Zaphiod skrev 2014-09-23 20:43:41 följande:
Tack för ditt inlägg.
Här på FL finns det många kvinnor som älskar sina män, de är det bästa som finns och de kan aldrig någonsin tänka sig att vara utan dem. Men de vill inte ha sex. Många kan inte förstå varför deras män är så sexfixerade att de kanske vill ha sex 2-3 ggr per månad. Varför hänger de upp sig på den lilla detaljen när livet är så bra.
Hur ser du på det?
Jag tror att majoriteten av kvinnor som verkligen älskar sina män, så mycket som du skriver, faktiskt också vill ha sex med den. Småbarnsåren kan iof gör intervallen mellan gångerna längre. Inläggen på familjeliv kanske inte alltid säger hela sanningen.
Jag tror innerst inne att både män och kvinnor vill ha ett bra sexliv. Om man frågar de kvinnor du ger exempel på, hur deras "drömsexliv" ser ut skulle nog majoriteten av dem vilja ha det annorlunda. Kanske tror de inte att de kan få det bättre. Att deras avsaknad av lust och njutning är ett fysiskt faktum. Jag tror dock att de flesta ruvar på en lust och njutning, som kan väckas, även om den gått i dvala.
De finns säkert kvinnor som tycker mycket om sin man som en vän, eller som rollen "pappa till gemensamma barn" , men att hon ändå inte har rätt känslor för mannen. Låt säga att det nästan känns som att kyssa en bror. Vad gör man då? ...smiter undan och hoppas att känslorna ska poppa upp igen... Men de gör det inte...Paret glider i stället ännu mer i sär. Jag kan tänka mig att många blir förvirrade och lite förtvivlade när känslorna sviker.
Jag tror dock att det finns hopp så länge man vill känna närheten... men vill man inte röra varandra kommer inte relationen att hålla och då kanske det rätta är att gå skilda vägar.
Prestationsångest kring sex kan lätt bli ett problem och göra att man hellre låter bli. Frånvaro av orgasm kan också ställa till det.
Om kvinnan skäms för sin kropp kan hon också fly sex.
Jag tror att man måste våga ta tag i problemen... Varför vill inte kvinnan ha sex. Vad får hon för känslor. Vad tänker hon. Här i tråden avfärdas kvinnor som krångliga och mannens enkla sexualitet hyllas och ses som en norm. Jag är lyckligt lottad för jag FÅR vara krånglig...Därför går allt så lätt
Nu kanske en del kvinnor protesterar och säger att de har en enkel och okomplicerad sexualitet, och så kan det vara, men nu skriver jag om de kvinnor som inte vill ha sex och som beskrivs krångliga.
Jag personligen tror att alla människor har en sexlust som man kan väcka till liv,men det kan vara svårt att närma sig frågorna. Det är nog lättast om kvinnan verkligen känner sig älskad. Anklagande toner eller krav kan nog göra att mannen möts av taggarna utåt och effekten blir motsatt.
Visst kan det variera hur ofta man vill ha sex, men då kanske man kan lösa det med icke orgasminriktad sex och beröring som en början. Vissa kvinnor kanske tänder på "hårdare tag", men om man ska testa detta måste man nog vara väldigt lyhörd och testa varsamt. Om man inte vill ha sex eller närhet kan sådant bli väldigt otäckt.
Även om du ger exempel på kvinnor som verkar nöjda med sin man/sin relation, så är min allmänna uppfattningen att andra problem i relationen avspeglar dig i sexlivet.