• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • Anonym (suck...)
    h8him skrev 2013-04-05 10:54:31 följande:
    Vad vet du om situationen som jag inte vet? Mamman kan ha väldigt goda skäl för att begränsa umgänget. Av någon anledning så har hon även familjerätten på sin sida och inte ens de anser att pappan bör träffa barnet oftare än en gång per vecka.

En 2 månaders bebis kan inte bo växelvis med mamma och sen med pappa, hans nya och hennes barn. Det förstår du väl?

Minns inte att jag nånsin påstått det, kan du länka? Jag tycker bara det är tråkigt att mamman totalvägrar att barnet nånsin ska få bo hos pappan.
  • Litet My

Varför åker inte pappan bara på sina umgängen, visar att han är en trygg pappa som är att lita på och slutar diskutera dagis, kommande boende, åka iväg med bebisen osv? Då lägger troligtvis mamman ner att vara en "björnhona"

• h8him
    Anonym (suck...) skrev 2013-04-05 11:58:32 följande:

Minns inte att jag nånsin påstått det, kan du länka? Jag tycker bara det är tråkigt att mamman totalvägrar att barnet nånsin ska få bo hos pappan.
    Du verkar ju tro att Ts version är den enda och sanna versionen om varför saker är som de är. Du tror inte att det kan finnas en anledning? Du har bestämt dig för att det är ren och skär ondska som styr mamman?

Själv har jag ingen aning men jag tror t.ex att pratet om växelvis boende och hur barnet ska vara hos pappan över helger kan ha skrämt mamman som antagligen inte alls är redo för det, och det är naturligtvis inte bebisen heller. Men sen finns det säkert massor av annat bakom.
  • Anonym (Bonusmamman)
    nevermind skrev 2013-04-05 00:42:59 följande:
    Nyfiken på det här med dagis: Var ska dottern vara sen när mamman börjar jobba??

Enligt mamman kommer hon aldrig att börja jobba, så seriöst är det tyvärr
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 19:17:57 följande:
    Okej så hon har ingen koll på vad gemensam vårdnad är? Då kanske det är läge att hon får information om det? Det är väl klart att dottern inte kan börja bo varannan vecka när hon är 2 månader? Har pappan verkligen föreslagit det?

Nej pappan har absolut inte förslagit det, det är mammans ord, som lyder exakt
    :" om vi ska ha gemensam vårdnad så får du ha din dotter varannan vecka direkt, då gemensam vårdnad innebär varannan vecka och inget annat!"
  • Anonym (Bonusmamman)
    nevermind skrev 2013-04-05 07:10:55 följande:

Tack. Läste det lite försent...

Så hon har gnällt från dag 1 om sin dåliga ekonomi men barn ska hon ha?? White trash-brud... 

Exakt, och hon gnäller fortfarande!
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-05 09:35:16 följande:
    "Dum i huvudet"? Varför? Att hon inte främjar barnets kontakt med sin pappa verkar solklart. Men varför hon begränsar umgänget har vi faktiskt bara Ts version på. Igen vet vad som försiggår i mammans huvud. Kanske har hon skäl att umgänget inte ska vara större?

Det enda pappan kan göra för att få mer umgänge med sitt barn, mot mammans vilja (nu när han inte ens har familjerättens stöd i att han borde ha mer umgänge) är att stämma henne och försöka få mer umgänge på den vägen.

Anledningen (vad vi tror) är att hon inte vill att pappan ska vara för delaktig i barnet, för att flickan inte ska skapa en stark relation till sin pappa. Mamman har tydligen växt upp med en pappa som aldrig brydde sig, och hon tror på fullaste allvar att alla pappor är lika dana, och att min sambo en dag bara kommer skita i barnet
  • Anonym (Bonusmamman)
    liv skrev 2013-04-05 09:45:58 följande:
    Jo. Du har skrivit att det handlar om pappans rätt till sitt barn. Vad ni vill vad ni tycker vad ni vill ha. Du har inte skrivit ett ord om vad som är bäst för barnet.

Det bästa för flickan (och mamman såklart ) är att dom från början får en tät och bra relation, så att flickan växer upp med både en mamma och en pappa vid sin sida, att dom en dag kan komma överrens och se det bästa för sin gemensamma dotter
  • cirpen

Min man hade sin dotter från födseln 2-3 kvällar i veckan samt även helger.

När barnet var 6 månader tog han ut sin pappaledighet och mamman träffade barnet såsom pappan gjorde tidigare. När barnet var ett år körde de varannan, var tredje dag och nu är hon 1 1/2 de kör varannan vecka.
    Familjerättrn tyckte inte det var ngt konstigt.

