• Redlips

    Adoptera bort det

    Jag fick mitt resultat igår, berättade för min mamma idag och hon blev jättearg. Pappa kommer bli ännu argare. Så stöd därifrån får jag ingen. Snubben som nu är mitt ex lämnade mig idag för att jag valde adoption. Jag är emot abort som han ville att jag skulle göra eller behålla det själv. Han vill inte ge bort sitt kött och blod. Han kan inte heller ta hela vårdnaden själv för att han har varken plats eller tid. Han har ett barn sen tre år tillbaka med en annan som går hyfsat bara men där har han ingen vårdnad alls. Varför jag inte kan behålla det hos mej efter förlossning är för att jag är psykiskt instabil, handskas med autism och har därför inte råd. Är jätteledsen över det och över att ingen ger mig stöd. Enda stödet jag får är från min bästa vän i USA.

    Vill mest veta om det är någon mer här som adopterat bort sitt barn efter födseln och kan berätta om det. :(


    Redlips
  • Svar på tråden Adoptera bort det
  • Redlips
    Liten ekorre skrev 2016-06-15 22:25:58 följande:

    Det mest konstiga med det här är att TS vägrar använda preventivmedel tycker jag. Varför i hela världen inte?! Hur många fler ungar kommer du adoptera bort? Det är ganska troligt att de kommer må dåligt av att blivit bortvalda av sin biologiska mamma. Om du nu verkligen inte kan tänka dig att skydda dig mot framtida graviditeter så bör du i alla fall strunta i att ha vaginala samlag.


    För att jag inte tänker stoppa i mej läkemedel i onödan, det enda preventivmedlet som jag använder är kondom, fast det kanske inte räknas för dig. Och det är upp till mig lilla vän. Hade mera barn mått dåligt än bra av att vara adopterade hade det säkert varit olagligt. Men vem är du och säga till mig vad jag ska göra och inte? jag ger ett barn en chans att leva, sen om det är med mej eller någon annan spelar ingen roll. Det finns dom barn som drömmer om att bli adopterade för att dom hatar sina biologiska föräldrar, men vad vet du? 
    Dessutom, vad vet du om ur många samlag jag har? Hur många kukar som får doppa sig i mig? sprida sin sagge i min inbyggda vattenledning? Du vet ingenting, därav har du ingen rätt att uttala dig.

    Men vet du vad, jag skrattar åt dig. vill du veta varför? För du skriver inte din kommentar för att du tycker såå utan för att jävlas. För att du vill ha en reaktion. Varsågod, du fick en. Applåder på det? 

    Applåder för att du tror dig veta saker du inte vet. 
    Redlips
  • Redlips
    HäxanSol skrev 2016-06-15 21:32:11 följande:
    Jo, men nu finns det ju ORSAKER till att soc försöker att ha kvar bandet mellan mamman och barnet. Det är liksom inte någon slump, utan det finns så himla mycket forskning som visar att det är det bästa. Jag har nog svårt att förstå dig, måste jag säga.

    Jag kan förstå att man inte alltid orkar ta hand om sitt barn praktiskt som ensamstående mamma. Heltidsarbete och hela dagisköret och allt hushållsarbete själv, ingen avlastning kanske, ingen egentid. Men ett barn, ens EGET barn, är ju så mycket mer än det... och småbarnsperioden, när det är som mest jobbigt, varar bara fem år eller så.

    Man kan vilja ha kontakten med sitt barn senare, när man fått ordning på sina förhållanden och barnet blivit självgående - då man kan vilja ha tillbaka det! Och TÄNK så hemskt då om det är kört ända fram till 18-årsdagen, och man får grubbla över var barnet är och hur det blir behandlat, och kanske sakna sådana upplevelser som man ser att föräldrar i ens närhet har tillsammans med sina barn... För att inte tala om ålderdomen när man helt säkert kommer att vilja samla barn och barnbarn omkring sig. För det är ju inte säkert att man får några fler barn, sedan när man tycker att det är "rätt"... 

    Jag tycker att vi här i Sverige ska vara oerhört tacksamma, i stället, för att vi har ett val att behålla våra barn i våra liv, i den mån vi orkar, även om vi är ogifta, fattiga, utarbetade och saknar ett socialt nätverk som kan avlasta oss under småbarnsåren. Ett val som många förtvivlade mammor i Colombia, Bolivia, Sydkorea Vietnam o.s.v. skulle ge sin ALLT för...
    Nu har jag valt att inte ha bandet kvar, så det behöver ändå inte diskuteras. 

