• Kalle Anka

Smitta barn med vattkoppor?

Om ni hade ett litet barn, skulle ni smitta honom/henne med vattkoppor om ni fick dom? Jag vet att vattkoppor är värre när man är äldre, men jag fick de när jag var 12, bara några prickar och hemma nån vecka från skolan, så var dom problemen ur världen. Dom kliade inte ens.Om man är liten så kanske man råkar ha sönder nån blåsa då å då, och de är då dom kliar... Små barn förstår kanske inte på samma sätt att de är bäst å inte röra dom...

• Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?
  • kixan
    Rani skrev 2016-01-11 13:19:02 följande:
    Om man inte förstår skillnaden på att aktivt smitta sitt barn med sjukdom och att inte göra det så vet jag inte hur jag ska förklara det faktiskt....det är stor skillnad för mig om mitt barn råkar ut för något och om jag gör något för att medvetet skada det. Inte svårt att begripa alls.
    Fast jag ser inte hur man lyckas hålla sitt barn ifrån vattkoppor om man nu har sitt barn på förskola? Det är inte alla som kan välja dagmamma, vi har inte det alternativet till exempel. Och man kan ju heller inte hålla sina barn hemma från dagis när det går vattkoppor (vilket f.ö. inte heller lär funka eftersom det smittar innan det syns att barnet har det)..
    1177 skriver ju tom: "Vattkoppor är i sig en lindrig barnsjukdom som inte är farlig."
    Vidare: "Ibland, men det är mycket ovanligt, kan vattkoppor orsaka hjärnhinneinflammation eller hjärninflammation. Även när det händer brukar man bli frisk utan komplikationer."

Visst, vaccin finns, men det kostar en hel del (6-800:-/dos hittar jag när jag googlar) och orsakar ju också barnet obehag
    Som med alla levande vaccin så kan man få en minisjukdom 2-3 veckor efter sprutan. Några enstaka vattkoppor, kanske en släng feber.
    Ont, rött och lite svullet där man stuckit dygnet efter vaccination är också vanligt.
    Och detta ska man alltså göra två gånger. Dessutom vet de inte ännu om vaccinet ger ett livslångt skydd...
    Jag tror inte att det finns någon poäng med att vaccinera friska barn eftersom det är så liten risk att de skulle råka illa ut att få vattkoppor, däremot ser jag inget som helst problem med att medvetet smitta sina barn när de är små eftersom fördelarna i mina ögon klart överstiger nackdelarna med att vänta och se...
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Rani
    kixan skrev 2016-01-11 16:26:20 följande:

Fast jag ser inte hur man lyckas hålla sitt barn ifrån vattkoppor om man nu har sitt barn på förskola? Det är inte alla som kan välja dagmamma, vi har inte det alternativet till exempel. Och man kan ju heller inte hålla sina barn hemma från dagis när det går vattkoppor (vilket f.ö. inte heller lär funka eftersom det smittar innan det syns att barnet har det)..

1177 skriver ju tom: "Vattkoppor är i sig en lindrig barnsjukdom som inte är farlig."

Vidare: "Ibland, men det är mycket ovanligt, kan vattkoppor orsaka hjärnhinneinflammation eller hjärninflammation. Även när det händer brukar man bli frisk utan komplikationer."

Visst, vaccin finns, men det kostar en hel del (6-800:-/dos hittar jag när jag googlar) och orsakar ju också barnet obehag

Som med alla levande vaccin så kan man få en minisjukdom 2-3 veckor efter sprutan. Några enstaka vattkoppor, kanske en släng feber.

Ont, rött och lite svullet där man stuckit dygnet efter vaccination är också vanligt.

Och detta ska man alltså göra två gånger. Dessutom vet de inte ännu om vaccinet ger ett livslångt skydd...

Jag tror inte att det finns någon poäng med att vaccinera friska barn eftersom det är så liten risk att de skulle råka illa ut att få vattkoppor, däremot ser jag inget som helst problem med att medvetet smitta sina barn när de är små eftersom fördelarna i mina ögon klart överstiger nackdelarna med att vänta och se...

