• Zaphiod

Bjuda till

Jag pratade med en psykolog igår, en kvinnlig psykolog. Vi småpratade om ditt och datt men kom in på sex och problem i sexlivet. 

Hon sa att hon träffat många par genom åren med problem i sexlivet, hon själv hade också haft det. Hon sa att kvinnans sexualitet är lite krångligare än männens. 

Sen satt hon tyst en lite stund till hon sa "Vi kvinnor är så jävla krångliga. Min erfarenhet (som psykolog) är att det nästan alltid är kvinnan som ställer till dig i sexlivet."

Hon sa att män är enkla i sin sexualitet. De behöver sexlivet som ett bekräftande för att känna sig viktiga i sin kvinnas ögon. Det är sällan själva sexet som är det viktigaste utan känslan av att vara viktig. En man som känner sig viktig i sin kvinnas ögon kan göra ALLT för henne. En man som känner sig oviktig i sin kvinnas ögon förstår inte varför han skall ödsla tid på hennes behov. Vidare menade hon att de flesta män är vanliga människor med vanliga behov, det är kvinnan som krånglar till det.

Hon avslutade monologen med att säga att om en kvinna hittar en man som hon vill ha och leva med måste hon fatta att vissa saker ingår för att få honom att stanna kvar. Fyller hon inte det behovet kommer han till slut att gå. 

Detta kom från en kvinnlig psykolog som arbetar med relationsproblem.

• Svar på tråden Bjuda till
  • Anonym (Eller hur?)
    AstridH skrev 2014-09-07 16:14:14 följande:

Nejdå, jag klickade bra sexuellt med övriga människor. Det var att ställa upp som ställde till det, det gjorde sakta att jag äcklades av människan jag låg med. När jag slutade ställa upp så upplevde jag en kåthet utan dess like, även med de människor jag legat med förut. Jag kunde alltså gå tillbaka till tidigare partners och äntligen ha bra sex med dem, så länge jag inte ställde upp.

• Flickanx2
    Zaphiod skrev 2014-09-23 16:20:12 följande:

Jag har faktiskt heller inte riktigt förstått varför det är så fult att se sin fru som ett sexobjekt. Hon är ju inte bara ett sexobjekt, hon är min bästa vän, min diskussionskombatant, min livskamrat, mm. Varför är det ena fult och det andra fint?

{#emotions_dlg.flower}
  • sextiotalist
    Anonym (Eller hur?) skrev 2014-09-23 16:38:08 följande:

Eller hur? Om jag ligger med någon mot min vilja för att jag vill att den ska älska mig, så lär jag så småningom börja hata personen i fråga. Nu dejtar jag inte män alls (mkt pga av just detta problemet) men jag tror att det är fler som fungerar som jag.

jag gör det, men lever med en man som hellre har sex mer sällan med en kvinna som vill ha sex än med en kvinna som bara önskar att akten är över.

Jodå, jag kan ställa upp, dvs ha sex utan ha lusten, Men då för att jag vill, inte för att sambon har tjatat sig till det
  • Celines Essence

Jag har ett lång relation bakom mig och jag känner inte igen mig alls.

För mig handlade det mesta i vårat liv om hans behov och åsikter. Allt från vad vi skulle satsa pengar på till sex.

Det var nästan bara hans behov som styrde när vi hade sex.

Om jag hade lust, men inte han, fick jag vara utan. När det var tvärtom, hjälpte jag honom att få utlopp för sin lust.

När jag ville prata om sex, hyschade han åt mig. Han tyckte väl jag var en sådan där krånglig kvinna som skulle prata och vara jobbig. "nej, man ska väl inte prata sönder sex"

Vi hade sex regelbundet. Det funkade skapligt tills dess att mina känslor för honom helt tog slut och skilsmässa blev det enda alternativet .

I en bra relation bryr man sig om den andre och vill ha närhet och sex. Då vill man veta vad den andre känner och vill .