    Försöker du ge mig skuldkänslor? Då får du tänka perspektivet med att många mammor är mer stolta över att se sitt barn i en lyckad familj än om den hade stannat i sin biologiska. Mitt barn kommer växa upp i en bättre miljö än vad jag kan ge, bara det är något mitt barn kommer tacka mig för, vare sig det är om 40 år eller 18 år. 

    Jag har under mina kommentarer alltid skrivit att jag ej ska ha kontakt med mitt barn tills det är 18 år. Just för att då ska barnet kunna kontakta mej, om det så vill. 

    Jag tror inte du har fattat, tanken på att mitt barn kommer ha det 100ggr bättre, för det vet jag att det kommer ha, gör mig till en stolt mamma. Jag behöver inte ångra något. Jag behöver inte tänka på det.

    Jag är tacksam över att det finns val där man slipper göra abort, man kan ge sitt barn en chans på annat håll och vara stolt över att man lyckat på det sättet istället. Synd att du inte vill se det perspektivet. 
    Redlips
  • TippToppChokladPlopp
    HäxanSol skrev 2016-06-15 21:32:11 följande:
    Jo, men nu finns det ju ORSAKER till att soc försöker att ha kvar bandet mellan mamman och barnet. Det är liksom inte någon slump, utan det finns så himla mycket forskning som visar att det är det bästa. Jag har nog svårt att förstå dig, måste jag säga.

    Jag kan förstå att man inte alltid orkar ta hand om sitt barn praktiskt som ensamstående mamma. Heltidsarbete och hela dagisköret och allt hushållsarbete själv, ingen avlastning kanske, ingen egentid. Men ett barn, ens EGET barn, är ju så mycket mer än det... och småbarnsperioden, när det är som mest jobbigt, varar bara fem år eller så.

    Man kan vilja ha kontakten med sitt barn senare, när man fått ordning på sina förhållanden och barnet blivit självgående - då man kan vilja ha tillbaka det! Och TÄNK så hemskt då om det är kört ända fram till 18-årsdagen, och man får grubbla över var barnet är och hur det blir behandlat, och kanske sakna sådana upplevelser som man ser att föräldrar i ens närhet har tillsammans med sina barn... För att inte tala om ålderdomen när man helt säkert kommer att vilja samla barn och barnbarn omkring sig. För det är ju inte säkert att man får några fler barn, sedan när man tycker att det är "rätt"... 

    Jag tycker att vi här i Sverige ska vara oerhört tacksamma, i stället, för att vi har ett val att behålla våra barn i våra liv, i den mån vi orkar, även om vi är ogifta, fattiga, utarbetade och saknar ett socialt nätverk som kan avlasta oss under småbarnsåren. Ett val som många förtvivlade mammor i Colombia, Bolivia, Sydkorea Vietnam o.s.v. skulle ge sin ALLT för...
    Oj, snacka om att vara inne i sitt egna perspektiv. Vi bor i Sverige, vi pratar om adoption inom Sverige. Många mammor är hur tacksamma som helst att ens få ge sitt barn en ny chans i livet i vilken ålder den än är i. Även många mammor inser med tiden, efter att barnets tvångsplacerats någon annanstans, att det var det bästa som kunde hänt för barnet. Var tacksam själv för att dom som inte kan få barn äntligen kan få chansen till ett och dessutom får uppleva barnbarn. Samt dom som verkligen inte kan gå igenom en abort. Var tacksam för att barn har så många olika möjligheter i livet. Och vuxna dessutom. Man kan inte bara vara egoistisk hela tiden. Vill du ha alla dina barn för dig själv så visst, men du får acceptera att alla inte ser på livet som du. Att alla inte kan acceptera att se sitt barn lida i deras famn. 
    -
  • HäxanSol
    Trippelmamma76 skrev 2016-06-15 22:12:37 följande:

    Men du, "fått ordning på sina förhållanden" osv... Ts lider av autism och psykisk instabilitet enligt egen utsago. Det handlar ju inte bara om ett barn som föds vid en lite olämplig tidpunkt i livet!


    Ja och det är mycket möjligt att hon därför inte ska vårda barnet själv. Utan att en fosterfamilj ska göra det. Men hon kan ju ändå ha kvar kontakten! Använda sig av sin umgängesrätt. Om hon inte kan, vill eller bör vara med barnet ensam ens under korta perioder, så går det att ordna så att hon får träffa det i familjehemmet, eller med en annan, utomstående, kontaktperson närvarande.