Då fattar jag ännu mindre varför det skulle vara dubbelmoral att inte vaccinera. Det måste ju finnas ett mellanting mellan att aktivt smitta sitt barn och att ta ett onödigt vaccin?
  • kixan
    Rani skrev 2016-01-11 16:58:20 följande:
    Då fattar jag ännu mindre varför det skulle vara dubbelmoral att inte vaccinera. Det måste ju finnas ett mellanting mellan att aktivt smitta sitt barn och att ta ett onödigt vaccin?
    Men om du väljer att inte vaccinera ditt barn så är det ju väldigt stor risk att hen förr eller senare under barndomen kommer att få vattkoppor eftersom det är en så vanlig sjukdom. Så om du tycker att det är taskigt att medvetet smitta sina barn med vattkoppor men ändå inte vaccinerar ditt barn är väl du i princip lika illa?
    Jag tror att det är svårt att i längden undvika att barn får vattkoppor om man lever i ett samhälle...
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Natulcien
    Rani skrev 2016-01-10 23:27:21 följande:
    Nu tycker jag fortfarande att det är stor skillnad på att barn får sjukdomar trots att man gör sitt bästa för att hindra det och att aktivt se till att de smittas. Det är ingen självklarhet att små barn får vattkoppor även om man inte vaccinerar. Jag ser hellre att de i så fall får dem när de är äldre och förstår. En av de fina sakerna med att ha dagmamma som vi har är att det är färre sjukdomar. Skulle inte förvåna mig det minsta om våra barn slipper vattkoppor innan 6-års just p g a detta. Därför skulle jag aldrig smitta dem frivilligt.
    Jag håller med dig.
    Vi har en 5-åring som inte har haft vattkoppor ännu. Kanske han slipper? Han blir inte ofta sjuk och blir han sjuk så är det ofta lindrigt. Och jag känner vuxna som har fått vattkoppor utan att det har varit något större trauma, utan ganska lindrigt. Så för mig är det helt främmande och ganska cyniskt att aktivt smitta ett litet barn.
  • Natulcien
    kixan skrev 2016-01-11 11:18:57 följande:
    Precis! Sitta och gnälla om att det är förkastligt att medvetet smitta sitt barn men ändå inte vaccinera sitt. Nä, det är dubbelmoral..
    Dubbelmoral? Hur tänker du nu?

Det kan ju faktiskt vara så att barnet slipper vattkoppor helt och hållet. Det måste ju ändå vara ett bättre alternativ än att du medvetet utstätter ditt barn denna jobbiga sjukdom? Eller?
  • Natulcien
    Rani skrev 2016-01-11 14:03:09 följande:

Klart vattkoppor förekommer två ggr per år om folk aktivt går in för att smitta ner sina barn. Om de inte gjorde det skulle färre barn vara sjuka, enkel logik.

• Natulcien
    kixan skrev 2016-01-11 16:26:20 följande:
    Fast jag ser inte hur man lyckas hålla sitt barn ifrån vattkoppor om man nu har sitt barn på förskola? 
    Hmm...vi har en drygt 5-åring som har gått på förskola i snart 3,5 år. Inga vattkoppor ännu...

Tänk om vi hade varit så taskiga att vi hade smittat ner honom medvetet... och så kanske det blir så att han istället slipper sjukdomen helt... 

