• Anonym (Gejo)

Livet efter en sorg

När man fått känna det värsta en mamma kan känna. När man haft så ont i själen att man hellre önskade man vore död. När ALLT man har omkring sig rycks bort och kvar står man där tom, ensam och naken, men vid liv.. Då önskar man att det sista andetaget var nära..
    Men man överlever.. Och man andas vidare..
    I början känns allt svart.. I en fin och perfekt värld ska detta varken finnas eller kännas..Men det finns. I vår värld som vi lever i.. Det är verkligheten..

Det känns jobbigt att leva med denna sorg.. Ännu jobbigare när man jämt blir påmind om den..
    Värst är väl att känna att man inte vet när det blir bättre. Eller att inte våga glädjas med och över möjligheterna som livet efter en kris kan innebära..

Det KÄNNS tungt, jobbigt och utmattande.. Men det blir vad man gör det till..
    Livet i ett nötskal..

• Svar på tråden Livet efter en sorg
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-04 20:22:21 följande:
    Idag är jag mer närvarande i mitt liv. Jag kan påverka det till skillnad från då min dotter var liten och jag befann mig i den relationen jag gjorde. 
    Det här tycker jag låter fantastiskt bra. Så himla skönt att du upplever dig både fri och stark. Skuld och skamkänslor är bara till för att sätta dig i bojor. Du känner dig mindre fri och du känner dig inlåst i en hemsk känsla.
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-04 20:22:21 följande:
    (Men! Här kan mina hjärnspöken ställa till det. Jag tänker på att ifall jag hamnar i en förlossningdepression eller att något hotar min mentala stabilitet så gör skuld-skamkänslorna sig påminda över att jag inte kan tillgodose mina egna, den äldsta dotterns eller bebisens, eller ja nu t.o.m makens behov.) Men nu ska jag inte måla upp något negativt utan jag vill måla upp en "idealbild" av hur jag vill att det ska vara. Samtidigt som jag ska vara realistisk och inte sätta för höga krav på mig själv. Jag ska vara närvarande i nuet, men ha en lite positiv blick framåt. Minns ett citat jag läst där det står " Don´t let a bad DAY make you feel like you have a bad LIFE " . Så jag ska inte slå på mig själv ifall det går mindre bra nån dag. Även om känslorna kan spöka ändå..
    Dessa hormoner och allt vad det är kan givetvis ställa till det för dig men förbered dig och din man genom att prata om det nu innan. Men jag tror att det kommer jättebra för dig. Och som du säger, sätt inga omänskliga krav på dig. Se till att även få den hjälp du behöver av din man.
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-01 00:15:07 följande:
    Vår relation är bra. Mycket tack vare min man som byggt upp en bra relation till henne med så vi känns som en "hel familj".
    Men det tar på mina krafter att alltid vara på min vakt de första dagarna hon är här varje vecka. Jag är det för att hon ofta har med sig påståenden, åsikter och annat som "pappa har sagt" och som hon vill dubbelkolla med mig om det stämmer, är så eller inte.. Och det är ganska jobbigt.
    Men hon ser verkligen fram emot över att bli storasyster. Hon är så stolt och glad. Hon är 6år men ändå så medveten om saker och ting. På gott och ont.
    Hur ser dessa samtal ut mellan dig och dottern? Är det egna nyfikna frågor eller kommer hon med falska rykten som du sedan berättar hur det verkligen ligger till? Förstår hon vad du säger?

Vad härligt att hon är så stolt och glad över att få en lillasyster. En lillasyster som hon också vill pyssla om. Ja tills lillasyster blir jobbig förstås :)
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-04 21:32:18 följande:
    Hur ser dessa samtal ut mellan dig och dottern? Är det egna nyfikna frågor eller kommer hon med falska rykten som du sedan berättar hur det verkligen ligger till? Förstår hon vad du säger?

Vad härligt att hon är så stolt och glad över att få en lillasyster. En lillasyster som hon också vill pyssla om. Ja tills lillasyster blir jobbig förstås :)
    Nej det har varit allt från " pappa säger att du är smutsig och gjort fel" eller " pappa sa att jag ska spotta på xx (min man) " till att "Farmor sa att jag ska säga att jag inte vill vara med dig, fastän jag VILL va med dig"..