    I LÄNGDEN är jag helt övertygad om att det skulle vara det bästa för alla parter. Alla kort på bordet, inget hemlighetsmakeri. Ingen mystik kring vem den riktiga mamman är, hur hon är, eller varför hon inte ville ha barnet. Barn blir ju också äldre och lär sig att förstå, att mamma har de här och de här begränsningarna och problemen, och därför kan jag inte bo med henne. Jag bor med de här snälla fosterföräldrarna Karin och Anders i stället! Men varannan lördag träffar jag min mamma, vi har våra grejer tillsammans, och jag tycker om henne också precis som hon är.
  • HäxanSol
    TippToppChokladPlopp skrev 2016-06-15 23:03:54 följande:
    Oj, snacka om att vara inne i sitt egna perspektiv. Vi bor i Sverige, vi pratar om adoption inom Sverige. Många mammor är hur tacksamma som helst att ens få ge sitt barn en ny chans i livet i vilken ålder den än är i. Även många mammor inser med tiden, efter att barnets tvångsplacerats någon annanstans, att det var det bästa som kunde hänt för barnet. Var tacksam själv för att dom som inte kan få barn äntligen kan få chansen till ett och dessutom får uppleva barnbarn. Samt dom som verkligen inte kan gå igenom en abort. Var tacksam för att barn har så många olika möjligheter i livet. Och vuxna dessutom. Man kan inte bara vara egoistisk hela tiden. Vill du ha alla dina barn för dig själv så visst, men du får acceptera att alla inte ser på livet som du. Att alla inte kan acceptera att se sitt barn lida i deras famn. 
    Va? Jag pratar i högsta grad utifrån hur det är i Sverige idag, och det jag förordar är INTE att en biologisk mamma som inte klarar av att ta hand om sitt barn ska göra det till varje pris. Utan att ett väl utrett och utvalt familjehem ska få göra det - men att den biologiska mamman ändå ska finnas med i bilden. För att det är så ENORMT viktigt för barnets utveckling och identitetsskapande.

    Det är mycket bättre att träffa sin mamma då och då och inse att "min mamma är så barnslig och bohemisk så jag hade inte haft det bra hos henne när jag var liten, för hon kan inte hålla ordning på tider och städa och laga mat och förhöra läxor och sådant som mammor ska göra. Men jag gillar henne på något sätt ändå - hon är ju min mamma! Och hon kommer alltid att vara min vän! Men under tiden har jag det bättre här hos Bengt och Anna och alla mina fostersyskon!" Än att barnet ska leva i ovisshet om vem mamman är, och grubbla över varför hon inte ville ha honom/henne. Att känna verkligheten är nästan alltid bättre än fantasierna och grubblerierna. Undantag finns, men det är om bakgrunden är JÄTTEHEMSK - typ att de biologiska föräldrarna är en far och en dotter, eller en bror och en syster, som haft sex med varandra. 
  • TippToppChokladPlopp
    HäxanSol skrev 2016-06-16 20:06:24 följande:
    Va? Jag pratar i högsta grad utifrån hur det är i Sverige idag, och det jag förordar är INTE att en biologisk mamma som inte klarar av att ta hand om sitt barn ska göra det till varje pris. Utan att ett väl utrett och utvalt familjehem ska få göra det - men att den biologiska mamman ändå ska finnas med i bilden. För att det är så ENORMT viktigt för barnets utveckling och identitetsskapande.

    Det är mycket bättre att träffa sin mamma då och då och inse att "min mamma är så barnslig och bohemisk så jag hade inte haft det bra hos henne när jag var liten, för hon kan inte hålla ordning på tider och städa och laga mat och förhöra läxor och sådant som mammor ska göra. Men jag gillar henne på något sätt ändå - hon är ju min mamma! Och hon kommer alltid att vara min vän! Men under tiden har jag det bättre här hos Bengt och Anna och alla mina fostersyskon!" Än att barnet ska leva i ovisshet om vem mamman är, och grubbla över varför hon inte ville ha honom/henne. Att känna verkligheten är nästan alltid bättre än fantasierna och grubblerierna. Undantag finns, men det är om bakgrunden är JÄTTEHEMSK - typ att de biologiska föräldrarna är en far och en dotter, eller en bror och en syster, som haft sex med varandra. 
    Det beror från fall till fall. Jag är helt säker på att ts vet vad som är bäst och inte, annars skulle hon nog inte fått information om att det går att göra på andra sätt en bara ett. 

