• Qaroliine

Förkortad cervix v 18+

När jag väntade dottern hade jag sd from v 17 och i v 23 blev jag inlagd med 9 mm kvar av livmodertappen. Tack vare strikt sängläge i 11 veckor varav 4 på sjukan, och bricanyl höll tappen ända tills v 35+6 då vattnet gick och dottern föddes.

Nu är jag gravid med min andra dotter i v 18+ och har massor av sd. För två v sedan mätte tappen 37 mm och efter vila och inga lyft är den idag 25 mm. Nu är det sängläge hemma som gäller.
    Mina sd lättar tyvärr inte alls vid vila.

Letar efter någon som är eller har varit i samma sits! Hur har det gått för er?

Tilde 101221
  • Svar på tråden Förkortad cervix v 18+
  • Qaroliine

Vore kul om ni uppdaterade hur det går för er
    Jag är gravid än! 34+1!!

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Leiben
    Qaroliine skrev 2014-12-16 22:17:26 följande:

Vore kul om ni uppdaterade hur det går för er

Jag är gravid än! 34+1!!

Härligt att höra! själv är jag tyvärr det också. Bf om 6 dagar. Har onda förvärkar på nätterna ibland och bebisen ligger sjukt lågt. Håller på att trilla ut snart. Fattar inte varför den inte gör det för nu är det oerhört tungt att gå och röra sig i allmänhet. Kommer säkert att gå över bf dessutom.
  • Qaroliine
    Leiben skrev 2014-12-17 20:07:42 följande:
    Härligt att höra! själv är jag tyvärr det också. Bf om 6 dagar. Har onda förvärkar på nätterna ibland och bebisen ligger sjukt lågt. Håller på att trilla ut snart. Fattar inte varför den inte gör det för nu är det oerhört tungt att gå och röra sig i allmänhet. Kommer säkert att gå över bf dessutom.

Ja det skulle kännas tokigt att gå till bf, men jag är helt beredd på det trots allt!
    Förstår att du är trött på det..

carolinheiner skrev 2014-12-17 22:50:01 följande:
    V17(16+3) sista kollen va ja 2 mm längre än vid dom andra vul. Nytt vul den 29/1 å RUL 30/12 :)
    Vad skönt Solig
  • Qaroliine

Har du fött än Leiben?!Nalle
    Om två dagar är jag fullgången, 37 veckor!! Kan inte fatta det! Så glad att få föda 2015!

• carolinheiner

Allt såg bra ut vid RUL :) å de blir en påg till :) är i v 19 nu :) blev flyttad till 2/6 (sambos 30 års dag) 15/6 är årsdagen för Melvin. Ny mätning av halsen 29/1 samma dag som vi förlorade Melvin i.. :( ska in på extra UL om 6 dagar för att kolla hjärtat på honom igen. Han ville inte alls sammarbeta med BM så hon fick inte riktigt bra bild på hjärtat.. Men ja klagar inte.. En extra koll på vårt mirakel :)

• Leiben
    Qaroliine skrev 2015-01-02 18:17:55 följande:

Har du fött än Leiben?!Nalle
    Om två dagar är jag fullgången, 37 veckor!! Kan inte fatta det! Så glad att få föda 2015!

Men det var bra jobbat! Tänk att ni klarade det!

Ja det har jag. sista dagen på 2014 :) på en timme. Jäklar vilken fart det var alltså. Livmodern kunde verkligen trycka på :)
  • Qaroliine
    Leiben skrev 2015-01-03 11:07:06 följande:
    Men det var bra jobbat! Tänk att ni klarade det!

Ja det har jag. sista dagen på 2014 :) på en timme. Jäklar vilken fart det var alltså. Livmodern kunde verkligen trycka på :)

Grattis!!

Min första föddes på 2h 50 min så jag antar att denna kommer gå fort också! Vore ju skönt

• Qaroliine
    carolinheiner skrev 2015-01-02 18:59:10 följande:
    Allt såg bra ut vid RUL :) å de blir en påg till :) är i v 19 nu :) blev flyttad till 2/6 (sambos 30 års dag) 15/6 är årsdagen för Melvin. Ny mätning av halsen 29/1 samma dag som vi förlorade Melvin i.. :( ska in på extra UL om 6 dagar för att kolla hjärtat på honom igen. Han ville inte alls sammarbeta med BM så hon fick inte riktigt bra bild på hjärtat.. Men ja klagar inte.. En extra koll på vårt mirakel :)

Grattis till ännu en pojke! Vi ska få vår andra flicka

Alltid kul med extra ul! Gjort oerhört många men alla av medicinska skäl såklart.

