• Anonym (Uppgiven)

Bonusbarnen hatar mig

Mina bonusbarn hatar mig så mycket så de vägrar komma till oss längre.

Från första början så var dottern väldigt anti emot mig medan sonen var positiv och ofta pratade med mig och var glad, efter något år så vände det plötsligt och även sonen fick en negativ inställning till mig, så pass negativ så han vägrade svara på tilltal eller ens säga hej.
    Det har nästan från början riktats anklagelser emot mig från barnens mamma om saker som jag påstås ha sagt eller gjort, vissa saker stämmer till viss del så som att jag ibland sagt till barnen om de gjort något fel eller att jag sagt att man ska äta grönsaker till maten. Dessa saker har överdrivit enormt och sen är det även vissa saker som det inte finns någon sanning i alls så som att jag ska ha gjort illa bonusdottern.
    Det har nu gått så långt så att mamman har gjort en orosanmälan till soc där hon hävdar dessa saker och menar att jag trycker ned barnen psykiskt och att jag även gjort illa dottern fysiskt. Förutom det så har hon spridit dessa lögner till alla hon känner och till viss del även skrivit ut det på Facebook. Hon har även trakasserat min man och mig framför allt via sms men har även skickat en del elaka kommentarer till min blogg där hon fortsatt hävdar dessa saker. Dessutom så har hon polisanmält min blogg för att jag skrivit väldigt lite om barnen men än dock, samt att jag nämnt henne och skrivit att hennes beteende är maniskt. Detta har jag gjort en motanmälan emot där polisen rubricerar det som ärekränkning och grovt förtal i och med att hon påstår så pass grova saker om mig.
    Bonusbarnens morfar har även han kommenterat min blogg där han inlindat hotar mig.

Nu vill alltså inte barnen komma till oss längre och både jag och min man är helt knäckta.
    Han ska på samtal på soc nästa vecka gällande alla anklagelser som riktas emot mig men mamman hävdar att jag inte får närvara så jag har alltså ingen möjlighet att försvara mig.

Flertalet gånger har jag och min man föreslagit att vi ska träffas och prata för att reda ut eventuelle missförstånd och för att få ett bättre samarbete men då har mamman enbart svarat: Över min döda kropp att jag är i närheten av den där människan.

Jag mår nu så dåligt av den här situationen och det känns som att vad jag än säger och gör så blir det fel.

• Svar på tråden Bonusbarnen hatar mig
  • Anonym (Uppgiven)

Maken har idag varit på möte med mamman på soc gällande hennes orosanmälan.

Socialsekreteraren som enligt maken tittat väldigt objektivt på hela situationen hade sagt till mamman att barnen ALDRIG ska dras in i en vuxenkonflikt, hon menade även att det är väldigt vanligt att barn överdriver vad som hänt och då oftast för att visa sin lojalitet emot boendeföräldern som då är mamman.
    Hon sa även att alla vi vuxna ska se till att det inte blir fler konflikter och om det blir det så MÅSTE barnen hållas utanför. (vilket jag och maken sagt i flera månader)

De kom överens om att det inte skulle vara några mer bråk och detta höll sedan mamman i en hel timme innan hon återigen började skicka aggressiva sms till maken och var helt vansinnig över att jag mailat till soc för att berätta min syn på de situationer som mamman gjort orosanmälan över. Hon skrev "hur fan kan du tillåta att din fru skickar mail till soc?" och mycket, mycket mer... Jag hade ingen aning om att jag var livegen men jag rådgjorde faktiskt med maken innan jag skickade mailet samt att han läste det jag skrivit innan det skickades.

Direkt efter hade hon dessutom skrivit på Facebook där hon återigen spytt galla över mig.  

• sextiotalist
    Anonym (Uppgiven) skrev 2015-03-13 15:23:13 följande:

Socialsekreteraren som enligt maken tittat väldigt objektivt på hela situationen hade sagt till mamman att barnen ALDRIG ska dras in i en vuxenkonflikt, hon menade även att det är väldigt vanligt att barn överdriver vad som hänt och då oftast för att visa sin lojalitet emot boendeföräldern som då är mamman.
    Hon sa även att alla vi vuxna ska se till att det inte blir fler konflikter och om det blir det så MÅSTE barnen hållas utanför. (vilket jag och maken sagt i flera månader)

De kom överens om att det inte skulle vara några mer bråk och detta höll sedan mamman i en hel timme innan hon återigen började skicka aggressiva sms till maken och var helt vansinnig över att jag mailat till soc för att berätta min syn på de situationer som mamman gjort orosanmälan över. Hon skrev "hur fan kan du tillåta att din fru skickar mail till soc?" och mycket, mycket mer... Jag hade ingen aning om att jag var livegen men jag rådgjorde faktiskt med maken innan jag skickade mailet samt att han läste det jag skrivit innan det skickades.

Direkt efter hade hon dessutom skrivit på Facebook där hon återigen spytt galla över mig.  

OK, det verkar närmast intill ett hopplöst fall tyvärr. Men självklart (om man tror vissa skribenter) så är allt fortfarande ditt fel.
  • Påven Johanna
    sextiotalist skrev 2015-03-13 15:17:26 följande:
    Det är nog en rimlig förklaring, frågan är varför hon skulle uppfatta det som pikar?
    De befinner sig ju i en konflikt, och under denna konflikt så har ts vid ett tillfälle uttryckt sig i termer om "mani" angående mammans agerande och/eller tillstånd. Efter det kan ju allt ses som pikar som har med psykologiska teorier att göra. 

Om jag påstår att du har en Bordelinepersonlighet, och sedan skriver i allmänna ordalag om diverse närliggande teorier och du och jag dessutom har en pågående konflikt så ligger det för många nära tillhands att övertolka varje annat inlägg och leta dolda budskap i dem. Det tror jag inte att man behöver vara särskilt störd för att göra, faktiskt. 
  • BioBonus

Så tröstlöst. Men bra att hon blir tillsagd av någon utomstående att inte blanda in barnen.
    Blir man anmäld till soc så är det väl självklart att man bemöter anklagelserna? Det hade i alla fall jag också gjort. Blir jag anklagad för något så för jag, eller min advokat, min talan.
    Det enda råd jag kan komma med är att spara alla sms och mail. Ta skärmdumpar på hennes FB så att hon inte kan radera det hon skriver om dig om det tex skulle sluta i en förtalsanmälan från din sida.
    Det är märkligt att alla i tråden som förfasar sig över det fruktansvärda i att du skrivit en rad om mamman på din, i din tro, anonyma blogg, inte har ett skvatt att anmärka på att mamman öppet förtalar och snackar skit om dig på sin Facebook...
    Lycka till, och försök att låta det rinna av dig. Jag vet attdet är skitsvårt när man bara blir påhoppad och anklagad hela tiden, men man måste försöka lägga energin någon annanstans. OCh det verkar ju ändå som om du och pappan står enade och det är bra. Stå kvar så löser det sig förhoppningsvis.
  • Ess
    nymedlem skrev 2015-03-13 13:39:31 följande:
    Va? Menar du allvar? Min son var 4 år när han började gå ut på nätet.
    Satt han verkligen och läste olika bloggar om barnpsykologi?

Att barnen på 5 och 8 år skulle ha läst bloggen anser jag va rätt otroligt.
    Möjligtvis att dom blivit upplysta om den via mamman och även att hon dragit sin tolkning av det skrivna för dem.
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-03-13 15:25:51 följande:
    De befinner sig ju i en konflikt, och under denna konflikt så har ts vid ett tillfälle uttryckt sig i termer om "mani" angående mammans agerande och/eller tillstånd. Efter det kan ju allt ses som pikar som har med psykologiska teorier att göra. 

Om jag påstår att du har en Bordelinepersonlighet, och sedan skriver i allmänna ordalag om diverse närliggande teorier och du och jag dessutom har en pågående konflikt så ligger det för många nära tillhands att övertolka varje annat inlägg och leta dolda budskap i dem. Det tror jag inte att man behöver vara särskilt störd för att göra, faktiskt. 
    Jag tror mamman hade tolkat allt riktat mot henne om så TS skrivit om saftning och syltning. Man ser det man vill se...
    Men visst kan hon ha tagit illa vid sig, vilket kanske är bra - då visar det ju trots allt att hon innerst inne vet med sig att det här med barnen i den här konflikten sköter hon inte helt optimalt...
  • Påven Johanna
    BioBonus skrev 2015-03-13 15:34:31 följande:
    Jag tror mamman hade tolkat allt riktat mot henne om så TS skrivit om saftning och syltning. Man ser det man vill se...
    Men visst kan hon ha tagit illa vid sig, vilket kanske är bra - då visar det ju trots allt att hon innerst inne vet med sig att det här med barnen i den här konflikten sköter hon inte helt optimalt?
    Ja, så kan det ju vara. Jag var bara nyfiken på om ts hade tänkt i sådana banor. Och att blanda in barn i konflikten är helt oacceptabelt, jag är helt emot den sortens destruktiva agerande (jag är även emot att tvinga barn att äta, även om det bara rör sig om några skivor gurka). 
  • Ess
    nymedlem skrev 2015-03-13 13:57:15 följande:
    Ponera då att dina egna barn kommer hem efter umgänge hos pappan och är helt upprörda för att pappans nya varit elak mot dem, då pratar jag inte om morötter till maten. Kan du verkligen säga att du inte gjort nåt då????,
    Ponera då att jag är svartsjuk, har svårt att gå vidare och lider av ett enormt behov av att hämnas för att han valde bort mig, alt inte låg på sina bara knän och bad mig komma tillbaka när jag gjorde slut.