    Du får helt enkelt acceptera det möjligheter som finns och det val folk gör. Kan du inte det så ska du nog blunda för det val som upprör dig. (;
    -
  • Trippelmamma76

    Nja, visst kan det fungera bra att växa upp i familjehem, men det är också en betydligt mer otrygg tillvaro i och med att det faktiskt aldrig finns några garantier för att man verkligen får växa upp där. Barn som adopteras får en mycket tryggare anknytning till den familjen de växer upp hos. Det finns mycket forskning på det.


    HäxanSol skrev 2016-06-16 19:47:19 följande:

    Ja och det är mycket möjligt att hon därför inte ska vårda barnet själv. Utan att en fosterfamilj ska göra det. Men hon kan ju ändå ha kvar kontakten! Använda sig av sin umgängesrätt. Om hon inte kan, vill eller bör vara med barnet ensam ens under korta perioder, så går det att ordna så att hon får träffa det i familjehemmet, eller med en annan, utomstående, kontaktperson närvarande.

    I LÄNGDEN är jag helt övertygad om att det skulle vara det bästa för alla parter. Alla kort på bordet, inget hemlighetsmakeri. Ingen mystik kring vem den riktiga mamman är, hur hon är, eller varför hon inte ville ha barnet. Barn blir ju också äldre och lär sig att förstå, att mamma har de här och de här begränsningarna och problemen, och därför kan jag inte bo med henne. Jag bor med de här snälla fosterföräldrarna Karin och Anders i stället! Men varannan lördag träffar jag min mamma, vi har våra grejer tillsammans, och jag tycker om henne också precis som hon är.


  • HäxanSol
    Trippelmamma76 skrev 2016-06-16 20:33:24 följande:

    Nja, visst kan det fungera bra att växa upp i familjehem, men det är också en betydligt mer otrygg tillvaro i och med att det faktiskt aldrig finns några garantier för att man verkligen får växa upp där. Barn som adopteras får en mycket tryggare anknytning till den familjen de växer upp hos. Det finns mycket forskning på det.


    Det finns också mycket forskning som talar emot. 
  • Redlips
    HäxanSol 
    Vad du tror och socialen vet är två olika saker. 
    Hade barn och vuxna som blivit adopterade mått så pass dåligt som du vill få det att se ut att dom gör, så hade socialen eller ens lagen inte godtagit att man fick släppa bandet. 

    Man kan växa upp med sina biologiska föräldrar men ändå anse att någon annan är deras förälder. Man kan bo med sina biologiska föräldrar men ändå växa upp med andra vuxna som man skapar tajtare band med än sina biologiska. Det är en tolkningsfråga. 

    Barnet kommer ha den informationen den behöver, och om barnet får veta eller hittar papper så kommer det stå "adoption genomförd pga...blablabla". Sen som jag skrev innan så är det barnet själv som får bilda sig en egen uppfattning.

    Hur den än blir så har bandet med adoptivföräldrarna nog inte ändrats. För den tryggheten man växer upp i, vare sig det är med en vuxen, stad, syskon etc, så vill man inte släppa den tryggheten. En människa som inte vet något bättre än där det har blivit uppväxt håller sig vid det, för att inte tappa tryggheten. (om det är tryggt satt säga). Man kan träffa sin biologiska föräldrar, men man går automatiskt tillbaka dit där man växte upp, till sin fasta punkt. 

    Vad vet du om min bakgrund? om hur hemskt det varit? Alla människor har olika grader på hemskhet dessutom. Sen spelar dina historier ingen roll, för detta är inte din historia. 

    Dessutom så tänker jag på mig också, hur jag mår och vad jag behöver i detta. Sen finns det dom barn som blir förvirrade av alla "föräldrar", som blir aggressiva av att biologiska föräldrar lägger sig i deras nya hem. De är så olika det där. Ditt perspektiv eller historia är inte det enda. 

    Jag håller med ovanstående om att du ska skippa denna tråd om du inte kan acceptera vad andra väljer och måste argumentera om det. 
    Redlips
  • Redlips

    mått så dåligt av att inte veta av sina biologiska föräldrar***


    Redlips
  • TippToppChokladPlopp
    Redlips skrev 2016-06-16 21:25:21 följande:

    mått så dåligt av att inte veta av sina biologiska föräldrar***


    Jag vet att du har koll på det där eftersom att du går igenom det. Jag känner ett par som adopterade bort sin dotter, jag vet att jag frågade dom en massa saker, till slut blev dom trötta på det så dom visare mig alla papper dom fått av deras kommunala socialtjänst. Där stod det om olika val man kunde göra och hur majoriteten har gjort. Det fanns även ett blad med olika val och i varje val så stod det en kommentar från föräldrar eller barn som valt det valet eller fått det valet. Sen fanns det en massa grunder på hur dom söker nya föräldrar, hur dom utreds etc. Allt sånt. 