Om man bryr sig om varandra vill man ge varandra njutning, även de gånger den egna kroppen inte riktigt går igång. Då ser man det inte ens som att "ställa upp".

Min nya man VILL lyssna på mig, när jag berättar om vad jag njuter av och kanske blir lite stressad av. Han vill ha mig, fast jag "känner och tänker" och han vill prata om det. Han vill lyssna. Det gör mig så avslappnad och jag kan njuta som aldrig förr!

I mitt liv har aldrig "kvantiteten" sex varit ett problem... Bara kvaliteten.

Jag tycker snarare att vi kvinnor ska stå upp för hur vi är. Låt oss vara "krångliga" ibland...och Lättsamma ibland.

Sex är till för att båda ska njuta. Det handlar inte om att "bjuda till". Ska man leva på att någon "bjuder till" är det bara en tidsfråga tills förhållandet dör.

Det finns läkare som är dåliga och läkare som är bra... Det gäller även psykologer. Jag tycker din(ts) psykolog låter väldigt oförstående. Du har ju iof valt att tolka hennes ord på ditt sätt också. Hade hon själv skrivit inlägget kanske det hade låtit annorlunda

För mig är dåligt sexliv ett symtom på att relationen inte är bra.

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Zaphiod
    Celines Essence skrev 2014-09-23 18:18:16 följande:

Tack för ditt inlägg.

Här på FL finns det många kvinnor som älskar sina män, de är det bästa som finns och de kan aldrig någonsin tänka sig att vara utan dem. Men de vill inte ha sex. Många kan inte förstå varför deras män är så sexfixerade att de kanske vill ha sex 2-3 ggr per månad. Varför hänger de upp sig på den lilla detaljen när livet är så bra. 

Hur ser du på det?
  • Anonym (Mo)
    Zaphiod skrev 2014-09-06 13:45:51 följande:

Jag pratade med en psykolog igår, en kvinnlig psykolog. Vi småpratade om ditt och datt men kom in på sex och problem i sexlivet. 

Hon sa att hon träffat många par genom åren med problem i sexlivet, hon själv hade också haft det. Hon sa att kvinnans sexualitet är lite krångligare än männens. 

Sen satt hon tyst en lite stund till hon sa "Vi kvinnor är så jävla krångliga. Min erfarenhet (som psykolog) är att det nästan alltid är kvinnan som ställer till dig i sexlivet."

Hon sa att män är enkla i sin sexualitet. De behöver sexlivet som ett bekräftande för att känna sig viktiga i sin kvinnas ögon. Det är sällan själva sexet som är det viktigaste utan känslan av att vara viktig. En man som känner sig viktig i sin kvinnas ögon kan göra ALLT för henne. En man som känner sig oviktig i sin kvinnas ögon förstår inte varför han skall ödsla tid på hennes behov. Vidare menade hon att de flesta män är vanliga människor med vanliga behov, det är kvinnan som krånglar till det.

Hon avslutade monologen med att säga att om en kvinna hittar en man som hon vill ha och leva med måste hon fatta att vissa saker ingår för att få honom att stanna kvar. Fyller hon inte det behovet kommer han till slut att gå. 

Detta kom från en kvinnlig psykolog som arbetar med relationsproblem.

Bra sagt!
  • Celines Essence
    Zaphiod skrev 2014-09-23 20:43:41 följande:

Tack för ditt inlägg.

Här på FL finns det många kvinnor som älskar sina män, de är det bästa som finns och de kan aldrig någonsin tänka sig att vara utan dem. Men de vill inte ha sex. Många kan inte förstå varför deras män är så sexfixerade att de kanske vill ha sex 2-3 ggr per månad. Varför hänger de upp sig på den lilla detaljen när livet är så bra. 

Hur ser du på det?

