• Alexi

Hur får era barn handla lösgodis?

När ni handlar lösgodis med era barn i åldern typ 3-12 år, hur gör ni då med mängder, val osv?

Hur mycket får barnet köpa och hur har ni kommit fram till den mängden? Mäts det i kronor, gram, antalet bitar osv?

Växer mängden med åldern?

• Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?
  • Natulcien
    telly skrev 2015-08-07 17:27:55 följande:

Nyfiken... En fråga!

Ni vars barn inte äter så mycket godis - fick dom inte så mycket söt mat som små (bebisar)? Fick dom tex fruktpuré och sylt och saft? Undrar när behovet uppstår, om man kan låta bli att trigga sötsuget genom att undvika sött under barnets första år...?

Nja, bröstmjölken lär ju vara ganska söt, och han ammades massor. Men därefter var det inga sötsaker alls de första 2,5 åren. Förutom lite frukt då, för det fick han från ca 8-9 månaders ålder.
    Vid 2,5 års ålder fick han smaka lite glass och nån bulle. Men inte regelbundet, utan bara vid enstaka tillfällen.
    Nu är han snart 5 år och äter glass nån gång varannan/var tredje vecka, bulle/kaka ungefär lika ofta/sällan. Saft dricker han bara på kalas och godis likaså.
    Sen äter han ju ibland blodpudding, ketchup, senap, chutney, sill, etc och liknande livsmedel som innehåller mycket socker, men jag tror ändå att han äter mindre socker än genomsnittet, och började med det senare än genomsnittet.
  • micjos

Vi har tre barn, 12, 11 och 6 år. Vi har gjort så att inget godis/läsk innan 5 års ålder och vi fikar endast när vi är på kalas ev någon mer ggr på sommaren. Saft/läsk/Festis får de ta ett glas av antingen fre eller lördag, de får välja själva. Godis brukar bli smågodis eller annat och då väldigt lite, Max 10-20kr och endast äta en ggr under lördagen inte små äta. Äter de dåligt med mat så blir det inget alls och klubbor är förbjudet. De är nöjda med det, inte så ofta de frågar om annat, ibland om kompisar får men vi är ganska hårda... Glass är oxå på helgen lite mer på sommar/semester.

• jådåsåatt

Har absolut inga regler för det där, det sköter hon utmärkt själv. Hon tar så mycket hon är sugen på, precis som jag gör.
    Har inte heller någon regel om att hon bara får äta på lördagar, vi äter godis när vi är sugna på det helt enkelt.

När jag och mina syskon var små fick vi bara äta lite godis var på lördagar vilket gjorde att vi stugköpte godis så fort vi fick möjlighet och tryckte i oss:)

Jag tror att vissa barn behöver strikta regler för att inte äta för mycket medans andra kan reglera det där rätt bra själv från en tidigare ålder, finns nog inte ett sätt som passar alla.

• Vinterankan
    telly skrev 2015-08-07 17:27:55 följande:

Nyfiken... En fråga!

Ni vars barn inte äter så mycket godis - fick dom inte så mycket söt mat som små (bebisar)? Fick dom tex fruktpuré och sylt och saft? Undrar när behovet uppstår, om man kan låta bli att trigga sötsuget genom att undvika sött under barnets första år...?

Mina barn älskar snacks och sötsaker, men vi har lärt dem att man inte mår bra av att äta för mycket utan att allt ska vara i lagom mängd. Gäller både godis och mat. De märker ju också själva att de mår dåligt när man äter för mycket. Dottern var väldigt liten i maten när hon var yngre (precis som jag) och jag har velat undvika att koppla samman att äta mycket är att äta bra för det kan ge problem med att man äger för mycket när man väl börjar äta eftersom att man lärt sig att mycket är bra och resulterar i beröm.

Så vi har alltid pratat myclet om att lyssna på kroppen och att man måste äta mer (mat) om man är hungrig och när magen känns bra ska man sluta så man inte får ont eller börja må illa av att äta för mycket. Och det har tagits med till godisätande att de känner efter när de äter och slutar i tid för att de vill må bra i magen och slippa illamående.
  • Valkyria75
    Themis skrev 2015-08-05 22:09:36 följande:

Lördagsgodis= 2 bitar per år man är gammal, funkade från 5-10 år för oss.
    20 bitar är max och vår nu 11-åring vill inte ha mer godis heller, han sparar oftast några och äter på söndagen istället.

Större godisar (klubbor t ex) kostar mer än en bit.

Godis äter man efter lunch på dagen och istället för sött fika, och kl 17 åker påsen in i skåpet igen så man inte förstör middagsaptiten.

Ja, jag gillar regler.

hihi jag gillar också regler. dina låter precis som mina. Tyvärr håller inte min man med så här är total godiskaos varjw lördag... :(
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-07 13:16:44 följande:

Jag är sån själv att jag alltid köper betydligt mer än jag äter upp när jag köper lösgodis. För att jag vill ha av alla sorter som verkar goda osv. Därför är det svårt att säga åt sitt barn att ta åtta bitar när man vet hur man själv gör...

