• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Essien
    Essien skrev 2013-11-17 14:46:28 följande:
    Du skriver ju att du red ponnys tills du iaf var 12 år? Varför måste man "åka häst" bara för att man är liten? Jag tävlade i hoppning för första gången när jag var 6 år. Då kunde jag rida lätt, skänkla, styra, fatta galopp, hålla tempo och se till att ponnyn gick i rätt galopp. Som sagt, det finns ju en anledning till att kunniga tränare är väldigt tydliga till hästköpamde föräldrar att de INTE ska köpa en för stor häst eller ponny. Sen så kanske inte ts vill ha en barnhäst att rida på utan en tävlingshäst som kanske inte lämpar sig för barn. Ser inte varför hon ska anpassa sin hästs kvalitéer efter pojkens när han lika gärna kan rida en ponny i lagom trilla-av-storlek.

Det är ju liksom lättare att rida stor häst som ung om man samtidigt rider ponny till och från. Sen kan man inte jämföra ridskolehästar med privata. Det är stor skillnad på ponnys som knappt lämnas ifred, lunkar runt runt med en massa olika ungar varje vecka och som inte rids till av vuxna minst en gång i veckan. Nog finns det guldkorn på ridskolor men jag ser inte varför man ska betala för långsammare inlärning på skänkeldöva hästar när man kan få individuell privatinlärning på en ponny som ingen annan suttit och hackat på i en timme innan...
  • Ess
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-17 12:44:02 följande:
    Om sanningen ska fram så kan en förälder absolut låta barnet ta hål i öronen under sin tid, vad den andre än tycker om det. Ingen domstol skulle döma till ensam vårdnad för den andre pga en sån bagatell.
    Ja det stämmer, oftast är det barnet själv som frågat efter det dessutom.
    Jag tror inte ens att det gått så långt som till domstol. 
  • Anonym (morsa)
    Moolie skrev 2013-11-17 14:01:58 följande:
    Man behöver ju inte sitta PÅ ponnyn för att motionera den! :)
    Absolut inte, och är den inkörd så kan även Ts ha mycket roligt med den.
  • Anonym (Biomamman bestämmer)

Förlåt om jag missat ngt då jag inte läst alla inlägg, men hur tänker ni som säger att biomamman inte har med att göra vad ni gör med honom på pappans dagar??

SJÄLVKLART har hon det!! Killen har TVÅ föräldrar som gemensamt måste vara överens om en såpass stor, dyr och potentiellt farlig sak som att börja rida. Det kommer oundvikligen att spilla över på hennes tid med grabben också då han kommer prata om det, behöva kläder, hjälm mm mm.

Menar ni att han kunde börja med gokart, racerbilar och djuphavsdyk också utan att biomamman skulle ha rätt att säga nej?

I vissa frågor är det enbart bioföräldrarna som har rätt att tillåta eller förbjuda- detta är definitivt en sådan.

• Anonym (morsa)
    Anonym (Biomamman bestämmer) skrev 2013-11-19 19:32:17 följande:
    Förlåt om jag missat ngt då jag inte läst alla inlägg, men hur tänker ni som säger att biomamman inte har med att göra vad ni gör med honom på pappans dagar??
    SJÄLVKLART har hon det!! Killen har TVÅ föräldrar som gemensamt måste vara överens om en såpass stor, dyr och potentiellt farlig sak som att börja rida. Det kommer oundvikligen att spilla över på hennes tid med grabben också då han kommer prata om det, behöva kläder, hjälm mm mm.
    Menar ni att han kunde börja med gokart, racerbilar och djuphavsdyk också utan att biomamman skulle ha rätt att säga nej?

I vissa frågor är det enbart bioföräldrarna som har rätt att tillåta eller förbjuda- detta är definitivt en sådan.
    Klart hon INTE har. Och nej, de behöver verkligen inte vara överens eftersom mamman inte förväntas betala en krona, eller behöva engagera sig det minsta.

Ja, han får syssla med alla aktiviteter som inte kräver båda vårdnadshavarnas godkännande och nej, detta är inte en sån fråga.
  • jashrinah

jag är faktiskt beredd att hålla med lite här , ridning är en mycket farlig sport ! 
  • Anonym (morsa)
    jashrinah skrev 2013-11-19 19:49:15 följande:
    jag är faktiskt beredd att hålla med lite här , ridning är en mycket farlig sport ! 
    Hur tänker du nu? Ska båda föräldrarna vara överens om att barnet får vara på lekland också? De är farligare än ridning...

Nu pratar jag inte om "vårdnadshavarens godkännande" utan vanligt jävla sunt förnuft och hyfs! Två stycken som gemensamt satt barn till världen borde väl för guds skull prata och vara överens om sådana här saker! Låter befängt att killen mamma skulle säga nej och sedan bli helt överkörd av den andra parten. Vad sänder det för signaler till barnen?

