• MajaMu

Samsovning och spädbarnsdöd...

Hej, Jag läste just på DN om en ny studie som visat på samband mellan plötslig spädbarnsdöd och samsovning. Kanske kommer svenska riktlinjer att ändras så man avråder alla föräldrar att samsova. Jag blir lite ledsen av att läsa det. Samsovning har så många fördelar. Visst är PSD fruktansvärt men hur värderar man den ökade risken, det är ju ändå väldigt ovanligt, mot allt det positiva barnet får av samsovning. Hur tänker ni kring detta? www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet

• Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...
  • muminpappan

Nog för att Anna Wahlgren står över vetenskapen när det gäller PSD och magsovning, men ska AP-folket sjunka lika lågt? Nu finns det stora , vetenskapliga studier som faktiskt visar att samsovning den första spädbarnstiden ökar risken för plötslig spädbarnsdöd och då ska plötsligt de obekväma forskningsresultaten bortförklaras, eftersom samsovning tydligen är lika heligt för AP-folk som magsovning för Anna Wahlgren. Var har det sunda förnuftet tagit vägen?

• Flickan och kråkan
    muminpappan skrev 2013-06-18 21:53:06 följande:
    Nog för att Anna Wahlgren står över vetenskapen när det gäller PSD och magsovning, men ska AP-folket sjunka lika lågt? Nu finns det stora , vetenskapliga studier som faktiskt visar att samsovning den första spädbarnstiden ökar risken för plötslig spädbarnsdöd och då ska plötsligt de obekväma forskningsresultaten bortförklaras, eftersom samsovning tydligen är lika heligt för AP-folk som magsovning för Anna Wahlgren. Var har det sunda förnuftet tagit vägen?
    Det handlar inte om att stå över. Jag har läst den sista studien och har inga problem med resultaten i den. Det den visar är att samsovning för just barn under 3 månader ökar även om föräldern inte är alkoholpåverkad eller röker och även om mamman ammar. Det som är lite lurigt är att den inte alls tar hänsyn till hur man samsover på andra sätt. I USA t.ex. så är det jättevanligt att man samsover med väldigt mycket bolster och kuddar och mjuka madrasser. I det perspektivet är det ju inte så märkligt att risken ökar. Jag är nyfiken på om resultatet skulle bli det samma om man undersökte andra omständigheter kring hur man samsover. Vi väljer t.ex. att inte ha kuddar och täcken och ser dessutom till att barnen när de är så små har riktigt gott om utrymme och så att säga sover "själva" fast ändå med oss (säger inte att alla andra gör så, men det går att samsova på det viset också). Har svårt att tro att risken då skulle bli större än vid sidovagn (det blir ju i praktiken detsamma) vilket man fortfarande rekommenderar och inte anser vara förenat med ökad risk.

För mig handlar det inte om att bortförklara utan att hitta vad det verkligen är som utgör en risk. Tar man t.ex. barn som sover i spjälis så är det förenat med hög risk att sova på mage i spjälsäng. Det är inte spjälsängssovandet som är det farliga utan magläget ur det perspektivet. Troligtvis är det detsamma vad gäller samsovning. Det handlar i stor utsträckning om hur man samsover. I många delar av världen (som asien exempelvis) är samsovning utbrett men ändå har man världens lägsta frekvens av psd. Man har andra rutiner/vanor vad gäller omständigheterna runt sovande - fastare sovytor etc.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-18 22:12:18 följande:
    Det handlar inte om att stå över. Jag har läst den sista studien och har inga problem med resultaten i den. Det den visar är att samsovning för just barn under 3 månader ökar även om föräldern inte är alkoholpåverkad eller röker och även om mamman ammar. Det som är lite lurigt är att den inte alls tar hänsyn till hur man samsover på andra sätt. I USA t.ex. så är det jättevanligt att man samsover med väldigt mycket bolster och kuddar och mjuka madrasser. I det perspektivet är det ju inte så märkligt att risken ökar. Jag är nyfiken på om resultatet skulle bli det samma om man undersökte andra omständigheter kring hur man samsover. Vi väljer t.ex. att inte ha kuddar och täcken och ser dessutom till att barnen när de är så små har riktigt gott om utrymme och så att säga sover "själva" fast ändå med oss (säger inte att alla andra gör så, men det går att samsova på det viset också). Har svårt att tro att risken då skulle bli större än vid sidovagn (det blir ju i praktiken detsamma) vilket man fortfarande rekommenderar och inte anser vara förenat med ökad risk.