Jag tror att majoriteten av kvinnor som verkligen älskar sina män, så mycket som du skriver, faktiskt också vill ha sex med den. Småbarnsåren kan iof gör intervallen mellan gångerna längre. Inläggen på familjeliv kanske inte alltid säger hela sanningen.

Jag tror innerst inne att både män och kvinnor vill ha ett bra sexliv. Om man frågar de kvinnor du ger exempel på, hur deras "drömsexliv" ser ut skulle nog majoriteten av dem vilja ha det annorlunda. Kanske tror de inte att de kan få det bättre. Att deras avsaknad av lust och njutning är ett fysiskt faktum. Jag tror dock att de flesta ruvar på en lust och njutning, som kan väckas, även om den gått i dvala.

De finns säkert kvinnor som tycker mycket om sin man som en vän, eller som rollen "pappa till gemensamma barn" , men att hon ändå inte har rätt känslor för mannen. Låt säga att det nästan känns som att kyssa en bror. Vad gör man då? ...smiter undan och hoppas att känslorna ska poppa upp igen... Men de gör det inte...Paret glider i stället ännu mer i sär. Jag kan tänka mig att många blir förvirrade och lite förtvivlade när känslorna sviker.

Jag tror dock att det finns hopp så länge man vill känna närheten... men vill man inte röra varandra kommer inte relationen att hålla och då kanske det rätta är att gå skilda vägar.

Prestationsångest kring sex kan lätt bli ett problem och göra att man hellre låter bli. Frånvaro av orgasm kan också ställa till det.

Om kvinnan skäms för sin kropp kan hon också fly sex.

Jag tror att man måste våga ta tag i problemen... Varför vill inte kvinnan ha sex. Vad får hon för känslor. Vad tänker hon. Här i tråden avfärdas kvinnor som krångliga och mannens enkla sexualitet hyllas och ses som en norm. Jag är lyckligt lottad för jag FÅR vara krånglig...Därför går allt så lätt

Nu kanske en del kvinnor protesterar och säger att de har en enkel och okomplicerad sexualitet, och så kan det vara, men nu skriver jag om de kvinnor som inte vill ha sex och som beskrivs krångliga.

Jag personligen tror att alla människor har en sexlust som man kan väcka till liv,men det kan vara svårt att närma sig frågorna. Det är nog lättast om kvinnan verkligen känner sig älskad. Anklagande toner eller krav kan nog göra att mannen möts av taggarna utåt och effekten blir motsatt.

Visst kan det variera hur ofta man vill ha sex, men då kanske man kan lösa det med icke orgasminriktad sex och beröring som en början. Vissa kvinnor kanske tänder på "hårdare tag", men om man ska testa detta måste man nog vara väldigt lyhörd och testa varsamt. Om man inte vill ha sex eller närhet kan sådant bli väldigt otäckt.

Även om du ger exempel på kvinnor som verkar nöjda med sin man/sin relation, så är min allmänna uppfattningen att andra problem i relationen avspeglar dig i sexlivet.
  • Anonym (K)

Dummaste jävla dravel jag någonsin läst. Den där pysselkologen ska nog sluta projicera SINA issues på andra människor. 

Det är inte som hon säger - utan kvinnor är precis lika som män beskrivs här; det det handlar om är snarare att Inget par där den ena har mer lust än den andra känns balanserat.

Jag har i princip alltid haft mer sexdrift än mina män - varenda en utom en, faktiskt.

Så, det borde stå såhär istället:

"Sexuella människor är enkla. De behöver sexlivet som ett bekräftande för att känna sig viktiga i sin partners ögon. Det är sällan själva sexet som är det viktigaste utan känslan av att vara viktig. En människa som känner sig viktig i sin partners ögon kan göra ALLT för denne. En människa som känner sig oviktig i sin partners ögon förstår inte varför tid skall ödslas på dennes behov."

Det har inget med kön att göra, jag är ett levande bevis, och det finns fler - och att en "auktoritetsperson" sitter och häver ur sej så förbannat dumma lögner är för fan upprörande. 

Om du inte hittade på det själv och tillskrev din taffliga teori en kvinna i "vetande" position för genomslagskraft då - men så blåst kan du ju inte vara - teorin är likförbannat fel; det är inte kvinnor som ställer till det - det är inte männen heller - utan det är så jävla enkelt som "olika sexdrift" 

• Rosemary
    Celines Essence skrev 2014-09-24 08:53:26 följande:
    Jag tror att man måste våga ta tag i problemen... Varför vill inte kvinnan ha sex. Vad får hon för känslor. Vad tänker hon. Här i tråden avfärdas kvinnor som krångliga och mannens enkla sexualitet hyllas och ses som en norm. Jag är lyckligt lottad för jag FÅR vara krånglig...Därför går allt så lätt

Nu kanske en del kvinnor protesterar och säger att de har en enkel och okomplicerad sexualitet, och så kan det vara, men nu skriver jag om de kvinnor som inte vill ha sex och som beskrivs krångliga.

Jag personligen tror att alla människor har en sexlust som man kan väcka till liv,men det kan vara svårt att närma sig frågorna. Det är nog lättast om kvinnan verkligen känner sig älskad. Anklagande toner eller krav kan nog göra att mannen möts av taggarna utåt och effekten blir motsatt.

Visst kan det variera hur ofta man vill ha sex, men då kanske man kan lösa det med icke orgasminriktad sex och beröring som en början. Vissa kvinnor kanske tänder på "hårdare tag", men om man ska testa detta måste man nog vara väldigt lyhörd och testa varsamt. Om man inte vill ha sex eller närhet kan sådant bli väldigt otäckt.

Även om du ger exempel på kvinnor som verkar nöjda med sin man/sin relation, så är min allmänna uppfattningen att andra problem i relationen avspeglar dig i sexlivet.
    Väldigt bra skrivet! Jag tror också att alla människor har en lust som man kan väcka till liv, även de som inte har en "manlig", det vill säga enkel och okomplicerad, sexualitet. Andra sorters lust behöver inte vara vare sig sämre eller mindre eller svagare, de fungerar bara annorlunda. Och verkar vara vanligare hos kvinnor.

Och att andra problem avspeglar sig i sexlivet, det tror jag också du har helt rätt i. Tänk om fler kunde förstå det, då tror jag att många förhållanden skulle kunna räddas. 
  • Snake
    Celines Essence skrev 2014-09-23 18:18:16 följande:

Jag har ett lång relation bakom mig och jag känner inte igen mig alls.

För mig handlade det mesta i vårat liv om hans behov och åsikter. Allt från vad vi skulle satsa pengar på till sex.

Det var nästan bara hans behov som styrde när vi hade sex.

Om jag hade lust, men inte han, fick jag vara utan. När det var tvärtom, hjälpte jag honom att få utlopp för sin lust.

När jag ville prata om sex, hyschade han åt mig. Han tyckte väl jag var en sådan där krånglig kvinna som skulle prata och vara jobbig. "nej, man ska väl inte prata sönder sex"

Vi hade sex regelbundet. Det funkade skapligt tills dess att mina känslor för honom helt tog slut och skilsmässa blev det enda alternativet .

I en bra relation bryr man sig om den andre och vill ha närhet och sex. Då vill man veta vad den andre känner och vill .

Om man bryr sig om varandra vill man ge varandra njutning, även de gånger den egna kroppen inte riktigt går igång. Då ser man det inte ens som att "ställa upp".

Min nya man VILL lyssna på mig, när jag berättar om vad jag njuter av och kanske blir lite stressad av. Han vill ha mig, fast jag "känner och tänker" och han vill prata om det. Han vill lyssna. Det gör mig så avslappnad och jag kan njuta som aldrig förr!

I mitt liv har aldrig "kvantiteten" sex varit ett problem... Bara kvaliteten.

