• Han som bloggar

    Ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?

    Tycker DU att man ska få träffa sitt ex när man är i ett förhållande?
    Förklara gärna hur du tänker! :)


  • Svar på tråden Ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ottar) skrev 2022-06-14 16:38:29 följande:

    Det är din gräns. Inte bådas. Det är du som begränsar din partner baserat på hur du inte kan hantera situationen. Om din partner vill träffa sitt ex och du stoppar denne mha ultimatum är det ju inte för att det passar denne. Det är din vilja och dina gränser, inte bägges. Du sätter ditt eget välmående framför din partners. Du vill att din partner ska förstå och respektera dina känslor utan att ställa samma krav på dig själv. Det är egoistiskt. 


    Eftersom du inte klarar av att begripa detta basala resonemang i sig skulle det bara bli ännu mer förvillande och avledande hur jag resonerar och handlar. Men det är väl uppenbart att jag inte begränsar partners genom att förbjuda dem umgänge med andra?


    Japp det är ju så gränser fungerar, alla människor har gränser för vad de tål i en relation med andra människor och det förmodar jag att även du har, eller har du inga gränser alls menar du?

    Du verkar ha svårt att förstå frihet går åt båda hållen och att alla inte alltid måste vara ok med precis allt du gör, precis som du är fri att göra som du vill så är din partner fri att acceptera det eller inte. Det är inte bara du som har ett val, det har din partner med. På dig låter det som att det är bara du som har friheten att göra som du vill men din partner är inte fri att lämna dig utan måste acceptera allt du gör. 

    Det är snarare du som inte kan begripa basala begrepp som att frihet inte bara gäller dig utan alla. Du har en extremt egoistisk syn på relationer där du utgår ifrån att alla alltid måste vara ok med precis allt du gör annars gör de fel. Vad får dig att tro det? Är det ens rationellt att tänka så?

    Men sätt din teori på prov, loska en kompis i fejset och om personen blir arg så deklarera du bara att enligt dina gränser så är det helt ok att göra så och det måste personen bara acceptera för annars "begränsar" personen dig och så ser du hur det går.  Om din kompis går med på det så har du rätt, om personen säger upp bekantskapen med dig så har du fel.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sandra) skrev 2022-06-14 16:50:38 följande:

    Alla har vi väl villkor när vi inleder en tvåsamhet med någon, och mitt villkor är att personen inte träffar sitt ex. Förstår verkligen inte hur det kan provocera någon utomstående. Pratar man om sådant i början på en relation så vet man var man har varandra. 


    vad sen karaoke och arbete har med detta att göra det vet jag inte?


    Personligen är jag helt ok med att min partner umgås med sitt ex inom rimliga gränser såklart. 

    Egoistiska/gränslösa människor blir alltid provocerade när andra säger att de inte får göra som de vill när de vill. De vill gärna tro att alla alltid måste acceptera allt de gör och att de ska behöva ta hänsyn till andra är såklart hur sjukt som helst, det är bara deras egna känslor och önskemål som räknas, aldrig andras.

    Samma människor älskar att generalisera grovt och klassar precis allt utom villkorslöst acceptans av precis allt som kränkande, tvång och sjukligt kontrollbehov. . 
  • Anonym (Ottar)
    Anonym (Sandra) skrev 2022-06-14 16:50:38 följande:

    Alla har vi väl villkor när vi inleder en tvåsamhet med någon, och mitt villkor är att personen inte träffar sitt ex. Förstår verkligen inte hur det kan provocera någon utomstående. Pratar man om sådant i början på en relation så vet man var man har varandra. 


    vad sen karaoke och arbete har med detta att göra det vet jag inte?


    Karaoke och allt annat har med restriktioner att göra. Vilka begränsningar du vill sätta på din partner. Det är belagt att du inte vill att din partner träffar ex. Inte varför du tycker så. 
    I allmänhet vill personlighetstypen som vill kontrollera sin partner sätta gränser på allt möjligt och flyttar på dem efter hand. Villkoren du talar om ändras. 


