Han får inte börja rida
Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.
Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.
Några tips på hur det här skulle kunna lösas?