• Anonym (Älskarmittjobb)

Fråga mig om socialtjänsten

Hej,
    Jag är socialsekreterare och jobbar med barnavårdsutredningar.

Det förekommer mycket åsikter här på forumet om socialtjänsten, många negativa. Själv älskar jag mitt jobb, framför allt alla möten med människor som jobbet innebär. I de allra flesta fall så kan jag och mina kollegor hjälpa till och ge stöd till familjerna vi träffar.

Undrar du något? Fråga på så svarar jag!

• Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-04-16 15:18:06 följande:

Hur mycket information om sig själv är det lämpligt att socialtjänstens personal berättar för sina klienter?

Vi har en familjepedagog via socialtjänsten som berättat väldigt mycket. Jag vet tex vart hon bor (exakt adress), vad hon har för bil, vad hennes sambo och vad hennes barn (vuxna) heter. Vet hennes sons fritidsintressen och vart han jobbar. Jag vet vem som står som ägare på deras hem, vart (iaf inom vilket område) hennes egna föräldrar bor. Jag vet vilken skada hennes sambo har. osv osv. Är det lämpligt att berätta så mycket om sitt privatliv i tjänsten? Hade jag varit en galning så hade jag kunnat göra mycket för att skada henne eller hennes familj. 

Hur fungerar regelverket om klienten är en vän/släkting/bekant eller bekants bekant till en eller flera i personalen? Hur nära relation får finnas? 

Hur mycket av personalens egna åsikter får styra arbetet? Tänker tex om personalen har åsikter om hur länge man bör amma, åsikter om samsovning, kosthållning osv. 

Jag berättar sparsamt men jag arbetar som utredare. I en behandlingsprocess är det annorlunda, jag tror det är individuellt. Jag svarar på frågor om mig, men berättar inte självmant.

Jag undviker alla ärenden där jag kan ha en personlig koppling, men kan tänka mig att det är svårare i tex mindre kommuner.

Mina personliga åsikter är irrelevanta gällande amning osv. Det viktiga är om barnets behov tillgodoses och att barnet inte far illa.
    Anonym (frågvis) skrev 2015-07-10 18:19:58 följande:

Jag undrar hur många ärenden du har (insatser/uppföljningar) och hur många utredningar du har?

Ca 20-30 ärenden och kanske 18-23 utredningar i genomsnitt.
    Anonym (bara undrar) skrev 2015-08-16 11:14:47 följande:

Tycker du att det är ok att en socialarbetare är vän med sina klienter på Facebook? och är det ok att en socialarbetare kontaktar Försäkringskassan ang vem av föräldrarna skall ha barnbidraget

Nej.

Och nej.
    Anonym (angiven) skrev 2015-08-16 12:24:25 följande:

Klart en socialtjänsteman får kontakta FK angående barnbidrag eftersom när det gäller ekonomiskt bistånd eftersom barnbidrag räknas som inkomst.

Aha. Jag arbetar inte med ekonomiskt bistånd, så bortse från mitt svar.
  • Anonym (???)

Fråga till TS; Om man blir anmäld till soc av tex polis eller läkare (eller av ambulansmän som TS i en annan tråd är orolig över) hur lång tid tar det då innan man får vetskap om det?

Anonym (???) skrev 2015-08-18 14:38:13 följande:

Fråga till TS; Om man blir anmäld till soc av tex polis eller läkare (eller av ambulansmän som TS i en annan tråd är orolig över) hur lång tid tar det då innan man får vetskap om det?

En förhandsbedömning ska vara klar inom två veckor, så du ska snarast få reda på anmälan. Om en polisutredning pågår samtidigt så kan det möjligen ta längre tid för att inte förstöra polisutredningen.
  • Anonym (Steffi)

Har en anhörig som påstår hennes man misshandlat henne plus hon själv försökt ta sitt liv nyligen och de har en dotter på 5 år. Kommer soc kontaktas automatiskt eftersom hon fick åka till akuten efter självmordsförsöket eller borde jag göra det? Är det rätt beslut av mig att kontakta soc?

[quote=75656941][quote-nick]Anonym (Steffi) skrev 2015-08-19 19:20:26 följande:[/quote-nick]

Har en anhörig som påstår hennes man misshandlat henne plus hon själv försökt ta sitt liv nyligen och de har en dotter på 5 år. Kommer soc kontaktas automatiskt eftersom hon fick åka till akuten efter självmordsförsöket eller borde jag göra det? Är det rätt beslut av mig att kontakta soc?

Jag tror akuten kommer anmäla pga suicidförsöket. Om hon berättar att hon utsatts för våld kommer de definitivt anmäla.

Jag tycker att man som anhörig ska anmäla oro när situationer uppkommer, eller i vart fall ringa och rådgöra med socialtjänsten. Men var inte anonym, stå för anmälan. Du har rätt att vara anonym men det är fruktansvärt för den som blir anmäld att inte få veta vem som gjort anmälan och det gynnar inte barnet.

[quote=75681352][quote-nick]Anonym (ghetton) skrev 2015-08-26 08:24:52 följande:[/quote-nick]

Fråga, hur ofta ingriper ni mot araber och afrikaner jämt med svenska familjer som utsätts av eran maktmissbruk?

www.di.se/artiklar/2015/7/22/ledare-sveriges-socialtjanst-befinner-sig-i-fritt-fall

[/

Jag har inte läst den artikel du länkar till. Jag förstår inte helt din fråga. Jag har träffat familjer av alla möjliga nationaliteter. Precis som överallt i samhället beror det på hur populationen i kommunen ser ut. Sen lägger du till maktmissbruk utan att definiera vad du menar vilket gör frågan omöjlig att besvara.