    Du har säkert fått något sånt också, om inte annat pratat om det. Plus massa mer saker. 

    Jag tror att du har mest kolla av oss alla här på tråden, för detta är din situation och alla är olika. Jag tror du har blivit informerad noga om konsekvenser för både dig själv, barnet, pappan etc. Jag tvivlar inte på att det är otryggt eller elakt att inte ha kontakt med sitt barn. För vad jag såg då var att många barn inte led av det, det fanns då en statistik som visade att det är mer barn som inte letar upp sina biologiska föräldrar än dom som gör det, det tyder ju dels på att många säkerligen har det så bra så dom inte vill slösa energi på en främling. För det är ju det du blir för barnet och barnet för dig. Sen kan det tyda på att föräldrarna inte bör sökas upp av olika anledningar. 

    Så vilka är vi egentligen att döma folk som vi inte känner. Vi gör på vårt sätt och du på ditt. Jag önskar dig all lycka till. 
    -
  • MissHelene

    Det här kan låta lite udda med adoptera bort till ngt homosexuellt par (män alltså) det är nästintill omöjligt dör ett homosexuellt par att få adoptera. Man kan låta en av dom skriva under faderskapet och frånsäga sig vårdnaden, känns som enda sättet. Säkert inte lagligt att göra på det sättet men det skulle göra ett utvalt barnlöst par utan ngn chans att få barn till dom lyckligaste i världen :)

  • Trippelmamma76

    Varför i hela friden tror du det? De har laglig rätt att adoptera i Sverige precis som alla andra! (Att det är svårt med utlandsadoptioner är en helt annan sak, men det beror ju på regler mm i länderna barnen kommer ifrån! Detta handlar ju om en inhemsk adoption.)


    MissHelene skrev 2016-06-19 23:17:45 följande:

    Det här kan låta lite udda med adoptera bort till ngt homosexuellt par (män alltså) det är nästintill omöjligt dör ett homosexuellt par att få adoptera. Man kan låta en av dom skriva under faderskapet och frånsäga sig vårdnaden, känns som enda sättet. Säkert inte lagligt att göra på det sättet men det skulle göra ett utvalt barnlöst par utan ngn chans att få barn till dom lyckligaste i världen :)


  • Redlips
    MissHelene skrev 2016-06-19 23:17:45 följande:

    Det här kan låta lite udda med adoptera bort till ngt homosexuellt par (män alltså) det är nästintill omöjligt dör ett homosexuellt par att få adoptera. Man kan låta en av dom skriva under faderskapet och frånsäga sig vårdnaden, känns som enda sättet. Säkert inte lagligt att göra på det sättet men det skulle göra ett utvalt barnlöst par utan ngn chans att få barn till dom lyckligaste i världen :)


    Jag har inte tagit upp den diskussionen så mycket eftersom jag vill att adoptionen ska gå så fort som möjligt efter födseln. Jag blev rekommenderad att adoptera bort det till ett heterosexuellt par än homosexuellt om jag ville att det skulle gå fort, just därför har jag inte fördjupat mej i homosexuella adoptivföräldrar. Jag har inge problem med om mitt barn skulle ha homosexuella föräldrar, det tar bara lite längre tid med allt, vilket jag inte har tid att vänta på, vilket egentligen är synd. Det tar inte flera år längre utan kanske några månader bara. Så det är inte omöjligt här i Sverige, att få adoptera ett barn fött i Sverige som homosexuellt par.  

    Varför det kan se omöjligt ut är för att det är få homosexuella som faktiskt får ett "fall".Det är för många som har fördomar och önskemål om att inte adoptera bort till homosexuella, vare sig det är killar eller tjejer. Finns det någon som bara vill ha ett homosexuellt par så går det varken snabbare eller långsammare. 

    Jag vet inte om man får skriva ut det men kvinnor och män som är sterila går före folk som inte är sterila. Dvs att, ett homosexuellt par kan inte få barn tillsammans, men kan få det på annat håll (om dom inte är sterila), medan en som är steril inte kan få något alternativ till biologiska barn. Då försöker man uppfylla deras "önskning" först medan dom som inte är sterila kan vänta. Om du förstår vad jag menar. 