Hur du gör är ju egentligen oväsentligt. Hur mycket tycker du känns ok att dina barn äter? Sätt gränsen där. Sedan är det väl rätt bra att faktiskt lära sig fatta beslut och välja. Mina barn har periodvis gjort noggranna övervägningar kring vilket godis de faktiskt vill ha....och är det något som de inte kan ta så "då tar jag en sådan nästa gång". Ska man fika på ett konditori så köper man ju inte heller en av allt för att det ser gott ut....man väljer något.
  • Sockervaddspinnen
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-08 08:04:57 följande:

Hur du gör är ju egentligen oväsentligt. Hur mycket tycker du känns ok att dina barn äter? Sätt gränsen där. Sedan är det väl rätt bra att faktiskt lära sig fatta beslut och välja. Mina barn har periodvis gjort noggranna övervägningar kring vilket godis de faktiskt vill ha....och är det något som de inte kan ta så "då tar jag en sådan nästa gång". Ska man fika på ett konditori så köper man ju inte heller en av allt för att det ser gott ut....man väljer något.

Nä, så gjorde inte vi när jag var barn.

Mamma och jag såg ofta flera saker på konditorit som vi gillade och köpte därför en av varje sort vi tyckte såg god ut, sedan delade vi. Var det något som inte åts, så tog vi hem det.
  • Flickan och kråkan
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-08 08:14:06 följande:
    Nä, så gjorde inte vi när jag var barn.

Mamma och jag såg ofta flera saker på konditorit som vi gillade och köpte därför en av varje sort vi tyckte såg god ut, sedan delade vi. Var det något som inte åts, så tog vi hem det.
    Ja, att man köper och delar i begränsad mängd har jag inga problem med, men köper man runt tio småbitar godis så är det ju ändå relativt mycket. Det är ju ungefär mängden av en chokladkaka. Känns underligt att köpa tio chokladkakor i affären till sitt barn bara för att hen tycker att de ser goda ut och inte kan välja....men det är ju jag .

Vi kan också dela på konditori, men vi har tre barn...även av rent ekonomiska skäl så får inte alla välja en av allt för att allt ser gott ut och de inte kan välja. Då får de fatta beslutet att just dela med varandra. 
  • Alexi

Jag har verkligen svårt att välja när det gäller godis och sånt. Så jag köper ofta flera sorter, glasspaket eller godis bara för att jag gillar flera smaker eller vill testa. Även om det blir mer än vad som går åt. Slösaktigt, jag vet...

Men är tio godisbitar mycket? Tio st gelehallon eller skumsvampar? Jag har svårt att se det som mycket...

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-08 10:15:40 följande:

Jag har verkligen svårt att välja när det gäller godis och sånt. Så jag köper ofta flera sorter, glasspaket eller godis bara för att jag gillar flera smaker eller vill testa. Även om det blir mer än vad som går åt. Slösaktigt, jag vet...

Men är tio godisbitar mycket? Tio st gelehallon eller skumsvampar? Jag har svårt att se det som mycket...

Allt är väl relativt, men ja....jag tycker att det är ganska mycket. Och jag upplever mig inte som restriktiv med godis/sötsaker. 
  • Alexi

Är det mycket med tio bitar för en vuxen också? Hur många lösgodisbitar skulle ni tippa att en genomsnittlig vuxen äter vid ett tillfälle/en kväll?

• Flygande

Min fyraåring väljer sju bitar på lördagen, jag plockar åt henne. Hon tar alltid olika sorter och jag brukar låta henne fritt.

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-08 10:36:58 följande:

Är det mycket med tio bitar för en vuxen också? Hur många lösgodisbitar skulle ni tippa att en genomsnittlig vuxen äter vid ett tillfälle/en kväll?

Ja. Jag är en godisråtta och kakgenen går djupt i vår släkt . Efter en chokladkaka à 10-12 bitar mår jag ok. Stoppar jag i mig 200 g mår jag rätt risigt.
  • Sous

Jag låter inte treåringen äta lösgodis. Han har fått klubba eller tablettask enstaka gånger (som muta på ett flyg, vid vaccination, när alla andra barn fick vid en högtid osv). Tycker konceptet lördagsgodis är bisarrt, varför ge godis varje lördag? Det brukar ju ändå bli sött ngn gång i veckan med kalas, fika hemma hos släkting, besök på restaurang, semesterresor då man äter mer glass etc. Ser ingen anledning att ändra på det heller. Han får väl köpa för sin veckopeng när han blir större om han nu vill ha godis.

• sina

Min sexåring får plocka vad hon vill och hur mycket hon vill när vi köper lösgodis (men inte bestämma när vi ska köpa ? det blir alltså inte godis varje dag ). Tycker jag att det blir för mycket någon gång så säger jag stopp.

Det brukar bli för 20-30 kronor sisådär. Sen äter hon tills hon tröttnar och sparar resten. Det slutar oftast med att jag hittar tre påsar gammalt äckligt godis längst in i köksskåpet när jag städar det.

Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?