• Qaroliine

Min dotter föddes den 19/1 i v 39+0. 
    Hon råkade födas på britsen hos min barnmorska, förlossningen tog 1 tim och 20 min, jag trodde jag hade förvärkar så jag åkte till bm för min vanliga kontroll och då var jag öppen 9 cm och fick föda hos henne, men allt gick bra

• carolinheiner
    Qaroliine skrev 2015-01-24 16:01:40 följande:

Hon råkade födas på britsen hos min barnmorska, förlossningen tog 1 tim och 20 min, jag trodde jag hade förvärkar så jag åkte till bm för min vanliga kontroll och då var jag öppen 9 cm och fick föda hos henne, men allt gick bra smile1.gif

Nämen ojdå!! Grattis till flickan :) ska på mätning på fredag å har vissa tillfällen ett väldigt lugn som sköljer över mig för att nästa minut ha panik för att ja kanske har sd.. Är fortfarande sjukskriven å kommer nog vara de fram till bf :/
  • Leiben
    Qaroliine skrev 2015-01-24 16:01:40 följande:

Hon råkade födas på britsen hos min barnmorska, förlossningen tog 1 tim och 20 min, jag trodde jag hade förvärkar så jag åkte till bm för min vanliga kontroll och då var jag öppen 9 cm och fick föda hos henne, men allt gick bra

Men jösses och stort grattis! Hur gick det med smärtlindring och eftervården som att sys och få ut moderkakan? Berätta gärna lite mer! Åkte du till bb direkt och hur i så fall? Galet att vara öppen 9 cm utan att veta det. Jag tyckte det var coolt att vara öppen 4 cm direkt vid första värken.
  • Qaroliine

Smärtlindring fanns förstås inte, men jag födde utan med första barnet också så jag var tack och lov inställd på samma sätt denna gång. 
    Barnmorskan ringde ambulans direkt när hon känt att jag var öppen så dem dök upp när jag krystade
    Min sambo missade förlossningen (min mamma var med däremot)  men han kom när hon var några min gammal, då fick vi åka ambulans in till Malmös förlossning där kom moderkakan ut och jag blev sydd och lillan mätt och vägd.

Vi åkte hem efter 6 timmar

Tilde 101221 Lillasyster 150119
  • Qaroliine
    carolinheiner skrev 2015-01-24 18:44:10 följande:
    Nämen ojdå!! Grattis till flickan :) ska på mätning på fredag å har vissa tillfällen ett väldigt lugn som sköljer över mig för att nästa minut ha panik för att ja kanske har sd.. Är fortfarande sjukskriven å kommer nog vara de fram till bf :/
    Usch, jag vet hur det känns, man kastas mellan hopp och förtvivlan. Måtte det gå lika bra för dig som för oss andra!
  • carolinheiner
    Qaroliine skrev 2015-01-26 00:19:43 följande:
    Usch, jag vet hur det känns, man kastas mellan hopp och förtvivlan. Måtte det gå lika bra för dig som för oss andra!
    Ja de hoppas ja mä :) kan säga att ja gör inte mycket på dagarna :)
  • carolinheiner

Uppdatering sedan sist. Gjorde ett vul på torsdagen om ja inte minns fel. Såg direkt att de inte stod rätt till. 7 mm kvar av tappen å pågående sd å huvet tryckte neråt. Fick brikanylspruta å köra ner akut till lund. Fick akut cerklage dagen efter v 22+2. Vattenavgång vid op. Conrad föddes v 26+0 i lund 1085g 33,5 cm, låg på sjukhus från 25/2 till 29/5. Idag är han 8 mån väger 9,1 kg och är 65,2 cm lång. Lindrig bpd( kronisk lungsjukdom pga respirator) men annars frisk :)

• Qaroliine
    carolinheiner skrev 2015-10-23 00:53:53 följande:
    Uppdatering sedan sist. Gjorde ett vul på torsdagen om ja inte minns fel. Såg direkt att de inte stod rätt till. 7 mm kvar av tappen å pågående sd å huvet tryckte neråt. Fick brikanylspruta å köra ner akut till lund. Fick akut cerklage dagen efter v 22+2. Vattenavgång vid op. Conrad föddes v 26+0 i lund 1085g 33,5 cm, låg på sjukhus från 25/2 till 29/5. Idag är han 8 mån väger 9,1 kg och är 65,2 cm lång. Lindrig bpd( kronisk lungsjukdom pga respirator) men annars frisk :)
    Grattis till din söta kille! Skönt att allt slutade väl...Tack för din uppdatering!
    Min dotter är nu 9 månader och far runt som en virvelvind och har börjat säga några ord. Tacksamheten sköljer över oss med jämna mellanrumHjärta

Tilde 101221 Juni 150119
  • carolinheiner
    Qaroliine skrev 2015-10-26 21:57:38 följande:
    Grattis till din söta kille! Skönt att allt slutade väl...Tack för din uppdatering!
    Min dotter är nu 9 månader och far runt som en virvelvind och har börjat säga några ord. Tacksamheten sköljer över oss med jämna mellanrumHjärta
    Tilde 101221 Juni 150119
    Kan inte se bilder på appen :( som tiden går :) vår är 8 mån från han föddes och 5 mån från han beräknades :)
Svar på tråden Förkortad cervix v 18+