Leana skrev 2014-01-21 23:21:20 följande:
Nu har jag tittat lite på länkarna, och det var en del intressant. Men hur i hela friden ska man äta för att komma upp i lämplig proteinmängd under viktnedgång? Jag vet inte hur jag ska få ihop det utan att ta till proteinpulver. Jag föredrar rejäl hemlagad mat framför pulverdieter så långt det är möjligt. Och hur räknar man proteinbehovet i förhållande till kroppsvikt för andra än unga, friska militärer? Har man trettio kilos övervikt så borde det ju vara lite annorlunda än om man vill gå ner fem inför beach 2014?
Under viktminskning är det följande som är viktigt:
1. Kaloriunderskott.
2. Styrketräning.
3. Proteiner.
4. Sömn.
Kaloriunderskottet fixar du genom att räkna kalorier. Räkna allt första månaden, därefter en vecka per månad även om du tror att du vet.
Styrketräning är viktigt, även för tjejer, även om du inte vill ha stora muskler. Med oerhört stor sannolikhet kommer ingen av oss feta:s problem vara för mycket muskler även om du skulle träna ren styrka stenhårt fyra gånger i veckan i över ett år. Och här handlar det om två pass i veckan. Köp dig en PT de fyra första gångerna eller boka upp fyra gånger med en kompis som har koll, helst en tjej som tränar styrka redan.
Proteinerna då. Tänk följande matupplägg en dag:
Frukost: 2 kokta ägg på Finn Crisp, ett stort glas vatten och kaffe/the utan socker eller sötningsmedel.
Lunch: Matlåda, sallad av valfri sort, så mycket dressing du vill, men minst en deciliter och en portionsbit lax, vitfisk eller kycklingfilé utan skinn. Gärna med lite broccoli eller liknande för att mätta lite mer.
Middag: Wok, helst med egna färska grönsaker (tex morot, chop soi, paprika, böngroddar och vattenkastanjer) om du verkligen har så bråttom att det inte går köper du frysta på påse. Servera med helt kött eller fisk.
Om du köper två kilo kycklingfilé, låter den tina i kylen (på ett fat med kanter, påsarna läcker alltid) ett dygn, värmer ugnen till 200 grader, kryddar med vad du vill, men tex curry, salt och peppar både på ovan och undersidan och grillar dem, gärna med grillelementet i cirka 18 minuter. (När du tar ut plåten tar du den filé som är medelstorlek, känn på den, skär igenom den och ser att den är genomstekt, känn på de större och behöver de några minuter till, ställ bara tillbaka de som inte är klara. Frys in i plastpåsar så har du snabb protein alltid tillgänglig. Kryddorna kan du variera med det du gillar, jag gillar blandningen "franska örter".
I wok tärnar jag i 1*1cm bitar, slänger in i micron i 1 minut och wokar tillsammans med grönsakerna sista minuten. Observera att wok skall göras i het panna. I woken har jag i en halv tsk currypasta och en tsk fisksås för salt och kryddor.
Dressing till sallad och sås till wok tar jag lättkvarg och blandar i 1tsk - 1msk thailändsk chilisås /2,5dl kvarg. Ja, det innehåller socker, men blandningen med kvargen blir jäkligt god. Inga andra kryddor behövs, inget salt och peppar. Det gör att det är bra om det är bra med smak på woken, så bryter detta av. Även om det mesta i såsen är socker så gör det inget med en matsked sås på en halvliter kvarg.
Behöver du mellanmål ät gärna en morot eller någon dl kvarg med hallon, men bara om du är hungrig.
Protein: Frukost: 28gr protein
Lunch: 22gr
Middag: 55gr
Totalt 105 gr protein på en dag. Detta bör räcka för alla som väger under 100kg och vara perfekt om man väger 70kg för att hålla sig ordentligt mätt och slippa riskera tappa muskler.
Vi kan beräkna fett och kolhydrater också ungefär, men det är inte mycket, inte heller speciellt många kalorier. Majoriteten av fettet kommer från laxen, hade man bytt ut det till torsk hade kaloriinnehållet sjunkit rätt mycket, så lax varje dag kanske är att ta i, men någon / några gånger i veckan är bra, tycker jag.
Skall du gå ner fem kilo kan du nog göra hur du vill. Vill du gå ner fem kilo fett är detta ett utmärkt sätt.