• Anonym (undrar 2)

Jag kan hjälpa till att definiera frågan. En socialdirektör som hotar omhänderta och har omhändertagit barn på dessa grunder.

1 Mamman är ensamstående och är därför inte lämplig som förälder.

2 föräldrarna är för fattiga och är därför olämpliga föräldrar.

3 mamman har haft en lindrig tillfällig depression som hon blivit friskförklarad från men soc dir anser tvärtemot psykiater att all depression är kronisk permanent och livshotande för barnet. Därför är hon olämplig som förälder för all framtid.

Det här kallar jag maktmissbruk, vad tycker ts?

• Anonym (angiven)
    Anonym (undrar 2) skrev 2015-09-01 21:15:19 följande:
    Jag kan hjälpa till att definiera frågan. En socialdirektör som hotar omhänderta och har omhändertagit barn på dessa grunder.
    1 Mamman är ensamstående och är därför inte lämplig som förälder.
    2 föräldrarna är för fattiga och är därför olämpliga föräldrar.
    3 mamman har haft en lindrig tillfällig depression som hon blivit friskförklarad från men soc dir anser tvärtemot psykiater att all depression är kronisk permanent och livshotande för barnet. Därför är hon olämplig som förälder för all framtid.

Det här kallar jag maktmissbruk, vad tycker ts?
    Det verkar röra sig om ett annat land än Sverige eftersom det inte finns några socialdirektörer här och dessutom är det nämnder och därefter olika rätter som beslutar om omhändertaganden.
  • Anonym (Nisse)

Hej. Jag är så trött på allt negativt socialförvaltningen får. Jag har haft med dom att göra i 2,5år nu och utan hjälp och olika insatser från dom hade jag aldrig fått ha min barn nu har jag mina två flickor själv och bägge barnen är under 10 år och dessutom är jag pappan till barnen och har dom 24 timmar om dygnet alltid. Tack för socialförvaltningen finns.

• Anonym (Bulle)

18-20 utredningar öppna samtidigt!? På en handläggare? Jag kanske missuppfattade ditt svar där, Ts för det låter väldigt mycket.

• Liiz01
    Anonym (Bulle) skrev 2015-09-04 21:10:27 följande:

18-20 utredningar öppna samtidigt!? På en handläggare? Jag kanske missuppfattade ditt svar där, Ts för det låter väldigt mycket.

Tror inte hon menar pågående utredningar. När en utredning mynnar ut i beviljad insats så ska ju de följas upp och omprövas. Så det blir ju ett pågående ärende även om utredningen är färdig.
  • Liiz01
    Anonym (Nisse) skrev 2015-09-02 10:20:05 följande:

Hej. Jag är så trött på allt negativt socialförvaltningen får. Jag har haft med dom att göra i 2,5år nu och utan hjälp och olika insatser från dom hade jag aldrig fått ha min barn nu har jag mina två flickor själv och bägge barnen är under 10 år och dessutom är jag pappan till barnen och har dom 24 timmar om dygnet alltid. Tack för socialförvaltningen finns.

Vad härligt! Kram <3
    Anonym (Bulle) skrev 2015-09-04 21:10:27 följande:

Det är både utredningar och insatser. Aktuella ärenden. Men ja, det kan bli många utredningar öppna samtidigt vid arbetstoppar. Detta är ett svar på ungefärligt genomsnitt.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Nisse) skrev 2015-09-02 10:20:05 följande:

Grattis - du verkar helt klart tillhöra "undantaget som bekräftar regeln" och har haft enorm tur! Köp en trisslott

Hur glad är mamman till dessa barn? Eller är hon död?
  • Anonym (tja)

Jag tycker TS verkar både ödmjuk och vettig. Som tur är har jag själv aldrig haft behov av sociala insatser så jag har inga egna erfarenheter av bemötande, kvalitén på insatsen osv men jag har en väninna, socionom, som arbetar med försörjningsstöd (heter det så?) och det lilla hon berättar gör mig tacksam att jag inte valde detta yrke. Fy så mycket skit ni får ta emot, både på jobbet och här på FL. Det verkar som att socionomer, liksom parkeringsvakter är fritt villebråd...

• Anonym 1804

Hej. Undrar om de okej att socialen ringer mig och berättar vad som händer barnens pappa när han ligger på psyket( tvångsomhänderragen pga missbruk) får dem berätta allt för mig då?

• Hellasson

Hej!

Jag undrar om du hade en ung flicka som du har haft med att göra i flera års tid med alla utredningar då du viste om att hon har ADHD och svaghetsbegåvning.
    Skulle du då du viste att under tiden flickan va under 18 och LVUad och fick info om att hon hade problem med spriten och när hon skulle fylla 18 så skulle du föreslå att man skulle ta bort LVU helt?
    Och när vi som föräldrar upmanade dig att INTE ta bort LVUn och desutom LVMa henne så skulle ditt svar bli att nu är hon myndig och att hon har vaknat på akuten medvetslös samt missbrukat olika preparat och att hon hade med polisen och åtal att ha med att göra samt att hon har desutom ADHD med begåvningssvårighet, skulle du säga till föräldrarna att det behöver mycket till innan man LVMar eller ens LVUar en?

Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten