• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • green34
    molly50 skrev 2015-05-11 10:03:38 följande:

Men är det någon som behöver vakna här så är det du!

Du talar om hur ledsen du är över att ditt ex väljer att flytta så att du inte får träffa barnet så ofta. På samma gång så skriver du helt öppet att du mår bättre ju sämre barnet mår.

Fattar du att det är barnet du straffar genom att bete dig så här?? Det är därför ditt ex väljer att flytta.

Du straffar inte henne genom att hata ditt barn. Du straffar barnet!

Jag tycker inte du ska kalla henne omogen när du är den som går och pratar skit bakom hennes rygg och bara tänker på dig själv.

Om någon beter sig omoget och egoistiskt här så är det du!

Om du är så ledsen över att inte kunna finnas där för barnet så kan du göra något åt det. Det är bara du som kan göra det!

Ditt ex kan inte göra något åt att du VÄLJER att strunta i ditt barn!

Det är bara du,och ingen annan,som har gjort det valet!

Om du verkligen vill finnas där för barnet,vilket jag tror,så är det dags att du växer upp och inser att du inte längre kan sätta dig själv i första rummet.

Du har fortfarande alla möjligheter att göra vad du vill. Men om du själv väljer att inte finnas där för ditt barn så kan du inte gnälla på att du inte får träffa barnet heller.

Tänk på det!

Så var en man och väx upp och ta ditt ansvar! Och gör det nu innan det är försent!

• Sarakechi
    Nelliepop skrev 2015-05-10 23:29:39 följande:

Detta måste vara en troll tråd.

För inte kan det finnas så omogna blivande pappor.

Det är för fan ditt barn du skaddar. Inte ditt ex. Väx upp o ta ditt ansvar.

Kom o prata med min son. Som växt upp med en SSAB idiot till pappa som du.

Vad är en "SSAB idiot"? Som dessutom är särskrivet..
  • Ännu en ofrivillig pappppa

Allvarligt, vad är det som är fel med abort om båda inte vill, med visas syn här så "dödar" man ett litet embryo på 7 veckor, ska jag gråta varje gång jag får utlösning då jag "dödat" miljontals ev. blivande barn? Hahaha så sjuka alltså!

• Nelliepop

Skaffa psykolog hjälp. Det är pga av såna som dig som miljoner barn får växa upp utan sin pappa.

• Ännu en ofrivillig pappassss

Hahahaha det är mitt ex fel? Det är ju den största anledningen till att jag vill att hon väntar med barn? Jag hade inget annat hellre velat finnas till för mitt barn, men det är HON som struntar i om barnet får en pappa eller inte.

• ninaemilia
    Sarakechi skrev 2015-05-11 18:09:40 följande:
    Vad är en "SSAB idiot"? Som dessutom är särskrivet..
    SSAB är det stora stålverket i Borlänge, vet inte om det är det som åsyftas.
  • ninaemilia
    Ännu en ofrivillig pappassss skrev 2015-05-15 13:08:09 följande:

Hahahaha det är mitt ex fel? Det är ju den största anledningen till att jag vill att hon väntar med barn? Jag hade inget annat hellre velat finnas till för mitt barn, men det är HON som struntar i om barnet får en pappa eller inte.

Jätteledsen att läsa den här tråden. Du och ditt ex (?) verkar ha ballat ur helt. Pratade med min man om din situation och han hade all förståelse. Men så nämnde jag att du verkade skita i barnets välmående utan nästan gladde dig åt dess tragiska uppväxt "så att hon fattar att hon gjort fel". Då fastslog han att du är ett rötägg. Det rätta vore att hålla upp händerna i uppgivenhet, säga "alright", försvinna, betala underhållet och önska barnet väl.

Kan bara hålla med, du går över en gräns när du vill barnet ont. Barnet är oskyldigt och kan inte önskas ogjort nu. Det verkar som om du är starkt påverkad psykiskt av allt detta och inte har kontroll över vad du säger.
  • molly50
    Ännu en ofrivillig pappppa skrev 2015-05-14 23:17:07 följande:

Allvarligt, vad är det som är fel med abort om båda inte vill, med visas syn här så "dödar" man ett litet embryo på 7 veckor, ska jag gråta varje gång jag får utlösning då jag "dödat" miljontals ev. blivande barn? Hahaha så sjuka alltså!

