio kombivagn 1995 som är som en brio happy med hårdlift och en hade vi inga problem alls med.

• annox

Vi har en brio Happy 2012. Fyra fasta hjul. Älskar den! Har aldrig haft problem med den. Lillen är 6,5månad och sitter görbra i sittdelen. Jag har många mammor i min närhet som har vagnar (olika märken) med swivelhjul och de har då och då alla samma problem med att det kommer grus i swivlen så de måste stanna och pilla bort. Visst den är inte den smidigaste vagnen när man ska in i bilen men den har så himla bra gung, är rejäl och den har precis allt jag vill att en vagn ska ha! Snygg är den också!!

• cloudberry79

Uppdatering: Nu har äntligen ÅF svarat på vårt brev och lovar att skicka bilder på vagnen till BRIO. Förhoppningsvis får vi reklamera. Nästa problem är att vi då blir utan vagn i x antal veckor...

(M)amma till V -07 och E -12
  • stadiljus
    cloudberry79 skrev 2013-04-08 14:21:48 följande:
    Uppdatering: Nu har äntligen ÅF svarat på vårt brev och lovar att skicka bilder på vagnen till BRIO. Förhoppningsvis får vi reklamera. Nästa problem är att vi då blir utan vagn i x antal veckor...
    De måste väl kunna låna ut en vagn till er kan man ju tycka!
Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?