För mig handlar det inte om att bortförklara utan att hitta vad det verkligen är som utgör en risk. Tar man t.ex. barn som sover i spjälis så är det förenat med hög risk att sova på mage i spjälsäng. Det är inte spjälsängssovandet som är det farliga utan magläget ur det perspektivet. Troligtvis är det detsamma vad gäller samsovning. Det handlar i stor utsträckning om hur man samsover. I många delar av världen (som asien exempelvis) är samsovning utbrett men ändå har man världens lägsta frekvens av psd. Man har andra rutiner/vanor vad gäller omständigheterna runt sovande - fastare sovytor etc.
  • malzac

Det som spontant slog mig är att det land studien utförts i kan göra stor skillnad (Flickan och kråkan, det var du som hade läst hela va - var var studien baserad?). Detta har ju redan diskuterats här men jag ville tillägga att ren information kan ha med saken att göra också. Där jag bor (Storbritannien) så rekommenderas det att absolut inte samsova (därför gjorde vi inte det heller vilket jag ångrar lite nu). Och eftersom de är så starkt mot det så finns det ingen som helst information om hur man gör det på ett säkert sätt, förutom via Google. Så om de gjorde studien här så skulle det inte förvåna mig om andelen som samsover osäkert är högre än i t ex Sverige där det finns gott om information och goda råd.

• tvättoman

Har läst ett abstract från samsovningsstudie o PSD att det är bakterier från föräldrarna som misstänks vara orsaken. Inte kvävning av kudde etc. Kan länka om jag hittar den igen.

• slaeggan
    tvättoman skrev 2013-08-13 15:26:54 följande:
    Har läst ett abstract från samsovningsstudie o PSD att det är bakterier från föräldrarna som misstänks vara orsaken. Inte kvävning av kudde etc. Kan länka om jag hittar den igen.

Vore väldigt intressant att läsa, då jag har svårt att se hur det skulle skilja på vilka bakterier man skulle avge när man själv sover kontra när man är vaken, då ju mycket kontakt och närhet med barnet är bra.

Jag tror liksom många andra här att risken påverkas mycket av hur man samsover. Vi exempelvis hade grabben i ett babynest mellan våra kuddar, så han hade en egen "säng" i vår säng, med eget täcke, kudde osv. Vi tror ju att detta är i princip lika säkert som egen säng eller "sidovagn" (vilket vi har honom i nu sedan han blev runt 3 månader)
  • tvättoman

Slaeggan: det är inte så svårt att förställa sig att det framför allt är fler, men även andra bakterier i en säng än i ett famn eller ett knä. Många sover nakna, man ligger en eller flera veckor i samma sängkläder, man svettas, läcker bröstmjölk mm. Det finns massa döda hud eller o kvalster.

Men nu spekulerar jag. Bättre jag letar upp artikeln! Ett ögonblick!

• lennartsdotter
    Palma skrev 2013-06-04 21:41:55 följande:
    Är det så att vi räddar 10% av barnen som skulle dött av psd om vi låter spädbarn under 3 månader sova i egen säng är det ju värt det.
    Nu vet man ju aldrig, men forskarna och läkarna menar att de kommer att ändra råden till föräldrar utifrån dessa resultat.
    Problemet är att en del både barn och föräldrar skulle drabbas av allvarlig sömnbrist då långt ifrån alla spädbarn kan sova ensamma i en spjälsäng. Sömnbrist hos barnet är inte hälsosamt och sömnbrist hos föräldrarna ökar risken för tex. olyckor. 

Dessutom har en del forskning visat att barn slutar ammas snabbare om de får sova ensamma redan från början och är det så får man räkna in de problem som minskad amningsfrekvens kan leda till.

Hur många barns liv skulle vi rädda om vi slutade åka runt med dem i bil? Om vi skulle sluta vaccinera skulle vi eliminera risken för biverkningar och tom. död (anafylaktisk chock kan ju leda till död). Problemet är att vi skulle få problem med sjukdomarna vi vaccinerar mot istället.

Allt handlar om att försöka kalkylera risker och statistik från stora grupper människor kan trots allt inte appliceras på enskilda fall. Vad som är bäst i mitt fall kanske inte är bäst i ditt fall?