Bonusföräldrar ÄR INTE barnets föräldrar i viktiga frågor så länge bioföräldrarna fortfarande är med i bilden.

Anonym (morsa) skrev 2013-11-19 19:53:16 följande:
    Hur tänker du nu? Ska båda föräldrarna vara överens om att barnet får vara på lekland också? De är farligare än ridning...
    Beklagar- men otroligt obegåvad liknelse.

Ts handlar om en sport som barnet ska börja utöva på regelbunden basis. Som involverar stora oberäkneliga djur. Som kräver träning och utförande under lång tid för att behärska och som kräver människoliv.

Har själv ridit i många år och vet vad jag pratar om.
  • Anonym (morsa)
    Anonym (Biomamman bestämmer) skrev 2013-11-19 19:53:19 följande:
    Nu pratar jag inte om "vårdnadshavarens godkännande" utan vanligt jävla sunt förnuft och hyfs! Två stycken som gemensamt satt barn till världen borde väl för guds skull prata och vara överens om sådana här saker! Låter befängt att killen mamma skulle säga nej och sedan bli helt överkörd av den andra parten. Vad sänder det för signaler till barnen?

Bonusföräldrar ÄR INTE barnets föräldrar i viktiga frågor så länge bioföräldrarna fortfarande är med i bilden.
    Så du menar att du pratar med exet innan du åker på lekland eller till badhus och får klartecken? Samma när ungdomarna är mellan 14 och 20, då får de inte cykla för mamma och pappa vet att det är under de åren som flest olyckor inträffar eller vad menar du?

Pappan är med på noterna.
  • Mandy01

Menar du att man jämt måste kolla allt med varandra?
  • Anonym (morsa)
    Anonym (Biomamman bestämmer) skrev 2013-11-19 19:58:02 följande:
    Beklagar- men otroligt obegåvad liknelse.
    Ts handlar om en sport som barnet ska börja utöva på regelbunden basis. Som involverar stora oberäkneliga djur. Som kräver träning och utförande under lång tid för att behärska och som kräver människoliv.
    Har själv ridit i många år och vet vad jag pratar om.
    Beklagar att du inte inser att lekland är farligare för barn än vad hästar är. Det säger en hel del om dina kunskaper.

Mandy01 skrev 2013-11-19 19:59:23 följande:
    Menar du att man jämt måste kolla allt med varandra?
    Men för guds skull läs vad jag skriver. Säger inte någonstans att allt ska kollas av. Säger ordagrant att VISSA saker - större saker som ex livslånga hobbies som är dyra och potentiellt farliga bör självklart barnet båda bioföräldrar kunna vara överens om!!

Lekland och lekparker med klätterställningar är båda potentiellt farliga- men är inga hobbies- regelbundna aktiviteter med fasta tider- ett intresse. Tycker det sänder helt fel signaler till ett barn att bioföräldrarna skiter i den andres åsikt vad gäller dessa VISSA större saker.

Hör sällan om barn som omkommit på lekland. Bara under mina första två år på ridskola blev en elev förlamad då hon släpats efter en skenande ponny och en bröt benet på tre ställen efter en liknande olycka.

Undrar vem som sitter på okunskapen.

Men hade du som sagt läst vad jag skriver hade du fattat att det är principerna som föräldrar kring en större aktivitet- inte aktiviteten i sig som jag motsätter mig!

Jag skulle låta mina barn gå i ridskola, men skulle aldrig göra det bakom min sambos rygg om han sade nej. Det tror jag få skulle göra mot sin partner- barnets andra förälder. Men av någon anledning så är det helt ok bara för att man inte bor ihop???
  • Essien
    Förlåt om jag missat ngt då jag inte läst alla inlägg, men hur tänker ni som säger att biomamman inte har med att göra vad ni gör med honom på pappans dagar?? SJÄLVKLART har hon det!! Killen har TVÅ föräldrar som gemensamt måste vara överens om en såpass stor, dyr och potentiellt farlig sak som att börja rida. Det kommer oundvikligen att spilla över på hennes tid med grabben också då han kommer prata om det, behöva kläder, hjälm mm mm. Menar ni att han kunde börja med gokart, racerbilar och djuphavsdyk också utan att biomamman skulle ha rätt att säga nej? I vissa frågor är det enbart bioföräldrarna som har rätt att tillåta eller förbjuda- detta är definitivt en sådan.

Men biomamman ska ju inte betala. Och hon ska ha hon
  • Essien
    Förlåt om jag missat ngt då jag inte läst alla inlägg, men hur tänker ni som säger att biomamman inte har med att göra vad ni gör med honom på pappans dagar?? SJÄLVKLART har hon det!! Killen har TVÅ föräldrar som gemensamt måste vara överens om en såpass stor, dyr och potentiellt farlig sak som att börja rida. Det kommer oundvikligen att spilla över på hennes tid med grabben också då han kommer prata om det, behöva kläder, hjälm mm mm. Menar ni att han kunde börja med gokart, racerbilar och djuphavsdyk också utan att biomamman skulle ha rätt att säga nej? I vissa frågor är det enbart bioföräldrarna som har rätt att tillåta eller förbjuda- detta är definitivt en sådan.