Abort i sig är inte fel om det t ex är något fel med barnet eller om man absolut inte kan skaffa barn vid just det tillfället.
    Men abort ska inte användas som preventivmedel för att killar ska slippa ta ansvar och använda kondom,som du vill.
    Ser du skillnaden?

Ditt ex har såklart också en del i det hela eftersom hon frivilligt hade sex med dig.
    Men att du inte vill träffa barnet och ta ditt ansvar,det är helt och hållet ditt eget fel.
    Det är ditt eget val.
    Jag tror absolut att ditt ex skulle låta dig vara en del i barnets liv om du bara bjöd till litegrann själv och visade lite ansvarskänsla och att du bryr dig.
    Men istället går du runt och pratar skit om ditt ex och talar öppet om att du skulle må bra om barnet mår dåligt.
    Du straffar barnet och inte ditt ex genom ditt beteende. Inse det!
    Och du kan inte klandra ditt ex när det är du själv som har valt att göra det.
    Det är helt och hållet ditt eget fel.
    Om du är så mogen som du påstår så borde du vara man nog att sätta dig ner och prata igenom allt med ditt ex och försöka komma fram till vad som är bäst för barnet. Inte vad som är bäst för dig eller för ditt ex.
    Mattias och Hannah.
  • molly50

Förresten,varför har du flera olika användare?
    Mattias och Hannah.
  • JTo
    Ännu en ofrivillig pappama skrev 2015-05-11 00:39:02 följande:

Nellie, om din sons pappa inte va med på att ni skulle ha barn så förstår jag honom ill 100%. Ingen jävel ska få bli tvingad till de här, herregud är ni nån jävla sekt här inne eller? Gå ut o fråga vem som helst så kommer ni få vettiga svar. Ha en viss känsla då, om man är färdigutbildad med de man vill och är typ 30 år, då är de väl dags att ta ansvar. Men nu, mitt liv har knappt börjat o ja ska få den här skiten kastad på mig, aldrig! Ska ja slicka hennes rumpa också, putsa hennes skor, resten av livet också eller?! Nä barn är man två om att skaffa punkt slut. Hahahah roligt de här forumet är alltså, hahahahahahaha! Den här maktlösheten ska ingen människa få känna någonsin, hahahah är så roligt att de bara är på de här skit sidan man får konstiga svar. Alla i VERKLIGA livet säger de sunda, skaffa inte barn med en omogen 19 åring utan jobb, studier, boende. Hahaha skrattar varje gång ja radar upp detta..

men vadå? barnet kommer ju födas vare sig du vill ta hand om det eller inte, det blir ju inte mindre ditt barn bara för att du inte vill ha det.
  • Morotsguacamole

Hej!

Är reporter på HD/Sydsvenskan och arbetar just nu på ett reportage om män som blivit pappor utan att veta om det eller mot sin vilja.

Hade varit väldigt intressant att få intervjua en man som upplevt detta och höra vad han tänkte/tyckte/kände då han fick reda på det.

Om du passar in på den här beskrivningen och dessutom bår i Skåne eller om du känner någon som gör det så skicka gärna ett meddelande till mig så hör jag av mig!

• blackinsekt
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 21:32:36 följande:

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

Hej ville bara säga att de var en läsning och  säga att jag håller med dig. Ja tycker väll att man ska ta ansvar men INTE om de är på tvingat ! som sagt man borde va 2 om beslutet men är de så att Mannen INTE vill ha barn och kvinnan bestämmer sig ändå för att behålla barnet så tycker ja gott och väl att hon kan betala allt med för då är de hon som vill INTE mannan som vill behålla de !
  • Linnea1304