     

  • Mantrasina
    Anonym (sådär) skrev 2022-06-14 12:48:58 följande:
    Nja, får och får, rent principiellt och ur ett lagligt perspektiv har du rätt att skita i vad din partner tycker och göra som du vill. MEN din partner är ju oxå fri att dumpa dig om personen inte gillar hur de agerar.

    Visst stämmer det att det är ditt beslut om du vill eller inte vill lyssna på din partner, men på samma sätt är det din partners beslut om han vill fortsätta ha ett förhållande med dig.

    Så det beror ju kanske hur man vill se det... vill man hävda sin rätt att göra som man vill när man vill UTAN att bry sig om vad andra tycker så kan man absolut göra det, men då får man ju oxå vara beredd att ta konsekvenserna för det. Eller så kan man se det som att när man är i ett förhållande så är det kanske bra att ta hänsyn till hur det man gör påverkar andra.
    Du kanske inte läste att delen om att ta hänsyn för önskemål, men att det inte är upp till min partner att bestämma vem jag får eller inte får träffa. Precis som det inte är upp till mig att bestämma över vem partnern träffar. 

    Ingen har sagt nåt om att skita i någon. Min partner är absolut fri att dumpa mig, men om partnern försöker bestämma vem jag får eller inte får träffa så är det inte en person jag vill ha en relation med oavsett. Det är en av mycket få dealbreakers. Tur att vi alla är olika, men alla bör vara medvetna om att just en sån här sak kan vara en rödflagg för att partnern kan vara ett rötägg.
  • Anonym (Ottar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-06-14 16:55:25 följande:
    Japp det är ju så gränser fungerar, alla människor har gränser för vad de tål i en relation med andra människor och det förmodar jag att även du har, eller har du inga gränser alls menar du?

    Du verkar ha svårt att förstå frihet går åt båda hållen och att alla inte alltid måste vara ok med precis allt du gör, precis som du är fri att göra som du vill så är din partner fri att acceptera det eller inte. Det är inte bara du som har ett val, det har din partner med. På dig låter det som att det är bara du som har friheten att göra som du vill men din partner är inte fri att lämna dig utan måste acceptera allt du gör. 

    Det är snarare du som inte kan begripa basala begrepp som att frihet inte bara gäller dig utan alla. Du har en extremt egoistisk syn på relationer där du utgår ifrån att alla alltid måste vara ok med precis allt du gör annars gör de fel. Vad får dig att tro det? Är det ens rationellt att tänka så?

    Men sätt din teori på prov, loska en kompis i fejset och om personen blir arg så deklarera du bara att enligt dina gränser så är det helt ok att göra så och det måste personen bara acceptera för annars "begränsar" personen dig och så ser du hur det går.  Om din kompis går med på det så har du rätt, om personen säger upp bekantskapen med dig så har du fel.

    Gäller frihet alla? Utom din partner, menar du? 


    Nu har jag inte skrivit ett ord om mig själv annat än att jag inte kan tänka mig att försöka begränsa min partners umgänge. Vad är egoistiskt i det? 


    Liknelsen med en loska i fejset och låta en partner träffa ett ex tycker du är relevant? Framställer dig mest totalt apart och desperat. 

  • Anonym (sådär)
    Mantrasina skrev 2022-06-14 17:18:48 följande:
    Du kanske inte läste att delen om att ta hänsyn för önskemål, men att det inte är upp till min partner att bestämma vem jag får eller inte får träffa. Precis som det inte är upp till mig att bestämma över vem partnern träffar. 

    Ingen har sagt nåt om att skita i någon. Min partner är absolut fri att dumpa mig, men om partnern försöker bestämma vem jag får eller inte får träffa så är det inte en person jag vill ha en relation med oavsett. Det är en av mycket få dealbreakers. Tur att vi alla är olika, men alla bör vara medvetna om att just en sån här sak kan vara en rödflagg för att partnern kan vara ett rötägg.
    Ja som sagt det går åt båda hållen, båda kan i princip göra som de vill men ingen är heller tvungen att acceptera det den andra gör.
  • Mantrasina

    Dessutom är det en VÄLDIGT stor skillnad på att säga "träffar du X så dumpar jag dig"/"Du får inte träffa x" och på att säga "jag mår dåligt av att du träffar, kan du tänka dig att minska ner kontakten, eller kanske att vi kan träffas tillsammans?". 


    Det ena är rödflagg, det andra är en rimlig önskan och så klart något att försöka åtgärda.

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ottar) skrev 2022-06-14 17:22:22 följande:

    Gäller frihet alla? Utom din partner, menar du? 


    Nu har jag inte skrivit ett ord om mig själv annat än att jag inte kan tänka mig att försöka begränsa min partners umgänge. Vad är egoistiskt i det? 


    Liknelsen med en loska i fejset och låta en partner träffa ett ex tycker du är relevant? Framställer dig mest totalt apart och desperat. 


    Min partner har frihet att göra som hon vill, men som jag redan repeterat 150 ggr så finns det inte som säger att jag måste acceptera det. Även jag är fri att acceptera det hon gör eller dra.

    Ja precis, du skriver väldigt mycket om andras åsikter och grönser men vägrar konsekvent svara på var dina gränser går, hur kommer det sig?

    Liknelsen är absolut relevant för det är normalt sett en handling människor inte gillar görs mot dem och det är precis vad vi pratar om där man har olika åsikter om vad som är acceptabelt eller ej i en relation. Det spelar liksom ingen roll exakt vad det handlar om, loska i fejset eller träffa ex, det finns inget som säger att andra alltid måste acceptera det du gör bara för att du tycker det är ok. Om din partner inte är ok med vad du gör så är personen fri att dra.
  • Anonym (sådär)
    Mantrasina skrev 2022-06-14 17:27:12 följande:

    Dessutom är det en VÄLDIGT stor skillnad på att säga "träffar du X så dumpar jag dig"/"Du får inte träffa x" och på att säga "jag mår dåligt av att du träffar, kan du tänka dig att minska ner kontakten, eller kanske att vi kan träffas tillsammans?". 


    Det ena är rödflagg, det andra är en rimlig önskan och så klart något att försöka åtgärda.


    Nja, det beror ju på om du lyssnar på det personen säger eller skiter i det och gör som du vill ändå. Om en person frågat snällt förut men du valt att ignorerar det, varför ska personen ta hänsyn till dina känslor och fråga snällt igen när du bevisligen inte tar hänsyn till hens? Vilken ton man har i en diskussion avgörs ju oftast av båda sidor. 

    Dessutom finns det en intressant detalj i ditt andra exempel och det är att det utgår ifrån att personen måste acceptera att du umgås med den andra fast på ett mer begränsat sätt. Varför utgår du ifrån att personen måste acceptera ditt umgänge med den andra för att det ska anses vara ok? Är det bara acceptans och medhåll som räknas som en ok åsikt?

    Om du till exempel är kär/kåt i ditt ex eller ditt ex i dig, måste din partner acceptera att ni umgås ändå annars är det fel?

    Om ditt ex har ett dåligt inflytande på dig och får dig att göra saker som får negativa konsekvenser för din nya relation, måste din partner acceptera att ni umgås öht för att det ska vara "rätt"?
  • Anonym (H)

    Ja det tycker jag - om man är goda vänner efter separation - båda är likställa i det

  • Mantrasina
    Anonym (sådär) skrev 2022-06-14 17:46:10 följande:
    Nja, det beror ju på om du lyssnar på det personen säger eller skiter i det och gör som du vill ändå. Om en person frågat snällt förut men du valt att ignorerar det, varför ska personen ta hänsyn till dina känslor och fråga snällt igen när du bevisligen inte tar hänsyn till hens? Vilken ton man har i en diskussion avgörs ju oftast av båda sidor. 