...men det är klart...om folk medvetet springer runt och smittar varandra så sprids ju sjukdomen...och det kan förstås drabba vår son.
  • modsey
    Natulcien skrev 2016-01-11 19:24:56 följande:
    Jag håller med dig.
    Vi har en 5-åring som inte har haft vattkoppor ännu. Kanske han slipper? Han blir inte ofta sjuk och blir han sjuk så är det ofta lindrigt. Och jag känner vuxna som har fått vattkoppor utan att det har varit något större trauma, utan ganska lindrigt. Så för mig är det helt främmande och ganska cyniskt att aktivt smitta ett litet barn.
    fast du har fel, det är allmänt vedertaget och känt att vuxna blir sjukare än barn av vattkoppor

Vuxna bör behandlas med antivirala medel och/eller immunglobulin då de riskerar ett allvarligt sjukdomsförlopp. Vad gäller barn är det sällan nödvändigt eftersom sjukdomen oftast är lindrig.
    www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/vattkoppor-och-baltros-/

Om man får vattkoppor som vuxen blir man ofta sjukare än om man får vattkoppor som barn. Barn brukar bli friska efter en vecka, men för vuxna kan det ta längre tid.

www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vattkoppor/
    Sjukdomsförloppet vid vattkoppor är i regel godartat, men kan vara svårare i vuxen ålder.

Förloppet är normalt godartat. Sjukdomen varar i regel sju till tio dagar hos barn och längre tid hos vuxna. Likaledes får den vuxna oftare komplikationer än barn, men dessa är sällsynta.
    www.netdoktor.se/barn/artiklar/vattkoppor/
  • modsey
    Rani skrev 2016-01-11 14:11:57 följande:
    Nix det gör jag inte. Eftersom det inte finns ett kausalt samband mellan att inte smita ner sitt abrn och att barnet kommer bli mer sjuk som äldre/vuxen. Om folk gav tusan i att aktivt smitta ner sig skulle det spridas mindre vattkoppor. Där finns det ett samband däremot.
    det sambandet kan bara ske om vaccinationsfrekvensen ligger på över 80% hos populationen.
  • Natulcien
    modsey skrev 2016-01-11 20:09:20 följande:
    fast du har fel, det är allmänt vedertaget och känt att vuxna blir sjukare än barn av vattkoppor

Vuxna bör behandlas med antivirala medel och/eller immunglobulin då de riskerar ett allvarligt sjukdomsförlopp. Vad gäller barn är det sällan nödvändigt eftersom sjukdomen oftast är lindrig.
    www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/vattkoppor-och-baltros-/

Om man får vattkoppor som vuxen blir man ofta sjukare än om man får vattkoppor som barn. Barn brukar bli friska efter en vecka, men för vuxna kan det ta längre tid.

www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vattkoppor/
    Sjukdomsförloppet vid vattkoppor är i regel godartat, men kan vara svårare i vuxen ålder.

Förloppet är normalt godartat. Sjukdomen varar i regel sju till tio dagar hos barn och längre tid hos vuxna. Likaledes får den vuxna oftare komplikationer än barn, men dessa är sällsynta.
    www.netdoktor.se/barn/artiklar/vattkoppor/
    Fel? Hur tänker du nu?

Jag skrev ingenstans att vuxna inte blir sjukare. Jag skrev bara att jag känner vuxna som inte blev särskilt sjuka. Så även om vuxna genrellt blir sjukare så finns det fortfarande de som inte blir det. Hur kan det vara "fel"? Du behöver inte bomba med länkar som bevisar saker som jag redan vet.

Och på samma sätt som man vet att små barn generellt inte blir så sjuka, så finns det även där undantag. Och av den anledningen skulle jag inte smitta mitt barn medvetet.
  • modsey
    Natulcien skrev 2016-01-11 20:19:17 följande:
    Fel? Hur tänker du nu?

Jag skrev ingenstans att vuxna inte blir sjukare. Jag skrev bara att jag känner vuxna som inte blev särskilt sjuka. Så även om vuxna genrellt blir sjukare så finns det fortfarande de som inte blir det. Hur kan det vara "fel"? Du behöver inte bomba med länkar som bevisar saker som jag redan vet.