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (suck...) skrev 2013-04-05 10:02:30 följande:

Ja, dum i huvudet för att hon inte hjälper sitt barn att få en relation med sin pappa. För att hon inte vill att hennes barn ska vara trygg med sin pappa, och inte ens få bo med honom och sina syskon. Hon förstör för sitt barn, då tycker jag att man är rätt dum i huvudet.

Två timmar i veckan alltså, om jag har läst rätt, sitter han i hennes lägenhet och glor. Får knappt hålla i barnet. Får barnet ha pappa med sig på BVC? Får barnet träffa och lära känna sin familj på pappans sida? 

Stämmer!
    Han får enbart sitta i hennes & mormoderns hus och glo, har inte fått följa med till varken bvc eller något annat som rör barnet, och har heller inte blivit informerad av någonting gällande det, och har tydligen inte med det att göra.
    Flickan har heller inte fått träffa någon från pappans sida, och kommer inte få göra det först tidigast 2-3års ålder enligt mamman  
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-05 20:28:44 följande:

Nej pappan har absolut inte förslagit det, det är mammans ord, som lyder exakt
    :" om vi ska ha gemensam vårdnad så får du ha din dotter varannan vecka direkt, då gemensam vårdnad innebär varannan vecka och inget annat!"
    Märkligt.
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-05 20:32:45 följande:

Anledningen (vad vi tror) är att hon inte vill att pappan ska vara för delaktig i barnet, för att flickan inte ska skapa en stark relation till sin pappa. Mamman har tydligen växt upp med en pappa som aldrig brydde sig, och hon tror på fullaste allvar att alla pappor är lika dana, och att min sambo en dag bara kommer skita i barnet
    Fast det behöver ni inte bry er om. Vad har pappan tänkt göra för att få en förändring?

• Anonym

För det första: Du har inget med detta att göra. Blanda dig inte i, det är tillräckligt meckigt om man har en tvist utan att fler obehöriga (och dessutom partiska) personer blandar sig i.

För det andra: Ja det är helt korrekt att umgänget sker hemma hos mamman. Det är en bebis vi pratar om där mamman är tryggheten och det viktigaste. Det kan låta provocerande, men så är det.
    Och ja, det är korrekt att det sker på mammans villkor just nu då hon har enskild vårdnad. Han lika liten bestämmanderätt om dottern som du har = ingen.

• Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-05 20:37:07 följande:

Stämmer!
    Han får enbart sitta i hennes & mormoderns hus och glo, har inte fått följa med till varken bvc eller något annat som rör barnet, och har heller inte blivit informerad av någonting gällande det, och har tydligen inte med det att göra.
    Flickan har heller inte fått träffa någon från pappans sida, och kommer inte få göra det först tidigast 2-3års ålder enligt mamman  

Så du menar mao att om pappan ringer och frågar vad barnet väger så säger mamman "Nej, det talar jag inte om för dig" eller om han frågar om han får följa med till BVC så säger ho "det får du inte"
  • Litet My
    Anonym skrev 2013-04-05 23:14:17 följande:
    För det första: Du har inget med detta att göra. Blanda dig inte i, det är tillräckligt meckigt om man har en tvist utan att fler obehöriga (och dessutom partiska) personer blandar sig i.

För det andra: Ja det är helt korrekt att umgänget sker hemma hos mamman. Det är en bebis vi pratar om där mamman är tryggheten och det viktigaste. Det kan låta provocerande, men så är det.
    Och ja, det är korrekt att det sker på mammans villkor just nu då hon har enskild vårdnad. Han lika liten bestämmanderätt om dottern som du har = ingen.

Håller med, dock inte om det sista då vårdnad inte har något med umgänget att göra, umgängesrätt har han fortfarande, dock får han ju träffa barnet, dock inte på det sätt som han vill dvs ta med bebisen.
  • mamman64
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-05 20:32:45 följande:

spekulationer...och det finns det gått om i dina påståenden. Håll dig till fakta så tror jag detta kommer att gå bra.

• mamman64

Pappan får ju träffa babyn, jag fattar inte vad TS bråkar om. Sedan är det konstigt att TS skriver här inne och inte pappan som det verkligen handlar om! TS har bara andra hands info från en kille/ man som har slängt sig i armarna på en kvinna när hans gravida flickvän gjorde slut, och de har varit tillsammans högst ca 10 månader och ändå vet TS allt om mamman till babyn....mycket underligt enligt mig.

Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!