• Anonym (ledsen)

Styvmamma som nu ger upp!!!

Det enda jag vill få ut av den här tråden är stöd, behöver inga påhopp från alla ni som föraktar styvmammor som inte älskar sin situation.

Jag älskar min man, så enormt enormt mycket! Han är min själsfrände, en på miljonen! Trodde jag aldrig skulle träffa någon som han och kan i mitt hjärta inte tänka mig ett liv utan honom. MEN han har ett barn sedan innan, ett väldigt litet barn fortfarande och det är på grund av detta som jag i princip beslutit mig för att lämna honom.

Trodde att det skulle gå, satsade allt in i det här förhållandet och vi har köpt hus o bil tillsammans. Dock så vill jag ha barn och alla sorger, svartsjuka och komplexa situationer som ligger framför mig skrämmer mig enormt. Speciellt eftersom jag redan känner av det...

-Han har redan upplevt allt med graviditet o barn med någon annan och jag kan aldrig dela det med honom.
    -Hans barn är centrum i hans liv (självklart ska det vara så) och han ser knappt mig när barnet är med.
    -Barnet är oförskämt, dåligt uppfostrat o har dåliga vanor o det är ingen person jag vill ska vara kommande syskon o vårt gemensamma barn. 
    -Hans ex kommer alltid vara en tredjedel av vårt förhållande o indirekt styra mitt o mina barns liv.
    -Glömde jag säga att hans familj äääälskar hans ex och de är alla bästisar.

Det jag vill komma till är att jag MÅSTE ge upp mitt livs stora kärlek pga att han har barn och det gör sååå ont!! Jag vet inte vad jag ska göra längre! Givetvis var jag tvungen att köpa hus o bil med karln!

Är det någon som befinner sig i samma situation? Som också är ambivalent till situationen? Som också älskar sin man extremt mycket men har en stor klump i magen över hela den komplexa familjesituationen o känner instinktivt att det är dags att lämna INNAN man skaffar gemensamma barn o blir fast för alltid?

• Svar på tråden Styvmamma som nu ger upp!!!
  • Anonym (Bonusmamma)

Hej.

Om du älskar honom som du skriver så kommer du att genomlida många ledsna nätter, men jag skulle råda dig att stå ut.

Jag känner igen mig SÅ VÄL i det du skriver. Fast det är länge sedan nu och jag hade nästan glömt hur mycket det varit som varit tufft!

mina bonusbarn var 1,5 & 3 när vi blev tillsammans. Jag upplevde också att min sambos familj bara älskade exet och avskydde mig, att mina behov alltid hamnade längst ner på listan osv... Jag kan inte säga annat än att det varit tufft!

Räddningen för mig i alltihop, det jag tror fick mig att stå ut, var nog relationen jag fick till barnen. Även om jag många ggr velat strypa exet (mamman) så har jag alltid tyckt om barnen. (Ok, inte alltid! Första året- åren kanske t om, var det inte så.) och vi har då sannerligen haft våra duster jag och exet! Kanske t om har hatat varandra stundtals..!

Jag o min bejb har i dagsläget varit tillsammans i 9 år. Barnen är snart 11 & 12 och bor växelvis hos mamman och oss. Och vi väntar nu vårat 1a gemensamma barn. 11åringen framför allt är så glad över att få en lillasyster/lillebror! Vi har pratat om att det eg blir ett halvsyskon men vi kommer inte att använda det uttrycket, bebisen blir deras syskon för det är så vår relation ser ut. Jag älskar mina bonusbarn med hela mitt hjärta och vi har verkligen en superfin relation i dagsläget!

Och även fast jag fortfarande ibland känner för att strypa deras mor så har jag bett henne att bli gudmor till min bebis (vilket hon gladeligen tackade ja till). Känns absolut rätt!

Min poäng med detta är väl kort o gott att om du älskar honom så mycket som du skriver så borde du försöka hitta sätt att stå ut. NI måste ju hitta sätt att få det att funka i så fall.

Det är verkligen jättejättejobbigt innan allting faller på plats och alla hittar sina roller och vad som funkar.. Men kanske kan det vara värt tårar och ilska i slutändan??!

Det har det varit för mig.

