• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (Momo) skrev 2015-07-14 12:52:52 följande:
    Håller helt med, anledningen till att dom ibland har nät med sig är för att ta bort bråte ur vattnet åt änderna. Och stora stenarna är för att änder leker apport med dom.
    Men inte beter sig väl sverigedemokrater så.

Där handlar det väl mer om att ledningen beväpnar sig med järnrör till skydd mot fyllon. Kan tyckas konstigt att tre unga män inte ska klara av ett redlöst fyllo, men jag tror att de var rädda för spritångorna och att det var därför de skyddade sig med järnrör.

Vissa påstår att det bara var aluminiumrör. Det tror jag bara är elakt förtal för att ytterligare befästa bilden av att sverigedemokrater är klena såväl, fysiskt som psykiskt.
  • Gert

Drygt 800 000 röstade på SD i valet och idag ligger SD runt 20% i mätningarna så jag tror att de flesta har någon i släkten som röstade på eller sympatiserar med SD.

Ni som inte kan leva med detta får väl helt enkelt flytta till Kina. Skrattande

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Lägg av)

Allvarligt, jag skulle bli djävligt besviken om jag fick reda på att någon i min släkt röstade på SD. Nu är det inte så och det gör mig riktigt glad

• Radiobil
    Anonym (Lägg av) skrev 2015-07-15 21:06:33 följande:

Allvarligt, jag skulle bli djävligt besviken om jag fick reda på att någon i min släkt röstade på SD. Nu är det inte så och det gör mig riktigt glad

Tittade du på röstsedlarna?
  • Anonym (Lägg av)
    Radiobil skrev 2015-07-15 22:01:26 följande:
    Tittade du på röstsedlarna?
    Det behövs inte, vi diskuterar ofta politik i min släkt så det är inga hemligheter var man står politiskt. Det mest kontroversiella har väl varit att någon, i något val röstat på KD och att någon röstat på V men annars håller dom sig på mattan
  • Anonym (..)

dessa trådar..

Vem fan bryr sig vem som röstar på vad och varför.
    Alla har sina egna röster och vi ska vara glada att vi ens är i ett land där man får rösta.
    Min bästa kompis rösta på SD
    Min morsa rösta M
    min syrra rösta på S

Vem vem fan bryr sig?, 
    Så ta vara på varandra istället och skit i politik vafan.

Skevt att man ens låter de komma mällan släkt och vänner.

• Anonym (Braval)
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-18 13:19:26 följande:

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. 

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

Jag är i en exakt likadan situation. Tyvärr har jag barn med henne så jag kan inte lämna henne. Men fundera stark över den dagen du ska ha barn med honom, så kommer den släkten att dra ner din familje och eventuellt splittra dina barn!

SD människor är oftast utsatta i samhället därmed ofta negativa människor som ser allt som tex polis, sjukvård, socialmyndigheten m.m. som samhällets skurkar.

Jag avråder dig starkt att umgås med sådana människor. De kommer dra ner dig.

Däremot om du är emot invandrarpolitiken kan man rösta på annat parti som inte använder våld som vapen.
  • Anonym (ja-sägare är fel, diskutera och tyck till)
    Anonym (Braval) skrev 2015-07-15 23:12:19 följande:
    Jag är i en exakt likadan situation. Tyvärr har jag barn med henne så jag kan inte lämna henne. Men fundera stark över den dagen du ska ha barn med honom, så kommer den släkten att dra ner din familje och eventuellt splittra dina barn!

SD människor är oftast utsatta i samhället därmed ofta negativa människor som ser allt som tex polis, sjukvård, socialmyndigheten m.m. som samhällets skurkar.

Jag avråder dig starkt att umgås med sådana människor. De kommer dra ner dig.

Däremot om du är emot invandrarpolitiken kan man rösta på annat parti som inte använder våld som vapen.
    Är var fjärde väljare en utsatta i samhället? sd har ökat enormt som parti och både låginkomsttagare och höginkomsttagare, lågutbildade och högutbildade väljer nu att rösta på sd. Företagsledare vill att övriga partier ska samarbeta med sd. Jag tycker däremot vänsterpartister och miljöpartister är de som är mest negativa och möter de som inte tycker lika med en negativ attityd som innehåller anklagelser och fel valda ord.
  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (ja-sägare är fel, diskutera och tyck till) skrev 2015-07-16 05:59:52 följande:
    Är var fjärde väljare en utsatta i samhället? sd har ökat enormt som parti och både låginkomsttagare och höginkomsttagare, lågutbildade och högutbildade väljer nu att rösta på sd. Företagsledare vill att övriga partier ska samarbeta med sd. Jag tycker däremot vänsterpartister och miljöpartister är de som är mest negativa och möter de som inte tycker lika med en negativ attityd som innehåller anklagelser och fel valda ord.
    Du glömde att Bertil Torekull tycker man ska samarbeta med SDSkrattande

Så det är var fjärde väljare nu, det var som tusan. Här går det undan, jag visste inte ens att det hållits ett extraval.