Sedan finns ju andningslarm. Har någon här forskning som visar på att barn som samsover och har andningslarm löper större risk att dö i PSD? 
  • MrsC74

Men dessa riktlinjer finns ju redan. Vi fick barn 2012 och i alla papper så rekommenderas INTE samsovning.

• tvättoman

Lennartsdotter:
    Håller med dig om att man får väga saker mot varandra.
    Men bad gäller sömnbristen så är det samma m magläge: barnen sover bättre men man väger ändå fördelarna m ryggsäck högre. Så sömn är sällan mer värderat ön livhanken, om man ska hårddra det.

Och vad gäller andningslarm:
    1. Det räddar inte liv. Andningsuppehållet sker efter hjärtstopp, dvs larmet går efter att hjärtat slutat slå.
    2. Att ha andningslarm bär man samsover hjälper ju inte- larmet kan registrera den vuxnes rörelser och ej barnets.

• Flickan och kråkan
    tvättoman skrev 2013-10-03 20:46:50 följande:
    Lennartsdotter:
    Men bad gäller sömnbristen så är det samma m magläge: barnen sover bättre men man väger ändå fördelarna m ryggsäck högre. Så sömn är sällan mer värderat ön livhanken, om man ska hårddra det.

1. Det räddar inte liv. Andningsuppehållet sker efter hjärtstopp, dvs larmet går efter att hjärtat slutat slå.
    2. Att ha andningslarm bär man samsover hjälper ju inte- larmet kan registrera den vuxnes rörelser och ej barnets.
    Jag håller med dig om att det inte finns några vetenskapliga belägg för att andningslarm skyddar mot psd, men däremot stämmer inte ditt andra antagande. Samsover man har man självklart inte ett larm med plattor som läggs i sängen utan ett löst som man fäster i blöjan. Något slags form av skydd har de eftersom prematurer med apnéer får knapplarm via sjukvården, men däremot är det väl tveksamt om det hjälper mot psd då troligtvis fler organ och kroppsfunktioner troligen är inblandade = man kan inte återuppliva när larmet väl går.
  • Flickan och kråkan
    tvättoman skrev 2013-08-25 15:29:49 följande:
    Här är en artikel som refererar till ursprungsartikeln i British medical Journal.

mobile.news.com.au/lifestyle/parenting/bed-ba...
    Intressant. Problemet som jag ser det är att det verkar vara så många olika saker som inverkar. Vi har starka faktorer som rökning, droger och sovläge exempelvis. Om det är föräldrarnas bakterier.....hur kommer det då sig att man får så stora skillnader vad gäller psd beroende hur man samsover? I Asien där det t.ex. är vanligt att samsova så är antalet fall av psd lägst i världen. I andra kulturer där man samsover på ett annat sätt med mjuka sängar, mycket täcken, kuddar etc. så är antalet fall högt. Kan man då exempelvis enkelt minska risken vid samsovning om man låter barnet få ett eget lakan i sängen? Det kan man ju lätt byta varje natt om man så vill? Att det kan ha betydelse låter inte märkligt egentligen så man vet att det finns en koppling mellan infektioner och psd, och rekommendationen är att barn inte ska ha samma madrass och kudde som ett äldre syskon använt i spjälsängen tidigare etc. Sedan finns det ju andra märkliga samband......som att risken för psd ökar när man sover borta. 
  • lennartsdotter
    tvättoman skrev 2013-10-03 20:46:50 följande:
    Lennartsdotter:

Även om ett barn inte sover optimalt på rygg (vilket jag inte vet någonting om) så sover det iaf och lär inte drabbas av sömnbrist. Ett barn som helt enkelt inte somnar utan någon bredvid sig och som inte låter sig läggas över i egen säng efter att det har somnat sover inte.

Och nej, andningsuppehåll behöver inte alls ske efter hjärtstopp. Man har noterat bradykardi dvs. långsam hjärtrytm innan andningsuppehåll vilket innebär att det teoretiskt finns möjlighet att förhindra hjärtstopp och få igång andningen, men eftersom man inte vet vad som orsakar PSD är det svårt att veta. Är det något neurologiskt kontrollsystem som felar lär man inte kunna göra mycket för att stoppa förloppet, om man inte är på sjukhus.

Och samsover man har man såklart "blöjlarm".
Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...