Hittade precis denna tråden (ett år senare haha...) och har läst igenom allt (sömnlös natt). 
    Hade förståelse för honom i början. Att bli förälder mot sin vilja... Kvinnan väljer själv om hon ska föda barnet. På samma vis borde pappan få välja om han vill vara delaktig alls ekonomiskt (så länge han tar det beslutet INNAN födelsen). 
    MEN allteftersom jag läste blev jag mer och mer ilsken på honom. Önskade att alla kvinnor här skulle bli våldtagna och gå igenom tvångsabort pga lag osv... Och sättet han talar om kvinnan på... Jag vet inte riktigt men känns lite grann som att han enbart bemötte henne med ilska istället för lite förståelse också och då är det ganska givet att hon genast kommer inta försvarsställning. 
    Vill man absolut att ens flickvän ska göra abort är det viktigt att hon inte känner sig tvingad till det pga omgivningens tryck utan diskutera er istället fram till det. Lägg fram faktan tydligt som visar henne PRECIS varför ni anser det vore det bästa. Men gör det alltid försiktigt för HELA hennes kropp är en robot inställd på att skydda kärnan (barnet). Och det försvaret är mycket svårt att ta sig förbi. Men absolut inte omöjligt så länge man hanterar situationen moget. 

Just denna mannen ger mig orokänslor och hade jag känt honom i verkligheten hade jag förmodligen varit rädd för honom. Jag är 18 och gravid. Min pojkvän är 21. Vi diskuterar om vi ska behålla eller inte (ni kan nog gissa själva vem som vill vad). Och han hade ALDRIG snackat om mig på ett sådant grymt och respektlöst vis. Aldrig någonsin! Oavsett hur sårad han hade blivit så vet han bättre än så (tack gode gud för det).

Och du "Pappan" som skapade denna tråd. Jag föreslår att du fryser in sperma och sen knipsar dig för du kan uppenbarligen inte leva med tanken på att använda kondom för säkerhets skull oavsett vad ditt ligg påstår. Så slipper du oroa dig för att få fler barn som du önskar ska få ett helvete till liv för att du ska kunna må bra med dig själv igen.... Bara ett förslag liksom istället för lagen om tvångsabort som du verkade föreslå. Och om du fortfarande har sådana tankar om er och barnet (har ju gått ett år nu så du kanske har förändrats mot det bättre) så föreslår jag att du seriöst bokar tid hos en psykolog för de tankar du delat med dig i denna tråden är mycket överdrivna och inte normala (kallar dig inte för onormal bara att dina tankar kring ämnet var MYCKET extrema och därför skulle det hjälpt mycket om du pratade med någon professionell )

Vet att sannolikheten är liten att han själv läser detta men eftersom jag så lätt hittade tråden kanske framtida ofrivilligt blivande pappor hittar hit lika lätt och kan läsa detta också. Det GÅR alltid att komma överens med tjejen om abort. Men det är klart kört för en om ni inte kan visa tydligt för henne att ni SAMTIDIGT förstår hur hon mår i sin situation. Troligtvis kände denna kvinnan sig tvingad och oförstådd av honom samtidigt som hon redan såg embryot som ett riktigt existerande barn som hon beskyddade med sin kropp... 

Mycket text jag vet men fick så sjukt många blandade känslor av denna tråden. Hoppas detta hjälper någon i framtiden. 

(PS. jag och min pojkvän ska tsm gå till en kurator och diskutera abort frågan för att undvika att vi attackerar varandra personligen för mkt under diskussionerna samt att kuratorn kan göra det lättare för oss att förstå varandra. Ett tips för er blivande föräldrar som också är oense)

• Fia80

Jobbig situation, ja jag tycker ju dock det är en skyldighet att skydda sig så man inte får några oönskade graviditeter ansvar ligger enligt mig både hos tjej och kille vet att det inte är 100% säkert men skulle olyckan vara framme så får man ju försöka ta det därifrån. Allas situationer är olika att jämföra sin egna kan man faktiskt inte alltid göra. Det är ju alltid bäst om man kommer överens om man ska behålla det eller inte. Jag kan bara se det ur min synvinkel och vad jag tror jag skulle göra. Jag har väldigt svårt att se mig som ensam förälder jag vill ge den förutsättningen till mitt barn att ha en mamma och pappa framtiden vet man inte vad som händer om 6-7 år men man hoppas ju att man är med samma partner ändå.

Kanske nu båda borde gå på ett samtal och prata m detta båda två för att kanske ni förstår varandras sidor....

Svar på tråden Ofrivillig pappa