Eller t.o.m att de kallat henne tjallare som berättat för polisen att pappa slår henne. Osv.

Hon kommer även med påståenden som t.e.x "pappa säger att bebisen inte är mitt syskon och den kommer inte älska mig".

Allt sånt tar på mig. Och jag blir ganska så trött på hans idioti.. För jag blir arg och ledsen dels att vuxna människor kan bete sig sådär. Och sen att jag är maktlös i att få slut på det. Jag kan bara " lappa och laga" efter dem -.-
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-04 21:19:52 följande:
    Det här tycker jag låter fantastiskt bra. Så himla skönt att du upplever dig både fri och stark. Skuld och skamkänslor är bara till för att sätta dig i bojor. Du känner dig mindre fri och du känner dig inlåst i en hemsk känsla.
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-04 20:22:21 följande:(Men! Här kan mina hjärnspöken ställa till det. Jag tänker på att ifall jag hamnar i en förlossningdepression eller att något hotar min mentala stabilitet så gör skuld-skamkänslorna sig påminda över att jag inte kan tillgodose mina egna, den äldsta dotterns eller bebisens, eller ja nu t.o.m makens behov.) Men nu ska jag inte måla upp något negativt utan jag vill måla upp en "idealbild" av hur jag vill att det ska vara. Samtidigt som jag ska vara realistisk och inte sätta för höga krav på mig själv. Jag ska vara närvarande i nuet, men ha en lite positiv blick framåt. Minns ett citat jag läst där det står " Don´t let a bad DAY make you feel like you have a bad LIFE " . Så jag ska inte slå på mig själv ifall det går mindre bra nån dag. Även om känslorna kan spöka ändå..
    Dessa hormoner och allt vad det är kan givetvis ställa till det för dig men förbered dig och din man genom att prata om det nu innan. Men jag tror att det kommer jättebra för dig. Och som du säger, sätt inga omänskliga krav på dig. Se till att även få den hjälp du behöver av din man.
    Ja jag har förberett honom för olika känslor och tankar jag har. Och han respekterar de verkligen. De kan han hantera för det är något han kan påverka. Det sker i nuet. Lite svårare när han måste lyssna på gammalt där han inte kan ändra eller lösa något.
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-05 16:25:25 följande:
    Nej det har varit allt från " pappa säger att du är smutsig och gjort fel" eller " pappa sa att jag ska spotta på xx (min man) " till att "Farmor sa att jag ska säga att jag inte vill vara med dig, fastän jag VILL va med dig"..
    Eller t.o.m att de kallat henne tjallare som berättat för polisen att pappa slår henne. Osv.
    Hon kommer även med påståenden som t.e.x "pappa säger att bebisen inte är mitt syskon och den kommer inte älska mig".

Allt sånt tar på mig. Och jag blir ganska så trött på hans idioti.. För jag blir arg och ledsen dels att vuxna människor kan bete sig sådär. Och sen att jag är maktlös i att få slut på det. Jag kan bara " lappa och laga" efter dem -.-
    Fy tusan vad sorgligt för både dig och din dotter. Stackars barn som ska tvingas välja mellan två föräldrar där den ena ljuger.

Känner hon lättnad när du berättar hur det ligger till och att de har ljugit för henne?
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-05 16:29:46 följande:
    Ja jag har förberett honom för olika känslor och tankar jag har. Och han respekterar de verkligen. De kan han hantera för det är något han kan påverka. Det sker i nuet. Lite svårare när han måste lyssna på gammalt där han inte kan ändra eller lösa något.
    Jag tror att du känner det räcker han lyssnar på dig. Att du får prata av dig och få förståelse. Inte att han ska fixa något. Är det så, då är det viktigt att han vet om det. Han behöver bara lyssna.
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-02-27 23:37:52 följande:
    .. Värst är väl att känna att man inte vet när det blir bättre. Eller att inte våga glädjas med och över möjligheterna som livet efter en kris kan innebära.. Det KÄNNS tungt, jobbigt och utmattande.. Men det blir vad man gör det till.. Livet i ett nötskal..
    Jag tror att det är viktigt nu framöver att du får uttrycka dina känslor och tankar, ut med det bara. Var inte en tryckkokare som vi pratade om tidigare. Prata med din man, din dotter. Skriv här i tråden om du känner för det.