Jag tycker snarare att vi kvinnor ska stå upp för hur vi är. Låt oss vara "krångliga" ibland...och Lättsamma ibland.

Sex är till för att båda ska njuta. Det handlar inte om att "bjuda till". Ska man leva på att någon "bjuder till" är det bara en tidsfråga tills förhållandet dör.

Det finns läkare som är dåliga och läkare som är bra... Det gäller även psykologer. Jag tycker din(ts) psykolog låter väldigt oförstående. Du har ju iof valt att tolka hennes ord på ditt sätt också. Hade hon själv skrivit inlägget kanske det hade låtit annorlunda

Om majoriteten av alla kvinnor hade din inställning och kunskap skulle mycket vara vunnit.

Du är en klok, och vacker, kvinna. Tack för ett riktigt bra inlägg.
  • Zaphiod
    Celines Essence skrev 2014-09-24 08:53:26 följande:
    Kvinnorna jag syftade på är inte bara exempel tagna ur luften, de finns överallt här på FL. De skriver antingen trådar själv eller svarar i trådar. Ett exempel finns i den här tråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/74030365-min-man-tycker-att-jag-aldrig-tar-initiativ-till-sex

Hon tycker livet är fantastiskt förutom att hon vid några tillfällen tycker att det är synd att hennes man är så sexfixerad. När folk frågar henne hur ofta de har sex så är det kanske 2 ggr/mån, och han vill dels ha lite mer och han vill dels att hon skall ta lite initiativ. Det har varit intressant att följa den tråden.

Sen är det klart att alla skall tillåtas att vara lite krångliga, men det är märkligt at det är nästan bara i sexlivet folk krånglar. De vill inte sätta av tid till det, och de vill inte fundera över vad som är orsaken till att det inte fungerar. De tycker inte att de har tid med sex, men har tid till en massa andra saker. 

Sen tror jag att det alltid kommer bli bekymmer när pas är osynkade i sexlivet. En vill typ 2 ggr/ veckan och den andra en gång i månaden. 
  • AstridH
    Flickanx2 skrev 2014-09-23 13:57:44 följande:

Tror faktiskt det ligger en hel del i det som psykologen sa. Många tjejer uppfostras tidigt till att det ä "fult" att pilla på sig själv och ha det skönt. Medan pojkarna ibland kan gå o dra i den utan att bli tillsagda speciellt mycket. Tror att det hämmar från tidig ålder många ggr.

Sen det här med sexobjekt. Vad skulle det vara för "fel" i att känna sig som det i sexakten? Det har jag aldrig förstått. Vi har alla olika preferenser på vad vi tycker om eller inte och det är viktigt att kunna skilja på sex och det vardagliga livet.

Tror att många kvinnor kan krångla till det mer än vad de behöver många ggr, ja.

Zaphiod skrev 2014-09-23 16:20:12 följande:

Jag har faktiskt heller inte riktigt förstått varför det är så fult att se sin fru som ett sexobjekt. Hon är ju inte bara ett sexobjekt, hon är min bästa vän, min diskussionskombatant, min livskamrat, mm. Varför är det ena fult och det andra fint?

Angående sexobjekt - är det inte bättre att både ser varandra som sexsubjekt? Ett objekt är ju någonting som blir utsatt för någonting, ett passivt föremål, medan subjektet är den som utför handlingen. Det är väl ändå rätt lustigt att se sin partner som ett sexobjekt?
  • AstridH
    shack skrev 2014-09-23 12:28:13 följande:

Jag känner igen mig. Både från min tid som gift man, då jag var missnöjd och hustrun tyckte att det var viktigare att ge sitt jobb uppskattning än att ge mig det, och från min situation nu, då jag träffat en fantastisk kvinna som ger mig uppskattning och därför också får ännu mer tillbaka.