Ja, då hade jag fått ett anfall ringt dit och vrålat i luren att jag skulle anmäla henne för barnmisshandel. Sedan hade jag förhört barnen om det fanns mer jag kunde ta med i anmälan.
    Sedan hade jag anmält pappan för övergrepp på barnen, för då hade dom fått stanna hos mig under tiden utredningen pågick, samtidigt hade jag bearbetat dem om vilken skit pappan egentligen är, och att han inte tycker om dem. Att denna sista händelsen och även tidigare meningsskiljaktigheter är ett klart tecken på detta. Osv tills barnen stod helt på min sida.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-03-13 15:15:27 följande:
    Kan mamman ha uppfattat dina bloggposter om barnpsykologi som pikar mot henne och hennes barns utveckling, uppförande eller något annat i den stilen?
    Det kan ligga något i det. Är hon redan anti, så kan hon se bloggen som ett påhopp på henne personligen, trots att den egentligen inte är det.
  • Thyla

Tragiskt.
    Well det enda du kan göra nu är att spara alla sms, och som någon sa; ta skärmdumpar (datum och tid ska synas).
    Skicka det och rådfråga polisen igen; för det handlar om trakasserier och igen då; grovt förtal och ärekränkning. Kvinnan verkar sjuk. Men bara för det ska ni ju inte leva på det här sättet. Jag tror att hela rättegång processen och anmälan kommer göra det ännu jävligare. Men kanske måste ni ta det för att bli få slut på eländet.
    Ta också ett snack med någon familjerådgivning psykolog om tips och råd. Din man kanske också skulle kunna kontakta en mansjour.
    Jag skulle också i din sits haft en djupt samtal med mannen din om varför hans ex avskyr dig så mkt och vad de haft för konflikter tidigare; så man vet mer vad man har att göra med.
    Jag hade också varit noga med att när du och din man snackar om konflikten. Så får de inte barnen höra något av vad ni säger.

Vuxna använder ibland sina barn som spioner tyvärr...

• Mila76
    sextiotalist skrev 2015-03-13 13:29:15 följande:
    En 5-åring och en 8-åring som läser bloggar ?
    Min grannes 8-åring använder facebook. Hon har inga problem alls att navigera runt på internet. Läsa lärde hon sig i förskoleklass. 
  • Mila76
    sextiotalist skrev 2015-03-13 13:47:18 följande:
    Ponera att mamman hade visat barnen något, som hon gissar kunde vara hon som varit nämnd, då är det rätt illa.
    Hon kunde tagit fram vilken jäkla text som helst och visat barnen.
    Dvs det skulle bara spä på den bilden som framstår via ts tråd. En manisk kvinna som letar efter konflikter och letar efter problem och använder dessa för att få sina barn i en svår lojalitetskonflikt.

Så en mamma som gör sådant, tja, hade jag varit halvvuxen, så hade jag garanterat undrat vad min mamma håller på med, allvarligt, jag hade nog snarare tagit avstånd från min mamma.
    Mamman hade lagt ut det på facebook. Hon har inte behövt visa det. Nej, inte särskilt smart av mamman, men å andra sidan, inte särskilt smart att nedvärdera mamman i en öppen blogg, där ts också skriver om barnpsykologi. Nej, man behöver inte vara Einstein för att förstå att ts har åsikter om mammans barnuppfostran och att mamman kan känna sig träffad av barnpsykologiska inlägg i samma blogg som även benämner henne själv som manisk. Vissa samband borde inte vara så svåra att se. 
  • Johanna7678

Till ts:

Har bara läst TS och lite här och var i tråden, men vill ändå komma med två konkreta råd:

1) Lägg ned din egen blogg ett tag - varför inte istället köpa en extra fin skrivbok om du känner att du har stort behov av att skriva av dig. Då slipper du riskera "dumma kommentarer"
    2) Gå absolut inte in på mammans facebook sida - undvik gärna din egen också ett tag. Ring och prata med dina vänner istället - det är oftast mycket roligare.

• Anonym (Pap)

Men varför mailade du soc? Är inte din man förmögen nog att föra din talan på ett möte där du inte var inbjuden?

Varför spä på konflikten hela tiden?

Du visste ju att hon skulle få reda på detta och bli förbannad!

Och sluta läsa hennes facebook! Ni är lika "galna" bägge två anser jag.

• Iam
    Anonym (Pap) skrev 2015-03-16 11:44:48 följande:

Men varför mailade du soc? Är inte din man förmögen nog att föra din talan på ett möte där du inte var inbjuden?

Varför spä på konflikten hela tiden?

Du visste ju att hon skulle få reda på detta och bli förbannad!

Och sluta läsa hennes facebook! Ni är lika "galna" bägge två anser jag.

Så det är att spä på konflikten att själv bemöta anklagelser som riktats till en personligen?

Ts var inte med på mötet just för att inte spä på konflikten, men att bemöta smutskastningen hon är utsatt för måste väl ändå ses som en rättighet.

Hade mamman inte velat att ts var inblandad skulle hon inte dragit in henne genom sina anklagelser.

Du har märklig logik som jag är rätt säker på att du inte skulle applicera på dig själv om du hamnade i en sådan situation.

För att ge dig ett exempel. Tänk att någon anklagar dig för barnmisshandel. Då får du inte neka till det eller bemöta den anklagelsen för då spär du på konflikten. I alla fall enligt din logik. Som sagt... det du kräver av ts skulle du själv aldrig accepterat.
Svar på tråden Bonusbarnen hatar mig