Kan din 9-åring simma?
Kan din 9-åring simma?
Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.
Kan din 9-åring simma?
Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.
Min som var strax under 6 år när han lärde sig simma på simskolan.Viktigt.
Min son är 5 och kan simma korta sträckor!
Ja vår dotter lärde sig simma när hon var 6, 5 år
Ja hon kan simma och simmar bra. Behärskar både bröst, crawl och båda ryggsimsätten. Först simmärkena (10 och 25m) tog hon utomhus som 5,5åring men hade då simmat med riktiga arm bentag (i bassäng) minst ett halvår.
Minstingen tog sina första simmärken (10m) utomhus när hon var 4,5år. ifjol när när hon var 5,5 tog hon simmärket för 100m i sjö.
Både barnen har gått på babysim sedan 3,5 mån och alltid varit totalt orädda för vattnet. De har oxå tidigt få lära sig att ta sig fram för egen maskin men med mig nära. Så ingen av barnen har haft flythjälp efter 3,5 år ålder.
Min son är 8,5 och kan inte simma. Han går simskola och de har haft en hel del simning i skolan tre terminer men han har inte knäckt detta hur man gör än. Han har svårt med motoriken och var också sen med att lära sig cykla (6 år). Han får liksom inte till det med att röra både armar och ben samtidigt trots att han kan rörelserna hur man ska göra. Så i hans fall beror det inte på att vi varit lata och slarviga med att träna utan på hans dåliga motorik. Det är lite synd om honom att han inte kan än eftersom de flesta kompisar kan och han skäms för att simma med flythjälpmedel. Så jag hoppas för hans skull att det ska lossna. Jag tycker inte om att man beskylls att vara dålig förälder för jag känner att vi inte kan rå för detta att han inte kan! Dålig motorik är ju många gånger ärftligt.
[quote=76470537][quote-nick]Tom Araya skrev 2016-03-24 11:27:23 följande:[/quote-nick]Hur är det nuförtiden, har man bad och simlektioner med skolan?
När jag var barn var det krav på skolan att alla skulle ha lärt sig simma innan utgången av årskurs 3, hur är det idag?
Dottern har haft simning med skolan i både åk 2 och 3 som hon går i nu. Då är idrottslärare i simhallen hela veckan så skolan har lektionerna där.
Simkunnighet testas och de som inte kan får träna på det.
Dottern tog simborgarmärket som 8-åring, hon var lite rädd för vatten så det tog ett tag innan spärrarna släppte och hon verkligen vågade. Efter en vecka utomlands med pool flera timmar/dag släppte allting.
Mina barn får gå på simning nu i klass 2
Innan gick dom i förskoleklassen också.
Förskoleklassen var det 2 gånger i veckan under 10 veckor.
Nu är det 2 gånger i veckan i 5 veckor, dom som forfarande inte kan får fortsätta i 5 veckor till.
Sen är det simning i klass 4 igen men bara några få tillfällen som jag förstått, för att kolla av läget verkar det som.
nu när dom går i klass 2 och har simning följer några barn från klass 5 med och lär sig samtidigt, kan tänka mig att det beror på att dom ska kunna till klass 6 när dom ska ha betyg i simning.
Så denna skola verkar vara väldigt måna om att alla ska kunna simma och få godkänt i simningen.
På mina barns skola är det ett krav att barnen kan simma, så redan från förskoleklassen (är en åk 0-9 skola) har de simundervisning ett par dagar i veckan!
Så även i åk 1. Sen resten av åk har de några veckor per år, precis som i andra skolor skulle jag tro.
Toppenbra!
Vår dotter lärde sig simma vid 6 års ålder
Min dotter kunde simma längre sträckor när hon var 6 år.
Jag svarar ja fast min inte fyllt 9 ännu. Har gått i simskola och är simkunnig nu som sjuåring.
Sonen lärde sig simma i slutet av 2:an men då har han fått öva mycket innan.han gick simskola när han var 6 men försiktig som han är så vågade han aldrig släppa dynan men lärde sig grund skaperna iaf.sen hade dom simning på schemat en termin i ettan och en termin i tvåan. Glad för att han nu slipper gå extra simundervisning i trean!