I vart fall har jag inga sverigedemokrater  i min släkt, tack och lov!
  • Anonym (Röstar rött)

[quote=74704906][quote-nick]Anonym (Mats) skrev 2015-01-18 14:46:21 följande:[/quote-nick]

Vi 87% regerar, så det är lugnt.

[/

Är folk verligen så kodumma? De skriker rasist och märker inte själva hur oerhört onyanserade de är då de harar så.

Det är inte 87 % som vill begränsa invandringen, det är flera än så. De är inte alla rasister. De har inte heller spetälska. Vad hände med alla lika värde?

• Anonym (Röstar rött)

[quote=74756155][quote-nick]EnAnonumius skrev 2015-01-27 17:04:38 följande:[/quote-nick]

Jag sitter knappast och straffar någon..

Jag sympatiserar inte med varken VP-Politik eller Socialdemokraternas politik heller.

Jag sympatisera inte med något av 7klöver partiernas politik  och inte SD's heller.

Varför skall det vara helt okey för dig och dina "antirasistiska" (observera citattecknen), vänner att straffa folk resonerar annorlunda än er?

Och varför skall det vara helt okey att sitta och "straffa" en SD'are per se bara för att han röstar på SD? Och även sitta och tillskriva åsikter som folk inte ens har.

Det visar ju att ni inte är bättre själva egentligen, än dem ni anklagar.

[/

Detta speciellt som många åsikter om SD are är mycket överdrivna, ja för att inte säga rasistik. Att vara så rasistisk mot oliktänkande, tillskiva dem olika egenskaper och åsikter som de inte har är i soig ett hot mot demokratin. Du sk antirasisternhr inte de rätta åsikterna, det har ingen. Man får diskutera med och respektera andra. Jag tror det är mkt få SD väljare som är vad man egentligen menar med rasist. De är vanliga människor som vi andra.

• Radiobil
    Anonym (Lägg av) skrev 2015-07-15 22:50:03 följande:
    Det behövs inte, vi diskuterar ofta politik i min släkt så det är inga hemligheter var man står politiskt. Det mest kontroversiella har väl varit att någon, i något val röstat på KD och att någon röstat på V men annars håller dom sig på mattan
    Jaha. Du såg alltså inte vad dina släktingar röstade på. När folk frågar mig vad jag röstar på säger jag centern. Det stämmer, fast bara i kommunvalet.
  • Anonym (Lägg av)
    Radiobil skrev 2015-07-16 20:35:04 följande:
    Jaha. Du såg alltså inte vad dina släktingar röstade på. När folk frågar mig vad jag röstar på säger jag centern. Det stämmer, fast bara i kommunvalet.
    Så lömskt av dig. Mina släktingar kan man dock lita på Skrattande
  • Anonym (liknande)

Själv har jag både SD-sympatisörer, muslim-fober och homofober bland min familj. Det har hänt på nån enstaka middag att det blivit väldigt dålig stämning, då jag försökt lyfta relaterade problem och de kontrat med att häva ur sig riktigt hemska saker. Jag brukar försöka komma med konkreta exempel, t.ex. på personer de träffat och gillar som är homosexeulla samt ibland (ytterst sällan) maila nån länk till något som visar hur illa SDs representanter / homofobi faktiskt är. Det är tufft. I ditt fall hade jag nog valt att inte umgås med partnerns släktingar och markera mot både dem och partnern att deras beteende inte är ok.

• Anonym (Braval)
    Anonym (ja-sägare är fel, diskutera och tyck till) skrev 2015-07-16 05:59:52 följande:

Sanningen är att mer än var 4:de väljare är utsatt. Snart är det varann som är utsatt !

I framtiden är 99 av hundra utsatta.
Svar på tråden Sd-släktingar