Rani skrev 2016-01-11 13:19:02 följande:
Om man inte förstår skillnaden på att aktivt smitta sitt barn med sjukdom och att inte göra det så vet jag inte hur jag ska förklara det faktiskt....det är stor skillnad för mig om mitt barn råkar ut för något och om jag gör något för att medvetet skada det. Inte svårt att begripa alls.
Fast jag ser inte hur man lyckas hålla sitt barn ifrån vattkoppor om man nu har sitt barn på förskola? Det är inte alla som kan välja dagmamma, vi har inte det alternativet till exempel. Och man kan ju heller inte hålla sina barn hemma från dagis när det går vattkoppor (vilket f.ö. inte heller lär funka eftersom det smittar innan det syns att barnet har det)..
1177 skriver ju tom: "Vattkoppor är i sig en lindrig barnsjukdom som inte är farlig."
Vidare: "Ibland, men det är mycket ovanligt, kan vattkoppor orsaka hjärnhinneinflammation eller hjärninflammation. Även när det händer brukar man bli frisk utan komplikationer."
Visst, vaccin finns, men det kostar en hel del (6-800:-/dos hittar jag när jag googlar) och orsakar ju också barnet obehag
Som med alla levande vaccin så kan man få en minisjukdom 2-3 veckor efter sprutan. Några enstaka vattkoppor,
kanske en släng feber.
Ont, rött och lite svullet där man stuckit dygnet efter vaccination är också vanligt.
Och detta ska man alltså göra två gånger. Dessutom vet de inte ännu om vaccinet ger ett livslångt skydd...
Jag tror inte att det finns någon poäng med att vaccinera friska barn eftersom det är så liten risk att de skulle råka illa ut att få vattkoppor, däremot ser jag inget som helst problem med att medvetet smitta sina barn när de är små eftersom fördelarna i mina ögon klart överstiger nackdelarna med att vänta och se...