• Anonym (Bonusmamma)

En sak till-

Jag tycker inte att du ska känna det som att eftersom han redan fått barn så är er ev framtida upplevelse förstörd om du nu blir gravid!

Om han älskar dig och gör dig gravid så kommer det att vara precis lika spännande och unikt som om det vore 1a gången! Det tror jag verkligen.

Tror det är typiskt kvinnligt att tänka så som du gör faktiskt... ;)

Nu var det ju länge sen min karl fick sina barn, men endå.. Denna grav skulle lika gärna kunna vara hans första. Det är ju VÅR första, VÅRAT första barn. Våran gemensamma upplevelse & det har varit skithäftigt!

Jag är faktiskt snarare lite tacksam över att han har åtminstone lite koll på vissa saker som jag ju har NOLL koll på när det kommer till bebisar....

• Anonym (Bonusmamma)

Hm... Hade inte läst hela tråden innan jag skrev mina 2 inlägg här ovan..!

Jag visste inte att ni redan varit ihop i 4 år, att du levt med hans bebis sedan 4 år och sett h*n växa upp..

Ger ett helt annat perspektiv på det hela.

Jag minns att det tog bra lång tid innan jag började känna mig bekväm i min roll, hur mkt jag kunde/ fick vara med att uppfostra, hur mkt och vad jag hade rätt att lägga mig i och tillrättavisa osv. Men det kom nog naturligt med tiden.... Jag har faktiskt aldrig fått höra "du är inte min mamma" och jag är endå en rätt tjatig o dryg "morsa" i många lägen. Dom liksom respekterar min auktoritet som vuxen. Vissa saker (som läggtider t ex) försöker vi ha samma rutiner på här och hos mamman. Men sen har vi regler som inte hon har och vice versa kan jag tänka mig. Jag har blivit ifrågasatt med "men så sträng är inte ens mamma" och jag har kunnat kontra (med glimten i ögat) att "men jag är inte din mamma och jag vill inte att du gör si eller så" och då har det varit helt ok för barnet.

Efter att ha läst lite mer fick jag som sagt ett annat perspektiv. Jag vet inte hur DU ska göra, du måste nog bestämma vad som känns bäst för dig. Bestämma vad du vill göra, vilken din roll är i familjen gentemot din man och barnet.

Så länge barnet bor under ditt tak så ska du kunna uppfostra precis som om det är din egen. Tycker jag! Du är vuxen, h*n ett barn. Ni har en relation och där nånstans borde det inte spela ngn roll om du är biomamma eller Bonusmamma. Inte efter 4 år tillsammans!

Har lite svårt faktiskt att förstå hur du i en 4åring kan se att h*n har samma värderingar o är så lik mamman. Vill INTE bli så kritisk som vissa här.. Men jag skulle fundera om jag var du, om det verkligen är så att barnet uppvisar dom egenskaperna eller om det är du som genom att du känner som du gör liksom projicerar dom egenskaperna på barnet...

Min bonustjej är som sagt 11 och hon ÄR extremt lik sin mor. Och jag är å andra sidan extremt olik hennes mor och det är mycket i den kvinnans personlighet som kan störa mig enormt mkt.

MEN jag vill tro att jag också är med och influerar 11åringen och den person hon ska komma att bli.. även fast jag kan se mammans personlighet skina igenom ibland så vet jag ju att hon (tjejen) är sin alldeles egna nya individ.

Nu slutar jag skriva. Lycka till!

• smulpaj01
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2014-07-20 15:24:12 följande:

Hej.

Om du älskar honom som du skriver så kommer du att genomlida många ledsna nätter, men jag skulle råda dig att stå ut.

Jag känner igen mig SÅ VÄL i det du skriver. Fast det är länge sedan nu och jag hade nästan glömt hur mycket det varit som varit tufft!

mina bonusbarn var 1,5 & 3 när vi blev tillsammans. Jag upplevde också att min sambos familj bara älskade exet och avskydde mig, att mina behov alltid hamnade längst ner på listan osv... Jag kan inte säga annat än att det varit tufft!