Och på samma sätt som man vet att små barn generellt inte blir så sjuka, så finns det även där undantag. Och av den anledningen skulle jag inte smitta mitt barn medvetet.
    Det är ungefär lika vetenskapligt och sakligt underbyggt som att låta sina barn åka utan bälte i bilen för när jag var liten kände jag jättemånga som inte hade bälte på sig och de krockade ju inte...
    Vill du däremot helt skona ditt barn så är det ju vaccinera det som gäller, allt annat är faktiskt en ganska taskig tankevurpa du utsätter ditt barn för.
  • Natulcien
    modsey skrev 2016-01-11 20:22:30 följande:
    Det är ungefär lika vetenskapligt och sakligt underbyggt som att låta sina barn åka utan bälte i bilen för när jag var liten kände jag jättemånga som inte hade bälte på sig och de krockade ju inte...
    Vill du däremot helt skona ditt barn så är det ju vaccinera det som gäller, allt annat är faktiskt en ganska taskig tankevurpa du utsätter ditt barn för.
    Det var en extremt skev jämförelse. Den begriper jag överhuvud taget inte.

Jag vill inte utsätta mitt barn för onödiga risker - alltså smittar jag honom inte medvetet med sjukdomar, och jag kör honom inte utan bilbälte.

Att köra utan bilbälte är både korkat och olagligt.
    Att medvetet låta bli att smitta ner sitt lilla barn är....inte olagligt och inte heller korkat.

Men förklara gärna hur du tänkte...
  • modsey
    Natulcien skrev 2016-01-11 20:30:32 följande:
    Det var en extremt skev jämförelse. Den begriper jag överhuvud taget inte.

Jag vill inte utsätta mitt barn för onödiga risker - alltså smittar jag honom inte medvetet med sjukdomar, och jag kör honom inte utan bilbälte.

Att köra utan bilbälte är både korkat och olagligt.
    Att medvetet låta bli att smitta ner sitt lilla barn är....inte olagligt och inte heller korkat.

Men förklara gärna hur du tänkte...
    Du utsätter ju faktiskt ditt barn för att att som äldre tonåring bli sjukare igenom ditt val. Om du vaccinerar köper jag ditt resonemang då det håller vägen ut, men inte om du bara håller barnet ifrån vattkoppor i tron att hen ska slippa det helt. Risken att då som vuxen bli sjuk är ju inte helt obetydlig och tro mig ( har jobbat på infektion och IVA) man kan bli rejält sjuk som vuxen i det. Och som du ser på de ganska få texter jag klippte in åt dig, så ÄR risken större med komplikationer när man är vuxen mot när man är barn. Tvärtemot vad flera alltså påstår i tråden att de aldrig läst eller hört.
  • Rani
    modsey skrev 2016-01-11 20:12:15 följande:

det sambandet kan bara ske om vaccinationsfrekvensen ligger på över 80% hos populationen.

Öh?

Fler blir smittade = fler blir sjuka. Hur kan där inte finnas ett samband?
  • Rani

Det finns fortfarande inte ett kausalt samband som ser ut så här:

Att inte aktivt smitta sitt barn med vattkoppor = barnet får vattkoppor som vuxen och det blir mycket värre än det skulle varitt om hen varit barn.

Valet att inte smitta ner ett litet barn är INTE valet att hen ska få vattkoppor och fara illa som vuxen.

• modsey
    Rani skrev 2016-01-11 20:45:57 följande:

Det finns fortfarande inte ett kausalt samband som ser ut så här:

Att inte aktivt smitta sitt barn med vattkoppor = barnet får vattkoppor som vuxen och det blir mycket värre än det skulle varitt om hen varit barn.

Valet att inte smitta ner ett litet barn är INTE valet att hen ska få vattkoppor och fara illa som vuxen.

det jag skriver är att vuxna generellt och oftare får allvarliga sjukdomsförlopp än barn med vattkoppor. Vill man undvika det helt är man ju i alla fall konsekvent.
    Om man sen får vattkoppor som barn gör det lika lite eller lika mycket ont hur man än smittats, dvs det är lika besvärligt om jag som förälder försökt styra en tid i livet som passar lite bättre än andra tider i livet helt enkelt. Nu är nog alla medvetna om att man ändå inte kan styra allt, men att kalla det skitelakt att försöka köper jag inte.
  • Rani

Men det hela kokar helt enkelt ner till en moralisk fråga. Är det rätt av en förälder att medvetet smitta sitt barn med sjukdom? Jag svarar nej. Mitt jobb som förälder är tvärtom att hålla mitt barn borta från smitta. Hur man kan få det till att det är moraliskt fel att INTE smitta ner sitt barn med sjukdom är beyond me. Jag kommer inte förstå. Och därmed drar jag mig ur diskussionen.