    Sen beror det på fall till fall, för vissa är det enkelt för andra är det super krångligt med adoption. 
    Redlips
  • MissHelene
    Trippelmamma76 skrev 2016-06-20 10:28:25 följande:

    Varför i hela friden tror du det? De har laglig rätt att adoptera i Sverige precis som alla andra! (Att det är svårt med utlandsadoptioner är en helt annan sak, men det beror ju på regler mm i länderna barnen kommer ifrån! Detta handlar ju om en inhemsk adoption.)


    Det haglar inte direkt svenska barn som adopteras bort i sverige och homosexuella män är ingen prio när dom letar adoptionsföräldrar, lite det jag syftade på, kan ha uttryckt mig otydligt och ber om ursäkt för det. Jag vet att dom har laglig tätt att adoptera. Det jag inte trodde var lagligt var mitt förslag.
  • MissHelene
    Redlips skrev 2016-06-20 14:24:41 följande:
    Jag har inte tagit upp den diskussionen så mycket eftersom jag vill att adoptionen ska gå så fort som möjligt efter födseln. Jag blev rekommenderad att adoptera bort det till ett heterosexuellt par än homosexuellt om jag ville att det skulle gå fort, just därför har jag inte fördjupat mej i homosexuella adoptivföräldrar. Jag har inge problem med om mitt barn skulle ha homosexuella föräldrar, det tar bara lite längre tid med allt, vilket jag inte har tid att vänta på, vilket egentligen är synd. Det tar inte flera år längre utan kanske några månader bara. Så det är inte omöjligt här i Sverige, att få adoptera ett barn fött i Sverige som homosexuellt par.  

    Varför det kan se omöjligt ut är för att det är få homosexuella som faktiskt får ett "fall".Det är för många som har fördomar och önskemål om att inte adoptera bort till homosexuella, vare sig det är killar eller tjejer. Finns det någon som bara vill ha ett homosexuellt par så går det varken snabbare eller långsammare. 

    Jag vet inte om man får skriva ut det men kvinnor och män som är sterila går före folk som inte är sterila. Dvs att, ett homosexuellt par kan inte få barn tillsammans, men kan få det på annat håll (om dom inte är sterila), medan en som är steril inte kan få något alternativ till biologiska barn. Då försöker man uppfylla deras "önskning" först medan dom som inte är sterila kan vänta. Om du förstår vad jag menar. 

    Sen beror det på fall till fall, för vissa är det enkelt för andra är det super krångligt med adoption. 
    Redlips
    Jasså det tar längre tid, det var väldigt synd. Lider med dom homosexuella männen, kvinnliga homosexuella kan inseminera om dom inte är sterila medan männen måste hitta en kvinna som vill ha delad vårdnad med dom så det blir ändå inte deras "eget", synd att surrogatmödraskap blev nedröstat här i landet.
    Tycker du är stark som står på dig ang. ditt val, håller tummar och tår för dig!:)
  • Redlips
    MissHelene skrev 2016-06-20 14:33:37 följande:
    Jasså det tar längre tid, det var väldigt synd. Lider med dom homosexuella männen, kvinnliga homosexuella kan inseminera om dom inte är sterila medan männen måste hitta en kvinna som vill ha delad vårdnad med dom så det blir ändå inte deras "eget", synd att surrogatmödraskap blev nedröstat här i landet.
    Tycker du är stark som står på dig ang. ditt val, håller tummar och tår för dig!:)
    Ja det var synd att surrogatmödrar blev nedröstade, men det var säkert för att kvinnor inte ska känna sig tvungna att bli det. Rätta mej om jag har fel.

    Tack så mycket, uppskattar att det finns folk som faktiskt ser ljust på det här (: 
    Redlips
  • MissHelene
    Redlips skrev 2016-06-20 14:47:19 följande:
    Ja det var synd att surrogatmödrar blev nedröstade, men det var säkert för att kvinnor inte ska känna sig tvungna att bli det. Rätta mej om jag har fel.

    Tack så mycket, uppskattar att det finns folk som faktiskt ser ljust på det här (: 
    Redlips
    Ja jag har för mig att det var ngt sånt. Men det är väl ett val man gör tycker jag. Bara för att jag har fungerande livmoder och det vore lagligt så skulle jag inte känna mig tvungen, ha ha \(^^)/

    Ja det känns som att du vet vad som är bäst för dig och ditt barn, man adopterar juh inte bort sitt barn för skojs skull utan för barnets bästa :)
Svar på tråden Adoptera bort det