Räddningen för mig i alltihop, det jag tror fick mig att stå ut, var nog relationen jag fick till barnen. Även om jag många ggr velat strypa exet (mamman) så har jag alltid tyckt om barnen. (Ok, inte alltid! Första året- åren kanske t om, var det inte så.) och vi har då sannerligen haft våra duster jag och exet! Kanske t om har hatat varandra stundtals..!

Jag o min bejb har i dagsläget varit tillsammans i 9 år. Barnen är snart 11 & 12 och bor växelvis hos mamman och oss. Och vi väntar nu vårat 1a gemensamma barn. 11åringen framför allt är så glad över att få en lillasyster/lillebror! Vi har pratat om att det eg blir ett halvsyskon men vi kommer inte att använda det uttrycket, bebisen blir deras syskon för det är så vår relation ser ut. Jag älskar mina bonusbarn med hela mitt hjärta och vi har verkligen en superfin relation i dagsläget!

Och även fast jag fortfarande ibland känner för att strypa deras mor så har jag bett henne att bli gudmor till min bebis (vilket hon gladeligen tackade ja till). Känns absolut rätt!

Min poäng med detta är väl kort o gott att om du älskar honom så mycket som du skriver så borde du försöka hitta sätt att stå ut. NI måste ju hitta sätt att få det att funka i så fall.

Det är verkligen jättejättejobbigt innan allting faller på plats och alla hittar sina roller och vad som funkar.. Men kanske kan det vara värt tårar och ilska i slutändan??!

Det har det varit för mig.

Varför har Du bråkat så mycket med hans ex?

Den relationen är väl mannens, förstår inte varför du är inblandad där?

Jag har ingen kontakt alls med mannens ex, varför har man det? Helt onödigt anser jag!
  • Anonym (Bonusmamma (igen då))
    Anonym (förstår!) skrev 2014-07-17 13:33:58 följande:

Åh ts jag förstår dig såväl! Har endast läst dina inlägg. Ber om ursäkt om detta blir långt och rörigt, men hoppas det kan hjälpa dig!

Det GÅR att bli en lycklig styvfamilj. När jag och min man träffades var bonusen två. Hen är nu 11 och vi har ett gemensamt barn. Det har varit en känslomässig bergochdalbana, främst de första åren, men nu kan jag inte önska att det skulle vara annorlunda.

Receptet för oss och som jag tror är det som funkar bäst är att ni ALLA börjar se er som en familj. Det krävs jobb från alla. Det innebär att i frågor som påverkar alla samt när barnet är hos er så agerar alla såsom att barnet var ert. Det skall alltså tas hänsyn till dig och dina önskemål när man planerar semestrar. När barnet är hos er så är ni två vuxna som bestämmer, pappa har inte alltid sista ordet. Ni vuxna bestämmer tillsammans vad som gäller i ERT hem och det är bådas ansvar att se till att det blir så. Med detta följer även att du får lika mycket ansvar som en förälder. Ni planerar tillsammans vem som hämtar och lämnar, ni planerar aktiviteter som en familj etc.

Avundsjukan du pratar om känner jag så väl igen! Jag hatade att han varit med om hela barngrejen tidigare. Här måste du framför allt fortsätta jobba med din självkänsla. Din man älskar sitt barn, inte sitt ex! Skulle ni få barn är det en helt annan sak, för det är ett annat barn och det är med dig som han valt att leva med. Sedan måste din man även göra en del. Ni måste bestämma vad som gäller, måste tex hans släkt umgås med exet? Jag såg tex till att min man fick sina föräldrar att ta bort en bild på min man, exet och barnet från när barnet var litet för att jag mådde dåligt av att se den. Det kändes som att jag nedvärderades av att de hade den bilden uppe. Svårt att förklara men jag tror du förstår smile5.gif kort ocj gott: du måste jobba med självkänslan, men du ska heller inte behöva stå ut med vad som helst!

sedan måste jag säga att din man verkar vara en underbar pappa! Han äkskar sitt barn precis så som alla borde göra! Försök tänk så istället för att barnet är en kopia av mamman. Se det fina i deras relation och jobba tillsammans för att ni tre blir en egen familj. Du kanske hittar en drömman utan barn, men hur ska du veta att han är en bra pappa? Relationen till min bonus blev bara bättre när vi fick barn för jag insåg hur fantastiskt det är och hur mycket det är värt att ha en pappa som gör så mycket för sina barn. Och att se bonusen och mitt barn tillsammans väcker så mycket fina känslor!

