• Almonds2

    Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

    Köpte en brio happy förra året och jag måste tyvärr säga, svensk design är inte vad den har varit. Börja med en mjuklift som saknar slå över bärremmarna, helt livsfarligt. Risken finns att man tappar den ena och då kan ni ju gissa vad som händer. Köpte regnskydd från brio, höll en månad sedan läckte det så det var en pöl i liggdelen. Vagnen knirrar och gnisslar redan efter 5 månader. Nu 10 månader efter köp går inte svivelhjulen fram att ta av, svensk vinter gör sitt. Lagren i framhjulssviveln är så glapp så man undrar hur länge den kommer hålla. Designmässigt är vagnen ett stort misstag, ryggdelen går att i två lägen och det är för lite. Grenremmen sitter för långt fram så barnet kasar. Selen är i så klent material att den bara tvinnar sig. Trots att vi har en liten flicka är vagnen för smal för en 7am åkpåse med en 10mån bebis i. Den är så dålig att vi faktisk funderar på att köpa ett annat märke trots att vi kommer att gå mycket back! Har försökt nå Brio för att påpeka de rent farliga designmissarna som jag hittat men de går inte att nå!!!!!!

  • Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?
  • RöttÄrSött

    Viseversa: jag känner inte till en enda vagn som "får" köras i trappor eftersom det sliter så på handtagen.

  • viseversa

    "Rött är sött" när min kronan vagn gick sönder i en TRAPP på samma sätt som min kompis brio så fick jag en helt ny kronan av företaget dessutom den nyaste modellen. Med alla tillbehör helt gratis. För självklart ska man kunna bompa ner för 3 trappsteg eller en trottoarkant utan att handtaget ska flyga åt helvete. Det sa dom på kronan också. Så jo man ska kunna använda sin barnvagn utan att handtaget går av.

  • viseversa

    Ibland måste man bumpa ner för några trappsteg då det inte alltid finns hiss. Går handtaget av är det något fel. Sen måste man kunna åka rulltrappa också med sin vagn utan att handtaget ska knäckas eller liggdelen ramla dän.

  • RöttÄrSött

    Åka rulltrappa med sin vagn är ren och skär idioti, livsfarligt!

    Det var ju good will av Kronan även om jag inte håller med, en vagn med justerbart handtag klarar i regel inte trappor och därför rekommenderar de att man inte kör där.

    Jag är förundrad över att barnvagnar tydligen ska vara undermaskiner som körs med för hög vikt, aldrig underhålls samt körs där de inte bör köra. Ingen skulle kräva att en vanlig personbil skulle klara av ett sådant bruk utan underhåll men vagnar "ska" klara allt...

  • Aileen Allannah

    Det är väldigt väldigt få vagnar (om ens några?) som rekommenderas att köras i trappor, det brukar stå i bruksanvisningen att man inte ska göra det. Däremot så ska ju inte handtaget gå rakt av, någon form av säkerhetslina finns ju. Och det är återförsäljaren man ska vända sig till för en reklamation.

    Ts, jag känner inte igen mig av din beskrivning av Brio Happy, men framhjulen på ett swivelchassi måste tas om hand, de ska smörjas och göras rena, särskilt på vintern då snö, is och salt sliter på lagren. Mjukliftens bärhandtag är med all säkerhet stabila och stadiga, bara för att du inte ser något tvärslå så kan den finnas ändå.

  • cloudberry79

    Jag håller med TS till mångt och mycket. Jag har fyra fasta hjul, men följande har jag upptäckt som är värdelöst:

    1) När vi började använda sittdelen visade det sig att sufletten var åt helvete sned. Brio och återförsäljaren hävdar sex månaders garanti, men vi köpte ju för helvete vagnen innan vår dotter kom, så vi har ju inte ens använt sittdelen förrän NU. Trots flera mail får vi inga svar av butiken G-knapp och Brio mer än ett avmätt brev när vi först kontaktade dem.

    2) Fotsacken är FRUKTANSVÄRT trång vid barnets mage om man har sittdelen i upprätt läge. Med åkpåse på vintern är det nätt och jämnt att den går att stänga över min 9-månaders som är -2 på viktkurvan. Nästa år kommer hon inte kunna använda vagnen alls med åkpåse i.

    3) Det går inte att fälla ihop vagnen med tvåhandsgrepp, utan man måste först öppna ena sidan, sen andra sidan och hoppas att första sidan inte klickat ihop igen. I alla fall om man är lite kortare (jag är 165).

    4) Varukorgen undertill säckar ihop sig och all smuts blir kvar eftersom det är en fast träbotten. Jag vet inte hur många gånger jag har legat på marken och torkat av den där brädan eftersom det kommer snö, vatten och grus dit in. 

