• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • Enter Sandman

Smoothie, plättar, fruktsallad, ägg i alla former, bacon, prinskorv, köttbullar, flingor, rester om det är det som krävs, huvudsaken att barnet äter, så är det inte så noga vad.
    Du kan också göra en plocktallrik med lite olika småbitar på, några skurna druvor, några bitar skinka, lite ost, några kex, några bitar apelsin etc, etc, av det du har hemma.
    Allt förstås aptitligt upplagt på ett fint fat, barn brukar gilla att sitta och välja och plocka, och när det är sorterat så dom ser vad dom äter.
    Men jag kan trösta dig med att det går över, min son var som din en period och jag provade allt, till slut var det enda han åt ett tag, köttbullar som han doppade i brunsås, jag var inte så glad, men det var näring och det gick ner.
    Idag är han vuxen och har inga näringsbristsjukdomar och inga konstiga matvanor längre. Solig    

• FlitigaLis
    Elin 885 skrev 2013-05-03 10:17:47 följande:
    fast det spids ju hepatit a via frysta bär.

Men man väl koka de och förvara i kylen
  • Elin 885
    FlitigaLis skrev 2013-05-03 10:31:30 följande:

Men man väl koka de och förvara i kylen
    ja om man gillar det.... nej jag äter bär från min mammas landställe och från skogarna här där jag bor.
    mumms.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • lovie

Omelett älskar min dotter till frukost. Äppelklyftor och musli med mjölk eller fil och kanel på toppen. Pröva att använda pepparkaksformarna till mackan, min dotter tycker det är roligare att äta en "smörgåsgris" :)

• Paisley

Nyponsoppa. Man kan köpa nyponpulver i de flesta större affärerna och göra egen utan socker eller lättsockrad. Det är sådant man kan göra dagen innan.
    Frukt är bra energi och enkelt. Äpple, banan, avocado, vindruvor osv. Färska jordgubbar nu på sommaren.
    Om barn gillar risgrynsgröt men inte annan tex havregryn - prova mannagrynsgröt. Det brukar man tycka om, det är som risgrynsgröt fast man får mer fibrer. Man behöver inte ha en massa mjölk, man kan ersätta en stor del med vatten.
    Ägg orkar i alla fall inte jag stå och steka en stressig morgon. Men kokta ägg kan man ha i kylen och kanske äta ett på morgonen. Men det är verkligen inte alla barn som tycker om det.  

Detaljerna är helheten
  • Uller

Kesoplättar med färska eller frysta bär.
    Mina barns favoritfrukost.

• Mozzy

De frysta bären som gav sjukdomar kom ju från sådana där tråg där man köper efter lösvikt? Som om man inte fattade att de skulle vara fyllda av baciller när vem som helst med händer kan peta i trågen.. uscha!

• Paisley
    Mozzy skrev 2013-05-03 23:01:39 följande:
    De frysta bären som gav sjukdomar kom ju från sådana där tråg där man köper efter lösvikt? Som om man inte fattade att de skulle vara fyllda av baciller när vem som helst med händer kan peta i trågen.. uscha!
    Frysta bär i lösvikt? Det skulle jag vilja se. Färska bär däremot säljs så på ICA.
    Förresten smittar inte hepatit på det viset. Det kan däremot finnas i dricksvattnet i andra länder, och det är antagligen vad som har hänt, bären har vattnats med smittat vatten.
    Detaljerna är helheten
  • Mozzy

Hur kan du ha missat det? :D Det finns massa sorter, jordgubbar, blåbär, björnbär (tror att butikerna får välja själva).
    Har sett frysen på hemköp, ica och coop. Det finns även en sådan minifrys som säljer frysfisk i lösvikt. Fattar inte att någon överhuvudtaget vill köpa det Kräks 

• Paisley
    Mozzy skrev 2013-05-03 23:32:01 följande:
    Hur kan du ha missat det? :D Det finns massa sorter, jordgubbar, blåbär, björnbär (tror att butikerna får välja själva).
    Har sett frysen på hemköp, ica och coop. Det finns även en sådan minifrys som säljer frysfisk i lösvikt. Fattar inte att någon överhuvudtaget vill köpa det Kräks 

Jag har bara gått förbi den och kollat ärligt talat och jag var säker på att det var färska bär som är kylda bara. Men nu gör du mig förvirrad. Kanske det är frysta ändå? De lär ju bli sämre kvalité, luft kommer in osv. Men nån hepatit lär inte leta sig in där. Och hepatit existerar knappt i Sverige.