    Dessutom finns det en intressant detalj i ditt andra exempel och det är att det utgår ifrån att personen måste acceptera att du umgås med den andra fast på ett mer begränsat sätt. Varför utgår du ifrån att personen måste acceptera ditt umgänge med den andra för att det ska anses vara ok? Är det bara acceptans och medhåll som räknas som en ok åsikt?

    Om du till exempel är kär/kåt i ditt ex eller ditt ex i dig, måste din partner acceptera att ni umgås ändå annars är det fel?

    Om ditt ex har ett dåligt inflytande på dig och får dig att göra saker som får negativa konsekvenser för din nya relation, måste din partner acceptera att ni umgås öht för att det ska vara "rätt"?

    Nej. Jag utgår inte ifrån nånting. Jag försöker bara exemplifiera att det är skillnad på att säga att någon får/inte får göra något och på att uttrycka anledningar till att man skulle önska att man undvek att göra det. Ingenstans säger jag att den andra måste acceptera, då får man avsluta relationen. Det faktum att ingen annan har rätt att bestämma om jag får eller inte får träffa mitt ex, har ju absolut inget att göra med eller säger inget om hur lyhörda man är för varandra och varandras behov i en relation. Dina exempel lägger ord i mun och tillskriver mig åsikter. Att fråga snällt och att säga att man inte får är INTE samma sak! 

    Likaväl som att jag får acceptera att relationen tar slut om partnern säger att jag inte får träffa mitt ex men jag gör det ändå, så får partnern acceptera att relationen tar slut om partnern säger att jag inte får träffa exet. Så enkelt är det. 

  • Anonym (Ottar)
    Mantrasina skrev 2022-06-14 18:16:22 följande:

    Nej. Jag utgår inte ifrån nånting. Jag försöker bara exemplifiera att det är skillnad på att säga att någon får/inte får göra något och på att uttrycka anledningar till att man skulle önska att man undvek att göra det. Ingenstans säger jag att den andra måste acceptera, då får man avsluta relationen. Det faktum att ingen annan har rätt att bestämma om jag får eller inte får träffa mitt ex, har ju absolut inget att göra med eller säger inget om hur lyhörda man är för varandra och varandras behov i en relation. Dina exempel lägger ord i mun och tillskriver mig åsikter. Att fråga snällt och att säga att man inte får är INTE samma sak! 

    Likaväl som att jag får acceptera att relationen tar slut om partnern säger att jag inte får träffa mitt ex men jag gör det ändå, så får partnern acceptera att relationen tar slut om partnern säger att jag inte får träffa exet. Så enkelt är det. 


    Jag förstår inte riktigt vad det ena har med det andra att göra? 


    Vad som är korrekt med att låta sin partner umgås med andra eller inte förändras ju inte av att man kan välja att göra slut? 

  • Anonym (H)

    Ska få? Man bestämmer väl själv... Sen om ens partner är osäker och inte litar på sin partner är ju en annan sak. Upp till var och en att vara tillsammans med partner man litar på eller inte litar på

  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (sådär) skrev 2022-06-14 15:38:17 följande:
    Det är väl klart att det är egoistisk att tro att man kan bete sig hur man vill mot andra människor och ta för givet att de kommer acceptera det. Inte ens som singel kan du bete dig hur du vill mot varken vänner kollegor eller släktingar.

    INGET förhållande mellan människor är villkorslöst, ALLA förhållande bygger på ömsesidig respekt och hänsyn. Om man på allvar tror att man kan göra precis som man vill och alla andra måste acceptera det så har man en väldigt narcissistisk världssyn och är absolut inte redo för ett förhållande.

    Var min personliga gräns går är enkelt, Min personliga gräns går vid att min partner förstår att i tvåsamhet är det BÅDAS tankar och känslor som gäller och inte bara hennes egna. Skulle hon börja skita i vad jag tycker och känner och göra som hon vill oavsett vad det får för konsekvenser för mig så är vårt förhållande över. 

