• Anonym (Irriterad)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

LO ordförande Karl-Petter sitter i morgonsoffan och pratar om hur synd det är om kvinnor som inte får jobba heltid, för enligt honom vill alla kvinnor göra det. Jobbar män heltid ska kvinnorna också göra det bla, bla, bla.....Det klassiska jämställdhets(skit)snacket.

Jag blir så irriterad på att han inte kan fatta att en del kvinnor väljer själva att jobba halvtid för att de vill. Många kvinnor vill ha mer tid till familj och hem. Alla mammor vill inte ut och jobba heltid så fort barnet är 1 år.

Jag har själv valt att jobba halvtid för att jag ville ha mer tid till mina barn, har också vänner som gjort samma val.

Om han bara kunde lägga ner sitt skitsnack, saker som han inte har en aning om.

• Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!
  • Mila76
    manmanne skrev 2015-03-12 11:14:20 följande:
    Något speciellt i åtanke, eller kändes det bara bra att skriva sådär?
    Det applicerar på var och ett av dina inlägg. 
  • suziz
    manmanne skrev 2015-03-12 10:47:10 följande:
    Vad jag förespråkar är att människor skall få välja själva. Inget som politiker skall ta sig rätten att göra åt dem. I fall människor får välja själva tror jag inte att vi går tillbaka till 50-talet vilket en del verkar rädda för. Vi har nya tider och människor följer tiden väldigt bra, men 50-50 är med säkerhet ingen siffra som stämmer någonstans överhuvudtaget.
    Nej, du förespråkar ju inte att människor ska få välja själv då många deltidsarbetande kvinnor inte kan välja att jobba heltid trots att de vill!

• suziz
    manmanne skrev 2015-03-12 10:26:21 följande:
    Kvinnor mår inte bättre av feminismen. De mår sämre än någonsin nu har jag för mig, men lite rätt har du i att jag är på digitalt korståg. Feminismen får mig att vilja spy. Inget att hålla inne med. Hjärta
    Forskning visar tydligt att ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen är bra för både barnet och familjen. Alla i familjen gynnas av jämställdhet. Pappor mår bättre fysiskt och psykiskt, mannens livslängd ökar, kvinnors sjukskrivningar går ned, barnets kognitiva utveckling ökar. Vad gäller familjen som enhet så finns det en tydlig koppling mellan jämställdhet och minskad risk för skilsmässor och uppbrott. Därutöver finns forskning som visar att när pappor får mer tid med sina barn minskar våldet i nära relationer, och män som tagit föräldraledighet under barnets första år har bättre kontakt och relation till barnet också efter en separation.

Citat från:
    http://www.centerpartiet.se/wp-content/uploads/2014/03/Ja%CC%88msta%CC%88lldhet.pdf
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Anders) skrev 2015-03-12 11:25:08 följande:
    Bra sagt! Man får verkligen hoppas att folk genomskådar dårarna så vi inte får in ett till hat-parti i riksdagen. Vore ju bedrövligt....
    Det kan vara bra att veta att långt ifrån alla som kallar sig feminister röstar på F!. Jag röstar inte på det partiet till exempel och det finns många feminister på högerkanten som aldrig heller skulle komma på tanken.
  • Mila76
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-12 12:12:31 följande:
    Det kan vara bra att veta att långt ifrån alla som kallar sig feminister röstar på F!. Jag röstar inte på det partiet till exempel och det finns många feminister på högerkanten som aldrig heller skulle komma på tanken.
    Jag röstade heller inte på F!. 
    Inte för att jag på något sätt håller med om demoniseringen de utsätts för, utan för att ett annat parti bättre motsvarar helheten i mina viktigaste frågor. 
  • manmanne
    suziz skrev 2015-03-12 11:39:49 följande:
    Nej, du förespråkar ju inte att människor ska få välja själv då många deltidsarbetande kvinnor inte kan välja att jobba heltid trots att de vill!
    Är en del deltidsanställda kvinnor inte serveras ett heltidsjobb är mitt fel.... för att jag är en man?

• manmanne
    suziz skrev 2015-03-12 11:44:28 följande:
    Forskning visar tydligt...
    Forskning visar tydligt att snus inte är bra. Jag vill snusa!
    Forskning visar tydligt att alkohol inte är bra. Jag vill ta en snaps till ärtsoppan ibland.
    Forskning visar tydligt att cykelhjälmar är bra. Vem i hela friden vill cykla med en cykelhjälm???