Helt OT så skiter jag i hela den här diskussionen och jag fortsätter med mina jordgubbssmoothies och inte fasen kokar jag dom. Jag köper bär på Lidl och Netto och Willys och de stackars bären är oskyldiga tills de har bevisats motsatsen.  
    Detaljerna är helheten
  • Mozzy
    Paisley skrev 2013-05-03 23:53:16 följande:

Jag har bara gått förbi den och kollat ärligt talat och jag var säker på att det var färska bär som är kylda bara. Men nu gör du mig förvirrad. Kanske det är frysta ändå? De lär ju bli sämre kvalité, luft kommer in osv. Men nån hepatit lär inte leta sig in där. Och hepatit existerar knappt i Sverige.

Helt OT så skiter jag i hela den här diskussionen och jag fortsätter med mina jordgubbssmoothies och inte fasen kokar jag dom. Jag köper bär på Lidl och Netto och Willys och de stackars bären är oskyldiga tills de har bevisats motsatsen.  

Dagens sanning!
  • Lingonflickan
    Enter Sandman skrev 2013-05-03 10:25:52 följande:
    Smoothie, plättar, fruktsallad, ägg i alla former, bacon, prinskorv, köttbullar, flingor, rester om det är det som krävs, huvudsaken att barnet äter, så är det inte så noga vad.
    Du kan också göra en plocktallrik med lite olika småbitar på, några skurna druvor, några bitar skinka, lite ost, några kex, några bitar apelsin etc, etc, av det du har hemma.
    Allt förstås aptitligt upplagt på ett fint fat, barn brukar gilla att sitta och välja och plocka, och när det är sorterat så dom ser vad dom äter.
    Men jag kan trösta dig med att det går över, min son var som din en period och jag provade allt, till slut var det enda han åt ett tag, köttbullar som han doppade i brunsås, jag var inte så glad, men det var näring och det gick ner.
    Idag är han vuxen och har inga näringsbristsjukdomar och inga konstiga matvanor längre. Solig    
    Om det varit ett mindre barn kanske men vill inte att ett barn i skolåldern får vanan att äta middagsmat till frukost.

Frukostmuffins var en hit men jag vill inte ge det varje dag utan försöka blanda med annat.

Puss!!
  • myskatt
    Paisley skrev 2013-05-03 23:53:16 följande:

https://www.google.com/search?q=hepatit+i+frysta+b%C3%A4r&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#q=hepatit+i+frysta+b%C3%A4r&client=firefox-a&hs=L4C&rls=org.mozilla:sv-SE:official&source=univ&tbm=nws&tbo=u&sa=X&ei=oq-EUYiiMoir4ASu_oD4Dw&ved=0CC0QqAI&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45960087,d.bGE&fp=aaf7716bdf7a5637&biw=1280&bih=635
  • Regnig måndag
    Mozzy skrev 2013-05-03 23:32:01 följande:
    Jag har aldrig fattat mig på den idén, vem sjutton är korkad nog att köpa dem?
    Tycker att det är svinäckligt. Nu sist såg jag på coop att de säljer panerad fisk och annat färdigt. Vem sjutton köper det??
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Paisley

Hahaha okej jag kissar på mej. Not...
    Jag har druckit afrikanskt kranvatten och jag har bott i flera år i ett afrikanskt land. Hepatit A är inget livshotande, och det ger symptom och är inte något som är dolt som tex Hepatit C. Skulle jag få symptom så skulle jag självklart gå till en läkare. Skulle inte ni det, även om ni undvikt frysta bär? Smittan kan finnas överallt, man kan tyvärr inte gardera sig. Jag tycker att den här diskussionen är löljligt uppförstorad. Det är typiskt att det blir så när det handlar om en sjukdom som inte är vanligt förekommande i Sverige.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Frukosttips någon?