    Vad gäller relationer till andra så länge det BARA handlar om vänskap och INGET annat än vänskap så är min partner fri att umgås med vem hon vill vilket hon oxå gör. Däremot är jag inte ok med att hon umgås med någon hon har känslor (kär eller kåt) för eller som har känslor för henne för då pratar vi inte längre om vänskap utan om något annat och syftet med umgänget är något helt annat än vänskap och jag har ingen som helst lust att slösa bort min tid på någon som inte är fullt investerad i vårt förhållande. Vill hon odla romantiska relationer med andra (gamla eller nya) så är hon fri att göra det utan mig.

    Var går din gräns... har du någon gräns öht eller låter du andra köra över dig som de vill? Vilka får hon inte träffa? Älskare, ons, gamla kk, nya ragg från krogen? Behöver hon komma hem öht eller är det ok att hon sover borta några veckor hos sina gamla ex, kk, älskare, ons?
    Håller helt med men det förutsätter ju att tilliten är väldigt stark.
    Det som kan vara tveksamt skulle ju i så fall vara att den partner som känslor och är kär/kåt på en annan knappast skulle tala om det. Det är ju själva orsaken till otrohet.
    Tycker själv att gamla ex skall få vara just gamla ex.
  • Anonym (Ottar)
    Anonym (sådär) skrev 2022-06-14 17:32:03 följande:
    Min partner har frihet att göra som hon vill, men som jag redan repeterat 150 ggr så finns det inte som säger att jag måste acceptera det. Även jag är fri att acceptera det hon gör eller dra.

    Ja precis, du skriver väldigt mycket om andras åsikter och grönser men vägrar konsekvent svara på var dina gränser går, hur kommer det sig?

    Liknelsen är absolut relevant för det är normalt sett en handling människor inte gillar görs mot dem och det är precis vad vi pratar om där man har olika åsikter om vad som är acceptabelt eller ej i en relation. Det spelar liksom ingen roll exakt vad det handlar om, loska i fejset eller träffa ex, det finns inget som säger att andra alltid måste acceptera det du gör bara för att du tycker det är ok. Om din partner inte är ok med vad du gör så är personen fri att dra.

    Så du tycker att liknelsen att träffa ett ex och att loska någon i ansiktet håller och samtidigt att din partner får göra det? 


    Oki doki, då vet man. 

  • Maac
    Jennie med ie skrev 2013-10-03 09:36:08 följande:

    Jag känner lite typ tvärtom, att jag inte vill vara ihop med någon som inte accepterar att jag träffar en vän bara för att jag tidigare varit i en parrelation med denne. Förutsatt att denne vän beter sig ordentligt och respekterar att jag har en ny relation, men hade han inte gjort det hade jag inte själv velat umgås heller.


    Exakt!
  • Anonym (Givetvis måste han få det...)

    ...de har ju barn ihop, och jag är riktigt glad över att de kommer bra överens. Skulle inte vilja starta nåt svartsjukedrama som sabbar deras relation, det skulle gå ut över både min gubbe och bonus. Har kanske lite för stort ego nu, men jag känner att gubben är så kär i och tänd på mig att jag aldrig behöver oroa mig för att han skall intressera sig för någon annan.

  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2022-06-14 18:45:47 följande:
    Ska få? Man bestämmer väl själv... Sen om ens partner är osäker och inte litar på sin partner är ju en annan sak. Upp till var och en att vara tillsammans med partner man litar på eller inte litar på
    Håller med
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Ottar) skrev 2022-06-16 17:12:30 följande:

    Så du tycker att liknelsen att träffa ett ex och att loska någon i ansiktet håller och samtidigt att din partner får göra det? 


    Oki doki, då vet man. 


    Jag tycker alla liknelser som innebär att du skiter i vad dina handlingar får för konsekvenser för andra håller..... att du sen gillar att spela dum och låtsas inte fatta enkla resonemang kan ju inte jag hjälpa Flört
Svar på tråden Ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?