Du är 30 och även om du hittar en man utan barn så kommer han garanterat ha ett bagage, exflickvänner etc. Vad är det som säger att du kommer kunna leva med det?

Var din mans barn planerat? Hade de varit tillsammans länge? Och varför tog det slut när barnet var så litet?

jag vet inte om jag skrev något vettigt, jag ville bara säga att det går att få en fantastisk familj utan att det är en kärnfamilj! Lycka till vad du än bestämmer dig för!

Mkt bra skrivet!
  • Anonym (Bonusmamma jag är)

Jag är uppriktigt glad för din skull att du "sluppit" en relation med din mans ex. Du har absolut rätt! Det är deras relation och borde i en perfekt värld inte ha det minsta med mig att göra.

Jag varken kan eller vill skriva alla faktorer som spelat in i vårt fall. Och dom har varit många. Skulle behöva skriva alldeles för långt för att folk skulle få hela bilden klar och inte missuppfatta för mkt.

Kan ju säga som såhär- när svärmor fyllde 60 bjöd hon hela familjen på resa. INKL exet då.... Så alltså, hur jag än skulle ha duckat och hållit mig undan så hade jag i vårt fall inte kunnat undkomma att utveckla ngn sorts relation till kvinnan!

• Anonym (Bonusmamma)

Sen skrev jag inte att vi har bråkat så mkt, jag skrev att jag många ggr har velat strypa kvinnan..... skillnad där faktiskt!

• smulpaj01
    Anonym (Bonusmamma jag är) skrev 2014-07-20 16:53:09 följande:

Jag är uppriktigt glad för din skull att du "sluppit" en relation med din mans ex. Du har absolut rätt! Det är deras relation och borde i en perfekt värld inte ha det minsta med mig att göra.

Jag varken kan eller vill skriva alla faktorer som spelat in i vårt fall. Och dom har varit många. Skulle behöva skriva alldeles för långt för att folk skulle få hela bilden klar och inte missuppfatta för mkt.

Kan ju säga som såhär- när svärmor fyllde 60 bjöd hon hela familjen på resa. INKL exet då.... Så alltså, hur jag än skulle ha duckat och hållit mig undan så hade jag i vårt fall inte kunnat undkomma att utveckla ngn sorts relation till kvinnan!

Låter jobbigt!

Jag var sambo med en man som hade två barn med två olika kvinnor!

Jag har sovit över hos båda dessa kvinnor och vi hade inget emot varandra.

Då funkar det, men i ert fall (utan att veta något) så kanske det vore bäst att inte prata alls med varandra?
  • Anonym (Bonusmamma)

Alltså, i dagsläget så funkar det rätt så bra mellan oss. Vi är inte "kompisar" i den bemärkelsen, men har nog hittat någon slags ömsesidig respekt för varandra. Vi kan prata med varandra och t om vara stöd för varandra i vissa lägen.

Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att det är min man och hon som kommunicerar kring barnen. Det ÄR deras barn! Där vill jag inte lägga mig i.

Grejen är, och det ville jag förmedla till TS också, att vi nog alla på vårt vis försöker utgå ifrån barnen. Vad som är bäst för dom liksom.

Jag kan tänka mig att det inte varit lätt för henne alla ggr att se sina barn utveckla en relation till mig!? Det finns utrymme för mkt avundsjuka fr det hållet också.

Hon ska, som jag skrev i något av mina långa inlägg, bli gudmor till min bebis. Känns helt rätt. Trots allt.

• Anonym (Bonusmamma)

Hur min relation till mamman har ändrats genom åren var väl också ngt jag ville förmedla till TS- att det kan bli bättre..!

Jag hade faktiskt glömt att jag känt Mkt av det TS beskriver en gång i tiden.

Tack o lov har jag åtminstone aldrig behövt känna mig svartsjuk gentemot exet. Jag har aldrig för en dag tvivlat på att det är mig han älskar och vill ha. Hade det inte varit så då hade det nog aldrig funkat att svärmor bjuder in till resor, julaftnar osv....

Svar på tråden Styvmamma som nu ger upp!!!