Jag tror att det kommer gå jättebra för er familj. Börja klipp trådar som försöker hålla dig kvar i det gamla smärtsamma och ge plats för nuet där du vill ha det mer på dina villkor.

kram
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-31 21:30:01 följande:

Hur går det för dig ts  Solig

Tack för att du frågar!

Det går bra. Kom hem från bb för några dagar sedan. Förlossningen (planerat snitt) gick jättebra. Vi fick vår underbara lilla flicka.

Jag känner mig glad över henne och njuter av att få vara mamma på riktigt.

Jag kan sakna min äldsta dotter och vilja att hon skulle få vara med här varje dag.Speciellt när hon själv uttryckte önskan om att få stanna hos lillasyster istället för att gå till pappa. Men nu är livet så. Hon " måste " till sin pappa..

Jag försöker se saker ur ett mer balanserat perspektiv. Ibland hinner känslorna ikapp och jag gråter en skvätt. Men det är inte hela världen. För jag vet att jag gjort mitt bästa gällande äldsta dottern. Jag lever i nuet. Jag försöker njuta av tiden med mina flickor i den fas de befinner sig i just nu. Annars går ju den också förlorad..

Nästa vecka kommer storasyster och vi får se hur saker känns då. Men jag hoppas på det bästa.
  • Nitor

Åh vad härligt att höra. Det var mycket som kändes positivt nu  Glad  och grattis till lilla flickan  {#emotions_dlg.flower}

Du är fantastiskt  Solig 

Många kramar till dig  Solig  Hjärta

• Anonym (Inja)
    Nitor skrev 2014-04-02 22:25:21 följande:

Åh vad härligt att höra. Det var mycket som kändes positivt nu  Glad  och grattis till lilla flickan  {#emotions_dlg.flower}

Du är fantastiskt  Solig 

Du verkar vara en fantastisk person! Jag har inte läst hela tråden och är inte insatt i vad den handlar om, mer än att TS har det jobbigt och du mer eller mindre har hjälpt henne resa sej..? Du verkar vara en fantastisk person som lägger denna tid och energi på en person du inte känner, och faktiskt kommer med sunda råd och bra återkoppling. Fantastiskt...! :)

Och TS, såg att du fått en till dotter! All lycka till till dej och hela familjen! :)
  • Nitor
    Anonym (Inja) skrev 2014-04-02 22:33:48 följande:
    Du verkar vara en fantastisk person! Jag har inte läst hela tråden och är inte insatt i vad den handlar om, mer än att TS har det jobbigt och du mer eller mindre har hjälpt henne resa sej..? Du verkar vara en fantastisk person som lägger denna tid och energi på en person du inte känner, och faktiskt kommer med sunda råd och bra återkoppling. Fantastiskt...! :)

Och TS, såg att du fått en till dotter! All lycka till till dej och hela familjen! :)

Tack, vad gullig du är  Solig  Hjärta

Det gick inte att låta bli att engagera sig i detta öde. Så är det ibland.
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-04-02 22:25:21 följande:

Du är fantastiskt  Solig 

<3 Tack snälla du.

Du är verkligen en fin medmänniska! Kram på dig med
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-04-03 20:40:39 följande:
    <3 Tack snälla du.
    Du är verkligen en fin medmänniska! Kram på dig med

Återkom gärna om några månader och berätta hur det går för er  Solig
  • Anonym (Gejo)
    Anonym (Inja) skrev 2014-04-02 22:33:48 följande:

Tack ska du ha för lyckönskningarna <3

Ja Nitor verkar vara en genuin person. Inte många människor i dagens samhälle hade stannat upp och gett av sin tid sådär osjälviskt. Jag tackar innerligt för det stödet jag fått.

Önskar allt gott till dig Nitor!
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-04-03 20:48:50 följande:

Önskar allt gott till dig Nitor!

Tack snälla du  Solig
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-04-03 20:42:31 följande:

Återkom gärna om några månader och berätta hur det går för er  Solig
    Det kan jag göra. Tack ännu en gång
Svar på tråden Livet efter en sorg