Det är fortfarande inte din sak att bestämma över andra människor. Lär dig det!

• Mila76
    manmanne skrev 2015-03-12 13:13:31 följande:
    Är en del deltidsanställda kvinnor inte serveras ett heltidsjobb är mitt fel.... för att jag är en man?
    Ah, du ser. 
    Det är inte det att du tror att de är frivilligt deltidsarbetande, det är det att du anser att de kräver för mycket. 

Så småaktigt. 
  • Anonym (Hmmmm)
    manmanne skrev 2015-03-12 13:13:31 följande:
    Att du inte tycker att kvinnor ska ha rätt till heltid om de vill är ju ditt fel, eller hur?!
  • manmanne
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-12 13:26:16 följande:
    Att du inte tycker att kvinnor ska ha rätt till heltid om de vill är ju ditt fel, eller hur?!
    Du skall inte ha rätten att tvinga en firma till att anställa dig. Det är det närmaste du kan komma, om du vill fabricera mina åsikter.
  • Mila76
    manmanne skrev 2015-03-12 13:37:30 följande:
    Du skall inte ha rätten att tvinga en firma till att anställa dig. Det är det närmaste du kan komma, om du vill fabricera mina åsikter.

Det är heller inte det saken gäller. 

Det gäller att kvinnor och män i lika mån ska ha rätt till heltidsanställning. 

• manmanne
    Mila76 skrev 2015-03-12 13:18:04 följande:
    Ah, du ser. 
    Det är inte det att du tror att de är frivilligt deltidsarbetande, det är det att du anser att de kräver för mycket. 

Så småaktigt. 
    I fall en kvinna, (eller MAN! Förstår inte varför man alltid skall särbehandla och fjäska för enbart kvinnor) vill ha heltid men bara erbjuds deltid, så är det företaget som anser att hon kräver för mycket. Inte jag. De kanske kan hitta någon annan som faktiskt vill jobba deltid vilket bättre stämmer med deras behov?

Lär dig lite marknads-ekonomi.
  • Efraim Barkbit
    Mila76 skrev 2015-03-12 13:07:25 följande:

Jag röstade heller inte på F!. 

Inte för att jag på något sätt håller med om demoniseringen de utsätts för, utan för att ett annat parti bättre motsvarar helheten i mina viktigaste frågor. 

Instämmer helt!
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    manmanne skrev 2015-03-12 13:48:27 följande:

I fall en kvinna, (eller MAN! Förstår inte varför man alltid skall särbehandla och fjäska för enbart kvinnor) vill ha heltid men bara erbjuds deltid, så är det företaget som anser att hon kräver för mycket. Inte jag. De kanske kan hitta någon annan som faktiskt vill jobba deltid vilket bättre stämmer med deras behov?

Jo men Sverige har sedan 1936 haft tydlig reform-politik men samtidigt marknadsekonomi. Det kallas blandekonomi, så du kanske skall googla lite nationalekonomi.

Samhället skall hjälpa de som behöver hjälpen mest.
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-12 13:50:34 följande:
    Instämmer helt!
    Så du tycker det är vettigt att hata ihjäl sexuellt udda personer som Lucas Hertzman? 

• Mila76
    manmanne skrev 2015-03-12 13:48:27 följande:

Varför är det då okej tycker du att särbehandla och fjäska för män genom att urskillningslöst ge dem heltid bara för att de vill ha det? 
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-12 13:55:29 följande:
    Samhället skall hjälpa de som behöver hjälpen mest.
    Du borde de genast sluta upp med att enbart hjälpa kvinnor baserat på kön. De som har det sämst i samhället är nästan enbart män.
  • manmanne
    Mila76 skrev 2015-03-12 14:00:08 följande:
    Varför är det då okej tycker du att särbehandla och fjäska för män genom att urskillningslöst ge dem heltid bara för att de vill ha det? 
    Nej så fungerar det inte. Marknadsekonomi i sig vet inte ens vad ett kön är.
  • Efraim Barkbit
    manmanne skrev 2015-03-12 14:05:30 följande:

Du borde de genast sluta upp med att enbart hjälpa kvinnor baserat på kön. De som har det sämst i samhället är nästan enbart män.

Källa? Eller fria fantasier som vanligt
  • ica
    Mila76 skrev 2015-03-12 14:00:08 följande:
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!