    Vi har bestämt oss för att köpa en Kronan Duo S istället. Vi har bara bra erfarenhet av Kronan från första barnet och deras kundtjänst är TOPPEN!

    Här en bild på sufletten som Brio inte vill reklamera:



     
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Aileen Allannah
    cloudberry79 skrev 2013-04-01 19:17:39 följande:
    Jag håller med TS till mångt och mycket. Jag har fyra fasta hjul, men följande har jag upptäckt som är värdelöst:

    1) När vi började använda sittdelen visade det sig att sufletten var åt helvete sned. Brio och återförsäljaren hävdar sex månaders garanti, men vi köpte ju för helvete vagnen innan vår dotter kom, så vi har ju inte ens använt sittdelen förrän NU. Trots flera mail får vi inga svar av butiken G-knapp och Brio mer än ett avmätt brev när vi först kontaktade dem.

    2) Fotsacken är FRUKTANSVÄRT trång vid barnets mage om man har sittdelen i upprätt läge. Med åkpåse på vintern är det nätt och jämnt att den går att stänga över min 9-månaders som är -2 på viktkurvan. Nästa år kommer hon inte kunna använda vagnen alls med åkpåse i.

    3) Det går inte att fälla ihop vagnen med tvåhandsgrepp, utan man måste först öppna ena sidan, sen andra sidan och hoppas att första sidan inte klickat ihop igen. I alla fall om man är lite kortare (jag är 165).

    4) Varukorgen undertill säckar ihop sig och all smuts blir kvar eftersom det är en fast träbotten. Jag vet inte hur många gånger jag har legat på marken och torkat av den där brädan eftersom det kommer snö, vatten och grus dit in. 

    Vi har bestämt oss för att köpa en Kronan Duo S istället. Vi har bara bra erfarenhet av Kronan från första barnet och deras kundtjänst är TOPPEN!

    Här en bild på sufletten som Brio inte vill reklamera:

     


     
    Oj, hjälp vad snett! Vänd dig till konsumentrådgivaren i er kommun, för att få hjälp att komma vidare, det där är ju reklamation, och man har tre års reklamationsrätt.
  • hannis

    Oj vad tråkigt!

    Jag har varit otroligt nöjd med min första Brio Happy (med 4 fasta hjul) så jag valde samma vagn nu till barn nr 2, även den en Happy med fasta hjul. Vagnarna har varit av Årsmodell 2010 och 2012.

    Har inte haft några problem med några av vagnarna utan tycker att det har hållit en väldigt hög kvalitet.

  • Almonds2

    Har vi samma Brio Happy? Eller jobbar ni på Brio? Känner av en viss irritation här? Det är inte er jag klagar på, det är den jäkla barnvagenen:) Jag tycker att en design där man har ett hjul som snurrar upp skit in i låsmekansimen är rutten. Ja jag är ingenjör så jag har koll! Uppenbart har man inte testat designen alls innan man lät den gå i produktion. Att en vagn knarrar i handtag mm beror på att man valt fel plast, har man samma plast mot varandra då knarrar det, det vet alla som jobbar med utveckling av plastprylar....det löser man inte med en service.. Sen att man har en lösning på påsen under vagnen som är så dålig att den tar i hjulen när man svänger, tja det kan man ju se innan man börjar producera skiten. Jag har reklamationsrätt så jag ska klaga..den kostade ju trots allt en bit över 6000kr. Kände bara för att skriva av mig min frustration, jag köper mycket prylar men det är sällan något är så här dåligt!

  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 20:42:44 följande:
    Har vi samma Brio Happy? Eller jobbar ni på Brio? Känner av en viss irritation här? Det är inte er jag klagar på, det är den jäkla barnvagenen:) Jag tycker att en design där man har ett hjul som snurrar upp skit in i låsmekansimen är rutten. Ja jag är ingenjör så jag har koll! Uppenbart har man inte testat designen alls innan man lät den gå i produktion. Att en vagn knarrar i handtag mm beror på att man valt fel plast, har man samma plast mot varandra då knarrar det, det vet alla som jobbar med utveckling av plastprylar....det löser man inte med en service.. Sen att man har en lösning på påsen under vagnen som är så dålig att den tar i hjulen när man svänger, tja det kan man ju se innan man börjar producera skiten. Jag har reklamationsrätt så jag ska klaga..den kostade ju trots allt en bit över 6000kr. Kände bara för att skriva av mig min frustration, jag köper mycket prylar men det är sällan något är så här dåligt!
    Haha, nej, jag jobbar inte på Brio. Men jag vänder mig emot att just Brio Happy skulle vara världens sämsta vagn. En del grejer är dåliga på alla vagnar, vad det gäller designen. Det finns alltid något att klaga på, när det kommer till varukorgens utformning och liknande, och det är ju därför man är så noga innan man köper vagn.

    Vad tänkte du använda reklamationsrätten till, förresten?
Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?