Men det är väl som det har sagts apropå män och kvinnor:

Om en kvinna säger till en man "Gör som du vill", så hör han "Gör som du vill", när hon egentligen menar "Gör som jag vill" eller möjligen "Gör vad som helst, men absolut inte det du vill"

Om en man säger till en kvinna "Gör som du vill", så menar han "Gör som du vill", men hon hör "Du, jag kunde inte bry mig mindre"

Så jag tror psykologen allt hade en intressant hypotes, även om den kan motbevisas i många enskilda fall.

Jag har upplevt det precis tvärtom; kvinnor som säger exakt vad de menar och män som säger någonting helt annat.
  • Celines Essence
    Zaphiod skrev 2014-09-25 21:19:26 följande:

Kvinnorna jag syftade på är inte bara exempel tagna ur luften, de finns överallt här på FL. De skriver antingen trådar själv eller svarar i trådar. Ett exempel finns i den här tråden:

www.familjeliv.se/forum/thread/74030365-min-man-tycker-att-jag-aldrig-tar-initiativ-till-sex

Hon tycker livet är fantastiskt förutom att hon vid några tillfällen tycker att det är synd att hennes man är så sexfixerad. När folk frågar henne hur ofta de har sex så är det kanske 2 ggr/mån, och han vill dels ha lite mer och han vill dels att hon skall ta lite initiativ. Det har varit intressant att följa den tråden.

Sen är det klart att alla skall tillåtas att vara lite krångliga, men det är märkligt at det är nästan bara i sexlivet folk krånglar. De vill inte sätta av tid till det, och de vill inte fundera över vad som är orsaken till att det inte fungerar. De tycker inte att de har tid med sex, men har tid till en massa andra saker. 

Sen tror jag att det alltid kommer bli bekymmer när pas är osynkade i sexlivet. En vill typ 2 ggr/ veckan och den andra en gång i månaden. 

Fast kvinnan i tråden du länkar till gjorde just det, "bjöd till", för mannens skull. Det är ju det som är problemet. Här saknas ju allt det jag skrev om. Omsorg om varandra, öppenhet osv. Hon skrev om något typ av påminnelse för att ta initiativ till sex. (!?!?) Det är klart att inte hennes sexliv fungerar! Jag upplever för övrigt att hon låst sig vid det hon skrivit. Jag skulle vilja veta vad hon känner innerst inne eller varför det gått så snett. Jag skulle vilja ställa frågor om hennes relationer, hennes lust, njutning, sexliv mm... men det känns meningslöst.

Jag tror fortsatt att de flesta fungerar mer som jag skrivit om i inläggen ovan.

Om jag vilja bedöma hur man fungerar utifrån vissa inlägg här på familjeliv skulle jag tappa tror på män överhuvudtaget. Visst det finns många trevliga människor här men det finns många som har tråkig syn på kvinnor, men jag lägger ingen vikt vid de inläggen.

Ja, visst kan obalans i den grundläggande sexlusten ställa till problem för relationen. Tom så stora att man måste skiljas ... Men jag tror fortfarande att det går att få ett bra sexliv i en kärleksfull relation som innehåller närhet. (inte om man bara ser partner som en kompis/bror)

Jag vet kvinnor som berättat att de inte gillat sex alls, för att sedan blomstra i en ny relation. (då menar jag även att det fortsatt vara helt annorlunda efter många år)

Jag har iof alltid haft rätt hög sexlust, men jag har ändå varit VÄLDIGT olika sexuellt med olika män.
  • Zaphiod
    Celines Essence skrev 2014-09-26 13:26:55 följande:
    Fast kvinnan i tråden du länkar till gjorde just det, "bjöd till", för mannens skull. Det är ju det som är problemet. Här saknas ju allt det jag skrev om. Omsorg om varandra, öppenhet osv. Hon skrev om 
    Jag tycker du har rätt i det mesta du skriver, jag svarar lite mot bara för att det är intressant att läsa när en vettig person utvecklar sina tankar.
Svar på tråden Bjuda till