Hon ska inte betala. Hon ska fortfarande ha sonen lika mycket. Ridning är inte farligare än att åka bil med valfri vuxen. Tagga ner.
  • Essien
    Anonym (Biomamman bestämmer) skrev 2013-11-19 19:58:02 följande:
    Beklagar- men otroligt obegåvad liknelse. Ts handlar om en sport som barnet ska börja utöva på regelbunden basis. Som involverar stora oberäkneliga djur. Som kräver träning och utförande under lång tid för att behärska och som kräver människoliv. Har själv ridit i många år och vet vad jag pratar om.

Haha, du vet vad du pratar om? Den fick mig faktiskt att skratta högt. Vilka meriter har du egentligen? Gunghäst?
  • Essien
    Anonym (Biomamman bestämmer) skrev 2013-11-19 20:39:50 följande:
    Men för guds skull läs vad jag skriver. Säger inte någonstans att allt ska kollas av. Säger ordagrant att VISSA saker - större saker som ex livslånga hobbies som är dyra och potentiellt farliga bör självklart barnet båda bioföräldrar kunna vara överens om!! Lekland och lekparker med klätterställningar är båda potentiellt farliga- men är inga hobbies- regelbundna aktiviteter med fasta tider- ett intresse. Tycker det sänder helt fel signaler till ett barn att bioföräldrarna skiter i den andres åsikt vad gäller dessa VISSA större saker. Hör sällan om barn som omkommit på lekland. Bara under mina första två år på ridskola blev en elev förlamad då hon släpats efter en skenande ponny och en bröt benet på tre ställen efter en liknande olycka. Undrar vem som sitter på okunskapen. Men hade du som sagt läst vad jag skriver hade du fattat att det är principerna som föräldrar kring en större aktivitet- inte aktiviteten i sig som jag motsätter mig! Jag skulle låta mina barn gå i ridskola, men skulle aldrig göra det bakom min sambos rygg om han sade nej. Det tror jag få skulle göra mot sin partner- barnets andra förälder. Men av någon anledning så är det helt ok bara för att man inte bor ihop???

Ja och dina små erfarenheter speglar hur många som årligen drabbas av svåra skador på ponny?
  • En till mamma
    Anonym (Biomamman bestämmer) skrev 2013-11-19 20:39:50 följande:
    Men för guds skull läs vad jag skriver. Säger inte någonstans att allt ska kollas av. Säger ordagrant att VISSA saker - större saker som ex livslånga hobbies som är dyra och potentiellt farliga bör självklart barnet båda bioföräldrar kunna vara överens om!!

Lekland och lekparker med klätterställningar är båda potentiellt farliga- men är inga hobbies- regelbundna aktiviteter med fasta tider- ett intresse. Tycker det sänder helt fel signaler till ett barn att bioföräldrarna skiter i den andres åsikt vad gäller dessa VISSA större saker.

Hör sällan om barn som omkommit på lekland. Bara under mina första två år på ridskola blev en elev förlamad då hon släpats efter en skenande ponny och en bröt benet på tre ställen efter en liknande olycka.
    Undrar vem som sitter på okunskapen.

Men hade du som sagt läst vad jag skriver hade du fattat att det är principerna som föräldrar kring en större aktivitet- inte aktiviteten i sig som jag motsätter mig!
    Jag skulle låta mina barn gå i ridskola, men skulle aldrig göra det bakom min sambos rygg om han sade nej. Det tror jag få skulle göra mot sin partner- barnets andra förälder. Men av någon anledning så är det helt ok bara för att man inte bor ihop???
    min granne jobbar som läkare på röntken, hon säger att de vanligaste ben brotten på barn är när de har hoppat sudsmatta, hästar kommer långt ner på listan för att det har utformats mycket bra skydd att ha på sig vid ridning.

men du kanske tycker ts man ska fråga bio om de får köpa studsmatta oxå eller är det ok utan tillåtelse?    
  • Nenne666

Studsmattan kan jag skriva under på är riktigt otäckt. Lek och buslandet i Göteborg och deras fall/halkhöjdsrisker och absolut minsta lilla säkerhet , om det ens finns vuxna närvarande gör mig för nån sekund till troende. Håller för andan när jag kollar på den aktiviteten. Vilket jag inte gör med små barn på ponnysar. Blir lite töntigt när man talar om säkerhet och ställer det mot varandra. För att inte tala om vilken dödsmaskin en hund kan bli om det vill sig illa. Vilket det tyvärr blir alldeles för ofta...

Svar på tråden Han får inte börja rida