• Natulcien
    modsey skrev 2016-01-11 20:34:22 följande:
    Du utsätter ju faktiskt ditt barn för att att som äldre tonåring bli sjukare igenom ditt val. Om du vaccinerar köper jag ditt resonemang då det håller vägen ut, men inte om du bara håller barnet ifrån vattkoppor i tron att hen ska slippa det helt. Risken att då som vuxen bli sjuk är ju inte helt obetydlig och tro mig ( har jobbat på infektion och IVA) man kan bli rejält sjuk som vuxen i det. Och som du ser på de ganska få texter jag klippte in åt dig, så ÄR risken större med komplikationer när man är vuxen mot när man är barn. Tvärtemot vad flera alltså påstår i tråden att de aldrig läst eller hört.
    Nej, jag utsätter inte mitt barn för någonting. Han kanske aldrig ens får vattkoppor.

Mycket märklig tankevurpa att tro att en person som inte aktivt smittar ner sitt barn utsätter sitt barn - när det är precis tvärtom. 

Jag kan förstå att man vill argumentera för, och försvara, sitt beteende när man medvetet har gett sitt barn en smittsam och jobbig sjukdom. Men att försöka få dem som istället låter bli att smitta sitt barn att vara likställda med människor som kör utan bilbälte - det är ju helt befängt och saknar all form av logik. Krystat.

• modsey
    Rani skrev 2016-01-11 20:50:33 följande:

Men det hela kokar helt enkelt ner till en moralisk fråga. Är det rätt av en förälder att medvetet smitta sitt barn med sjukdom? Jag svarar nej. Mitt jobb som förälder är tvärtom att hålla mitt barn borta från smitta. Hur man kan få det till att det är moraliskt fel att INTE smitta ner sitt barn med sjukdom är beyond me. Jag kommer inte förstå. Och därmed drar jag mig ur diskussionen.

men det du inte lägger till i den ekvation är att du med det val du gör, dvs undanhåller och försöker skydda ditt barn mot vattkoppor kan komma att göra det värre för ditt barn som vuxen eller tonåring. Förutsatt att du inte vaccinerar då, för annars håller inte ditt skyddsresonemang.
    Kanske kan du inte förstå för att du inte sett vuxna sjuka i vattkoppor som verkligen blivit sjuka och krävt sjukhusvård, jag vet inte varför du inte förstår och egentligen spelar det inte så stor roll för mig heller.
    Vore jag som du skulle jag överväga att vaccinera ditt barn om hen inte fått det innan typ 10-12 års åldern faktiskt.
  • modsey
    Natulcien skrev 2016-01-11 21:00:48 följande:
    Nej, jag utsätter inte mitt barn för någonting. Han kanske aldrig ens får vattkoppor.

Mycket märklig tankevurpa att tro att en person som inte aktivt smittar ner sitt barn utsätter sitt barn - när det är precis tvärtom. 

Jag kan förstå att man vill argumentera för, och försvara, sitt beteende när man medvetet har gett sitt barn en smittsam och jobbig sjukdom. Men att försöka få dem som istället låter bli att smitta sitt barn att vara likställda med människor som kör utan bilbälte - det är ju helt befängt och saknar all form av logik. Krystat.
    Inte alls, eftersom du själv tog upp det att du känner x antal personer som fått vattkoppor och klarat sig utmärkt.
    Det saknar grund för andra än bara just dem du hänvisar till.
    Precis på samma sätt som de barn jag kände som inte hade bälte på sig.

Det är alltså lika dumt och säger lika mycket.
Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?